Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
108078
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Heerhugowaard

Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 15:44

Hoi! Leuk dat je hier een kijkje neemt!

Maart 2016 hebben wij een klus huis gekocht. We verwachten deze zomer (eindelijk!!!) klaar te zijn met het klussen in huis. Tsja.. en dan komt de tuin. Die moeten we nog gezellig maken.

Buiten het gezellig maken om, willen we onze gezellige tuin volledig toegankelijk maken voor onze cavia's. Want zeg nou zelf, ze zijn zó gezellig <3

Dit is onze tuin:

Afbeelding

De volledige tuin is goed omheind en bestraat. Ze kunnen er nu gewoon in los lopen, maar ik wil ze graag wat meer uitdaging bieden. We hebben een ochtendzon in onze tuin. In het hoogseizoen hebben we zon tot een uur of 6 op de plek waar onze tuinset komt te staan. Genoeg zon en genoeg schaduw voor de cavia's (en ons). Afgelopen zomer hebben wij ze gras aan kunnen bieden door middel van losse gras bakken. Dat zag er zo uit:

Afbeelding

Ik vond dat te veel werk voor te weinig gras. Het begon ook snel te schimmelen dus heb ik ze al snel weg moeten gooien. Nu onze schatjes in beeld zijn, maak kennis met (van links naar rechts) Saar, Peanut, Chapo, Dula en Tony.

Ik heb geen flauw idee hoe wij onze tuin in moeten gaan delen. Onze ideeën tot nu toe: :list:
- gras (ja leuk, maar waar in de tuin?!)
- een plekje om ze bij evt visite af te kunnen zonderen van de gehele tuin (misschien het gras afzetten?).
- Groenten/ kruidentuintje voor de cavia's (ook leuk, maar wat voor planten? Munt? Paardenbloemen?)

Ze onderzoeken natuurlijk heel graag... Heeft iemand nog een idee om dit gedrag te bevorderen/stimuleren? We zijn zelf heel handig en we hebben echt wat voor ze over.

Oja... Katten... Voor nu hebben we een elektrisch systeem voor op onze omheining kunnen overnemen (nog niet bevestigd), maar laatst zag ik ook bepaalde rollers waar katten geen grip op kunnen krijgen. Wat is het meest effectieve systeem zodat ik even een colaatje kan pakken zonder dat er katten kunnen toegrijpen?

Ideeën, tips, adviezen zijn meer dan welkom!

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:01

Schattig! :)

WiskyBokjes
Berichten: 9755
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:30

Wij hebben een aantal jaar ongeveer 30 cavia's in onze tuin gehad. Bij ons liepen ze wel op zand trouwens. Maar wij hadden buizen in de grond gegraven zodat ze via die buizen heen en weer konden lopen (of je maakt een heuvel en legt daar een buis in). 's Nachts gingen de cavia's via een buis het hok in en legden we er een steen voor zodat katten er niet bij konden.

Verder ben ik even inspiratieloos. :')

108078
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 18:39

Zand is bij ons niet handig denk ik. Tegels zijn goed voor hun nagels en op het gras mogen ze lekker rennen (al doen ze dat op de tegels ook gewoon). De cavia's wonen in principe bij ons in de woonkamer en lopen winters regelmatig los in het huis. In de zomer komen ze alleen overdag buiten als het weer het toelaat.

Het idee van buizen in een heuveltje is echt een super leuk idee! Dat zouden we zelfs op meerdere plekken kunnen maken. Een heuvel kan op het gras en er kan ook gras overheen :)*

Lienepien95

Berichten: 820
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Re: Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:49

Zo'n buizen zijn heel erg leuk..tot je cavia terwijl het al bijna donker is bedenkt dat hij in het midden gaat zitten en er niet meer uit wil. Been there, done that.
Je kan ook zelf dingen andere dingen maken waardoor de cavia's zich lekker kunnen verstoppen. Ik zag laatst ergens mensen die zelf een bankje hadden gemaakt en daar onderin gaten als caviahuis. De zitting van het bankje kon gewoon omhoog zodat je de cavia's kan pakken. Ik zal vanavond eens kijken of ik een foto kan vinden.

Voor katten werken die rollen inderdaad erg goed!

Qua kruiden zou ik gaan voor bijvoorbeeld peterselie. Wij hebben ook een grote druivenstruik in de tuin, het blad daarvan vinden ze ook heerlijk.

lovevalser

Berichten: 231
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:51

voor de cavia's weet ik zo verder niks. voor onze konijnen hebben we een (katten) bak met zand voor ze om in te graven. en verder 2 tunnels. Kwa katten kan ik zeggen dat die rollers super werken om bij mijn ouders thuis de katten binnen de omheining te houden. stroom werkte bij ons niet.

MagicMuffin

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Re: Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:14

Ohh een cavia tuin, ik ben jaloers! Wij hebben helaas alleen een balkon, die al vol staat met 2 bbq's, wat plantjes en een superklein tafeltje met stoelen haha.

Wat ik zou doen, is naast de schuur het gras planten, dan kan je daar ook gelijk een hoekje afzetten voor als het nodig is. Krijgen ze ook een binnen hok? Dan zou je dat ook ín de schuur kunnen maken met een deurtje naar buiten. Mijn creativiteit gaat helaas niet verder dan het hier al genoemde heuveltjes met buizen.
Heb je ook andere roofdieren in de buurt dan alleen katten? Denk aan vogels of steenmarters?

Ben erg benieuwd wat je er van gaat maken, dus ik blijf ook volgen :D

melody7

Berichten: 13692
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:27

Wat leuk zeg! Wij zijn hier in de tuin ook cavia rennen aan het maken voor onze 8 cavia's :D

Ik ben persoonlijk wat huiverig voor gras ivm. teken, die kon ik er hier elke keer afplukken als ze op het gazon hadden gezeten dus onze ren gaat bestaan uit stenen en zand.

Verder zijn veel verschillende huisjes altijd leuk, (waar ze ook op kunnen en met meerdere in passen) zo'n eetbaar tuintje vind ik zelf ook super leuk! Kwa kruiden mogen ze heel veel. Ik zou dan wel kiezen voor een soort rennetje om de kruidentuin heen zodat je het ook een tijdje af kunt sluiten zodat alles weer aan kan groeien.

Als afsluitbaar gedeelte is het misschien mogelijk om een doorgang in je schuur te maken of een hok aan de buitenkant? Dan zou je in die hoek ernaast een afsluitbare ren kunnen maken waar je ze op kunt sluiten, dan kunnen ze toch nog lekker bewegen.

Heuveltjes met buizen zou ik absoluut niet doen, ik zou echt zorgen dat je altijd bij ze kunt. Je kunt natuurlijk wel tunnels nabootsen met buizen die hokjes verbinden, zoiets kun je altijd makkelijk uit elkaar halen.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:40

Wat leuk! Ik heb buiten 2 konijnen en 2 cavia's...hebben naast het hok een grote ren. Dagelijks zet ik deur open van het hok en rennen ze door de tuin. De cavia's rennen gelijk naar een plant waar ze beschut onder kunnen zitten. Gezellig om ze door te tuin te zien lopen.

xFace

Berichten: 459
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:47

Leuk! Ik zelf heb ook mijn 2 cavia's in de zomer buiten, in een ren van ongeveer 2 bij 2. Op zand, waar we wel gras in gezaaid hebben maar dat eten ze zo snel op dat er helaas alleen her en der wat gras en paardenbloem blaadjes groeien. De ren is omheind met kippengaas die vastgemaakt is aan een houten 'skelet' (weet even niet goed hoe je dat noemt haha) . Er in stond zo'n konijnen villa, met twee verdiepingen en daar gaan ze dan 's nachts in. Overdag lopen ze dus gewoon los, nog nooit last gehad van katten maar ik merk dat ik het toch wel een beetje griezelig begin te vinden. Misschien dat ik er een net overheen ga spannen oid.
Ik plaats morgen wel even een foto, dit is wel een heel erg ingewikkeld verhaal geworden :+

Wat in vooral fijn vind is dat je wel wat tegels hebt, dat is lekker koel in de zomer (als het in de schaduw ligt dan) en je kunt er ook groente en fruit op voeren. Op zand word dat al snel zo vies.
Heuvels en buizen zijn idd ook heel leuk, wij hadden een heuvel waar een buis doorheen liep, met daarover heen een plateau waar ze op konden gaan via twee trappetje aan twee kanten.
En als schuilplekje ook heel leuk, een laag bankje waar de caafjes lekker beschut onder kunnen liggen, maar waar ze nog wel kunt zien. En dan er zelf op zitten om lekker bij de cavia's te zijn :)

108078
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 23:23

Lienepien95, Peterselie! Dat is een goede, die was ik helemaal vergeten. Buizen worden kort (+- 2 cavia lengtes) en groot zodat wij er altijd bij kunnen om ze te pakken. Nog een bankje hebben we eigenlijk niet nodig als wij al een tuinset hebben.

lovevalser, cavia's zijn niet te vergelijken met konijnen. Cavia's graven niet :D Bedankt voor je ervaring met die rollers!

xLyssii, waar naast de schuur bedoel je? De cavia's wonen in principe bij ons in de woonkamer. Alleen in de zomer komen ze overdag buiten. Marters hebben wij hier niet, wel kauwen. In principe komen ze niet zonder toezicht buiten. Leuk dat je volgt!

melody7, gelukkig heb ik nog nooit een teek gezien hier in de buurt :\ Dus ik durf stukjes gras wel aan! De cavia's wonen bij ons binnen, ze komen alleen zomers overdag buiten in de tuin. Aan losse huisjes heb ik echt een gigantische verzameling. Deze gebruiken we ook om de hokken binnen steeds spannend te houden. Ik wil alleen liever niet al die huisjes elke dag mee naar buiten slepen. Ik heb liever wat 'vaste' dingen zegmaar en enkele losse huisjes. Of klink ik nu te lui? :+

dito, ze zijn echt heerlijk om naar te kijken. Ze blijven spannend. Net een pasgeboren veulentje!

xFace, Ik ben benieuwd naar je foto. Ja tegels zijn inderdaad fijn om het een beetje netjes te houden. Ook makkelijk drolletjes vegen :))

Ik zal binnenkort een foto maken van hoe onze tuin en nu (saai en betegeld) uitziet!

TinkerTreas

Berichten: 3711
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:52

Wij hebben in de tuin een cavia ren gemaakt met een gedeelte tegels en een gedeelte gras. Hier zitten ze alleen met mooi weer, want wij hebben ze ook in de woonkamer.
Verder hebben we een moestuin gedeelte in de tuin en ik probeer er altijd rekening mee te houden dat we groentes en kruiden zaaien die de cavia's ook lusten. Dus dan gaan er regelmatig resten de ren of het hok in.
Ook hebben we 3 bamboes staan, die vinden ze ook heerlijk. 1 staat er vlak naast de ren, dus dan proberen ze altijd om de blaadjes tussen het gaas door te eten.
Je moet wel bamboe nemen die niet woekerd, of de bamboe in een pot zetten.
Wij hebben verder gewoon losse huisjes in de ren staan.

NoGo

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 00:16

Leuk ik lees graag mee.
Mijn cavia's zitten het hele jaar buiten in een ondergronds hok en zodra er gespaard is word mijn tuin ook opgeknapt.
Wat het hier heel goed deed warren de wat grotere rotsblokken ze klommen hier overheen of gingen met warm weer ertussen liggen.
(deze heb ik nu niet meer omdat ik een vrij kleine tuin heb en ze dus nogal onhandig waren).
Ik ben benieuwd hoe het er uiteindelijk bij jou uit komt te zien.

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 00:40

Denk niet alleen aan katten, maar ook aan vogels :) Je zou een net kunnen spannen, maar dat houdt dan ook meteen alle musjes en dergelijke uit de tuin, ik weet niet of je dat wil?

108078
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 15:27

TinkerTreas, Bamboe! Super goed idee! Op zich is het ook geen verkeerd idee om het 'moestuintje' volledig af te sluiten en dan gewoon voor ze te plukken wanneer dat kan.

NoGo, Rotsblokken, ook echt een heel leuk idee! Goed voor in de plekjes waar het meeste zon schijnt. Ik schrijf het op mijn lijstje.

Sokje_6, In principe komen ze nooit uit het zicht. Een net spannen vind ik zelf een beetje overdreven :o


Voor nu staat er op het moestuinlijstje:
- Paardenbloem (100 zaadjes gevonden voor €2,80)
- Korenbloem mix (100 zaden gevonden voor €1,55)
- Amaranthus Calaloo Red Leaf (500 zaden voor €1,95)
- Basilicum (250 zaden voor €1,75)
- Koriander (100 zaden voor €1,80)
- Radijs (450 zaden voor €1,80)
- Bamboe, moet ik nog even naar kijken.

Potgrond (zonder kunstmest) hebben we nog liggen. Nu is het helaas dramatisch weer hier. Als het wat droger is dan denk ik dat we al snel enkele tegels er uit halen.

Ik denk dat het het slimste is om het moestuintje hier te plaatsen.

Afbeelding

Ik weet alleen nog echt niet waar ik het gras moet plaatsen.

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:43

Wij hebben een poos lang twee cavia's los in de tuin gehad. Eerst zaten ze in een (te lage) ren, maar omdat een van de cavia's steeds ontsnapte hebben we voor de ander uiteindelijk een opstapje neergezet. Het was erg leuk om die beestjes op het grasveld bezig te zien, en als je rustig was kwamen ze nog gezelschap zoeken ook. Jammer genoeg zijn ze na ongeveer een jaar door een roofdier gegrepen.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:11

Ik heb jaren cavia's gehad maar de volwassen dieren werden nooit gepakt door een kat terwijl mijn katten echte jagers zijn.
Ik ben er mee op gehouden toen er voor de zoveelste keer een roofvogel kwam rantsoeneren |(
Alles moest onder stevige netten en toen ging de lol er wel af.

Ik heb nu een heel degelijke kippenren en mijn kippen opgehokt omdat een vossenpaar vorig jaar mijn kippenbestand opvrat en ik de laatste 6 nog heb kunnen redden (van de 25 en dat in 3/4 dagen tijd).
Zit te kijken om daar in de zomer misschien weer 2 cavia's in te zetten, of 2 konijnen.

Ben heel benieuwd hoe je het uiteindelijk gaat maken.

108078
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 17:27

Vossen... Oeff -O-

Mijn ervaring is ook dat ze ze niet heel spannend vinden, tot ze lekker gaan springen, spelen, piepen of een combinatie daarvan. Dan worden ze spannend. Ik heb een keer als een volslagen idioot 2 trappen naar beneden gerend en zowat door de deur heen gevlogen omdat ineens een kat aanstalten maakte om mijn oude cavia te pakken (toen bijna 10 jaar oud). Ik zag het vanaf mijn zolderraam gebeuren. Ik heb alles bij elkaar geschreeuw om die kat ook maar even af te leiden. :\ Ja ik moest toch wat := Gelukkig was hij op tijd afgeleid. Ik weet hoe snel andere dieren ze kunnen grijpen, dus ik laat ze zo min mogelijk uit het oog.

TinkerTreas

Berichten: 3711
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:32

Peterselie mag eigenlijk ook niet ontbreken in je moestuin. Daar zijn ze helemaal gek op.

Wij hebben onze tuin afgezet, zodat onze katten er niet uit kunnen. En andere katten kunnen er niet in.
Roofvogels heb ik hier eigenlijk nooit gezien, maar wij hebben ook maar een kleine tuin en wonen midden in een woonwijk. Dus dat is denk ik niet heel aantrekkelijk voor roofvogels.
Vossen lopen hier wel. Maar 's avonds gaan de cavia's sowieso weer mee naar binnen.

108078
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 22:58

TinkerTreas schreef:
Peterselie mag eigenlijk ook niet ontbreken in je moestuin. Daar zijn ze helemaal gek op.

Wij hebben onze tuin afgezet, zodat onze katten er niet uit kunnen. En andere katten kunnen er niet in.
Roofvogels heb ik hier eigenlijk nooit gezien, maar wij hebben ook maar een kleine tuin en wonen midden in een woonwijk. Dus dat is denk ik niet heel aantrekkelijk voor roofvogels.
Vossen lopen hier wel. Maar 's avonds gaan de cavia's sowieso weer mee naar binnen.


Ja die ben ik inderdaad vergeten. Ik zet hem erbij.

Hoe heb jij je tuin afgezet? Tuin afzetten met rollers is echt gigantisch duur lijkt het. Ik zie prijzen vanaf €400. Dat vind ik echt té gek om uit te geven aan de kat van de buren :+

Ik heb een stroominstallatie voor katten (nouja, eerder tegen) maar die blijkt niet altijd even effectief? Ik denk dat het wel al een hele hoop zal schelen als ze niet meer over het randje van de schutting kunnen lopen. Dan valt het zicht bijna volledig weg voor de katten.

TinkerTreas

Berichten: 3711
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:02

Wij hebben aan 2 kanten een heg. Aan de onderkant van de heg hebben we een hek gemaakt met palen en groen tuingaas. Dit hebben we gemaakt toen we de honden nog hadden, die gingen anders onder de heg door. Boven dit hek hebben we een net gespannen.
Aan 1 kant hebben we een schutting en hier hebben we ook een strook net aan vast gemaakt. Mijn man heeft met hout een soort houders gemaakt en hier zit het net aan vast. Dus het net komt schuin naar binnen, zodat de katten niet op de schutting kunnen klimmen.

We hebben katten netten van zooplus gebruikt, het valt bijna niet op en het hangt nu bijna 4 jaar.
De netten voor de heg kunnen we er vrij makkelijk af halen om de heg te snoeien.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Tuin tot cavia paradijs omtoveren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:05

wat ze hier trouwens erg lekker vinden is wilgentakken. Regelmatig als ik de honden uitlaat neem ik een paar takken mee van een boom en leg die in het hok. Erop knagen en de blaadjes vinden ze erg lekker!
In mijn hok heb ik wat kattenspeeltjes met belletje maar daar spelen de konijnen meer mee. Wel heb ik wat huisjes staan en op die huisjes planken, zo kunnen ze ergens in en op. Regelmatig zet ik alles anders neer, vinden ze ook erg leuk. Bakje met zand vinden ze ook wel grappig, is eigenlijk meer voor de konijnen maar de caafjes zitten er ook regelmatig in

108078
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 11:03

Wilgentakken vinden ze ook echt super lekker. Vooral die rollen waar ze doorheen kunnen rennen, die zijn met een week verslonden :))

Onze 'moestuin' ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Heeft dus nog wat werk nodig :D

Reden we gister ergens langs waar een zelfgemaakt buitenhok stond met een bordje 'gratis meenemen'. Super handig voor tijdelijk omdat we nog niets tegen de katten hebben. Helaas niet heel groot om ze lekker te laten rennen (2,15m bij 1m), maar zo kunnen ze wel onze onkruid weg eten en even zonnen {:}

Zo staat hij in onze tuin voordat de cavia's erin gingen:

Afbeelding

En met de bewoners erin:

Afbeelding

Afbeelding

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:21

misschien raar maar je zou toch ook meerdere hokken aan elkaar kunnen verbinden? dat heb ik voor mijn fretten ook gedaan. bijvoorbeeld dit hok wat hierboven staat verbind je weer met een hok dat naar het kruidentuintje gaat die weer in verbinding staat met een hok met zand enzovoort.. dan heb je meerdere plekken met meerdere activiteiten en geen katten die ze kunnen aanvallen... ik roep maar wat.. voor mijn fretten werkt het heel goed. de buizen die ik daarvoor gebruik zijn oude drainagebuizen, qua maat past daar ook wel een caafje door. gewoon sleufje spitten zand erover,
klaar.

108078
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 13:29

Dat zou inderdaad ook kunnen, maar mijn oorspronkelijke idee is dat ik mijn hele tuin caviavriendelijk maak (en kat-proof).

Misschien moet ik inderdaad meerdere plekjes maken wat aan elkaar verbonden is (en ook af kan sluiten voor ze te veel moestuintje eten :D )Helaas zie ik het steeds somberder in om mijn hele tuin kat-proof te maken. Vandaag de kat van de buren al 1x laten schrikken, en 2x een glas water over hem heen gegooid (waarvan 1 hij een volle lading water kreeg). Zelfs na een klets water over hem heen gegooid te hebben komt hij steeds terug -O-

Ik heb totaal geen ervaring met katten. De buren (eigenaren van de kat) zeiden van pak een glas water als hij je tuin in springt, maar dat heeft dus geen effect... Of moet ik dat volhouden?