Aquarium verhuizen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mnon1994

Aquarium verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 23:18

Hoi hoi.

Ik ga morgen mijn aquarium 60 liter verhuizen (65km)
Nu zie ik hier een beetje tegen op, heb al advies gevraagt op een aquarium forum, maar krijg daar meer domme als nuttig reacties.

Iemand hier ervaring met het verhuizen van een aquarium?

Uiteraard gaat al mijn water mee.

Momenteel ga ik het zo doen

- water er uit tot het tilbaar is.
- alle planten en garnalen (geen vis) blijven in de bak
- bak op een houten plank met anti slip matje in de auto.
- en dan in het nieuwe huis weer water toevoegen, en even rustig aan doen met voeren etc.

Uiteraard filter materiaal niet schoonmaken zo dat de water waardes gelijk blijven.

Nou las ik ergens het volgende: druk een vuilniszak op het water zo dat je water minder klotst.
Maar hoe lang blijft er voldoende zuurstof in het water?

Alle tips zijn welkom!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:29

Als je filter langer dan een kwartier uit staat gaan de bacteriën dood. Dus tenzij je hem tijdens de rit kan laten draaien moet je hem helaas wel echt helemaal schoon maken voordat je hem weer aanzet op de nieuwe locatie.

En dan tijdelijk extra water verversen totdat de balans weer hersteld is.
Het water waar de vissen in zitten tijdens vervoer kan je niet meer gebruiken in het aquarium. Ik zou de vissen in aquariumwater vervoeren en op de nieuwe plek voor een deel vers water aan het aquarium toevoegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:30

Ik wil je één tip geven: haal er zoveel mogelijk water uit. Wij hadden er genoeg zodat het tilbaar was uitgehaald maar na een paar weken scheurde de onderste glasplaat door het verplaatsen en was hij dus stuk. Ik zou al het water eruithalen.
Verder kan ik je niet helpen.

Veel succes en plezier met het verhuizen! :)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:32

zuurstof blijft lang in de bak. wij hadden een laagje van 10 cm laten zitten.

Houd er rekening mee dat een aquarium kan gaan lekken na verplaatsing.
verder lijken mij de genoemde dingen prima

filter zou ik wel schoon maken(eventueel oud water in een schone bak of zak mee nemen

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:40

Hoe wij onze aqua enkele malen hebbe. Verhuisd was vis of andere levende dingen in een emmer water afdekken en hop(donkere emmer anders krijgen ze veel teveel stress) komen ze ook niet om tussen de bodembedekking.

Water tot de bodem eruit halen dat hij draagbaar is zodat idd de bodem niet stuk gaat.

En elke dag een scheutje water bij doen sowieso kan je wel een 20 tot 30 l water meeverplaatsen.
Daarna water op temperatuur laten komen en de garnalen rustig laten wennen aan de temp..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:43

Ik heb alleen ervaring met zoutwater aquariums, dus over filters weet ik niet zoveel.

Hier was het heel rustig water er uit, zodra er iets boven water kwam aan koraal of steen dat er uithalen, dat lijkt me bij jou dus hiet van toepassing.
Daarna heb ik wel alles er uit gehaald. Een ongelooflijke rotklus maar beter voor de beesten. Daarna in het nieuwe huis alles opnieuw er in zetten.
Aquarium met water er in verhuizen verhoogt de kans dat het een waterballet wordt.

Zoeg dat je de dagen er na heel goed meet, nitraat e.d. En zorg dat je iets hebt om dat te corrigeren indien nodig.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:54

Ik heb mijn 180 liter bak leeg gehaald, waterpas op de nieuwe plek gezet en langzaam weer gevuld. Nieuwe bodem was ook nodig, dus dat heb ik meteen meegenomen.

De vissen zaten zolang in kleinere bakken die ik kon dragen.

Het verhuizen van het aquarium was dus een verhuizing op zichzelf, ben er de hele dag mee bezig geweest.

Goof

Re: Aquarium verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:56

Mijn vriend heeft zijn 450 liter aquarium naar mij verhuisd toen hij bij mij kwam wonen.
Hij had hem helemaal leeggemaakt, anders was het sowieso niet te tillen. Alle vissen eruit en in emmers met aquariumwater. Stenen, hout en grind apart. Wat emmers aquariumwater zodat dat na plaatsing weer terug kon en verder aangevuld met vers water.
Hele verhuizing zeg zo'n ding.