Mijn kat blijft dagen weg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Mijn kat blijft dagen weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 09:43

Hoi! Ik heb al een hoop topics hierover gelezen en daar ook veel handige tips uit gehaald, maar helaas lijkt het allemaal niet zo goed te werken. Mijn kat blijft dagenlang buiten en lijkt niet gemotiveerd te zijn door eten. Dit gaat wellicht een wat lang verhaal worden maar ik wil graag z'n voorgeschiedenis ook noemen.

Achtergrondinfo
Ik heb een 6-jarige kater 3 maanden geleden uit het asiel gehaald. Hij was toen pas net gecastreerd. Bij zijn vorige gezin heeft hij 5 jaar lang buiten gelopen (waarom ze in vredesnaam een ongecastreerde kater los lieten lopen is me een raadsel, maar daar kunnen we nu weinig aan veranderen). Hij scheen alleen voor het eten thuis te komen en daarna weer de hort op te gaan, maar dit kon ook prima te maken hebben met het feit dat hij vrij schuw is en er kinderen en een andere kat in huis waren waar hij het niet goed mee kon vinden.

Ik heb hem 3 maanden binnen gehouden en hij leek het best wel naar zijn zin te hebben. Hij durfde niet eens bij de deur in de buurt te komen en hij was (is nog steeds) erg knuffelig en op zijn gemak bij mij. Nu vond ik het wel tijd om hem weer te laten wennen aan buiten zijn, het is tenslotte een buitenkat en ik heb maar een klein huisje (30 m2). Kans om aangereden te worden is er bijna niet, achter mijn huis liggen vooral weilanden en bos waar hij lekker rond kan struinen. Hij heeft uiteraard een chip, maar ook een adreskoker aan zijn halsband en via de Facebookgroep van mijn studentencomplex heb ik laten weten dat hij nu rondloopt en dat mensen contact met mij kunnen opnemen als hij overlast veroorzaakt of misschien ergens vastzit. Ik heb er alles aan gedaan om het veilig te maken voor hem.


Nu mijn werkelijke vraag. Ik heb geen kattenluikje en ik werk 4 dagen in de week. Poes wil ontzettend graag naar buiten maar hij blijft gelijk heel erg lang weg (wat ik niet vreemd vind voor een laat gecastreerde kater, hij zal wel zijn plaats aan het bepalen zijn). Hij was in de eerste week meteen 2 dagen lang foetsie. Ik heb niet de optie om eten voor hem buiten te zetten, dat eten de buurtkatten op (en dan zijn hun eigenaren ook niet blij met mij want die willen ook graag dat hun kat thuis komt voor het eten). Hij weet wel goed waar hij woont, maar hij loopt volgens mij erg ver weg. Ik ben hem wel een aantal keer gaan zoeken maar hij is echt nergens te bekennen. De twee keer dat ik hem wel vond rende hij ook hard voor me weg want hij wilde echt niet mee naar binnen. Moet ik hem maar gewoon loslaten en hopen dat ik open kan doen als hij naar binnen wil? Wordt de tijd dat hij weg is wellicht korter als hij eenmaal zijn territorium heeft bepaald? Alvast ontzettend bedankt, tips zijn welkom en reacties met dat ik me gewoon geen zorgen moet maken worden ook gewaardeerd :o

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Mijn kat blijft dagen weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:49

Er zijn van die trackers die je aan t halsbandje kunt doen, die stop je in de pc als hij weer thuis is: Kun je in ieder geval zien waar hij was!

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Mijn kat blijft dagen weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 09:50

Ik heb daar inderdaad naar gezocht! Maar ik vind de meeste best wel groot voor aan een kattenhalsband? Ga daar wel wat geld voor opzij leggen denk ik, als ik weet waar hij is dan zal ik alvast rustiger slapen.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mijn kat blijft dagen weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:05

Ik heb 2 poezen en 1 gecastreerde kater (Joep). Joep heb ik gevonden toen hij een week of 5 was. Hij liep ergens alleen zwaar ondervoed en onder de vlooien. We hebben hem gehouden omdat hij heel aanhankelijk was/is.
Maar ook hij is altijd de hort op, zie hem ook soms 2 dagen niet. Als ie wel thuis is, is hij heel lief en wil aangehaald worden, slaapt even en na max een uur wil hij weer weg. Ik heb me er maar bij neergelegd.
De twee poezen zijn bijna altijd binnen....dus zo onaangenaam kan het niet niet wezen :Y) ze krijgen onbeperkt premium voer en elke dag beetje volle koffiemelk dus daar kan het niet aan liggen. Zelfs de katten van de buren mogen hier graag zijn.....Joep is nou eenmaal een buitenkat.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:55

Over dat hij buiten bang voor je is komt me heel bekend voor. Mijn (beetje domme) ragdollkruising lijkt me buiten ook af en toe niet te herkennen en rent eerst heel hard weg, vaak als hij mijn stem hoort gaat er een belletje rinkelen :)* En deze woont al vanaf kitten bij ons.
Ik denk dat je deze kat gewoon moet laten zo, hij weet de weg, is (nog) graag buiten en heeft zo zijn leven ook een hele poos buiten doorgebracht.
Mijn andere kat, is een op straat gevonden asielkat, zij is ook veel meer "streetwise" dan de andere. Zij komt altijd droog binnen terwijl het buiten giet van de regen terwijl die andere helemaal natregent.
Wij hebben ook geen kattenluikje en ze wachten altijd op me als ik uit mijn werk komt en zij niet binnen wilden blijven.
Jouw kat redt zich wel en hij weet ook waar zijn huis en eten is. Vooral nooit in de verleiding komen om eten buiten te zetten want dat is nog minder reden om in huis te komen.
Ik denk dat hij over een poos vaker binnen zal zijn, maar sommige katten zijn nu eenmaal liever buiten.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 10:58

Bedankt voor je reactie! Eten buiten zetten zal ik dus inderdaad niet doen. Streetwise is hij vast wel, maar hij komt wel elke keer kletsnat en modderig weer thuis 8)7 Hij kan gelukkig wel droog zitten op de galerij bij de voordeur.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Mijn kat blijft dagen weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:35

Wat Justkid zegt, zet me aan t denken - weet niet of hij nog op Uitzending gemist staat, maar BBC had n fijne docu over katten "het geheime leven van katten" ofzoiets. Geeft een kijkje in hoe zelfstandig ze eigenlijk zijn!

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:50

swartbeessie schreef:
Wat Justkid zegt, zet me aan t denken - weet niet of hij nog op Uitzending gemist staat, maar BBC had n fijne docu over katten "het geheime leven van katten" ofzoiets. Geeft een kijkje in hoe zelfstandig ze eigenlijk zijn!