Kuggur schreef:Een hond die mij jarenlang heeft geholpen de schapen van het hoogland te halen heeft het volste recht op pensioen.
Ik merk wel dat ik mijn honden sneller inslaap dan de gemiddelde bokker (als de wel of niet inslapen topics een maat zijn daarvoor).
Wat betreft de opmerking "als ze dat al halen", die is vrij letterlijk bedoeld, ik zie hier om me heen niet veel tienjarige honden die nog genoeg uithoudingsvermogen hebben hele dagen te werken, laat staan meerdere achter elkaar. Ze zijn er, maar zeldzaam.
.
Wat is de leeftijd dan waarop ze met pensioen mogen? Op hun tiende werken ze nog (als ze dan nog leven), maak ik op uit je post. 
Ik kan me voorstellen, dat als het echt hele dagen vee drijven/bewaken is dat hun lichaam sneller op is dan die van de gemiddelde huishond. En ja, met een versleten lichaam en pijnlijke kwalen snap ik wel dat je ze sneller laat inslapen.
De vraag bij dergelijke honden is ook, als je ze met hun versleten lichaam op een dekentje bij de kachel legt, ze dan gelukkig zijn. Of dat ze, omdat ze hun hele leven buiten gewerkt hebben, dan niet alleen maar wegkwijnen.