Help! Post (?) Duif gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Help! Post (?) Duif gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 18:59

Hey bokkers. Zojuist vloog er een duif tegen mijn raam. Hij was erg versuft en omdat ik zag dat hij geringd is, heb ik hem mee naar binnen genomen.

Is het een postduif? Moet ik hem gewoon vrij laten of is het beter om de eigenaar op te sporen? En hoe doe ik dat?

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hem een bakje water gegeven. Is het verstandig hem eten aan te bieden en zo ja wat?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Help! Post (?) Duif gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:01

Staat er een code op een ring? Misschien kan je daar iets mee...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:02

Ik zou even zoeken naar het nummer van de postduivenvereniging die kunnen aan de hand van de nummers op de ringen de eigenaar vast wel vinden, of je vertellen hoe.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:02

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:04

Is hij nu echt niet in staat om te vliegen?

Wat mijn ervaring is met postduiven en het opsporen van eigenaren is dat de eigenaar meeatal niet meer op zo'n duif zit de wachten....

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:05

Gewoon weer buiten zetten. Wss is ie ff gedesorienteerd en blijft ie een paar dagen. Daarna gaat ie wss gewoon weer naar huis.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 19:08

Oh, thanks! Ik zal even kijken of er een code op de ring staat.

Sakura, daarstraks in ieder geval niet, hij deed geen poging om te vliegen en ik kon hem nog net van de grond graaien voordat mijn katten er bovenop zaten. Hij heeft ook best een flinke klap gemaakt.

Inmiddels lijkt hij weer wat alerter dus misschien voelt hij zich nu weer goed genoeg om te vliegen. Maar ik probeer eerst wel even of ik een eigenaar kan vinden.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:09

Sakura789 schreef:

Wat mijn ervaring is met postduiven en het opsporen van eigenaren is dat de eigenaar meeatal niet meer op zo'n duif zit de wachten....

Slaat nergens op, mijn vriend is duivenmelker en rijdt door heel NL om zijn duiven op te halen. En ik ken eigenlijk alleen duivenmelkers die hetzelfde doen.

TS, de duif even laten rusten en dan loslaten, grote kans dat hij dan naar huis vliegt :) Zo niet kan je inderdaad via de eerder genoemde link het ringnummer invullen, dan kan je de eigenaar vinden!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:10

Eigenaar vinden is niet zo moeilijk, maar ophalen doen ze 9 van de 10 keer niet, hoor.

Edit: Flowery, blij om te horen dat jouw vriend wel moeite doet!

Marieke_963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:13

Flowery schreef:
Sakura789 schreef:

Slaat nergens op, mijn vriend is duivenmelker en rijdt door heel NL om zijn duiven op te halen. En ik ken eigenlijk alleen duivenmelkers die hetzelfde doen.

TS, de duif even laten rusten en dan loslaten, grote kans dat hij dan naar huis vliegt :) Zo niet kan je inderdaad via de eerder genoemde link het ringnummer invullen, dan kan je de eigenaar vinden!

Idd Flowery, bij ons is er ook een keer een postduif aangekomen, via het ringnummer de eigenaar opgespoord. Die goede man heeft een rit van ruim 3 uur gemaakt om het beestje op te komen halen, maar blij dat hij was toen hij hoorde dat hij gevonden was! :) Hij zat dus zeker nog wel op zijn duif te wachten ;).

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:29

Er zijn ook veel mensen die ze niet ophalen hoor. Mijn opa deed wedstrijden met zijn duiven (uitzetten, moeten weer terug naar huis etc) maar de gene die achterbleven dat zijn vaak zwakke en die winnen niet. :P

Maar het is wel zo netjes om te laten weten dat de duif bij jou is, dan kan de eigenaar er mee doen wat hij wilt. :) En als hij kan vliegen, gewoon loslaten, ze vliegen zo weer naar huis toe.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 19:32

We hebben contact gehad met de eigenaren! :) Lekker sullig, er stond zelfs een telefoonnummer op de ring bleek bij nadere inspectie, haha.

De eigenaar woont in hetzelfde dorp, de duif was dus wel al bijna thuis. Het is een oudere meneer die slecht ter been is dus we gaan de duif nu even naar hem toe brengen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:35

Kunt even voelen of je zijn borstbeen voelt. Als dat zo is heeft hij best wat geleden en gevlogen moet hij aansterken :). Bij lange vluchten wordt die spier verbrand. Vaak zeggen de duiven boeren uitrusten, eten geven en dan weer loslaten. Halen ze thuis niet dan hebben ze er toch niks aan. Zo heb ik er ooit een gekregen :)

Edit. Goed nieuws!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:39

Bij ons is er twee keer een duif terecht gekomen en beide keren kregen we te horen dat we ze beter een enkeltje konden geven 8)7 :x

Bij eentje kon het niet anders, want deze duif was zwaar verzwakt en was aan het lijden en de andere hebben we opgevangen en is daarna terug gevlogen (hoop ik).

Ben blij dat de melkers er wat positiever in staan tegenwoordig blijkbaar. Ik vond het verschrikkelijk om het te horen dat ze niets meer waard waren. Maar goed, dan nog zou ik voor de optie gaan om zo snel mogelijk terug naar huis te laten vliegen of taxien :')

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:43

Bij mij zijn de melkers ook hun duiven komen halen,eentje heeft er 2 uur voor gereden,was een adelijke duif met stamboom blijkbaar.Ik vond het eigenlijk wel jammer want het was een heel leuke duif.

De andere kwam 3 dorpen verder vandaan die is ook naar huis gegaan.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:51

rider schreef:
We hebben contact gehad met de eigenaren! :) Lekker sullig, er stond zelfs een telefoonnummer op de ring bleek bij nadere inspectie, haha.

De eigenaar woont in hetzelfde dorp, de duif was dus wel al bijna thuis. Het is een oudere meneer die slecht ter been is dus we gaan de duif nu even naar hem toe brengen.

Fijn TS! :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:54

rider schreef:

Top!!!

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:57

Hier een keer een duif gevonden(Rotterdam) eigenaar achterhaald en meneer woonde in Friesland, kon de duif niet gelijk halen dus we hebben 2 dagen voor hem gezorgd. Eigenaar is hem toen komen halen, was heel blij dat we gebeld hadden.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 19:58

De duif is weer thuis, de beste man was er erg blij mee want het was een prijswinnende duif. De eigenaar denkt dat het dier achterna gezeten/gegrepen is door een roofvogel (vogel bleek veren/slagpennen te missen) en daardoor tegen het raam geklapt is. Het beestje was letterlijk twee straten van huis! Verder maakt de duif het nu goed, hij was ondanks de vlucht nog goed op gewicht etc. :)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:10

Leuke update!
Mooi dat je iemand blij hebt kunnen maken :)