Leren negeren andere honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Catori

Leren negeren andere honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 18:45

Lang nagedacht maar kan wel tips gebruiken.

Ik heb een kruising herder van bijna 6, gecastreerde reu. Heb hem nu 2 jaar.
Hem uitlaten rond spitsuur is topsport.
Hij is snel overprikkeld en reageert graag op andere honden en niet altijd in positieve zin.
Nu heb ik twee cursussen met hem gedaan en heel positief afgesloten.
Ben aan het trainen gegaan met een goede trainer....

Ik ben aan de slag geweest met zijn lievelingsspeelgoed, koekjes, omdraaien, laten zitten....
Allemaal lang genoeg om het een kans te geven overigens en ook echt heel erg consequent.

Nu weet ik dat ik dit nooit meer helemaal recht gebreid krijg, maar soms een beetje minder....

Ik ben toch niet de enige die mijn hond dat wil leren en kan leren?

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Klasien

Re: Leren negeren andere honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:23

Mijn stabij is 22 maanden, die heeft er bij bepaalde honden ook problemen mee. Ik haal ook alles uit de kast.
Vandaag in de les een nieuwe hond, met een echtpaar. Vooral als de meneer iets zei ging mijn hond over de rooie. Eigenlijk het hele uur bleef hij onrustig. Alleen flink bezig zijn hielp. Ik blijf het moeilijk vinden en raak ook wel eens een beetje gefrustreerd...

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:01

Ik lees mee, voor het geval dat er reactie komt :).

Wij hebben een mechelse herder, pup van 7 maanden, die ook heel snel overprikkeld raakt. Andere honden zijn oke, als het in een vertrouwde omgeving is waar andere prikkels minimaal aanwezig zijn. Omdraaien, wegstappen, aandacht vragen en dan is het oké. Situaties waar er meer prikkels zijn, meer honden zijn, nieuwe omgeving, veel geluiden,... en hij gaat volledig over de rooie. Trekken, blaffen, piepen, noem maar op. Zodra hij er zo over gaat, blijft hij ook lang 'onbereikbaar' en gevoelig voor de minste prikkel.

Moet zeggen dat hij ook wel het type hond is dat alles gezien,gehoord en geroken heeft. Buitenhuis ontspannen ergens gaan liggen is een no go. In huis daarentegen de rustigste hond die je kan bedenken :+

Erin_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:47

Ik lees ook mee..
Hier een mechelse herder x stabij van 9 maand die erg gefixeerd is op andere honden.
Zijn 2 jonge honden waar hij wel leuk mee kan spelen. Weet bij de andere honden zijn gedrag niet te lezen, is het agressie of puur enthousiaste (maar wel de verkeerde manier)...
Ben van plan een gedragsdeskundige in te schakelen want mijn vriend vind het wandelen niks meer aan.
Wel heb ik een andere lijn (simpele sliplijn) aangeschaft wat al iets beter gaat.
Kan ook slecht de aandacht bij mij houden als hij is afgeleidt en dat is zowat de hele wandeling, ook al alles geprobeerd maar lijkt weinig te werken.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:58

9 maanden is ook pubertijd. Dat maakt concentreren al lastiger ;)

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:25

onze hond is heel onderdanig , als er andere honden aan komen gaat ie liggen.
hij is bijna 3 , heb alles al geprobeerd, tegenwoordig mag hij meer los en dan blijft ie wel bij en kijkt ie niet naar andere honden. Woon helaas aan een hele drukke weg dus los lopen lopen kan niet altijd

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:47

Hoe was het gedrag voor de cursussen? Na 2 cursussen zou ik toch wel verwachten dat je hond zich weet te gedragen? Maar dat is lastig te bekijken vanachter de pc.

Wat doe je als er een andere hond aankomt? Wat heb je geleerd op de cursus?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:57

Hebben ze niets iets kwa voer wat ze extreem lekker vinden?

Mijn hond is nu 2,5 en is als pup 3x aangevallen door een bordercollie, sindsdien is hij aan de riem naar grotere honden toe heel onzeker ( watje is zelf herder mix van ca 68 cm)

Wat ik doe is hond, kijk eens handen onder mijn kin met wat lekkers hij gaat of zitten kijkt mij aan lekkers erin. OK het kost tijd en soms ben ik3x zolang bezig met een rondje. Maar nu word hij al veel relaxter naar andere honden.

Ben begonnen dat hij moest zitten en pas als hij ontspande we verder liepen. En ja het kost tijd en nee het is niet na 2 x weg. Maar de volhouder wint. Het lastigste is zelf ook te blijven ontspannen.

Ow ja suerte is dol op rodiworst en dan rund. ( en alle honden vd sportschool ook trouwens hihi, dan vinden ze mij allemaal heeeeeel lief)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:14

Hier nog zo n hond. Nu zijn de honden hierin de straat verder ook niet sociaal en vallen dus ook uit. Hij is dus ook op recht bang voor een aantal herders hier uit de buurt. Verder nooit problemen, laten we hem erg anders uit, los of juist aan de riem geen enkel probleem. Hij is wel enthousiast maar corrigeerbaar. Alleen hier in de straat totaal niet. Nu is de hond in kwestie ook nog een jachthond en hij produceert een veel harder geluid dan een gewone blaf en dat maakt het oefenen soms ook een drempel.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:23

Je bent zeker niet de enige nee, heel goed dat je dit wilt leren aan je hond (ipv afleren van het minder leuke gedrag) toppie.

Waar je mee moet beginnen is op een omgeving te oefenen die zo min mogelijk prikkels heeft, meestal is dat dus dicht bij huis ipv in een los loop gebied ;)
Dan kijk je wat de afstand is die je hond aan kan, is hij met 100 meter afstand nog goed te bereiken? Top! Voluit belonen met iets heeeel lekkers (frikandel?) als dat goed gaat ga je op 90 meter afstand lopen en zo bouw je dat heel langzaam op. Dat houd in dat als je nu honden tegenkomt je gewoon even een andere route moet nemen.
Ik loop met 3 beaucerons (a 115 kilo bij elkaar) tegelijk en die negeren heel goed de honden maar uiteraard moet ik normale afstand houden, met 3 meter er tussen kan ik er niet langs zonder dat ze er móeten kijken dus dan weet ik wat mijn afstand is die ik moet houden en zo loop ik met losse lijntjes met 3 honden ook al valt een andere hond uit

Het kan helpen om het heeel lekkere op de grond of in het gras te strooien zodat je hond meteen moet snuffelen (is kalmerend) en het dus een dubbel effect heeft :) (de hond waar hij naar "uitvalt" is daarna nl ook meteen weg)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:41

Ik lees ook even mee. Ik krijg mn hond alles aan en afgeleerd, behalve het reageren op andere honden en dan luisteren naar mij. Het enige wat hij wil is spelen. Heb alles geprobeerd, inclusief elektrische halsband. Maar de flikker wist wanneer hij wel en niet die band om had.

Nu, nu hij eindelijk ouder is (6) wordt hij wat rustiger en dring ik meer tot hem door.. Ofzo. Meestal blijft hij nu netjes naast me als we een andere hond tegen komen. Maar reageert die hond door te blaffen dan wil hij er gewoon erg graag naartoe (hij herkent ook geen gevaar). Zelf heeft hij nog nooit geblaft of ook maar enigszins agressief gereageerd. Als hij nu reageert (springen, toch proberen te trekken) dan trek ik de halsband gewoon hoog en strak en dwing hem om naast me te zitten. Klinkt allemaal wat grover dan dat het is, want als je het goed doet snapt hij het de eerste keer direct en ontspan ik ook direct.

Maar jeetje, wat een drama soms...

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 12:41

@ Klasien: lastig, zeker als het zo hard werken is en het weinig op lijkt te leveren. Wat zegt de lesgever erover? Hoe werken jullie? Met beloning of clicker of... ?

@Florenc: Volhouden hoor, dat aandacht vragen en wegstappen enzo! Hoe laat je hem dealen met die prikkels?
De mijne hoort, ruikt, ziet ook alles van tien kilometer afstand. Erg lastig soms.
Ik kies er vaak voor andere routes te nemen, met minder prikkels, de prikkels te doseren.
Binnen is hij ook een mak schaap.

@Erin_89: Jammer dat je vriend het wandelen niks meer vindt. Kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Zo heb ik de mijne ook overgenomen. Met de gedachte dat ik het wel weer op de rit kreeg dit gedrag.
Maar poehee, soms denk ik weleens of ik de goede keuze heb gemaakt en dit een goede plek is voor hem.
Hebben jullie al iemand in gedachten?

@Dipstaartje: Ook lastig dat gaan liggen. Zeker als los de oplossing lijkt maar het niet gaat vanwege het verkeer.

@Martinedd: Twee bekers gewonnen, hoge punten.... Tijdens de cursus was er niks aan de hand. De andere honden waren blijkbaar zijn roedel, dus hoef je er niet op te reageren. Puur op mij gericht.... deed alles voor een brokje.
Kon andere honden passeren, amper een reactie.
Dus kon daar niet oefenen wat ik wilde oefenen.

Je zou denken dat hij zich idd wel zou kunnen gedragen. Hij is ook slim zat....
Maar ergens in de eerste vier jaar heeft hij geleerd dat het focussen op andere honden hem meer oplevert dan het focussen op de baas.....
Overigens krijg ik ook vaak complimenten hoe ver we al gekomen zijn, hoeveel rustiger hij is onderweg....

@Testebeest: Wat vervelend dat je hond nu zo onzeker is! Balen is dat, doe jezelf zo hard je best om hem sociaalvaardig te houden/ maken...
Wat jij zegt doe ik ook met hem. Hij kent : Kijk, touch..."
Normaal doet hij alles voor een simpel brokje... Hij is ook gek van eten.
Maar zelfs het lekkerste van het lekkerste werkt niet.
Ook zijn speelgoed niet.
Dat het tijd kost ken ik, ben vaak in een half uur niet veel opgeschoten, gelukkig heb ik er alle rondjes ook de tijd voor... anders werkt het denk ik sowieso niet.

@lenaa_tje: Hoe train je met hem? Hoe reageert hij op de andere honden?

Gisteren zat ik echt met mijn handen in het haar.
Nu trek ik me denk ik ook wel teveel aan van anderen misschien denken over ons.
Dan vergeet ik te kijken naar waar we nu staan ten opzichte van 2 jaar geleden.
We liepen in het park, maar het is geen losloopgebied, komen er twee kleine hondjes blaffend op ons afgerend. Gewoon geen partij.... dus ik vraag of ze ze aan kunnen lijnen omdat ik bang ben dat hij ze verplettert.
Krijg ik een grote mond met bedreigingen als dat ze hem dan dood steken.
Dat is een beetje hoe de buurt hier is.
Druk bevolkt met honden en minder sociale mensen.
Ik heb geen invloed op die andere mensen, maar wel op mezelf en mijn hond. Tot op een bepaalde hoogte. Feit blijft dat hij niet de makkelijkste kruising is.
Ben zo verdrietig geweest toen ik thuis kwam.
Voelde me een sukkel en een loser. Dat ik mijn hond niet kan opvoeden, dat ik hem misschien tekort doe.....

Vandaag weer met de clicker beginnen. Die kent hij en is tenminste neutraal.... zit geen verborgen emotie achter...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:01

Hartstikke goed bezig hoor
Waar woon je ts?? Wellicht kan ik je eens helpen

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:44

Wij trainen met clicker en belonen. Heel positief, geen nee of foei.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:34

Wat vervelend ts. En zelf de hondjes blokken naar jou hond toe. Jij beschermd hem en hij hoeft jou niet te beschermen.

Als hij goed reageert op een klikker daar mee aan de slag. Heb je niet iemand in je buurt met een hond of meerdere mensen die het niet erg vinden je te helpen. Dat doe ik ook. Spreek ze gewoon aan, dat heb ik ook gedaan. Ik kende deze mensen niet maar kwlom ze vaak tegen met uitlaten. Zo kunnen hen je helpen in je training

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 15:17

@essiesilly: Dank je wel voor je tips. Duidelijk uitgelegd! Vooral van dat snuffelen van zijn lekkers!
En drie beaucerons, dan heb je je handen vol! (de mijne is laatst nog uitgemaakt voor "wat een aparte beauceron, wat is er met zijn oren ? :+ ")
Ik zal je later even een pb sturen met mijn woonplaats en wat meer uitleg !

@Leffroi: Op welke manier werkte die band dan?
De mijne wordt volgende week 6, maar rustiger....

@Klasien: handig die clicker inderdaad. Gewoon neutraal zo'n clicker. Dat ben ik met mijn emotie/ frustratie niet altijd.

@testebeest: de andere honden blok ik ook, hem ook. Geen gedoe als je aan mijn lijn zit. Ik bescherm hem ook.
Veel honden zijn geen probleem. Of ze nou klein of groot, reu of teef zijn.
Maar vreemde honden gaat hij op fixeren, sluipend. Dat is misschien ook wel de herder erin hoor, maar werkt vaak wel provocerend naar de andere hond toe.
Het ingewikkelde hier van andere mensen is dus de omgeving waar ik woon, grote mond, bedreigingen.... Neem dus tijdens spitsuur vaak routes waarvan ik weet dat het rustig is en waar ik makkelijk een andere kant op kan slaan.
En ik ben helemaal geen ruzieschopper.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:46

De band werkt op 3 manieren. Geluid, trilling en een schock. Geluid deerde hem niet, maar was toch vrij onder de indruk van de trilling. Misschien 2 of 3 keer de schock gebruikt. Maar zodra de band af was, was het weer lang leve de lol. Dus dat was de oplossing ook gewoon niet.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:56

Mijn honden zijn zot genoeg op hun balletje en doen 99% luisteren want ze weten wat de beloning is.
Oudste reu is tot 3x toe aangevallen, heeft de pest aan andere vreemde honden en zou ze gewoon opeten als ie kon. Gaat meteen in de verdediging.

Maar toch als ik vreemde honden tegen kom zet ik hem aan de voet, aandacht vol op mij.
Hij negeert andere honden en mensen volledig en wacht tot ie zijn balletje krijgt.
Stressen doet ie wel altijd, wandelen is vaak een straf (vooral voor mij ;)).
Toch heb ik zo de scherpe kantjes eraf gekregen.

Dit doe ik bij al mijn honden als mensen/honden langs moeten.

En het gaat over 3 Duitse herders en 1 VEO.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 00:53

Leffroi schreef:
De band werkt op 3 manieren. Geluid, trilling en een schock. Geluid deerde hem niet, maar was toch vrij onder de indruk van de trilling. Misschien 2 of 3 keer de schock gebruikt. Maar zodra de band af was, was het weer lang leve de lol. Dus dat was de oplossing ook gewoon niet.

Gelukkig, wat een slimme hond!
Overigens zijn deze (iets minder prettige k*%#£t banden vanaf de zomer officieel verboden) *\o/*

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 09:57

@Leffroi: ze zijn slim zat, dus hebben het zo door.
Het zou voor die van mij echt niet werken.

@_Alarm_wlkp: Goede tip! Loop je met allemaal tegelijk?
Zo probeer ik het nu ook als we een soort klem zitten.
Hij moet zitten en aandacht op mij en ik ben op dat moment héél erg leuk :). Probeer het te zijn...
Dit werkt op zich ook best goed.

@essiesilly: Het zou voor mijn hond ook niks zijn. Die heb ik overgenomen met antitrektuig (zo'n touwtje onder zijn oksels door). Het interesseerde hem helemaal niks dat het pijn deed.
Geloof dat hij zelfs dacht dat de pijn veroorzaakt werd door de andere hond, waardoor zijn reactie heftiger was dan alleen fixeren en sluipen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:12

Catori.
Neen ik wandel elke hond apart.
Zowel uit veiligheid voor mezelf en de hond maar ook voor anderen.
Door alleen met ze te wandelen hebben ze ook hun qualititime met mij, ff weg van de andere honden.

Heb gisteren nog een hond mogen gaan zoeken in bos die in blinde paniek zich uit halsband heeft getrokken omdat een andere vrouw 2 labradors aan een flexilijn had en dus 1 niet meer kon houden...
Dat soort praktijken wil ik niet :D

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:22

Als baas moet je altijd het leukst en lekkerst zijn. Hierboven zijn al tips gegeven.

Koop een clicker
Koop wat hij het aller-allerlekkerst vind (sommige honden doen een moord voor tubes smeerkaas, of goedkope stukjes knakworst, Rodi worst, whatever)
Leer hem de bridge: 'kijken'.

Ga thuis oefenen met aanleren. Vraag aandacht en zeg 'kijken', click op het juiste moment (dus zodra de hond je aankijkt) en geef het lekkers. Om het lekkers te krijgen moet de hond naar je toekomen (en is de aandacht voor de omgeving al weg)
Zodra de koppeling tussen 'kijken' en de click is gemaakt kun je het vragen van aandacht weglaten en alleen 'kijken' vragen. Als dat is bevestigd kun je buiten in de tuin oefenen,
Na een tijdje is 'kijken' geconditioneerd op het aandacht geven aan jou zodat je het verder kunt uitbouwen op ander terrein.
Kijkt je hond toch naar iets wat interessanter is, dan ben je niet lekker of leuk genoeg, of is de conditionering nog onvoldoende bevestigd.
In het begin ook clicken en belonen als de hond uit zichzelf naar je opkijkt. Want dat is wat je wilt: hij gaat jou in de gaten houden.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:54

Catori schreef:
@Florenc: Volhouden hoor, dat aandacht vragen en wegstappen enzo! Hoe laat je hem dealen met die prikkels? De mijne hoort, ruikt, ziet ook alles van tien kilometer afstand. Erg lastig soms.
Ik kies er vaak voor andere routes te nemen, met minder prikkels, de prikkels te doseren.
Binnen is hij ook een mak schaap.

Zodra ik hem onder "appèl" zet lukt het hem beter om ermee om te gaan, dus ik probeer (belangrijke nadruk hierop!) hem zodra ik merk dat het iets te veel wordt, hem in 'werkmodus' te zetten. Zitten-liggen-blijven. En dat lukt, zodra hij er niet eerst over gegaan is. En zolang het niet te lang duurt. :D. Dat probeer ik nu uit te bereiden naar 'moeilijkere' situaties. Ik merk bv in de kantine van de hondenschool (héél veel mensen) moet ik niet gaan op 'spitsuur', want dan gaat hij erover en kan ik hem niet meer bereiken. Dus ik probeer nu tussen de lessen door, als er max 3/4 andere honden binnen zitten, eraan te werken dat hij rustig moet blijven.

Maar bij hem is het ook 100% enthousiasme, 0,0 angst of agressie.

Catori schreef:
@Martinedd: Twee bekers gewonnen, hoge punten.... Tijdens de cursus was er niks aan de hand. De andere honden waren blijkbaar zijn roedel, dus hoef je er niet op te reageren. Puur op mij gericht.... deed alles voor een brokje.
Kon andere honden passeren, amper een reactie.
Dus kon daar niet oefenen wat ik wilde oefenen.

Ook hier weer, heel herkenbaar. Zodra we op dat plein staan en we zijn aan het 'werk', is alle aandacht op mij en krijg ik complimenten langst alle kanten.

Catori schreef:
Wat jij zegt doe ik ook met hem. Hij kent : Kijk, touch..."
Normaal doet hij alles voor een simpel brokje... Hij is ook gek van eten.
Maar zelfs het lekkerste van het lekkerste werkt niet.
Ook zijn speelgoed niet.
Dat het tijd kost ken ik, ben vaak in een half uur niet veel opgeschoten, gelukkig heb ik er alle rondjes ook de tijd voor... anders werkt het denk ik sowieso niet.

Ja, herkenbaar :D. En dan heb je van die eigenwijze omstaanders die zeggen "je moet gewoon lekkerdere snoepjes nemen" en dan een snoepje van hen voorhouden. Tuurlijk neemt hij die vol enthousiasme aan, vermits dat dan net de persoon is waar hij zo enthousiast naartoe wilde. :').

Mijn tactiek momenteel is trainen op aandacht in omgevingen met minimale prikkels (clicker - aandacht = click+snoepje - zonder zelf aandacht te vragen), 'werk' geven in omgevingen met iets meer prikkels, en daarin stilletjes aan de lijn opschuiven. Ik ben er wel zeker van dat sommige honden hier gewoon 'gevoeliger' voor zijn en blijven dan anderen. De onze kon toen hij 8 weken was al geen moment ergens gaan liggen uit zichzelf als we ergens in een vreemde omgeving waren, die stond altijd recht en had alles gezien. Terwijl een aantal andere pups van dezelfde nest op diezelfde leeftijd in een drukke kantine in een diepe slaap verzonken waren. Aard van het beestje, maar aan ons om hen ermee leren om te gaan! _/-\o_

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:23

Mijn romke is ook vanaf 8 weken al alert, enthousiast, onzeker en erg geluid gevoelig. Hij heeft nu sinds een paar maanden bach druppels, voor hem gemaakt. Dat haalt de scherpe kantjes er af.
Ik moet erg snel zijn in mijn reactie met hem. Clicker werkt geweldig maar als ik een seconde te laat ben, is hij "aan" en dan heb ik grote moeite om door te dringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:59

Onze kruising windhond doet dit ook bij sommige honden.
Zo zijn er enkele 'wijkhonden', als hij die alleen al ruikt gaat de knop om: trekken, joelen, piepen.
Als ie ze ziet is het trekken, blaffen, stijgeren...

Als ik kan keer ik natuurlijk om of kies een ander pad.
Maar soms tref je elkaar gewoon na een bocht oid.
Of heeft er net een gelopen en pikt hij de geur op.

Het is bij hem puur angst maar bereikbaar is ie dan niet meer...