Help vlooien nu ook resistent voor Advantage kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

onpaard

Help vlooien nu ook resistent voor Advantage kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 09:39

Zo'n zes jaar geleden bleek mijn kat onder de vlooien te zitten. Ondanks het maandelijkse gebruik van frontline. Ik begreep dat de vlooien resistent zijn voor frontline. Vandaar dat ik ben over gestapt op Advantage. Bij het eerste gebruik was ik zo blij, na een uur waren zowat alle vlooien dood.

Nu had ik in november mijn katten voor het laatst behandeld tegen vlooien omdat in de winter ze buiten niet zo snel iets oplopen. Omdat mijn kat gisteren jeuk had ben ik toch gaan kijken en pannenkoek ze had toch vlooien.

Gelijk behandeld met Advantage en vanmorgen zat ze weer te bijten. Ik kijken nog steeds vlooien. Wat nu? Advantage werkt toch direct, na 12 uur hadden ze toch wel dood moeten zijn. Ik ben bang voor resistentie voor advantage wat zou ik dan moeten gebruiken???

Maartje1990

Re: Help vlooien nu ook resistent voor Advantage kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:51

Ik geloof dat het al langer bekend ia dat vlooien daar resistent tegen zijn.

Haal comfortis.... binnen 4 uur is alles dood

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:55

De vlooien op je kat zijn maar 5% van alles wat er zit. De rest zit in je huis. Ook dat even goed behandelen om herbesmetting te voorkomen. Advantage werkt hier nog prima.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:01

WillemYntJee schreef:
De vlooien op je kat zijn maar 5% van alles wat er zit. De rest zit in je huis. Ook dat even goed behandelen om herbesmetting te voorkomen. Advantage werkt hier nog prima.

Dat dus! Dat is met elk middel zo, zowel de dieren ontvlooien, maar vooral de omgeving en de levenscyclus in de gaten houden. Met 1 keer behandelen van dier en omgeving ben je er nog niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:07

Zeker als je een stoffen bank of bijvoorbeeld gordijnen hebt zou ik daar zeker ook een spuitbus voor halen.
En zo ook alle plekken waar de kat vaak ligt..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:10

Inderdaad comfortis halen of bravecto.
Verder het huis goed behandelen, elke dag stofzuigen en even een vlooienband in stukjes knippen en in de stofzuigerzak doen (of een pipetje erin leegknijpen.) Om te kijken waar de meeste vlooien zich in je huis bevinden kun je 's nachts een schaaltje met water neerzetten en daar een waxinelichtje in laten drijven. De vlooien komen op de warmte/licht af en verdrinken in het water.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:11

Gewoon een ander middel gebruiken en dat gewoon regelmatig blijven gebruiken, anders zijn ze straks overal resistent voor. Zelf heel tevreden over comfortis. Een aanloopkat bij de praktijk had ook wat vlooien, dus daar ook een tabletje aan gegeven (niet zomaar of direct, lang verhaal, voordat daar over gevallen wordt) en na 4 uur vielen de vlooien er al zo goed als dood af. Ideaal.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:13

Zowel Frontline als Advantage werken nog prima. Vlooien zijn niet resistent voor het werkzamestofje. Het gaat vaak mis met het gebruik van het middel (half in de vacht smeren ipv direct op de huid pipetteren.) En inderdaad zoals hierboven al werd gezegd, het is de omgeving die ook behandeld moet worden. Als een vlo eitjes legt, vallen deze direct in de omgeving. en groeien uiteindelijk weer uit tot volwassen vlooien die je huisdier weer gaan terroriseren. Dus zowel het huis als het dier behandelen. Heb je verder nog huisdieren? Dan deze uiteraard ook behandelen tegen vlooien.

Bij het gebruik van pipetten gaan vlooien dood door aanraking met de werkzame stof. Bij middelen zoals Bravecto moet de vlo eerst bijten voordat deze dood gaat (bloed drinken, werkzame stof zit in de bloedbaan).

Een vlooienband in stukjes knippen en in de stofzuiger stoppen is achterhaald. Tegenwoordig worden de vlooienbanden anders geproduceerd dan vroeger.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:22

Is Bravecto er ook voor katten dan?

Als onze honden/ katten vlooien hebben, behandel ik ze zelf, de omgeving nooit. De honden krijgen bravecto, binnen een dag van de vlooien af, ook in huis gaan ze weg.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:24

Ja er zijn voor katten pipetten bravecto.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:31

bij mijn katten precies hetzelfde verhaal!
heb ze nu de Seresto vlooienband omgedaan en dat helpt enorm goed!
bij ontvlooien.nl €22,95,
wel dezelfde werkzame stof als Advantage(oa) en ik heb heel wat jaartjes ervaring met pipetten toedienen, dat kan toch niet plots consequent fout toegediend worden?
nouja ik ben ieg blij met de Seresto

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:33

Sorry! Ik had een ander merk door elkaar gehaald. Maar desalniettemin comfortis werkt heel goed

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 12:12

Bedankt voor de goede alternatieve. Ik wacht nog even af maar als er morgen nog steeds veel levende vlooien op mijn kat zitten dan stap ik over op een ander middel.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:31

Ik heb goede ervaringen met Stronghold. Deze pipetten haal ik bij onze veearts, kost een tientje per stuk, maar werkt hier super!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:05

Er is geen resistentie ook niet voor frontline. Het word alleen verkeerd gebruikt of een te hoge verwachtingswaarde. Een pipet op de huid kan geen gehele vlooienplaag in huis oplossen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 14:21

Wilawander schreef:
Er is geen resistentie ook niet voor frontline. Het word alleen verkeerd gebruikt of een te hoge verwachtingswaarde. Een pipet op de huid kan geen gehele vlooienplaag in huis oplossen.

Maar als je geen vlooienplaag in huis hebt en maandelijks frontline gebruikt zou het ook niet mogen ontstaan. En dat gebeurde na een lange tijd frontline gebruiken wel.
Dus middel werkt niet.

Jaren lang erg tevreden over advantage geweest maar voor mijn gevoel doet het niet zo veel momenteel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:36

Ligt eraan hoe je vlooien binnen komen. Het is geen garantie als de vlodruk hoog is. Hier is de vlodruk hoog en gebruik al 13 jaar bij hond en katten vlooien en hier lopen veel onbehandelde boerderijkatten en nog nooit vlooien in huis gehad. Schoonzus heeft een kat in huis gehaald met vlooien en pas behandeld met frontline en later bravecto maar niet het huis behandeld en daarin eigenwijs. Die blijft dus met vlooien zitten of is hooguit een paar weken vrij ervan. Huis behandelen alles wassen enz wat erg veel werk is, is het enige wat echt werkt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:51

Vervelend dat je nog met bevlooide kat zit, maar dat je ze na ontvlooien nog vind kan aantal redenen hebben.
(noem er hier ook die vermoedelijk niet voor je kat van toepassing zijn, maar gewoon voor de volledigheid)

In jouw geval had je November nog Advantage gebruikt, het werkt echter 4 wkn, dus die was wel uitgewerkt alle kans dus voor vlooien om zich te vermenigvuldigen.

Advantage is een middel dat zich over de kat moet gaan verdelen en dat kost even tijd.
Wat kan er fout gaan met het druppelen op zich?
Te lage dosering op dier terecht gekomen, door bv. verkeerde pipetje of groot deel er afgeschud of gelekt.
Dier was net gewassen of dier te snel na toedienen gewassen (zal bij je kat wel niet :D ).

Niet vergeten, ALLE huisdieren behandelen (let op niet allemaal met zelfde middel, sommige dieren vermoord je met bepaalde vlooien middelen) dus niet 1 kat wel en de hond niet, maar EN de kat EN de hond behandelen ook al zie je maar op 1 van de 2 vlooien.

Ergens een plaats met hele hoge vlooiendruk en / of poppen / larven, dus vlooien op kat gaan wel dood, maar springen snel nieuwe op die natuurlijk niet direct dood van je dier afvallen.
Daarom altijd belangrijk huis kuisen (stofzuigen/wassen) en huis behandelen (gif), in geval van ergens buiten.. dan wordt het lasting..

Vlooien bestrijding bestaat altijd uit 2 basis dingen, 1 dier behandelen, 2 huis behandelen, bij het maar goed doen van 1 van de 2 zal je in geval van grotere besmetting nooit vlo vrij worden.
Is geen beschuldiging of zo, maar katten hebben soms ergens achteraf in huis favorite plekje dat bij bestrijding net vergeten wordt (3 hoog achter de cv of zo.. ).

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:29

Sjolvir schreef:
Vervelend dat je nog met bevlooide kat zit, maar dat je ze na ontvlooien nog vind kan aantal redenen hebben.
(noem er hier ook die vermoedelijk niet voor je kat van toepassing zijn, maar gewoon voor de volledigheid)

In jouw geval had je November nog Advantage gebruikt, het werkt echter 4 wkn, dus die was wel uitgewerkt alle kans dus voor vlooien om zich te vermenigvuldigen.

Advantage is een middel dat zich over de kat moet gaan verdelen en dat kost even tijd.
Wat kan er fout gaan met het druppelen op zich?
Te lage dosering op dier terecht gekomen, door bv. verkeerde pipetje of groot deel er afgeschud of gelekt.
Dier was net gewassen of dier te snel na toedienen gewassen (zal bij je kat wel niet :D ).

Niet vergeten, ALLE huisdieren behandelen (let op niet allemaal met zelfde middel, sommige dieren vermoord je met bepaalde vlooien middelen) dus niet 1 kat wel en de hond niet, maar EN de kat EN de hond behandelen ook al zie je maar op 1 van de 2 vlooien.

Ergens een plaats met hele hoge vlooiendruk en / of poppen / larven, dus vlooien op kat gaan wel dood, maar springen snel nieuwe op die natuurlijk niet direct dood van je dier afvallen.
Daarom altijd belangrijk huis kuisen (stofzuigen/wassen) en huis behandelen (gif), in geval van ergens buiten.. dan wordt het lasting..

Vlooien bestrijding bestaat altijd uit 2 basis dingen, 1 dier behandelen, 2 huis behandelen, bij het maar goed doen van 1 van de 2 zal je in geval van grotere besmetting nooit vlo vrij worden.
Is geen beschuldiging of zo, maar katten hebben soms ergens achteraf in huis favorite plekje dat bij bestrijding net vergeten wordt (3 hoog achter de cv of zo.. ).

Amen! *\o/*

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 15:35

Ik was waarschijnlijk wat ongeduldig. Vandaag de katten gekamt en niks meer gevonden. Een kat is een enorme knuffel en was heel hard aan het spinnen.

Uiteraard behandel ik het huis ook nog. Maar ik ben blij dat mijn kat geen jeuk meer heeft.