Konijntjes van 9 jaar nog buiten huisvesten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Konijntjes van 9 jaar nog buiten huisvesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 11:46

Het gros van hun leven heeft dit tweetal binnen gezeten (mochten rondlopen naar believen) maar nu er een verhuizing naar een appartement aan komt, vragen wij ons af of wij ze kunnen verhuizen naar het balkon? Op een jongere leeftijd hadden we ze stapsgewijs kunnen laten wennen, maar kan dat nu ook nog? Het appartement gaat laminaat krijgen wat te glad is voor ze en daardoor leek het balkon ons ideaal. Mooi nieuw degelijk nachthok, balkon zo goed mogelijk afschermen tegen de wind en ontanappen, maar kan dat nog? Wie heeft er ervaring mee?

Mungbean

Re: Konijntjes van 9 jaar nog buiten huisvesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:50

Ik heb een binnenkonijn op 7 jarige leeftijd naar buiten gedaan.
In het eerste jaar wel in de winter goed opgelet en bij strenge vorst in de schuur maar het ging eigenlijk gewoon perfect.
Ik zou nu beginnen met overdag buiten en bij koude nachten savonds binnen of semi-binnen en dan na de ijsheiligen volledig buiten laten.
Vocht is meer een probleem dus zorg voor voldoende droge en beschutte plekken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 11:55

Bedankt. In de huidige woning (studentenkamer) kunnen ze nog niet naar buiten, het is wachten totdat we daadwerkelijk verhuisd zijn.
Sowieso komt er een verhoogd nachthok en wellicht kunnen we ook wat kleinere huisjes erbij doen inderdaad.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:56

Bij gezonde konijnen zou dit gewoon moeten kunnen hoor! Natuurlijk niet ineens midden in de winter buiten zetten;) En inderdaad niet op de tocht zetten.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:57

Denk dat je ze prima kunt laten wennen aan buiten zijn nog. Als het mooi weer is zou je ze inderdaad naar buiten doen maar vind het persoonlijk nog te koud daarvoor.
Zou wachten totdat het warmer weer is. Beetje het idee dat als jij zonder jas naar buiten kunt, kunnen die konijnen dat ook. En dan als het snachts ook plus minus 15 graden blijft denk ik dat ze wel buiten kunnen blijven.
Zou er wel voorzichtig mee zijn. Oudere konijnen zijn natuurlijk wel vatbaarder voor een verkoudheidje ed.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 11:58

Daarvoor zat ik te kijken naar windschermen voor het balkon, dat zou voldoende moeten zijn toch?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:59

magda_90 schreef:
Daarvoor zat ik te kijken naar windschermen voor het balkon, dat zou voldoende moeten zijn toch?

Dat zou idd een goede optie kunnen zijn. En even in de gaten houden hoe de zon staat op het balkon. De hele dag in de volle zon vinden ze ook niet zo geslaagd meestal.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 12:02

Dat moeten we nog even bekijken, we hebben twee balkons (1 bij de slaapkamer en 1 bij de keuken), die bij de keuken staat in de schaduw van een grote boom maar heb desondanks even geen weet hoe de zon er op staat. Maandag gaan we uitgebreid kijken en dan toch eerst klussen dan kan ik dat in de gaten houden.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:25

Kijk goed uit met de warmte van de zomer. Ik hield mijn konijnen ook op het balkon. Ik dacht dat het wel mee viel met de zon en dat het niet te warm zou worden. Dat heb ik helaas onderschat. Ondanks de schaduw.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 12:36

Daar ben ik dus ook bang voor. :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:42

Oh ze gaan op het balkon?
Ik dacht tuin.

Toen we een balkon hadden deed ik ze weersafhankelijk enkel op mooie maar niet hete dagen naar buiten.
Ze liepen als we thuis waren vrij door het huis en dan had ik vaak de balkondeur op een kier zodat ze konden kiezen.
Vond konijnen enkel op het balkon te saai, dan zie je ze eigenlijk niet.
Ik heb ze na onze verhuizing in de tuin gezet en dan ook lekker pal voor het raam :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 12:48

Was dat maar waar maar die gewilde tuin lag nog niet binnen ons budget. -O-
We gaan laminaat leggen en daardoor leek binnenshuis ons ongeschikt. Of zijn er daarvoor nog handige tips?

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:51

Mijn konijnen rennen ook gewoon over het laminaat. Toen ze kleiner waren hadden we stuk oud tapijt in een binnenren voor ze (puppyren lekker groot) maar toen dat vies werd en ze het op gingen eten gewoon op het laminaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:52

Konijnen doen het na wat wennen prima op laminaat, voor onze bejaarde angora die wat moeite kreeg hadden we op den duur een langwerpig matje van het hok naar ons vloerkleed of naar de drempel, dan kwam hij onder de koffietafel zitten en had verder nog weinig behoefte aan ontdekken. De jongere (nu inmiddels dood of bejaard) raceden gewoon over het laminaat.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 13:06

Dat biedt hoop! Bedankt dames. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:13

Wel de nagels mooi kort houden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 13:22

Dat doen we sowieso al, bedankt. :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:30

Die van mij lopen ook op laminaat. In hun ruimte hebben ze zachtw ondergrond maar door se dag heen gaan ze door t hele huis. Lijken geen problemen ervan te hebben. Tane rent nog steeds als een debiel door het huis soms, maar soms blijft ie wat langer op een plek zodra hij grip heeft. Dat is echt als ie binkied.
Arya lijkt geen enkel probleem te hebben met het laminaat ook als ze rondbinkied niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 23:00

Even een update: ze zitten hier nu sinds een week en het gaat wel ok. Momenteel wat rustig ivm nieuwe omgeving en warmte maar aan de toenemende praatjes te merken wennen ze wel.

Echter had ik nooit eerder zoveel last van hun stro. -O- Ik ben bekend met astma (overheen gegroeid desnoods wel altijd gevoelig gebleven) en dat mijn luchtwegen dichtslaan heb ik al jaren niet meer gehad. Hierdoor heb ik besloten voor ander strooisel te kijken.

Ik twijfel tussen hennepvezel en Russel & Gerty’s Supasoft Bedding, wat is jullie ervaring hiermee?
Ze zijn helaas niet bepaald zindelijk waardoor ik ze sowieso wekelijks moet verschonen en met deze temperaturen zelfs de vieste plekken vaker.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:15

Weet niet of je aan deze tip nog iets hebt omdat de konijnen al op leeftijd zijn, wat betrefd het schoonmaken wil ik het toch nog even zeggen. Wij hebben onze konijnen vrij snel zindelijk gemaakt door in het hok van dat keukenzeil te leggen(wel een soort dat wat ruw is van boven dat ze niet gaan glijden) en dus alleen bodem bedekking in het toilet te leggen. Al vrij snel werd het toilet met bodem bedekking voorkeur. Heb ik een tijdje zo gedaan(kan hier makkelijk want ze staan niet op een koude plek en was in de zomer) en toen ik weer bodembedekking er in ging leggen(alleen in de winter want het zeil is in de zomer zelfs genoeg ze liggen er graag languit op met warm weer) waren ze zindelijk.

Hopelijk snap je mijn verhaal een beetje. Verder doen wij in de wc kattenbak korrels dit neemt geurtjes op en geeft weinig stof. De konijnen maakt het inmiddels niks meer uit of er stro of kattenbakkorrels in liggen. Dit is dus ook een heel stuk makkelijker schoon te houden.

Succes met je konijnen!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 00:10

Ja ze hebben niet overal stro nodig. Alleen in het toiletgebied.

Die van mij hebben alleen een hooirekje en verder een soort papier korrrels.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 08:11

Dat is een goede, kijken of het nog lukt op deze leeftijd. Bedankt. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:33

Houtkorrels (voor houtskachels) dat absorbeerd super en ook weinig geur. Ik gebruik het inmmiddels al een jaar of 15 en ben daar echt heel tevreden over.
Dun laagje stro heb ik er op omdat ze dat graag eten.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:51

Denk dat het wel kan. Doen wij nu ook, alleen gaat die wel met de winter lekker naar binnen. Maar dat is meer omdat ik te soft ben :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 20:34

Bedankt. De Boet had alleen zaagsel en stro, morgen even bij de PetsPlace langs. :)

HorseTimeXL, de konijntjes blijven binnen.