Kat verstopt zich

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ookami

Kat verstopt zich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 19:49

Intussen drie maand geleden heb ik een kat geadopteerd. Ze was achtergelaten in een park dus er is niets geweten over haar verleden. Ze wordt op vier jaar geschat. Sinds ze bij mij is, verstopt ze zich altijd wanneer ik thuis ben. Alleen door het eten en drinken dat verdwijnt en de kattenbak die gebruikt wordt, is het merkbaar dat er een kat in mijn huis woont. In het begin zat ze in de berging en besloot ik gewoon geduld te hebben en haar te laten doen. Ze bleef zich verstoppen en kwam nooit naar buiten wanneer ik thuis was. Ik ben drie weken op vakantie geweest (er woonde toen een vriend hier dus er was nog steeds leven in huis) en heb toen ik terug was, besloten haar uit de berging te halen en enkel in de woonkamer te laten. Dat is nu drie weken geleden. Ze kan zich in de woonkamer nog wel verstoppen maar niet op een plek waar ik haar helemaal niet kan zien. Ik probeer veel tegen haar te praten. Op een poging tot spelen reageert ze niet, ze blijft gewoon in elkaar gedoken zitten. Ook tonijn kan haar niet overhalen om haar plekje te verlaten wanneer ik in de kamer ben.
Buiten het feit dat ik niets aan haar heb als huisdier, vind ik het vooral heel zielig voor haarzelf. Ze is altijd bang en heeft dus veel stress en kan niet op haar gemak zijn.
Wat kan ik nog doen? Moet ik gewoon nog meer geduld hebben? Helpen van die machines die een kattengeur verspreiden echt? Of is deze kat gewoon een slechte match voor mij en zal ze in een ander huis misschien wel haar draai vinden?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:57

Lastige situatie!

Er zijn van die mensen die vanaf een foto kunnen zien hoe een kat zich voelt en zegt wat het nodig heeft. Dit hebben wij ook gedaan met een van onze katten. Wij hebben haar advies opgevolgd en het gaat nu zoveel beter met hem! Ook geven we hem nu bach bloesem remedie. Ook dit lijkt goed te werken. Ik zou zelf niet zoveel met de kat gaan aanrommelen. Mijn advies: Stap naar een kattentherapeut toe! Die kan precies zien wat de kat nodig heeft, en dat kunnen wij vanachter onze schermpjes niet!

Veel succes!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:58

Misschien voelt deze kat zich veel meer op haar gemak met een maatje.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:59

GamblersCup schreef:

Zou inderdaad ook een optie kunnen zijn. Hoewel ik toch wel denk dat dit uit angst of stress komt...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:00

Is ze bang voor alle mensen of alleen voor jou? Hoe gedroeg ze zich toen die vriend in huis was?

Als ze echt getraumatiseerd is helpt alleen heel veel geduld en rust. Niet leuk, vast niet het huisdier zoals je het je voorgesteld hebt. :(:)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:01

Enjoyx2 schreef:
GamblersCup schreef:

Zou inderdaad ook een optie kunnen zijn. Hoewel ik toch wel denk dat dit uit angst of stress komt...

Kan zijn, en vaak kan het worden opgelost door een maatje, waar ze zich een beetje aan op kunnen trekken.

dromertje2

Re: Kat verstopt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:06

Of juist nog meer stress van krijgen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:07

Dat kan ook. Maar meestal is dat niet het geval. Blijft toch een kwestie van uitproberen en het tijd geven. Zoals het nu gaat, is de kat zeker weten niet happy.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:08

En als het niet lukt zit ze met 2 katten in de stress?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:10

Dan zal er eentje weer weg moeten, Wat wil je dan doen, zo door laten gaan?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:18

Een kitten waarvan je weet dat de ouders sociaal zijn en niet al te dominant. Goede kans dat het kitten ook zo wordt, trekt jouw kat misschien uit zijn schulp zonder dat je huidige kat er de banketstaaf van wordt.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:31

Wat zeggen ze bij de instantie waar je haar geadopteerd hebt?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:39

dromertje2 schreef:
Of juist nog meer stress van krijgen.

Dat bedoel ik haha wist alleen niet hoe ik het moest verwoorden..

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:20

lastige situatie, ik heb zelf niet dezelfde ervaring maar alleen ervaring met een kitten van 5 weken die wij buiten mauwend voor de deur hebben weggehaald & opgevangen.

Deze was ook heel schuw voor alles & iedereen als er visite is, Is onze kat ook niet aanwezig en kruipt zover mogelijk weg..

Wij zijn 2 weken op vakantie geweest, in deze tijd hebben mijn schoonouders voor de kat gezorgd en toen was hij dus ook nergens te bekennen...Zoals hun zeiden, t in dat t voerbakje (nat vlees ) iedere x leeg was & de kattenbak gebruikt maar anders zou je niet weten dat er hier een kat is...

Hij ( de kat) is nu 2 jaar en een echte knuffelkont geworden. Wij hebben de eerste paar weken in de douche gehouden, en soms er gewoon en er gewoon bij gaan zitten en hem naar mij toe laten komen... t heeft even geduurd maar uiteindelijk waren wij toch wel interessant.

Ik weet dat t niet helemaal t zelfde is, maar wou je toch mijn verhaal laten lezen.

succes!

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:32

Heeft ze het hele huis tot haar beschikking?

Ik werk als vrijwilliger bij het dierenasiel en daar hebben ze de ervaring dat schuwe katten snel bijtrekken in hokje daar dan thuis bij gastgezin waar ze zich overal kunnen verstoppen. Principe van ze meer dwingen hun angsten aan te gaan.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:41

Feliway verdamper? Bach bloesems voor katten? Kijken of je daarmee de scherpe randen er af kan halen zodat ze meer vertrouwen kan krijgen in jou.

Over de verdamper hoor ik in ieder geval positieve verhalen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:48

Misschien kan je een doos neer zetten zodat ze zich toch helemaal kan verschuilen? Vanuit een veilig plekje zal ze misschien toch langzaam aan meer gaan verkennen.

Als je gewoon in de kamer bent kan ze wennen aan alle geluiden, en aan jou. Is ze verder wel tam in de zin van dat ze zich laat oppakken? of hoe reageert ze dan? Ze zullen wel altijd meer op hun hoede blijven.
Laatst bijgewerkt door Kaaaren op 22-02-17 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:50

Bij ons is bijna 12 jaar geleden een kat aan komen lopen, die was ook doodsbang voor mensen en is nog steeds compleet in paniek bij veranderingen (als in, je zet de kerstboom neer en hij heeft meteen blaasontsteking van de stress, dus echt extreme paniek). Toen ik ging samenwonen is de kat meegegaan en hebben we er twee kittens bijgehaald, dat heeft ontzettend goed geholpen. En verder is het een kwestie van anti-stress voer (Hills C/D urinary stress) en bij grote veranderingen Feliway.

En, dit gaat heel raar klinken maar misschien werkt het bij die van jou ook: die van ons is na 23:00 vaak veel relaxter dan overdag. Overdag vraag ik me weleens af of we nou 2 of 3 katten hebben (zolang het niet naar rottende dode kat stinkt ga ik er maar vanuit dat het er nog steeds 3 zijn) maar als ik 's nachts een keertje naar de wc moet dan wil hij ineens geaaid worden. Hoe later 's avonds/'s nachts en hoe donkerder het in huis is hoe blijer de kat is. Dus je zou eens kunnen proberen om er 's nachts eens gewoon een uur bij in de kamer te gaan zitten. Boekje erbij en zo min mogelijk licht, bakje met extreem lekker voer en dan afwachten of ze je minder eng vindt.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:52

Goede tip van Yessy, als het buiten donker is voelt mijn kat zich ook veel vrijer binnen. De wereld lijkt dan stuk minder eng voor ze.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:53

Yank schreef:
Heeft ze het hele huis tot haar beschikking?

Ik werk als vrijwilliger bij het dierenasiel en daar hebben ze de ervaring dat schuwe katten snel bijtrekken in hokje daar dan thuis bij gastgezin waar ze zich overal kunnen verstoppen. Principe van ze meer dwingen hun angsten aan te gaan.

Hoi collega, dat is niet mijn ervaring. Sommige katten voelen zich idd bedreigd in zo'n hokje maar draaien redelijk snel bij als ze de mogelijkheid hebben om te vluchten/zelf naar je toe te komen.

TS, je zou kunnen proberen om een stabielere aanhalige kat erbij te halen, wie weet helpt het haar. Daarnaast: wij hebben ook extreem angstige poezen gehad, die na 2 JAAR pas in de buurt durfden te komen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:55

Jis_ schreef:
Feliway verdamper? Bach bloesems voor katten? Kijken of je daarmee de scherpe randen er af kan halen zodat ze meer vertrouwen kan krijgen in jou.

Die verdamper gebruiken wij ook voor onze kat, bij onze kat helpt het om de stress te verminderen. Ik zou het alvast toch wel eens proberen bij een kat die zoveel angst heeft.

Misschien moet je eens proberen of je een soort schuilplaatsje kan maken voor haar bv op een kast ofzo waar ze aankan? of een hoge krabpaal met een huisje. Katten houden ervan om dingen vanuit de hoogte te kunnen bekijken, en zal haar ook een veiliger gevoel geven

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:01

The_Cat schreef:
Jis_ schreef:

Die verdamper gebruiken wij ook voor onze kat, bij onze kat helpt het om de stress te verminderen. Ik zou het alvast toch wel eens proberen bij een kat die zoveel angst heeft.

Misschien moet je eens proberen of je een soort schuilplaatsje kan maken voor haar bv op een kast ofzo waar ze aankan? of een hoge krabpaal met een huisje. Katten houden ervan om dingen vanuit de hoogte te kunnen bekijken, en zal haar ook een veiliger gevoel geven

Dat is ook een goede ja, hoge ligplek.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 22-02-17 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:12

GamblersCup schreef:
Dan zal er eentje weer weg moeten, Wat wil je dan doen, zo door laten gaan?

Ik zou eerst maar eens andere dingen proberen, dan dat je het risico loopt dat er 1 weer weg moet. Je neemt niet een dier als probeersul vind ik.

Tenzij de TS maar al te graag nog een kat wil en het risico wil nemen natuurlijk.

Je weet helemaal niks TS van haar? Ze heeft niet eerst in een opvang gezeten met andere katten?

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 14:51

Bedankt voor de vele reacties en het delen van gelijkaardige ervaringen. Ik zal eerst op alle vragen antwoorden.

@Palmera: Ze is bang voor alle mensen, er was geen verschil toen die vriend hier woonde.

@Flevolander: de vrouw waar ze vandaan komt had mij gezegd vooral veel contact te proberen leggen door haar lekker eten te geven wanneer ik in de kamer ben of haar enthousiast te proberen krijgen om te spelen maar dat werkt voorlopig niet.

@Yank: in het begin liet ik haar in twee kamers maar nu kan ze nog maar in één ruimte.

@Jis: over die verdamper had ik ook al gelezen, misschien moet ik dat eens proberen.

@Kaaaren: ze kan zich nu achter de zetel en in een hoek achter wat rommel verstoppen en dat doet ze dus ook. Ik heb al een doos in de ruimte gezet maar die gebruikt ze niet. En ik kan haar niet oppakken. Wanneer ik te dicht kom, panikeert ze en probeert ze gewoon zo snel mogelijk weg te lopen en zich te verstoppen.

@Yessy: dat is een goede tip, ik zal eens testen of ze zich later op de avond wel durft vertonen wanneer ik nog in de kamer ben.

@The-cat: goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht. Ze kan nu nergens op kruipen. Ik zal eens zoeken naar zo'n hoge krabpaal of iets anders waar ze in kan klimmen.

@Jis: ze heeft maar een week in de opvang gezeten en ze is daar niet uit de bench geweest. Toen ik ben gaan kijken was ze ook bang maar liet zich wel halen, al dook ze dan wel in elkaar.

Aan een tweede kat heb ik ook al gedacht maar ik was niet echt van plan om twee katten in huis te halen. En het zou inderdaad zonde zijn moest het dan niet lukken. Ik zal beginnen met een combinatie van een hoge ligplek, in de kamer blijven later op de avond en zo'n verstuiver.
Ik heb het gevoel dat ze gewoon mentaal vast zit in haar angst. Ze kruipt nu altijd achter de zetel en zit dan echt tussen de zetel en de muur gedrukt, alsof ze zich beter voelt in een kleine ruimte. Als ik over de rand heen kijk, kijkt ze niet eens op, ze blijft gewoon heel stil zitten. Wanneer ik eten in de buurt leg of een touwtje om mee te spelen richting haar beweeg, kruipt ze er van weg. Ik zie ook geen haren liggen in de zetel of op de dekens (ze is wit dus dat valt wel op) die er liggen dus ik denk dat ze zelfs wanneer ze alleen is niet op haar gemak ergens gaat liggen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:25

Heb je haar uit een asiel? Heb je haar daar ook ontmoet?
Wij zeggen hier tegen mensen die bange katten willen adopteren dat het soms wel een half jaar tot een jaar kan duren voordat je zulke katten uberhaupt kan aaien. Kan ook sneller gaan natuurlijk, maar schuwe katten hebben veel tijd nodig.