Ik zoek iemand die ervaring heeft, dit ooit ook heeft meegemaakt of iemand die veel verstand van geitjes heeft.
Ik ben in het bezit van 2 dwerggeitjes (Gecastreerd bokje en een geitje) die 10 april, 1 jaar worden.
Momenteel zitten we in een gigantisch dilemma/mysterie, Puck het bokje is ongelofelijk ziek sinds 5 februari.
Het begon allemaal met Jeuk en kale plekjes, meteen toen ik ze zag heb ik de dierenarts laten komen. Dierenarts heeft bloedonderzoek gedaan op "Koper tekort" en Ivomac gespoten tegen eventuele schurftmijt. Bloedonderzoek was helemaal in orde.
1 week later nog geen resultaat van de ivomac en de jeuk was veel erger geworden, verder geen last van minder eetlust etc. Advies gekregen om 2 maal (10 dagen ertussen) te wassen met Neocidol en nog een shot ivomac te geven.
2 weken later nog geen verbetering en tot bloeden's toe zijn hele rug open door het uittrekken van de haren door de jeuk. Dierenarts weer langsgekomen en huid-schraapseltje genomen. Uitslag huidschraapsel; Geen beestjes, geen schurft en ook geen schimmel.
Om alles uit te sluiten hebben we imaverol gekregen, om de eventuele schimmel te bestrijden (4x gewassen). Geen resultaat.
Afgelopen zaterdag wou hij niet meer eten, hij was mega sloom en hij had 41.6 koorts (2 keer gemeten.)
Spoed-arts opgeroepen en die heeft Puck Antibiotica toegediend, Prednison en een koorts verlagend middel.
Hierna knapte hij meteen op en begon ook weer een klein beetje te eten.
Gister begon Puck ineens zijn evenwicht te verliezen, hij liep als een dronken geitje door de stal. Hij was de controle over zijn achterbenen helemaal kwijt. Dit heeft 4,5 uur aangehouden en is toen heel langzaam "weggetrokken." De dierenarts hadden we uiteraard direct gebeld maar die heeft gezegd dat we het moesten aankijken en dat zij niks kon doen i.v.m dat ze al antibiotica etc gegeven hadden.
Vandaag zijn z'n wankelende pootjes bijgetrokken maar hij heeft nog steeds ongelofelijke jeuk, hij word er helemaal gek van. Weer tot bloeden's toe open gebeten etc.
Dit was even het uitgebreide verhaal en ik hoop dat degene die de moeite genomen hebben om het te lezen, advies of tips voor me hebben?
Nog even ter informatie;
- Puck staat samen met zijn zusje in een aparte stal (Zusje vertoond geen enkele klachten, dus als het besmettelijk zou zijn was zij ook al besmet?)
- Dierenarts heeft geadviseerd hem binnen te houden ivm de zon
- Niet veranderd van voer, eet al 1 jaar onbeperkt vers hooi en krijgt 2x per dag geitenbrok
Klachten op een rijtje;
- Extreme Jeuk hele lichaam, ook oogjes en oortjes
- Voelt heel klammig/zweterig aan ook al heeft hij een normale temperatuur
- Lijkt last te hebben van de zon, klachten worden erger in de zon
- Flapperende oortjes
Middelen die we al geprobeerd hebben;
- Neocidol
- Imaverol
- Ivomac
- Antibiotica
- Prednison
Even wat foto's ter verduidelijking
Dit was helemaal aan het begin van zijn "ziek zijn," je ziet al dat hij niet helemaal helder kijkt

1 van de pootjes na het wassen

pus oogjes, korstjes etc.

Zijn rug 1 week geleden, nu nog verder open helaas

Hoe kan ik zorgen dat Puckie minder jeuk heeft? ik wil hem zo niet langer zien lijden.. Iemand enig idee wat er mis met hem kan zijn ? wat zien we toch over het hoofd, wat doen we verkeerd.