Teef gaat zitten met dekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Teef gaat zitten met dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 11:24

Hoi,

Ik heb een Cane Corso reu, hij heeft in september 2015 zijn eerste nestje pups gehad. Met de eigenaren van de pups heb ik nog regelmatig contact, en heel leuk om te zien hoe ze opgroeien!

Nu is mijn hond weer gevraagd voor een dekking. De pups van het 1e nest waren we best snel kwijt, en het is alweer 1,5 jaar geleden. Dus ik vond het wel weer een keer kunnen. Hij heeft dus 1x dekervaring.

Afgelopen vrijdag hebben we met de eigenaren van de teef en de teef afgesproken. Dit hebben we gedaan op onbekend terrein voor beide honden ivm territorium gedrag. De honden hebben lekker met elkaar gespeeld, en kennis gemaakt. De teef bied haarzelf aan en mijn reu zag dat wel zitten :+ Alleen als hij erop zou liet ze het niet toe.
We dachten dat het wellicht te vroeg zou zijn. Gisteren hadden we dus weer afgesproken. Het is voor de teef op dit moment de goede periode om gedekt te worden. Ze daagt mijn reu ook echt uit gaat ervoor staan, maar zodra hij erop wilt snauwt ze en gaat ze zitten :+ Mijn reu is totaal niet dominant en hij gaat ook voor haar liggen, en kijkt mij dan ook echt zo aan van ja en nu? :')
We hebben geprobeerd om met een riem onder haar buik haar te laten blijven staan, maar dit staat mij een beetje tegen.
- We hebben ze dus los laten spelen, en ze het los laten proberen maar mijn reu zit dan overal behalve waar hij moet zijn of ze gaat zitten
- We hebben de honden beide aan de riem, en ze gaat zitten en snauwt hem af, maar bied wel aan
Voor de teef is het de eerste keer.

Vanavond gaan wij een laatste poging proberen. Eigenaar van haar teef zou haar vriend mee nemen, die heeft er wat meer ervaring mee.

Iemand nog tips/advies?

En lukt het niet, dan lukt het niet ..

Annikoe

Re: Teef gaat zitten met dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:37

Ik heb er verder niet heel veel verstand van, maar misschien ongemak of pijn? Het is natuurlijk een vrij groot en flink ras wat je hebt en ik weet niet of het ook een grote teef is? Misschien heeft ze pijn in de heupen?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 11:38

De teef is ook een Cane Corso, en is zelfs iets groter en forser als de reu.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:42

de teef zal wel niet nog dekrijp zijn,hebben ze op progesteron laten prikken??

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 12:05

Kimmie: Nee daar is niet op geprikt. De eigenaar van de teef wist niet precies op de hoeveelste dag ze zat. Dekken gebeurt tussen de 11e en 14e dag normaal gesproken. Het bloeden is gestopt (van de loopsheid).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:07

Nou, er is niet helemaal sprake van normaal gesproken bij dekkingen. Ik heb toch een aantal dekkingen meegemaakt die niet tussen die dagen vielen, sommige zelfs veel later pas. En zelfs met progesteron prikken vonden de reu en teef het nog niet de tijd. Dat is een mooi hulpmiddel om niet tig keer achter elkaar op en neer te moeten rijden, maar dan kan het alsnog per teef verschillen of zij het eens is met de uitslag. :')

Jullie weten dus nog niet of ze wel echt op haar hoogtepunt is. De dagen wisselen per teef, de eigenaar weet niet op welke dag ze zit, er is niet geprikt en de honden zetten beide nog niet door.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:22

Progesteron laten prikken, dat is de enige manier om te bepalen of het het juiste moment is. Een teef die niet wil wil niet, er valt niets af te dwingen. Pas op dat je reu niet bang wordt om te dekken, dan ben je verder van huis.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 12:24

Mijn hond zet wel door _O- Alleen de teef niet haha.. En mijn hond is gewoon een sulletje om de dominante uit te hangen en te doen van nu ga je staan :')

Inderdaad niet heel slim dat de eigenaar van de teef niet weet op welke dag ze precies zit.

Maar de teef bied zich wel echt aan, met spelen, gaat met haar kont naar hem staan etc. Alleen als hij er dan echt op wilt gaat ze zitten of snauwen :+

De loopsheid is gestopt (het bloeden).

Wat zouden jullie nu adviseren dan? Laten prikken op progesteron?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:37

Het kan ook zijn dat hij nog het sulletje speelt, omdat ze nog niet goed genoeg is. Ik heb bij een aantal dekkingen van een reu geholpen, vanaf de 2e of 3e dekking van hem. Die deed maar half werk en liet zich enorm makkelijk afsnauwen, tot de teef écht op haar hoogtepunt was. Dan was het geen watje meer ;)

Mijn teven gaan bijvoorbeeld al veel eerder staan en aanbieden, maar straffen elke actie van de reu nog genadeloos af. Dat kan rustig een week eerder zijn dan hun hoogtepunt.

Ik zou laten prikken, maar dan alsnog hoeft dat niet alles te zeggen. Je kan wel veel beter inschatten of ze al op het hoogtepunt zit en hoeft dan beide honden minder vaak bij elkaar te brengen. Het kan alsnog wel dat de DA zegt dat ze die dag gedekt moet worden, maar de dekking de volgende dag pas succesvol is, maar dan heb je een richtlijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:46

Getest op mogelijke heup en elleboog afwijkingen?

Wil de teef niet dan wil de teef niet. Heb al te vaak puppen met karakter en of gezondheids problemen in erge mate gezien en bij na vraag bleek de dekking van de ouderdieren gedwongen te zijn geweest.

Ik zeg niet dat het dan altijd fout zit!! Echter persoonlijk als ik een pup neem wil ik weten hoe de dekking geweest is. Zou nooit een pup nemen waarbij de dekking niet vanzelf ging.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 13:26

We gaan vanavond nog een keer proberen, mocht het niet lukken kan ik de eigenaar van de teef dan nog vertellen dat ze kan laten prikken.

Waarom zou een pup karakter problemen hebben door ouderdieren die gedwongen zijn? Als je kijkt naar alle hondjes uit buitenland etc. die door broodfokkers zijn gefokt, zijn vaak erg lief en totaal niet vals.
Heb ook nog nooit iemand gehoord die vraagt hoe de dekking was eerlijk gezegd :D

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:40

Ga er maar vanuit dat de teef niet dekrijp is geweest. Persoonlijk zou ik het niet eens meer gokken maar de eigenaren van de teef eerst progesteron laten prikken. Dit kost jullie beiden een hoop tijd en de honden veel energie.

En gedwongen dekking zal niet meteen effect hebben op het karakter van de pups, maar ik kan mij wel voorstellen dat een volgende dekking een volgende keer lastiger wordt omdat er een slechte ervaring is geweest.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:46

Niet gedwongen laten dekken. Als ze het niet toelaat wil dat wat zeggen: ze is niet dekrijp, heeft pijn of wil zich niet door deze reu laten dekken.
Ik heb het wel eens meegemaakt met mijn teef, die liet zich maar door 1 reu dekken, de anderen mochten er niet bij.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 14:12

Nee wij willen ze ook niet gedwongen laten dekken. Zou niet eens weten hoe dat voor elkaar te krijgen :+
Daarom zeggen we ook we kijken het vanavond nog 1x aan en anders stoppen we ermee.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:19

Hoe oud is de teef en word het haar 1e nest?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:25

Ik wil je adviseren om de fokker absoluut progesteron laten prikken bij de teef. Mijn reu heeft teven op dag 9 gedekt en op dag 23 en van alles er tussenin, je weet het ECHT niet zeker tot je laat prikken.

En vooral niet blijven proberen, want voor beiden is dit vreselijk vermoeiend. Heb het één keer gehad, stonden ze met dag 14 voor mijn neus en uiteindelijk liet ze zich op dag 19 dekken. Was echt niet leuk voor mijn reu. Ik stel het tegenwoordig als eis als fokkers mijn reu willen gebruiken. Je mag pas komen als je geprikt hebt.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:31

Nou bloed laten trekken!
Ik heb een teef die iedere keer pas op de 17e dag staat!
Een teef vorig jaar laten dekken op dag 14 en deze keer op dag 12.

Mijn vermoeden is dat de teef toch nog niet stond.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 19:32

Het is inderdaad het eerste nestje van de teef.

We zijn net weer gegaan.. Maar niet gelukt. Ze loopt nu ook iewat onregelmatig. Ze heeft geen HD. Laatst een ongelukje gehad en tussen de deur gezeten. Maar nu er denk veel gewicht op is gekomen door mijn reu hinkt ze een beetje.

Eigenares gaat er morgen mee naar de dierenarts.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:06

Als een teef niet wil is er altijd een reden voor. Soms zichtbaar soms niet. Persoonlijk denk ik dat de natuur verder is dan waar wij mensen vanuit gaan.

Ook bij broodfokkers zijn zat teven die zich gewillig laten dekken hoe naar hun leven ook is ;) je kan dus niet zeggen dat daar standaard alles fout zit want ze worden ook daar lang niet altijd gedwongen denk ik zo. Daarnaast worden er ook weer zat wel gedwongen die zonder dwingen ook gewoon gedekt waren.

Ik weet van een herder nest waar beide ouders en alle voorouders compleet in orde waren. Teef wilde niet gedekt worden en is gedwongen gebeurd. Niet 1 pup zonder afwijking qua ellebogen of heupen...

Weet van een labrador die gedwongen werd. Nooit heeft ze wat willen doen met de pups ook niet voeden. Nest later andere reu gewillige dekking en top!! moeder.

Zelf had ik een kennis met intacte husky reu en teef (beiden geholpen nu). De reu wilde graag maar mocht de teef echt niet dekken. Hoe dekrijp ze ook was hij mocht niet in haar buurt komen terwijl buitenom de loopsheid ze niet zonder elkaar kunnen (hongeren zichzelf uit en doen niets meer. Is geprobeerd toen ze herplaatst moesten worden)

Tijdens dekrijpheid mochten onze 4 gecastreerde reuen haar dekken. Die hadden geen interesse haha maar ze bleef proberen of ze wilden...

Dit soort dingen heeft gewoon enorm mijn interesse. Weet dat vele staffords gedwongen (dekblok of vasthouden of muilkorven) gedekt worden. Vele staffords erg korte lontjes naar andere honden... aard van het beestje?? Ja tuurlijk ook karakter aanleg. Echter ook boxers waren vroeger vechthonden en tegenwoordig stukken socialer. Showlijn border collies zijn vask relaxte honden die echt niet hele dagen willen werken. En zo nog vele rassen die hun oorspronkelijke taak niet eens meer willen uitvoeren. Waarom lukt dat bij de stafford niet? Juist omdat er veel heftige karakterhonden dankzij dwingen gedekt worden die in de natuur nooit gedekt hadden geworden omdat een reu niet fatsoenlijk in de buurt kan komen ;)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 11:35

Eigenaar van de teef is naar de dierenarts geweest.

Van het 'ongelukje' tussen de deur blijkt ze toch een blessure over te hebben gehouden. Zolang ze niet overbelast was liet ze dus niks merken.
Maar nu met dekken ging ze toch wat manken.

Blijkt dat ze een knie blessure heeft, ze moet 2 weken rust en pijnstillers. Mocht het daarna niet over zijn word ze geopereerd.

Uiteraard gaat het dekken dus niet door.