hamster kopen voor verjaardag (regio Castricum)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Soof_Roos

hamster kopen voor verjaardag (regio Castricum)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 18:11

Hi,
Ik en een paar vrienden gaan voor een vriendin d'r verjaardag een hamster kopen.
Wij gaan deze vrijdag al geven, alleen we hebben nog niks.
Vandaag dus onderzoek gedaan waar je wat kan halen (heb zelf ook jaren hamsters gehad).
Weet je waar ik een beetje mooie maar niet te dure hamsterkooi kan kopen?

Ook wil ik graag tips over speeltjes, de hamster zelf en de voeding.
Dus ik zou zeggen: brand los!

soofje

Moderatoropmerking:
TS heeft aangegeven in het topic dat zowel vriendin als ouders op de hoogte zijn van het feit dat TS een hamster als cadeau wil geven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-02-17 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Commerciële vraag verwijderd + OP verduidelijkt

Simbaa

Re: hamster kopen voor verjaardag (regio Castricum)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:12

Geef iemand nooit een dier voor zijn verjaardag. Dan zadel je iemand er straks mee op die daar echt geen zin in heeft (spreek uit ervaring!).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:13

Waarom zou je iemand in hemelsnaam zomaar een hamster voor haar verjaardag willen geven.
Zo te lezen heeft ze zelf totaal geen ervaring of voorbereiding qua hamsters. Wil ze het uberhaupt wel?
Niet doen dus. Het is geen speelgoed.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:15

Cayenne schreef:
Het is geen speelgoed.

Dit dus.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:16

Iemand ongevraagd een dier geven voor een verjaardag is echt het slechtste idee ooit. Niet doen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:17

Je gaat toch geen levend dier voor een verjaardag geven :n Het is een levend wezentje he, geen product wat je voor de grap geeft.

De keuze voor een dier moet je aan die vriendin zelf en haar ouders over laten, een dier voor een ander uitzoeken moet je echt nooit doen. Dat is vragen om problemen voor dat beestje.

Heeft ze niet al een dier waar jullie iets leuks voor kunnen kopen? :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:17

Oef, ik vrees dat je half Bokt over je heen krijgt...

Ik vind het zelf ook geen top idee om een hamster (of eender welk huisdier) cadeau te doen. Weet die vriendin wat het juist inhoudt om een hamster te houden, en de verantwoordelijkheid die het met zich meebrengt? Wíl ze überhaupt echt graag een hamster? Of leek het jullie gewoon een leuk cadeautje?

Verder is het beter om een hamster te kopen bij een fokker, in plaats van een winkel waar de diertjes bijna niets gewend zijn en je amper achtergrond hebt. Aangezien je nog maar twee dagen hebt, wordt het erg lastig om een fokker te vinden...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:27

Een hamster cadeau doen zonder dat de rest van het gezin/ouders/familie hier wat van weten? :=

Het is overigens een enorm misverstand dat je een hamster in een leuk kooitje stopt en een bal koopt waar die in kan rennen. Lees je in, schaaf een aquarium/terrarium van minimaal 80x40/50x30 aan, zorg voor natuurlijke producten, veel bodembedekking en goed voer dat geschikt is voor diabetes gevoelige hamsters. Haal de hamster bij een fokker of opvang weg en niet bij een dierenwinkel (tenzij je weet dat die het goed doet uiteraard!).

Je kan niet een week van te voren beslissen dat je een hamster voor een vriendin wilt kopen. Het neemt heel veel ruimte in.

Vorig jaar heb ik mijn beste vriendin een hamster cadeau gedaan. Dit heb ik maanden van te voren met haar vader besproken, en ben toen langzaamaan een kooi, hamster en basis spullen aan gaan schaffen. Zelf had ik natuurlijk ook verstand van hamsters.

Ze zijn echt geweldig, maar alsjeblieft, schaf ze niet in een 50x30 cm kooi aan met huismerk voer en zonder all benodigde dingen.

Mocht je toestemming hebben, ×weten dat ze dit sowieso wilt en open staan voor het maximaal haalbare geluk voor het hamstertje; zoek op FB even naar de groep over Hansterscaping en Duitse stijl. ;)
Je hamster heeft ook een instinct en het is super leuk om dit na te bootsen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:30

En ook belangrijk: zet er niet zomaar 2 bij elkaar onder het mom van 'Dan hebben ze een vriendje' := :=

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 18:30

Simbaa schreef:
Geef iemand nooit een dier voor zijn verjaardag. Dan zadel je iemand er straks mee op die daar echt geen zin in heeft (spreek uit ervaring!).

Zij weet ervan en dr ouders ook, ze wordt 18 en ze wil het al heel erg lang. Ze weet er ook al veel over.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:31

Zorg voor een aquarium van minimaal 100 cm! En genoeg bodembedekking! :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:32

Ik zou eerst eens overleggen met de vriendin of ze wel een hamster wil en dasr de tijd en ruimte voor heeft.
Een hamster heeft ook best een grote kooi nodig. Zo'n 1 meter lang en 40/50 cm breed. Of nog groter, ligt ook aan welk soort hamster.
En syr (goudhamster) heeft ook een groot wiel nodig van minimaal 27 cm doorsnee.
Bij http://www.zooplus.nl kan je geschikte kooien en spullen vinden.
Let op, bij de meeste dierenwinkels verkopen ze te kleine kooien ook al beweren ze van niet.

Cinderella

Vanwaar het idee om een hamster te geven? :)
Als jouw vriendin graag een hamster wilt, ervoor kan zorgen en toestemming heeft van de ouders: lekker doen! Zo niet, niet doen.
Ik denk dat het vooral goed is om een hamster niet uit de dierenwinkel te halen, ivm ziektes voornamelijk uit doorfok (en het eigenlijk steunen hiervan, als je een hamster aanschaft in de dierenwinkel).
Ook is het belangrijk om een groot hok te hebben voor een hamster. Vroegah had ik ook een loopbal waar ik mijn hamster in liet rennen, maar ondertussen weet ik ook dat dat onwijs sneu is. Het is dus best een uitzoekwerk. :))

AlwaysH

Cayenne schreef:
En ook belangrijk: zet er niet zomaar 2 bij elkaar onder het mom van 'Dan hebben ze een vriendje' := :=

1. Doe het sowieso maar niet zelf als je geen verstand hebt ;)
2. Alleen bij Riborovski en Campbellie dwerghamsters kan je koppeltjes en groepjes maken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:33

MarlindeRooz schreef:
Zorg voor een aquarium van minimaal 100 cm! En genoeg bodembedekking! :D

Nou, ik zou zeggen 100x30 kan, maar 80x50 ook. Zorg er voor dat je de LICG maten aanneemt. Die kan je online vinden. ;)

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 18:38

Cinderella schreef:
Vanwaar het idee om een hamster te geven? :)
Als jouw vriendin graag een hamster wilt, ervoor kan zorgen en toestemming heeft van de ouders: lekker doen! Zo niet, niet doen.
Ik denk dat het vooral goed is om een hamster niet uit de dierenwinkel te halen, ivm ziektes voornamelijk uit doorfok (en het eigenlijk steunen hiervan, als je een hamster aanschaft in de dierenwinkel).
Ook is het belangrijk om een groot hok te hebben voor een hamster. Vroegah had ik ook een loopbal waar ik mijn hamster in liet rennen, maar ondertussen weet ik ook dat dat onwijs sneu is. Het is dus best een uitzoekwerk. :))

Ze is heel erg dol op dieren maar ze heeft nu een kip en had een kraai waar ze voor zorgde tot hij weer kon vliegen. Ze wil graag iets voor binnenshuis en is heel dol op hamsters. We hebben het met haar besproken en alles overwogen en toestemming van haar ouders. We weten dat het geen impulsieve aankoop mag zijn want het gaat om een levend diertje waar je voor moet zorgen en we zijn met veel vrienden die dit samen mogelijk gaan maken dus we gaan er alles aan doen om een zo goed mogelijk huisje voor deze hamster te kopen, etc.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:39

Geen dieren geven voor een verjaardag :( behalve bij goed overleg.
Het is een dier, niet iets wat je na een maandje of wat weer weg kan doen.
En als jullie het toch doen, lees het topic 'een andere manier van hamsters houden' eens door.
En ik zou even op internet opzoeken hoe veel dierenwinkels aan hun hamsters (en andere dieren) komen, broodfokkers. Sowieso zijn dieren van een goede (!) fokker over het algemeen gezonder en socialer. Fokkers hebben alleen wel vaak een wachtlijst dus waarschijnlijk heb je de hamster dan niet binnen een paar dagen.

Als jullie het goed hebben overlegt met haar dan zou het wel kunnen, maar dan zou zij zelf wel weten wat je nodig hebt en dingen over de voeding weten. Ook voor 'maar' een hamster moet je goed zorgen en je goed over inlezen.

Edit:ik zie dat jullie het gelukkig hebben overlegd.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:57

In dat geval kan je vast wel in het hamster topic terecht! (Bokkers met hamsters #3)
Op fb dus ook, maar dan wel in de Duitse stijl groepen en Hansterscaping groep. ;)

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:00

soofjes1901 schreef:
Ze is heel erg dol op dieren maar ze heeft nu een kip en had een kraai waar ze voor zorgde tot hij weer kon vliegen. Ze wil graag iets voor binnenshuis en is heel dol op hamsters. We hebben het met haar besproken en alles overwogen en toestemming van haar ouders. We weten dat het geen impulsieve aankoop mag zijn want het gaat om een levend diertje waar je voor moet zorgen en we zijn met veel vrienden die dit samen mogelijk gaan maken dus we gaan er alles aan doen om een zo goed mogelijk huisje voor deze hamster te kopen, etc.

Ik zou dit maar in de OP zetten, meeste bokkers lezen niet alle berichten dus dan krijg je waarschijnlijk het meeste over je heen wat nu steeds herhaald word.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:50

Hoi!

Wat een leuk idee. Wel goed dat je dit inderdaad al hebt besproken met je vriendin zelf en haar ouders.

Wat had je zelf in gedachten als verblijf? Of had je vriendin al een idee? Een aquarium of een terrarium is het meest geschikt, mits deze wel helemaal gesloten kan worden en tóch genoeg ventilatie heeft. Ook de 'alaska' kooi voor een dwerghamster voldoet (http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... aal/300744). Hou vooral rekening mee met de minimum maten: volgens het licg zijn dit 70x50 of 80x40 voor een dwerghamster en 100x40 of 100x50 voor een syrische (goud) hamster. Hoe groter hoe beter natuurlijk.

Dit is mijn 100x40x40 verblijf voor mijn dwerghamster, deze heb ik voor €20 of €25 van marktplaats:
Afbeelding

Met deksel (deze heb ik zelf gemaakt):
Afbeelding

Vergeet ook niet dat een loopwiel erg belangrijk is. Voor dwerghamster moet deze minimaal 16,5 cm (silent spinner voldoet) en voor syrische hamsters moet deze rond de 30 cm zijn (diameters).

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:54

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:03

Annalies03 schreef:
leuk! hamsters zijn tof, maar hebben best veel nodig.. hier wat handige linkjes

http://www.dehamster.nl/aquarium.html

deze is leuk voor inspiratie over hoe je het in kunt delen
https://nl.pinterest.com/explore/hamster-terrarium/

veel geluk!

Ik zou dehamster.nl niet heel snel als een bron doorgeven! De site is helaas erg verouderd en bevat veel info die niet meer van deze tijd is. Dit deel over aquariums is dan nog wel juist, maar de rest is tegenwoordig alweer verworven...

Kijk liever op:
http://hamsterverblijven.weebly.com/afm ... horen.html
of
http://www.hamsterypurecolour.nl/huisvesting/

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:04

oeps, ik heb alleen dat stuk gelezen wat ik heb gestuurd, ben zelf niet actief op een hamster forum ofzo :') bedankt voor de correctie!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:05

Annalies03 schreef:
oeps, ik heb alleen dat stuk gelezen wat ik heb gestuurd, ben zelf niet actief op een hamster forum ofzo :') bedankt voor de correctie!

Geeft niet! Ik gebruikte zelf ook deze site, maar ben er nu wel achter dat het meeste niet meer klopt.. :+ Ook beetje jammer dat hij vrij snel bovenaan komt te staan als je op google dingen gaat zoeken...

Edit: TS, mocht je wat op het internet vinden, deel het gerust! :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:28

Hoi TS!
Hebben jullie nog wat gevonden? :)