Kat braakt steeds meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Kat braakt steeds meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 22:36

Hoi!

Ik heb een hele leuke kat Sammie, Sammie is 2 jaar oud en braakte eigenlijk bijna nooit.

Nu valt het op dat hij de laatste weken steeds vaker braakt, een paar keer in de week.
Wat extra info:
- het is mij niet opgevallen dat er haarballen in zitten, het is best veel in eens en een beetje gelig van kleur, daarna geeft hij ook nog gal (?) over.
- Zijn brokken eet die normaal, hij heeft grote brokken waar die goed op kauwt, dus eet niet gulzig.
- als hij snoepjes krijgt dan wilt hij nog weleens spugen daarna maar dat komt omdat hij niet op de snoepjes kauwt die hij dan eet, dit is ander soort braaksel (met snoepjes) dan wat momenteel het probleem is.
- voeding is niet veranderd.
- ontlasting is niet veranderd.
- hij toont geen ander gedrag.
- het spugen komt ineens uit het niks, hij rent dan ineens naar een plek om te spugen, en daarna rent die nog naar andere plekjes om verder te spugen. Heel zielig.

Zover ik kan merken, merk ik geen alarmsignalen. Ik weet dat een kat vaker kan spugen.
Nu is dit mijn eerste kat en ben gewoon erg voorzichtig met hem.... ik wil hem niet onnodig naar de da brengen omdat hij dat niet zo fijn vind.

Dus ik dacht, ik vraag eerst of hier iemand ideeen heeft erover?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Kat braakt steeds meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:37

DA bellen om te vragen of zij het nodig vinden dat je langskomt. Of dat er nog andere mogelijkheden zijn dan langsbrengen. :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 22:43

Gypsy schreef:
DA bellen om te vragen of zij het nodig vinden dat je langskomt. Of dat er nog andere mogelijkheden zijn dan langsbrengen. :)

T is een beetje zo bij mijn da: ik weet als ik bel dat de assistentes altijd zeggen langs komen, ik heb een paar keer gehad dat ik twijfelde en dan ging ik en dan was t een beetje voor niks eigenlijk...

Maar zal zeker een da bellen als t nodig is hoor :) maar dacht vraag even hier of iemand het herkend.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:46

Heb je al eens andere brokken geprobeerd?
Het liefst met andere ingrediënten als die je nu hebt.. (dus als dit bijv rund is, dat je dan kip pakt.)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:49

Krijgt ie al anti haarbal pasta oid? Mijn kat braakt lastig haarballen uit (langhaar..), dus die krijgt regelmatig een lik van die pasta. Vindt ie nog lekker ook. Soms denk ik er niet aan en als hij dan weer braakneigingen krijgt, begin ik eerst weer met die pasta (als er verder niets veranderd is hè, bij vermoeden van ziek is het wat anders).

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 22:52

kiwiwitje schreef:
Het liefst met andere ingrediënten als die je nu hebt.. (dus als dit bijv rund is, dat je dan kip pakt.)

Nee nog geen andere brokken geprobeerd!
Voer Royal Canin Maine Coon, dit zijn grote brokken... geen idee welke smaak het is, maar ze zijn groot en dat is belangrijk. Voer deze trouwens al sinds hij op die brokken mocht.
Maar ben zo bang dat de ontlasting dun word als ik over ga, en dat is ook een drama gezien de vacht...

@dreamybol, nee krijgt die niet...
Laatst bijgewerkt door Ruby1995 op 01-03-17 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:52

Drinkt de kat ook meer? Dan kan het een nierprobleem zijn. Die van ons ging ook steeds meer overgeven en dronk ook meer. Helaas is ze vorig jaar ingeslapen vanwege nierfalen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:56

Ruby1995 schreef:
kiwiwitje schreef:

Nee nog geen andere brokken geprobeerd!
Voer Royal Canin Maine Coon, dit zijn grote brokken... geen idee welke smaak het is, maar ze zijn groot en dat is belangrijk. Voer deze trouwens al sinds hij op die brokken mocht.
Maar ben zo bang dat de ontlasting dun word als ik over ga, en dat is ook een drama gezien de vacht...

@dreamybol, nee krijgt die niet...

Ja daar ga je nooit achter komen als je het niet probeert..
Maar om dunne ontlasting tegen te gaan word geadviseerd niet in 1 keer over te stappen maar een aantal dagen te mengen, steeds meer nieuw, en steeds minder oud.
Je weet dus niet of de ontlasting dun word, en of het een smeerboel word. En ik denk ook niet dat spugen zoveel prettiger is dan wat dunne poep?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 23:38

Het is de tijd van het ruien, dus kan ook gewoon zijn dat er wel haren in de weg zitten, een tube anti haarbal is zo gehaald en hoewel mijn Monster van vrij veel dingen z'n darmen overstuur krijgt (ook van de meeste snoepjes), heeft ie dat nooit met die pasta.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 08:26

Sammie verhaart heel het jaar door... maar ik kan het sowieso kopen, heb t 1 keer eerder gehad en toen at die het niet. Dus hopelijk nu wel! Hij krijgt ook anti haarbal snoepjes.

Wel moet ik nog even zeggen dat hij gister vrij snel weer ging eten na het spugen. En ik weet nu zeker dat hij verder niet ziek is, hij was zo net zo blij en hyper toen ik beneden kwam :p

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:28

Wanneer issie ontwormd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:28

Wanneer is de kat voor het laatst ontwormd?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 14:10

Hij word maandelijks met stronghold ontwormd en dat is bijna tegen alle wormen behalve tegen 1 bepaalde worm. Dat doe ik zo af en toe.

charmanteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:27

De kat van mijn dochter, een Britse korthaar, heeft een tijdje geleden ook erg gespuugd. Uiteindelijk toch naar de DA en bleek er sprake te zijn van ernstig nierfalen. Heeft 4 dagen bij de DA aan het infuus gelegen maar heeft het uiteindelijk toch niet gehaald. Misschien toch maar langs de dierenarts gaan met je kat om het zekere voor het onzekere te nemen?

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:31

Ik ben toevallig vorige week met een beetje hetzelfde probleem bij de da geweest, mijne had alleen ook problemen met zn ontlasting, en ze dacht keelontsteking waardoor eten ed ook belemerd wordt.
Heb wel antibiotica ed. Ik zou toch even langsgaan als het niet beter wordt hoor..