Oudere hond met gebreken, laten inslapen? => Update pagina 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Oudere hond met gebreken, laten inslapen? => Update pagina 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 21:44

Ik hoopte dat ik nooit een dergelijk topic zou moeten openen, omdat, als ik een oude hond zou hebben, het wel duidelijk zou zijn wanneer het genoeg is. Helaas is dit het nu niet.

Het gaar over mijn oude cavalier king charles spaniel, teefje, 13 jaar oud, niet gesteriliseerd. Komt helaas uit de broodfok (ik was pas 15 toen mijn ouders haar meebrachten),maar is altijd 'mijn' hond geweest. Super goed hondje, brevet gespeeld, enorme will to please.
5 jaar geleden ben ik uit huis gegaan en is ze bij mijn moeder gebleven, zij is altijd thuis, ik ging fulltime gaan werken en woonde op een appartement.

Ze is een drietal jaar geleden geopereerd aan haar slecht gebit.
5 jaar geleden werd er een knobbeltje ontdekt in haar keel, dierenarts van toen zei lymfeklierkanker, nog een week of 6 levenskans. Bij 2 de opinie bleek het een goedaardig gezwel te zijn die geen problemen gaf. Echter hebben we nu de indruk dat hij wat groeit en (soms?) drukt op haar keel. Haar ademhaling is dus ook niet super en de zomer is toch wel vrij zwaar voor haar.

Een hele tijd geleden heeft ze een mamatumor ontwikkeld. Punctie laten doen, tumor was goedaardig, advies was niet opereren ivm haar leeftijd.
Ondertussen zijn we 2 jaar verder en is de tumor uiteraard erg gegroeid. Dierenartsen gaven aan dat die tumor in principe niet pijnlijk is, en zolang ze er geen last van heeft we best niet opereren ivm zware operatie. Echter is hij inmiddels een goede handvol groot, en heeft ze er volgens mij wél last van. Dat ding weegt, en als je hem opheft kreunt ze, verder valt het wel mee.

Nu heeft ze sinds kort ook weer tandpijn, daar voor krijgt ze pijnstillers, maar eten lukt moeilijker en soms jankt ze als ze haar bekje open doet.

En daarnaast, daar heeft ze zelf weinig last van, maar stinkt ze énorm. ze komt erg incontinent dus plast haar achterpoten vol omdat ze niet lang genoeg blijft zitten. Ze stinkt énorm uit haar bek, en volgens mij reageert de huid van de tumor ook waar ook een gistige geur uitkomt. Ikzelf ben echt niet teer, ik heb ooit tot aan mijn schouders in de borstkas van een 4 dagen dode struisvogel gezeten die niét gekoeld bewaard werd zonder ook maar te hoeven kokhalzen, maar de geur van mijn hondje beneemt letterlijk mijn adem en eetlust.

Nu, de optie's zijn:

opereren, echter willen beide dierenartsen niet opereren zonder testen te doen op haar urine en bloed, en eerst die waardes in orde te krijgen, als dat al lukt. Kostenplaatje +- 200 euro voor de testen.
operatie zelf +- 500 euro. behoorlijk wat risico, behoorlijk zware operatie daar het inmiddels een grote wonde zal zijn én een paar maand later zouden haar tanden ook opnieuw moeten gedaan worden (weer 200 - 300 euro + verdoving en riscico).

Andere optie is haar te laten inslapen.

Als ik het verhaal zo lees, opteer ik eigenlijk om haar te laten inslapen, ze heeft teveel ongemakken, grootste gedeelte van de tijd slaapt ze en ze is duidelijk ongemakkelijk door de tumor.
Anderszijds eet ze nog goed, is ze altijd blij me te zien en gaat ze nog heel graag mee op wandeling, ze wandelt dan ook nog vlot 4-5 km op redelijk tempo, en gaat soms mee in haar buggy.

Is het nog aangewezen om haar die zware operatie te laten doorgaan? Met dan hopelijk dat ze zich weer beter voelt en dat de andere ongemakken (incontinentie, geur) ook verminderen, en dan later nog eens de tanden opereren ook. Of kiezen we beter voor het einde?

Voor mensen die niet het ganse topic lezen (wat ik begrijp ;) ) is er een update op pagina 3. We hebben besloten dat het genoeg geweest is en de afspraak tot inslapen staat dinsdag 23 mei gepland.

Wildgirl

Re: Oudere hond met gebreken, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:47

Als ik je verhaal zo lees had ik al eerder voor euthanasie gekozen.
Een dier met pijn, ondanks pijnstillers, kan nog zo vrolijk zijn en "goed eten" maar imo is de grens dan al bereikt.
Afgezien hiervan is de kans dat ze goed door de narcose komt op deze leeftijd en in deze conditie nihil.
Sterkte TS!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:49

Oh wat vreselijk moeilijk zeg. Welke beslissing je ook gaat nemen, ik wil je heel veel sterkte wensen.
Ik durf geen advies te geven, ik denk dat jij je hondje het beste kent en weet wat voor haar het beste is.

Gut, zo'n lief Cavaliertje :( Het zijn zulke schatten van honden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:58

Ik had dat met onze oude herder toen 12,5, die kreeg ook last van mamatumoren aan 3 tepels, vonden we ook te oud voor algehele narc. maar die heeft da. plaatselijk wat verdoving gegeven en een roesje, is niet zo belastend en zwaar voor gestel. Zou dat voorstellen, blijft ze daar al in dan was ze echt al helemaal op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 21:59

Ja, het is zo zonde. ik zie haar natuurlijk ook vooral op de betere momenten, ze is nl altijd happy als ze mij ziet, en gaat nog graag gaan wandelen (en is dan ook gewoon actief, ze rent lekker rond, luistert totaal niet meer want ze is zo goed als doof geworden :D, ze is deze winter zelfs nog meegeweest naar zee en een km of 6-7 gewandeld.)
De laatste groepswandelingen merkte ik wel dat ze meer last had, ze kwam zelf vrage, om in de buggy te mogen en had moeite om zich op temperatuur te houden, maar met haar jasje en de buggy ging het prima, de toertjes thuis loopt ze nog gewoon vrolijk mee.
Dus dat is de grote boosdoener, ze heeft dat gezwel, die tandpijn die onder controle is met metacam, ze hoort niet meer, slaapt de ganse dag, gezwel zit serieus in de weg en ze stinkt als een beerput, maar ze is bij momenten nog gewoon zo happy
Ik heb ondertussen zelf een hond die op maandag op visite gaat voor een dag, en vorige maandag is die kleine mijn wolfhond van haar voerbak gaan wegjagen om haar vlees te stelen ... :D
Afbeelding
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:00

Blij dat ik niet in jouw schoenen sta ... We hebben hier ook een oudje die 'op' geraakt en mijn man en ik zeggen ook steeds dat we hem niet gaan laten afzien. Maar idd, wat doe je wanneer? Waar ligt die grens? Wanneer is het duidelijk?

Ik ben niet emotioneel verbonden met jouw hondje en wanneer ik het verhaal lees, zeg ik rationeel dat ik niet zou kiezen voor een operatie. Maar, het is niet mijn hondje ...

Ik wens je veel wijsheid en sterkte! :(:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 22:05

speurneusc schreef:
Ik had dat met onze oude herder toen 12,5, die kreeg ook last van mamatumoren aan 3 tepels, vonden we ook te oud voor algehele narc. maar die heeft da. plaatselijk wat verdoving gegeven en een roesje, is niet zo belastend en zwaar voor gestel. Zou dat voorstellen, blijft ze daar al in dan was ze echt al helemaal op.

Dierenarts stelde inderdaad volledige verdoving voor. De testen wil ik sowieso niet meer doen, ofwel komt er uit dat ze niet geopereerd kan worden en moeten we ze inslapen, ofwel dat ze wel geopereerd kan worden, ik denk dan, als we nog voor een operatie gaan en de waardes waren niet goed, overlijdt ze in de operatie. en als ze wel goed waren komt ze er mooi doorheen.

Hoe is het herstel geweest van die operatie dan?

Haar tumor is een goed handvol groot, daar waar hij aanhecht aan de buik is een diameter van zéker 7 cm. Hoe diep dat ding naar binnenin gaat hebben we geen idee van. Er een stukje naast zit er nog een kleinere tumor ook.

Lukasje schreef:
Blij dat ik niet in jouw schoenen sta ... We hebben hier ook een oudje die 'op' geraakt en mijn man en ik zeggen ook steeds dat we hem niet gaan laten afzien. Maar idd, wat doe je wanneer? Waar ligt die grens? Wanneer is het duidelijk?

Ik ben niet emotioneel verbonden met jouw hondje en wanneer ik het verhaal lees, zeg ik rationeel dat ik niet zou kiezen voor een operatie. Maar, het is niet mijn hondje ...

Ik wens je veel wijsheid en sterkte! :(:)

Dankjewel ...

Ik ben bij andersmans dieren de eerste die een klare kijk kan geven, die aanraadt om niet te lang te wachten, en je kan een dier niet te vroeg inslapen, alleen maar te laat.
en wat doe ik dan zelf ... juist ...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:09

Mijn mening is inslapen. Ze is 13, met een heel scala aan gezondheidsproblemen.
Zelfs als die operatie helemaal lukt (wat maar zeer de vraag is) wat voor levenskwaliteit heeft die hond in de weinige tijd die haar rest?
Sterkte er mee.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:10

Een hond laat over het algemeen niet snel blijken dat ze pijn hebben, net als met paarden eigenlijk.
Vaak zijn mensen juist daarom eerder te laat dan te vroeg met laten inslapen.

Maar de keuze om nog te opereren.
Vind ik heel moeilijk, ik heb zelf een hondje van 15 en ik weet niet wat ik zou doen in jouw situatie.
Je wilt ze nooit missen en een operatie is misschien weer een sprankje hoop dat je hond nog een tijdje zonder pijn en met plezier kan leven.

In ieder geval heel veel sterkte voor je hondje, en met de beslissing die je gaat maken. :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:11

Als ik je posts zo lees, is je hoofd er al wel uit maar je hart nog niet.

Overigens kom ik er steeds meer achter dat wanneer je jezelf deze vraag al begint te stellen over je dier, dat je dan wel weet dat het moment daar is. Anders begint je onderbewustzijn er nog niet over.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:12

Wij hebben ook een cavaliertje die oud aan het worden is. Ook broodfok (ik was 6 toen we haar kregen). Zij stinkt ook verschrikkelijk, vooral uit haar bekje door een slecht gebit. Maar ze wordt ook doof, heeft cataract, artrose in de achterpoten en een hartaandoening. Ohja en alzheimer. Beestje loopt nu nog vrolijk rond maar binnen dit en een jaar niet meer want we zien ze snel achteruit gaan en vanaf dat ze meer medicatie moet krijgen dan dat ze nu krijgt laten we haar inslapen. Gewoon het incontinent zijn van jouw hond had bij mij al een doorslag gegeven, dat is voor dat beestje ook niet fijn...
Heel veel sterkte met je beslissing.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:15

Heel veel sterkte met je besluit, liefde is ook loslaten.....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:22

Ik heb ook voor dat dilemma gestaan nu bijna 3 weken geleden. Ik wist dat mijn boxer op was. Bijna 11 jaar en inwendig allemaal mankementen. Hij had 2 weken daar voor 3 epileptische aanvallen gehad. Al 2 weken lang kon hij enkel poepen met 50 ml laxeermiddel en enkel slapen met 2x per dag 3 mg melatonine en volle dosis of overdosis pijnstilling. 2 weken geprobeerd zo en 0 verbetering. Darmen werkten al 2 jaar slecht en nu na die aanvallen super slecht. Hij had enkel nog plezier in liggen in de zon op een kussen als hij slaaptabletten kreeg. Verder niet meer vrolijk en genoot bijna nergens meer van.

Uiterlijk mankeerde hij niets maar hij wou niet meer. Na heel gesprek met dierenarts besloten voor echo. Weer thuis was hij zo enorm down dat ik gelijk weer begon te twijfelen. Terug gebeld en overlegd. Uiteindelijk ingeslapen de dag erop.

Moeilijk moeilijk moeilijk. Veel losse problemen die samen gewoon teveel waren voor een prettig leven.

Mijn eerste hond die niet duidelijk echt echt echt alleen maar de optie euthanasie meer had. Maar moet het perce eerst zover komen bij een oudje dat het leven ondraaglijk is voor je stopt? Nee genoeg is genoeg ;) hij was op en was er mee klaar. Mijn hond kon overigens ook niet meer onder narcose dus echo had pijnlijk geweest en we wisten niet wat we zochten dus kans dat na pijnlijke echo er geen duidelijkheid was die was groot en bij duidelijkheid was het ook klaar geweest ivm de darmen vrijwel niet meer werkten. Er zat altijd ontlasting in wat hem pijn gaf al 2 weken lang. Dit kon niet meer beter worden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 22:24

Luca03 schreef:
Wij hebben ook een cavaliertje die oud aan het worden is. Ook broodfok (ik was 6 toen we haar kregen). Zij stinkt ook verschrikkelijk, vooral uit haar bekje door een slecht gebit. Maar ze wordt ook doof, heeft cataract, artrose in de achterpoten en een hartaandoening. Ohja en alzheimer. Beestje loopt nu nog vrolijk rond maar binnen dit en een jaar niet meer want we zien ze snel achteruit gaan en vanaf dat ze meer medicatie moet krijgen dan dat ze nu krijgt laten we haar inslapen. Gewoon het incontinent zijn van jouw hond had bij mij al een doorslag gegeven, dat is voor dat beestje ook niet fijn...
Heel veel sterkte met je beslissing.

misschien iets typisch die geur voor cavaliers die oud worden? de meeste worden maar een jaartje of 8 door hartaandoeningen ...

De incontinentie is meer het in huis plassen, en zich bv wel neerzetten om te plassen, maar halverwege opstaan terwijl het er nog half uitloopt ...
Soms als ze neerlag en ze staat recht komt er ook wat urine vrij, maar ze is gelukkig nog niet zo ver dat ze zich onderplast als ze neerligt. Dat is inderdaad een brug te ver.
Nadeel, doordat ze iedere keer te vroeg rechtstaat is dat het haar en de huid achteraan constant vochtig is, en nu ook begint te irriteren. We wassen haar regelmatig, maar dat helpt niet voldoende.

Dierenfan: ook veel sterkte, het is hard als je ze niet kan helpen ...

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:29

Ik heb geen idee of het iets typisch is maar ze stinkt echt wel verschrikkelijk.

De kans dat jouw hondje nog helemaal oké uit de narcose komt is klein denk ik. Door de leeftijd en omstandigheden, ik zou haar laten inslapen. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust en zodat ik zeker ben dat m'n hondje niet onnodig heeft moeten lijden..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:35

Goh. Ik geloof toch dat ik een operatie zou ovwrwegen in jouw geval. Je zegt dat de hond nog fit is en graag wil, dan is ze echt nog niet op. Mocht de operatie echt heftig zijn of de tumoren zijn ernstiger dan gedacht kan ze alsnog ingeslapen worden op de tafel.
Mocht ze er goed uit komen kan ze er misschien nog een tijdje zijn.
Voor de incontinentie zijn goede medicijnen trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:39

Kuggur schreef:
Mijn mening is inslapen. Ze is 13, met een heel scala aan gezondheidsproblemen.
Zelfs als die operatie helemaal lukt (wat maar zeer de vraag is) wat voor levenskwaliteit heeft die hond in de weinige tijd die haar rest?
Sterkte er mee.

Eens, al helpt de operatie, als haar bekje ook al pijn doet en er verder dingen zijn dan zou ik haar dit niet meer aan gaan doen als je er zelf achter kan staan om voor euthanasie te kiezen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:43

Ook ik vond inslapen, tot ik inderdaad las hoe fit en blij ze nog is. Ik heb mijn kruising herder van 12 nog wel laten opereren een paar weken geleden, ook aan het gebit en een gezwel. Ze heeft het allemaal prima doorstaan, en kan nu weer zonder die ongemakken en pijn in dr bekkie verder. Ik zou dus zeggen opereren :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:57

"Ik ben bij andersmans dieren de eerste die een klare kijk kan geven, die aanraadt om niet te lang te wachten, en je kan een dier niet te vroeg inslapen, alleen maar te laat.
en wat doe ik dan zelf ... juist ..."

Ik herken er mezelf volledig in ... Het is zo moeilijk wanneer je wel een hechte band hebt!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:20

Bedenk even waarom je ze zou laten doorleven...... juist omdat JULLIE ze nog niet kunnen missen. Opereren ook om dezelfde reden.... doe je de hond daar plezier mee? De keus is eigenlijk niet moeilijk ....het afscheid wel....

Heel veel wijsheid en sterkte!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 00:59

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:21

Heel herkenbare situatir. Mijn destijds 13 jarige Engelse Cocker had ook een heel snel groeiende mama tumor.
Ging heel lang goed, maar hij werd heel snel enorm, met alle bijkomende klachten. Opereren was vrij risicovol ivm haar leeftijd, en uiteindelijk heb ik haar thuis laten inslapen. Heel veel verdriet van gehad, want je wilt die keuze gewoon niet hoeven maken bij je lieve maatje.

Veel sterkte met je beslissing. Wat iemand hier al zei, ' in je hoofd ben je er al uit, maar in je hart niet'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:42

Waarom zou je willen wachten tot ze niet meer happy is?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 09:47

wachten tot ze niet meer happy is wil ik eigenlijk inderdaad niet. Maar ik vind het zonde om te laten inslapen als ze na het verwijderen van die tumor nog jaren happy zou kunnen zijn.
Ons vroeger hondje was 11 en hebben we nog laten opereren. die heeft nog 4 jaar erg fit geweest. Maar die had geen andere kwaaltjes.
Volgende week laten we de dierenarts komen om te beoordelen. Maar ik denk inderdaad dat we een datum gaan prikken. Maken we er nog een mooi dagje van, mag ze nog eens met mij alleen mee naar het bos, lekkere hapjes eten, en laten we ze wss thuis inslapen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:30

Goof schreef:
Goh. Ik geloof toch dat ik een operatie zou ovwrwegen in jouw geval. Je zegt dat de hond nog fit is en graag wil, dan is ze echt nog niet op. Mocht de operatie echt heftig zijn of de tumoren zijn ernstiger dan gedacht kan ze alsnog ingeslapen worden op de tafel.
Mocht ze er goed uit komen kan ze er misschien nog een tijdje zijn.
Voor de incontinentie zijn goede medicijnen trouwens.

Dit was ook mijn gedachte.
Probeer de operatie met ook de samenspraak met de DA als het niet goed gaat dat ze haar ter plekke laten gaan.