Poes miauwt hard op kattenbak, oorzaak?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Poes miauwt hard op kattenbak, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 22:56

Allereerst sorry, ik kan niet zo goed kort van stof zijn :o

Onze 10-jarige poes met artrose in onderrug miauwt de laatste weken erg hard tijdens het poepen.
Ook poept zij elke regelmatig boven op een plank aan de muur of op een kast als de bak niet schoon genoeg is (wordt elke dag schoongemaakt, 1x pw alles eruit en nieuw grit erin). Maandagochtend spreek ik de dierenarts opnieuw, maar wie weet hebben jullie nuttige invalshoeken.

Wat historie:
- verschillende kattenbakken geprobeert (open en dicht, laag en hoog)
- verschillende soorten grit geprobeerd
- kattenbakken op andere plekken (ook op de planken, dan gaat het er soms in, soms naast)
- poes verblijft sinds een paar weken op andere kamer dan de kat, om te kijken of zij stress van hem heeft. Maakt tot dusver geen verschil.
- feliway
- sinds diagnose artrose aan de glucosamine/msm/chondroitine met fantastisch resultaat
- plassen gaat altijd op de bak
- sinds donderdagavond metacam om te zien of het door pijn komt, dit maakt tot dusver geen verschil

Je merkt niets aan de poes. Sinds de gluco is ze enorm levendig, slaapt veel minder, speelt veel meer. Ze lijkt nog nooit zo goed te zijn geweest.
Eten en drinken gaat goed (van vers vlees sinds een jaar overgestapt op graanvrij blikvoer met 70% vlees). Ontlasting is goed, niet hard oid.

Kortom, waar kunnen we nog aan denken?
Wat zou de dierenarts eventueel kunnen onderzoeken (al denkt zij niet dat iets medisch is, omdat ze boven op kasten klimt om te poepen, anders zou ze dit wel gewoon op de grond doen)?
Enige wat ik nog kan bedenken is pijn bij het persen, maar dan moet de metacam nu toch helpen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:44

Hoe is de poep van haar? Hard of zacht? Als het harde poep is, is pijn/ongemak voor de hand liggend.
En hoe oud is de poes? Dementie mogelijk?

lor1_1984

Re: Poes miauwt hard op kattenbak, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:48

Hier schreeuwen ze als ze pijn hebben bij het poepen door een geïrriteerd poepertje of ontstoken/verstopte anaalklieren (vnl als ze vaak zachte ontlasting hebben, dan legen de klieren zich niet voldoende) oid.
Ik zou haar iig even laten nakijken door de dierenarts.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:49

Ik zou inderdaad ook denken aan harde ontlasting, drinkt ze wel voldoende?
Wat voor brok geef je en voer je eventueel ook natvoer?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 23:55

Waratje schreef:
Hoe is de poep van haar? Hard of zacht? Als het harde poep is, is pijn/ongemak voor de hand liggend.
En hoe oud is de poes? Dementie mogelijk?

Poep is niet hard, eigenlijk heel goed.
Ik had ook extra water toegevoegd om te kijken wat er gebeurd als het nog zachter werd. Maar geen verschil, behalve hele dunne poep :')
Ze is 10 jaar, dementie geen idee van. Het gaat heel gestrucuteerd, elke ochtend om 7.00-7.15 word ik uit bed gemiauwd, dan hoor ik dat ze daarna of van de bak komt of van een kast/plank afspringt.
Bij plassen doet ze het dus niet.

@lor1: ze had regelmatig last vd anaalklieren toen ze nog op vers vlees stond. Nu nooit meer. Poep is nu wel zachter, dus misschien is het verstopt. Een goeie denkrichting waar ik nog niet aan had gedacht. Ga hem morgen even bij de dierenarts voorleggen.

@ellen: ontlasting is normaal, ze drinkt heel goed en ik voeg 's avonds extra water toe. Ze krijgt 2x daags natvoer van Mac (duits merk met hoog aandeel vlees) en tussendoor brokjes van Applaws of Optimanova

Edit: schiet mij maar lek. Ze gaat wekenlang om 7u 's ochtends de bak op, maar ze is nu net geweest. In de verschoonde bak en keurig begraven, zonder gemiauw. Stonk wel, maar dat komt denk ik van de metacam.
Ik snap er niets van!
Editedit: ik weet niet hoe lang metecam werkt, maar dit krijgt ze 's avonds rond 18u, misschien dat het daarom nu geen pijn deed?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 08:03

Ik denk ook dat het toch pijn is. Met artrose in de onderug is dat niet zo vreemd. Metacam werkt 24 u.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 08:17

Zojuist weer met gemiauw op de bak.

Ik vraag me af waar de pijn dan vandaan komt, waarom ze ondanks artrose dan toch eerst op kasten gaat springen en hoe het kan dat dit door de metacam heen komt.
Vanmorgen bel ik de dierenarts weer, ben erg benieuwd wat die nog kan bedenken.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 08:38

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 22-11-22 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 09:09

Nee, er is nog niets onderzocht. Maar het lijkt me dat ze dan miauwt tijdens het plassen en niet tijdens het poepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:54

Misschien wat vaker schoonmaken? 1 x per week grid verschonen en schoonmaken klinkt voor mij niet heel schoon. Wij doen dit zelfs twee keer per dag, en halen altijd de poep weg. :)
Verder klinkt het toch als pijn, maar ik moet zeggen, veel katten miauwen tijdens het poepen.
Vooral katertjes.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:58

bobje26 schreef:
Misschien wat vaker schoonmaken? 1 x per week grid verschonen en schoonmaken klinkt voor mij niet heel schoon. Wij doen dit zelfs twee keer per dag, en halen altijd de poep weg. :)
Verder klinkt het toch als pijn, maar ik moet zeggen, veel katten miauwen tijdens het poepen.
Vooral katertjes.

Er staat iedere dag schoongemaakt en 1x per week grit, zou toch voldoende moeten zijn.

Mij lijkt het toch of ze pijn in haar onderrug heeft, moeilijk...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:59

Kan ze makkelijk poepen? Zou ze geen last van een hernia kunnen hebben? Bij honden heb ik dat al regelmatig gezien (nouja goed, 4 keer ofzo) maar die hadden ook last tijdens het poepen. Die werden op een laxeermiddel gezet om de ontlasting makkelijker kwijt te kunnen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:13

Jotoma schreef:
Zojuist weer met gemiauw op de bak.

Ik vraag me af waar de pijn dan vandaan komt, waarom ze ondanks artrose dan toch eerst op kasten gaat springen en hoe het kan dat dit door de metacam heen komt.
Vanmorgen bel ik de dierenarts weer, ben erg benieuwd wat die nog kan bedenken.

Bij springen gebruikt de kat andere spieren, botten dan bij het persen op poepen. Waarschijnlijk doet het bekken kantelen pijn, dus het rond maken. Als de atrose precies op dat gewricht zit, kan ik me voorstellen, dat dat pijn doet. Maar dat kan je dierenarts het beste uitleggen, want die weet in welke wervel/gewricht de artrose zit.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 10:20

Ik denk inmiddels niet meer dat het aan de hygiene vd bak ligt. Hij wordt idd elke dag schoon gemaakt, afgelopen dinsdag helemaal verschoond en gister ook weer.
Gisteravond dus wel erin poepen zonder miauwen, vanmorgen weer op een kast mét miauwen.

De keer dat ik met haar op een kamer sliep miauwde ze niet, ging ze gewoon in de bak en zag ik haar wel persen, maar niet keihard.

Ik denk ook aan iets in de onderrug. Misschien foto's maken of scannen denk ik nu aan.
Dierenarts belt me straks even terug om te overleggen.

@janouk: ja ik denk ook aan zoiets. Maar dan zou de metacam moeten werken toch? Tegen de artrose pijn..
Ze weegt 3,5 en kreeg voor 2,5 kilo. Dus misschien is de metacam ook niet voldoende geweest.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 11:34

We gaan morgenochtend oa foto's maken bij de dierenarts. Ook ga ik zelf proberen om nog wat urine op te vangen (als in vuilniszak over t grit en dan met pippetje ervan afhalen als ze daar op gaat) om te checken op blaasgruis.
Ik denk zelf niet dat dat t is, want plassen doet ze vaker en dan hoor ik haar nooit, maar uitsluiten kan geen kwaad.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:04

Met blaasgruis plassen ze ook erg vaak kleine beetjes en hebben ze veel aandrang en komt er niks. vermoed eerder door de houding en het persen pijn aan of de rug of bij kringspier/ darm etc

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 15:05

Helaas wat vervelender nieuws over de poes. Ze heeft hele erge artrose, de dierenarts heeft het niet vaak zo erg gezien. Begint al bij het borstbeen en loopt door tot de onderrug. De houding om te ontlasten doet haar zeer en geeft stress. Katten voelen zich in de hoogte veilig, dus waarschijnlijk gaat ze daarom in de hoogte haar behoefte doen. Daarnaast was de stress inmiddels zo erg dat ze haar buik ook steeds meer kaal likt (waars 's nachs, want behalve een wat kalere buik zie ik haar nauwelijks de buik likken).
We gaan nu eerst nog 10 dagen metacam + gluco/msm/chondroitine + zylkene (natuurlijk suppl om haar minder gestrest te krijgen) proberen en hebben dan even contact over het effect en of we willen gaan laseren.

Ben er erg van geschrokken, vind het erg zielig en hoop dat we haar nog een pijnvrij leventje kunnen bieden.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:13

:(
arme poesie, en wat goed dat je wel nog even terug bij de arts bent geweest. Ik zat ook te denken dat het toch wel met pijn te maken had inderdaad. Met plassen hurken ze en met poepen maken ze hun rug meer bol, dus dat zou verschil tussen plassen en poepen kunnen maken. Hopelijk slaat de metacam aan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 15:15

Ja, ben blij dat ik naar onderbuikgevoel heb geluisterd en ze op de foto is gezet.
Klopt precies was je zegt, het bol maken doet haar pijn. :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:21

:(:) zo sneu. Zaten we toch helaas op de juiste diagnose. Goed at je foto's heb laten maken. Dan weet je het nu zeker.
Ik hoop dat de extra pijnstilling verbetering brengt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:31

Dat is naar nieuws, maar het geeft wel duidelijkheid. Hopelijk helpt pijnstilling wel, maar het blijft natuurlijk een punt om een dier op permanente pijnstilling te zetten. Ik wens je veel wijsheid!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 20:57

Dat is ook zeker niet onze wens Waratje. Verre van zelfs. Maar we willen er voor onszelf wel eerst de andere mogelijkheden onderzoeken om haar een pijnvrij leventje te kunnen bieden.

Gelukkig worden er goede resultaten met laseren behaald, dus dat gaan we sowieso doen.
Om de stress-cirkel te doorbreken, mag ze de komende 10 dagen lekker bij ons op de kamer slapen. Dan kijken we daarna wel verder.

Verder al aan onderzoeken naar betere vormen van pijnstilling/ontstekingsremmers zoals bijv traumeel. En lees nog eea over rejoint en dynaria (alternatief). Mocht iemand daar nog tips voor hebben, very welcome!

Dank allemaal voor het meedenken en de betrokkenheid.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:37

In plaats van de matacam zou je ook onsior kunnen gebruiken. Dat is wat meer gericht op de gewrichten en het beenderstelsel en wat minder belastend voor de nieren en lever. Dat wordt in zo'n geval wat vaker bij ons meegegeven dan voor langere tijd metacam.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 12:20

Schrijf ik op Leffroi, dank je wel!
En gefeliciteerd met je verjaardag.

De eerste nacht is ze goed doorgekomen, in de bak gepoept en goed begraven en erom heen gemarkeerd. Lastig om te zeggen of t door de metacam of zylkene komt, denk eerder omdat ze bij ons op de kamer lag en dat voor haar heel stressvrij is.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:52

Ik lees even mee over de pijnstilling. Wij mogen namelijk geen metacam geven ivm prednison die hij ook moet hebben. Hij heeft wel artrose ook trouwens.

Tramadol kan je ook proberen, maar dat is erg bitter en eten ze niet makkelijk. Wij geven nu visolie en glucosamine, maar dat helpt bij ons al niet genoeg, dus ben bang bij jou ook niet. Al kan je het wel bijgeven, het zou als het goed is gewrichten ondersteunen.