Kippen eten onkruid, zijn mijn zaailingen veilig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Kippen eten onkruid, zijn mijn zaailingen veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 20:00

Hoi!

Ik kweek al een paar jaar pompoenen en kalebassen, die ik aan het einde van het jaar verkoop op een zelf georganiseerde markt. Super leuk! Inmiddels kweek ik jaarlijks zo'n 2000 pompoenplanten. Deze planten groeien op worteldoek om onkruid zoveel mogelijk tegen te gaan en de grond lekker warm te houden. Ook is het een extra bescherming voor de pompoenen.

Nu wil ik graag kippen gaan houden, en mijn buurman riep gelijk dat dat ook ideaal was voor het onkruid, want kippen eten/ trekken onkruid. Dat heb ik wel eens eerder gehoord, maar verder niet bij stil gestaan. Wij hebben een groot erf en ik wil de kippen overdag graag los laten lopen. Dan kunnen ze ook naar het perceel waar de pompoenen groeien.

Als ze de slakken en het onkruid verwijderen ben ik blij, maar zullen ze mijn net opgekomen pompoenplantjes dan wel laten staan?

Oftewel, maakt een kip onderscheidt tussen gewenste en ongewenste plantjes? Iemand die hier ervaring mee heeft?

petraaken

Re: Kippen eten onkruid, zijn mijn zaailingen veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:03

Nee, die maken geen onderscheid tussen de planten. Ofwel eten ze ze op ofwel graven ze ze stuk met hun poten.

Geen kippen in je moestuin laten. Kippen hou je het best in hun eigen perkje tot je oogst helemaal binnen is. Of in het geval van je pompoenen tot de planten zo groot zijn dat de kippen ze niet meer stuk krijgen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:11

Ja en toch las ik laatst nog een artikel ergens van kwekerijen/tuinders die kippen houden om op een biologische manier het onkruid te bestrijden. Vraag me dan oprecht af hoe dat zit want ik zou ook denken dat de kippetjes geen onderscheid maken tussen gewenste en ongewenste gewassen..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:13

dat was in een kas met opgestoken tomatenplanten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:14

Er zijn planten die de dames niet eten, maar pompoen stekjes of koolstekjes zijn erg smakelijk. Wat je kan doen is per stekje een gaasomheiningkje geven zolang ze klein zijn. Dat voorkomt uit de grond scheppen door ijverig tuinierende dames. Dat hielp hier heel goed bij oa de peulvruchten. Kruiden moest ik echt wel ver uit de buurt houden. Anders was het met peterselie gevulde kip :Y)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:19

Kippen eten gewoon alles. Als je ze in je pompoen veldje laat. Zijn de po m pompoenen vroeg of laat weg

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 20:20

Duidelijk, dan moet ik iets af gaan zetten zodat ze niet in de buurt kunnen komen. Om nou 2000 plantjes per stuk te gaan omheinen..

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:49

speurneusc schreef:
dat was in een kas met opgestoken tomatenplanten

Het waren lelies, geen tomaten, heb t ff nagezocht. En Lelies groeien volgens mij gewoon op de grond toch? Is op zich de moeite om eens na te gaan hoe ze het daar doen, aangezien een tuinder ook duizenden planten heeft staan.. Misschien heeft ie ze wel alleen tussen de "volwassen" planten lopen, echt geen idee :+

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 21:17

Wat leuk om te zien op dat filmpje, bedankt voor het opzoeken! Inderdaad best de moeite waard, het leek mij ook een mooie oplossing voor onkruid en ongedierte..

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:20

Wij hebben ook kippen maar als ze een plant lekker vinden dan blijft er niks van over!
Zelf heb ik er geen ervaring mee of ze een pompoenplant eten, maar helaas beperken ze zich niet alleen tot onkruid.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:30

Ik zou het er niet op wagen. :?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:30

maar kippen zijn wel heel leuk, Je kan er al je onkruid wel bij gooien. Slakken vinden ze ook lekker, eitjes zijn lekker en het zijn gezellige dieren. En zodra de pompoenen eruit zijn. Kunnen ze lekker los. Maar ze zijn echt alles eters. Vijgen in een boom kunnen ze ook prima bij, als het maar lekker genoeg is en springen naar een lekkere tomaat doen ze ook niet moeilijk over.
Maar erg leuke dieren.
Hebben zelf 14 brahma's.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:35

Die eten ze op ;-).
Het is wel zo dat als ze er eenmaal zijn dat ze de bladeren niet smakelijk vinden van de pompoenplanten. In elk geval, de overbuurman heeft ze ook en het krioelt altijd zo dat er ook bladeren en stengels buiten de omheining groeien. Daar gaan ze niet aan, maar de pitjes zullen ze wel opeten.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:03

Dan houd je kippen toch uit de moestuin totdat de pompoenen te groot zijn voor de kipjes.
En dan laat je de kippen er wel weer bij, grote planten worden over het algemeen niet gegeten.
Ik heb hier geen sprietje meer tussen de tegels groeien... Alle onkruid is opgegeten, zelfs distels waren niet veilig.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:08

Nope. Kippen zijn net varkens. Die vreten alles!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:09

:o wijze les
Ik had van mijn Lathyrus (siererwten) de zaden geoogst aan het eind van het bloeiseizoen, mooi gedroogd en bewaard gedurende de winter. In het voorjaar ging ik ze planten.
Gezellig langs de randen van de schuur en het huis. Ik vind Lathyrus zo lekker ruiken.

Terwijl ik aan het planten ben in de grond, zaadje voor zaadje, hoor ik de dames Kip gezellig achter mij scharrelen en zachtjes kakelen. Ik denk nog: wat leuk en gezellig. <3

Als ik klaar ben met de zaden uitzetten, kijk ik achterom........................

De dames Kip hebben mijn ingegraven zaden gezellig allemaal uitgegraven en opgegeten. ~~}>

Mijn man en zoon zaten op het terras onder het genot van een kop koffie zich rot te lachen }:)

En bedankt............die zomer geen Lathyrus langs het huis.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 13:26

:') oeps.. ik ga zorgen dat ze niet bij de pompoenen kunnen komen. Gelukkig ruimte (en onkruid) genoeg op de rest van het erf!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:13

Ook niet bij je slaplant want die zijn al helemaal niet veilig. Sla vinden ze vééééééééls te lekker.