Mijn ouders zijn de tuin compleet aan het verbouwen. De oude buitenverblijven (die ook aardig op zijn na heel veel jaren konijnen en kippen) gaan plat, daar komt een terras. Nu heb ik een leuk plekje uitgezocht waar een cavia ren mag en kan komen. Daarnaast komt dan een stukje terras zodat ik gezellig naar mijn cavia-tv kan kijken

Nu heb ik bedacht hoe ik het wil maar verbetering is natuurlijk altijd welkom.
Ik heb 8 cavia's, 2 groepen. 1 groep met 5 zeugen en een castraat en een duo van 2 beren. Deze mogen elkaar niet zien omdat 1 van de beren heel hitsig is. Daar loop ik ook tegen een probleem aan, want wat zet je er dan tussenin? De bedoeling is dat het 2 losse rennen worden, we zouden graag een plant oid. er tussenin zetten. We hebben wel Buxus over maar die zijn giftig voor cavia's dus dat vind ik niet zo'n fijn idee, dan moet je er altijd op letten of hij niet te lang wordt.
Ik wil zoiets onderaan doen: https://static.gamma.nl/mam/celum/celum ... llsize.jpg
Maar een handige plant die niet elke 2 weken gesnoeid hoeft te worden zou wel leuk zijn zodat hij de dames echt met geen mogelijkheid kan zien en het ziet er natuurlijk mooier uit dan een stuk plastic.
Dit is wat ik tot nu toe bedacht heb:

De ruimte die ik heb is ongeveer 3,4m x 3,4m. Voor de damesgroep wil ik 2m x 3,4m en voor de mannen 1m x 2,4m. Aan de rechter kant (naast een klein terrasje) wil ik de ingangen hebben.
Er komt half om half stenen en geel zand. Ze maken graag kuiltjes waar ze liggen in het hooi dus ik denk dat ze zand ook lekker zullen vinden, plus dat plast natuurlijk fijner dan stenen en ze komen er niet zo vies vanaf als van zwart zand. Het liefst zou ik natuurlijk gras willen maar er zitten hier super veel teken dus dat durf ik niet, en zo kunnen ze niet de hele dag vreten dus dat is ook wel prima.
De omheining wordt hout of ijzer met gaas, er overheen komt ook iets wat er makkelijk af kan met gaas zodat er geen vogels, katten of marters in kunnen.
Als hokjes wil ik dit idee:

Gewoon een simpel, beschut hokje zonder gaas waar ze in passen zonder ruzie en waar wat hooi/brok droog kan staan. Deze zouden aan de kant van de schuur komen zodat er altijd schaduw is. De afmetingen die ik nu in gedachte heb zijn voor de dames 0,3m x 2 m en voor de mannen 0,3m x 1 m, al twijfel ik bij de dames over 2 losse zodat ze elkaar kunnen ontlopen. (er komen sowieso 2 in/uitgangen) Deze hokjes wil ik ook een stukje van de grond maken (20-30 centimeter denk ik) zodat ze er onder ook meteen een beschut stukje hebben. Er zullen natuurlijk ook wat kleinere losse huisjes in de ren komen, we moeten even kijken hoe we die mooi waterdicht krijgen maar dat komt met mijn vader helemaal goed. Mijn vader maakt alles zelf dus ik kan precies zeggen hoe ik het wil, dat is echt ideaal

De plek waar ze komen ziet er nu nog zo uit

Dat gaat er dus eerst allemaal uit, ik heb dus nog genoeg tijd om te bedenken hoe ik het precies wil. Waarschijnlijk komt de echte ren met de hokjes pas komende lente. De bestrating en misschien het zand komen waarschijnlijk wel al eerder, dan kan er vast de losse ren op.
Het heeft allemaal geen haast want ze hebben binnen prima verblijven, dit is puur voor overdag in de maanden dat het warm genoeg is zodat ze ergens lekker de hele dag kunnen zitten ook als wij niet thuis zijn en het bespaart me dat gesleep met losse rennetjes. Mijn moeder haar terras gaat uiteraard voor dus waarschijnlijk heeft mijn vader pas in de herfst/winter tijd om echt voor de cavia's aan de gang te gaan, maar dan heb ik tegen die tijd vast een uitgewerkt plan met alle afmetingen.
En de voorpret is natuurlijk leuk

Dit zijn de bewoners:

Ik ben benieuwd of jullie nog ideeën hebben, zeker voor een goede plant om er tussenin te zetten maar alle ideeën zijn natuurlijk welkom. Het is allemaal een vrij nieuw idee (maar wel zeker dat het er komt) dus ik sta voor alles open. Als we er straks echt mee aan de gang gaan laat ik het natuurlijk graag zien als daar interesse in is

Ik ben zelf in ieder geval heel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien en wat ze ervan gaan vinden!