Jas tegen de jeuk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Jas tegen de jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 11:42

Hoi allemaal,

Zoals sommige van jullie weten heb ik een hond die een allergie heeft.

Ze zit al aan de jeuk medicatie (hele traject hebben we al door lopen en dit is nog t enige wat helpt) maar we zijn weer op een punt dat de jeuk redelijk onbeheersbaar is door de veranderingen buiten.

Waar ze het van de week prima af kon met een halve jeuk pil, zitten we nu op 2 en heeft ze nog jeuk.

Daarom ben ik ook zoek naar een jasje tegen de jeuk. Alleen, ik kan het niet vinden.
Ik ben opzoek naar een soort van vliegendeken/exceemdeken. Niet warm, liefst lucht doorlatend maar biedt wel bescherming tegen stofdeeltjes van buiten af.
Zoveel mogelijk bedekbaar over haar lichaam, dus ook armpjes er aan.

Alles wat ik vind zijn dikkere jasjes. Dat is gewoon veelte warm voor haar. Plus dat het waarschijnlijk gaat broeien.

Weet hier iemand waar ik zo een jas kan krijgen of desnoods op maat kan laten maken?

Alvast bedankt namens Jazzie

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KellyR op 19-02-17 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: Jas tegen de jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:44

Wat voor allergie is het?
Je zou zeggen dat de vacht zelf normaal een goede barriere is tegen de buitenwereld, of is het een naakthond?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 11:46

Azmay schreef:
Je zou zeggen dat de vacht zelf normaal een goede barriere is tegen de buitenwereld, of is het een naakthond?

Uiteindelijk is er bij ons allergie voor :meel-, huisstof-, hooi-, kapra- en varinemijt naar buiten gekomen.
Dit wijkt af buiten normale allergie standaarden. Elke hond is namelijk allergisch voor iets, maar hoeft daar geen of nauwelijks last van te hebben.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:48

Ik zou best willen proberen iets in elkaar te zetten, maar zit te bedenken wat voor stof dan gaat werken... Beetje exzeemdeken achtig is natuurlijk qua stof wel geschikt?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:59

is het niet een optie om een paarden eczeem deken om te bouwen tot versie voor je hond? Dan heb je de goede stof en er moet als je een beetje groot formaat deken neemt zeker voldoende stof op zitten. Als je ergens een 2e hands op de kop kunt tikken kost het je ook nog niet de wereld :) En als Sting hem dan wilt zetten :D
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 19-02-17 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:01

Ik vraag me alleen wel af of een eczeemdeken tegen het stof werkt, bij mijn weten zijn die dingen puur tegen de vliegjes toch?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:09

je hebt ze ook die waterdicht zijn.. iig bij lichte regen. Die zouden zo fijnmazig moeten zijn dat ze ook stof redelijk buiten moeten kunnen houden... voordeel van die eczeem dekens is dat ze nog enigszins ademen, een regen deken is wel stofdicht, maar ademt natuurlijk ook veel minder..

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 12:13

@sting ik heb geen idee wat voor stof zal werken. Daarvoor kwam ik eigenlijk hier haha. Zijn exceem dekens ook waterdicht? Zou in ieder geval heel tof zijn als je zo iets kon maken :D

@Eleionomae ja dat is nog wel een goeie. Alleen vraag ik me dan weer af of er niet teveel stof resten etc in een tweedehandse zitten.
We hebben wel een regendagen voor ze, alleen die vind ik veelte dik. Die eczeem dekens ademen dus wel terwijl ze redelijk waterdicht zijn?

@azmay, ik heb ook geen idee of het werkt. Maar we zijn een beetje op het punt dat we bijna alles hebben geprobeerd. Dus niet geschoten is altijd mis

Edit: https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... sweet-itch

Deze klinkt wel okay toch?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:52

ik zou iig opzoek gaan naar een eczeemdeken die water afstotend is. Dan is hij qua stof dichter dan een gewone eczeem deken, maar ademt hij meer dan een regendeken.

Qua stof zit je met een 2e hands wellicht wel iets meer, maar zou goed uitwassen niet helpen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:56

Gisteren was er een aflevering van Dr. Pol waarbij een kat heel veel last had van ongedierte in combinatie met een lange vacht. In dit geval ging het niet om een allergie, maar om maden, maar de lange vacht hielp er in ieder geval niet bij. Bij deze kat werd uiteindelijk besloten om de vacht eraf te halen en dat was een verademing. Is het een optie om jouw hond te scheren en dan eventueel een dun dekentje op te doen? Beestjes, mijt, stof en allerlei andere nare dingen blijven daar tenslotte in nestelen. Natuurlijk wil je het liefste je hond houden zoals je hem hebt, maar als dit verlichtend is...?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 13:01

Shenavallie schreef:
Gisteren was er een aflevering van Dr. Pol waarbij een kat heel veel last had van ongedierte in combinatie met een lange vacht. In dit geval ging het niet om een allergie, maar om maden, maar de lange vacht hielp er in ieder geval niet bij. Bij deze kat werd uiteindelijk besloten om de vacht eraf te halen en dat was een verademing. Is het een optie om jouw hond te scheren en dan eventueel een dun dekentje op te doen? Beestjes, mijt, stof en allerlei andere nare dingen blijven daar tenslotte in nestelen. Natuurlijk wil je het liefste je hond houden zoals je hem hebt, maar als dit verlichtend is...?

Nee hier geloof ik niet zo in (voor mijn hond dan). Vacht biedt namelijk ook ontzettend veel bescherming en ik wil haar niet 24/7 in een deken hebben. Plus ze is wit, dus een lichte huid wat ook zon gevoelig is. Ik zie meer nadelen dan voordelen zeg maar... En ook in een korte vacht blijft vanalles hangen.
Snap dat het met maden helpt, maar voor een allergie lijkt het me alleen maar verergeren.

Wel bedankt voor de tip ;)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 17:36

Nog een vraagje. Wat denken jullie dat het fijnste is, een strakke jas als een t shirt zeg maar of een was lossere jas?
Ik zou het zelf niet weten eerlijk gezegd..

Strak lijkt me weer benauwend, maar los weer jeuk opwekkend?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:26

KellyR schreef:
Azmay schreef:

Uiteindelijk is er bij ons allergie voor :meel-, huisstof-, hooi-, kapra- en varinemijt naar buiten gekomen.
Dit wijkt af buiten normale allergie standaarden. Elke hond is namelijk allergisch voor iets, maar hoeft daar geen of nauwelijks last van te hebben.

Geen van deze mijten ga je weg houden met een jas, dus heeft het weinig zin, enigste wat de jas zou doen is voorkomen dat de hond goed kan krabben en bijten, wat als je erg veel jeuk hebt heel frustrerend zal zijn.

Huisstofmijt zou je je huis voor kunnen kuisen, net zoals mensen dat voor mensen doen die allergisch zijn, is volgens mij topic over op bokt.

Meelmijt en andere voedermijten is lastiger, met versvoer kan je daar deel van buiten de deur houden.

Wordt niet makkelijk en hou er rekening mee dat pootjes en kop altijd uit je jas zullen steken, de keuze voor stof ook niet makkelijk is en gezien aantal van de allergieen zal je jas elke dag moeten uitwassen of iets dergelijks zodat deze geen bron van de jeuk wordt.
Exceemdeken bij pard werkt volgens het principe dat de mugjes je paard niet meer prikken, dat is ander soort overgevoeligheid.

Heb je desensibilisatie al geprobeerd? En anders ipv corticosteroid achtigen zijn er nog anders werkende medicijnen te bedenken die je bij de DA kan verkrijgen (wel duurder) denk hierbij aan Atopica oid.

Hoop dat je iets voor je hond kan betekenen, altijd jeuk is natuurlijk verschrikkelijk.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:39

De Duitse herder van mijn ouders had ook ontzettend veel jeuk, echt super zielig.Zij bleek allergisch voor 22 (!!) verschillende stoffen te zijn. Waaronder bv gras.
Volgens de DA was de enige oplossing prednison.
Mijn vader vond dit geen optie omdat ze toen nog geen/net een jaar oud was.
Hij heeft hulp gezocht bij een homeopaat.
En met resultaat!
Wat ze precies gedaan heeft weet ik niet, maar ik weet nog wel dat ze elke week in bad moest met speciale shampoo. En ze mag niet alles eten.
Het gaat nu heel goed!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 19:34

@sjolvir, we hebben het hele traject al doorlopen. Spuiten zijn we naar 1 a 1,5 jaar mee gestopt, werkte niet en wekte alleen maar meer jeuk op.
Atopica zijn we ook al gepasseerd, bleef ze teveel jeuk van houden plus dat ze zich er niet helemaal lekker van ging voelen (zit veel gist in)
Nu zitten we op apoquell (zo schrijf je het geloof ik), komt van de Dermatoloog, werkt super. Maar voel nu dat ik zelf ook meer jeuk krijg en bij haar slaat het dus ook weer toe. Vanmiddag vond ik het wel weer wat gezakt, maar is nog niet weg.
Gelukkig heeft ze ook jeuk vrije dagen, of dagen dat het echt minimaal is.
Verder wordt er elke dag stofgezogen en gedweild, manden zijn van een of ander kunstleer, kleden uit huis, dus ons huis is al behoorlijk kuis ;)

Klopt wat je zegt dat het overal zit en eigenlijk onmogelijk te vermijden. Maar de meeste jeuk zit wel bij haar heupen. Heb stiekem de hoop dat daar ook de allergie ontstaat en dat afdekken wellicht zou helpen (maar zou ook heel goed kunnen dat het niet zo is)

@bontesok, prednison ga ik inderdaad ook absoluut niet geven. Als het echt moet max een weekje. Je verliest je dier er gewoon mee (qua karakter, ziekig, stinken, andere ongemakken etc).
Homeopathie heb ik me eigenlijk nog niet op ingelezen, dat is wel een hele goede. Denk je dat je nog na zou kunnen vragen wat ze kreeg? Daar zou ik graag nog achteraan willen gaan.

Heb net via de pb 2 hele mooie site gevonden waar ze zulke jassen verkopen!! https://www.shed-defender.com/ En nog een andere site uit Amerika

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:45

Kelly, Tja, dan heb je zo ongeveer hele riedeltje er al op losgelaten.. Zonde dat niets helpt, maar gebeurt helaas wel vaker, echt zo sneu voor die honden.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:59

Ik zal het voor je na vragen!

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:05

Ik zou haar een rompertje aandoen zodat ze niet kan krabben en bijten. Verder overgaan op vlees.
Ik heb een hond met mijten allergie. Ze krijgt volledig zelf samengestelde maaltijden waar ze het goed op doet. Ik merk dat zodra ik een logeerhond in huis heb die brok eet dat ze meer jeuk krijgt.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:32

Bij mijn ouders dachten ze ook dat ze het beter zou doen op vlees, maar uiteindelijk staat ze weer terug op brok.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:37

Toen mijn hond van de trimster kwam, had ze irritatie op haar rug en doordat ze inderdaad bleef jeuken en krabben, werd het steeds vuriger. Toen heb ik haar een baby tshirt aan getrokken wat goed aansloot rondom en dat heeft super geholpen. Misschien is dat iets waar je wat aan hebt?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 21:02

@jordal, voorheen al langdurig op vlees gehad. Dat kreeg onze andere hond namelijk toen zij erbij kwam. Maar daar deed ze het niet goed op. Dus toen weer overgegaan op brok, verder nooit echt last van gehad. Verder heel gevoelig voor ander voer (snel aan de dunne etc) durf daardoor ook niet over te stappen op ander voer.
Maar met zelf samengesteld bedoel je dat je uit heb laten meten wat ze van wat nodig heeft?
En daarbij valt het krabben wel mee (door de medicijnen), maar als we haar aaien verschiet ze wel van de jeuk zeg maar. En buiten rolt ze veel voor de jeuk.

@daffodil
Zo een idee zijn die allergie pakken ook inderdaad! Dit gold voor langdurige jeuk of echt tijdelijk door de irritatie?

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:31

KellyR schreef:
@jordal, voorheen al langdurig op vlees gehad. Dat kreeg onze andere hond namelijk toen zij erbij kwam. Maar daar deed ze het niet goed op. Dus toen weer overgegaan op brok, verder nooit echt last van gehad. Verder heel gevoelig voor ander voer (snel aan de dunne etc) durf daardoor ook niet over te stappen op ander voer.
Maar met zelf samengesteld bedoel je dat je uit heb laten meten wat ze van wat nodig heeft?
En daarbij valt het krabben wel mee (door de medicijnen), maar als we haar aaien verschiet ze wel van de jeuk zeg maar. En buiten rolt ze veel voor de jeuk.

@daffodil
Zo een idee zijn die allergie pakken ook inderdaad! Dit gold voor langdurige jeuk of echt tijdelijk door de irritatie?

Ik heb het nooit laten uitmeten maar ze eet bot, spiervlees en orgaanvlees van verschillende diersoorten in de goede verhoudingen. Ik probeer zoveel mogelijk wild te voeren.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:24

KellyR schreef:

@daffodil

Voer je geperste of geëxtrudeerde brok?
Omdat geperste brok niet zo hoog verhit wordt als geëxtrudeerde brok zitten daar nog wel eens sporen van mijten ed. in. Allergische honden kun je dus beter geëxtrudeerde brok zetten als je geen vers wilt voeren.

Prednisolon werkt bij honden minder heftig als bij mensen. Als ik mijn hond van de jeuk af kon helpen met prednisolon dan deed ik dat. Ik heb het trouwens gedaan bij mijn vorige hond, wat een verademing om de hond weer blijer te zien na een periode van verschrikkelijke jeuk.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 00:55

@esther
Geen geperste brok, gewoon Hill's nature best. Doen ze het prima op.

En prednison is niet alles hoor. Ik zie mijn hond er alleen maar zieker van worden. Ja jeuk neem je tijdelijk weg maar de gevolgen op de lange termijn vind ik verschrikkelijk.
Atopica heeft een zelfde effect maar minder schadelijk.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 01:30

Misschien een rare suggestie maar is een Medical Pet Shirt niet iets? Als het operatie schoon kan houden dan zou dat toch ook tegen allergenen kunnen werken? En dan evt voor regen een watervaste jas eroverheen? Is zomaar een hersenspinsel