Mdr1 gendefect

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSalina

Mdr1 gendefect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 11:08

Hallo.

Heeft iemand misschien een lijst met middelen die een hond met kans op mdr1 gen defect niet mag hebben. Ik zoek me rot op internet maar heb het idee dat de lijsten allemaal onvolledig zijn. En zoiezo welke narcosemiddelen een hond met kans op mdr1 gen defect niet mag hebben. Ivm castratie a.s dinsdag en wil natuurlijk wel zeker weten of mijn dierenartsen de goede middelen gebruiken. Alvast bedankt!

Groetjes

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:11

De officiele lijst van de washington university.

http://vcpl.vetmed.wsu.edu/problem-drugs

Mijn hond is ook mdr1 lijder en ik zou vragen om in te lijden met methadon of propofol en dan met gasanesthesie verder te gaan. Maar niet alle praktijken hebben propofol of methadon op voorraad dus zou hier even over bellen.
Laatst bijgewerkt door XxDiandraxX op 17-02-17 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:12

Is je dierenarts zelf met deze info gekomen of heb je hem er op moeten wijzen?

Mijn eigen dierenarts houdt er zelf al rekening mee met de middelen die ze gebruiken. Zowel kruising bordercollie destijds als de witte herder nu krijgen/kregen een ander middel dan standaard. Is wel een iets duurdere narcose variant maar Geeft minder kans op problemen. Weet alleen niet welk middel het precies is. Ik weet dat ze zowiezo al soorten hebben die terug te draaien zijn door een ander middel en soorten die ze moeten uitslapen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:15

Meeste praktijken gebruiken een combi van domitor en ketamine en deze kan je idd met sedastop weer ongedaan maken (niet gebruiken!) zowel domitor als de sedastop zijn rusico vol. De methadon moeten ze echt uitslapen en dat kan even duren, propofol is kortwerkend en dan staan ze na 10 minuten weer op en lopen weg dus dan is er zoiezo gas nodig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:19

Witte herder heeft begin dit jaar na weghalen van een paar bulten ruim twee uur erna nog liggen zagen bij de dierenarts. :+ na zijn castratie ook toen. Ook kruising bordercollie die ivm oa kanker heel vaak is geopereerd moest altijd lang uitslapen.

Ik weet dat ze ook gasnarcose gebruiken daar. Vandaar dat ik niet precies weet wat ze gebruiken, ik kan eens de rekening van begin dit jaar opsnorren. Edit tsja alles staat gespecificeerd alleen staat er daar operatie en narcose, :+

xSalina

Re: Mdr1 gendefect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 11:45

Nee ze zijn er zelf mee gekomen ( en mijn honden trainer ook) maar heb voor de zekerheid nog er achter aangebeld. Moet nog worden terug gebeld over welke ze precies gebruiken, maar ze gebruiken zoiezo domitor en ketamine niet. Maar ik dacht ik vraag het hier even voor de zekerheid dat ik alles goed na vraag. Is natuurlijk niet de bedoeling dat ik mijn hond verlies. Hij gaat binnenkort ook naar het pension en dan wil ik zoiezo een lijst mee geven met middelen die hij niet mag hebben.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:48

Blij te horen dat je dierenarts dit zelf heeft aangekaart. Helaas word er nog te weinig rekening mee gehouden of zijn er zelfs dierenartsen die niet weten wat wel en niet te gebruiken is bij het mdr1 gendefect..

Weet je toevallig wat dr mdr1 status van je hond of zijn ouders is?

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 11:52

Nee is niet bekend is een kruising met niet geteste ouders ja heel slecht ik weet het.. maar nu houden we gewoon rekening er mee dat hij het kan hebben. Ik ben net terug gebeld door de dierenarts en ze gebruiken sedastart werkzame stof medetomidinehydrochloride daarna propofol en gasnarcose. Ze hebben zelfs een lijst voor me uitgeprint die ik dinsdag mee krijg.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:12

Je weet dat sedastart dezelfde werkzame stof heeft als domitor?

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 12:52

Nee dat is mij niet bekend. Maar welk middel raad jij dan aan want ze moeten wel iets geven zodat die gaat slapen ?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:59

Propofol of methadon. Vooral de propofol ging hier als een trein. Moet je in verhouding wel veel meer van geven en dan daarna intuberen en aan het gas.

Hond was hier na de propofol toch behoorlijk van de wereld maar daar hoefde alleen maar rx foto van gemaakt te worden.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 13:05

Dus als ik het dan goed begrijp moeten ze alleen de propofol geven. Maar dan in een hogere dosering. Sorry voor de vele vragen maar dit is allemaal nieuw voor mij.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:09

Wellicht is het handig om je hond gewoon eens te laten testen op mdr1. Scheelt een hoop stress.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:13

Niet een hogere dosering. Gewoon normale dosering voor de propofol maar om hetzelfde effect te hebben kan het zijn dat je 5ml propofol moet doen op 1ml ketamine domitor (weet het niet uit mijn hoofd, noem maar even wat cijfers.)

Volgens mij is inductie met propofol genoeg om daarna te intuberen en dan te onderhouden met isoflurane (gas). Ik ben er zo uit mijn hoofd niet 100% zeker van maar Dierenkliniek sleeuwijk heeft mijn hond toen gedaan en doen ook alle honden van mijn fokker (veel ervaring dus met mdr1 lijders). Als je hen opbeld kunnen ze ook precies vertellen wat hun gebruiken.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 13:17

Lizy29. Ga ik ook doen maar nu niet ! Graag geen reacties er meer op.

Dankjewel diandra ga ik even bellen

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 13:24

Diandra ik heb gebeld en ze gebruiken eerst een lage dosering domitor en dan propofol en da gas dus nu is het duidelijk dan weet ik dat mijn dierenarts het goed gaat doen ! Is toch altijd spannend. Maar hartelijk dank voor je antwoorden.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:30

Dus toch een lage dosis domitor. Oke dat wist ik niet. Die van mij heeft toen alleen propofol gehad maar dat was alleen voor fotos.

Ik weet idd dat de domitor op de risico lijst staat ipv de "verboden" lijst maar dan passen ze dus de dosis aan. Goed om te weten!

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 14:03

Ja klopt ze krijgen een lage dosis. Ik heb net mijn eigen dierenarts aan de lijn gehad en bij mij is dat ook het geval ! Is toch wat fijner om het van de dierenarts te weten als van de assistenten. Hij vertelde me dat hij er ervaring mee heeft en dat hij elke collie of soortgelijke honden die niet zijn getest als drager behandeld. Bedankt voor je antwoorden

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:17

XxDiandraxX schreef:
De officiele lijst van de washington university.

http://vcpl.vetmed.wsu.edu/problem-drugs

Mijn hond is ook mdr1 lijder en ik zou vragen om in te lijden met methadon of propofol en dan met gasanesthesie verder te gaan. Maar niet alle praktijken hebben propofol of methadon op voorraad dus zou hier even over bellen.

Ben ik nou zo blind? Ik zie geen domperidone of atipamezole in het lijstje staan.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:22

Staat ook niet op de lijst maar is wel bekent dat dit problemen kan geven bij mdr1.

essmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:38

Je kan ook gewoon je hond via dna laten testen of hij mdr1 leider is. Dan weet je het zeker...

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:21

essmira schreef:
Je kan ook gewoon je hond via dna laten testen of hij mdr1 leider is. Dan weet je het zeker...

Is al eerder vernoemd in dit topic, of de ts dat wil moet ze zelf weten en die van mij is lijder (en ja dat is getest).