Wat kost een hondje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Wat kost een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 19:15

Hallo,

Later als ik het kan betalen zou ik graag een hondje willen. Ik weet welk ras ik wil, ook weet ik de erfelijke ziektes van het ras en wil ik dus het hondje ook bij een goede fokker kopen.

Nu was mijn vraag hoeveel kost een hondje jaarlijks?

Groet Yenni

Goof

Re: Wat kost een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:21

Tja. Dat verschilt nogal zeg. Een kleind hondje eet minder en is goedkoper dan een grote hond. Eigen merk supermarktbrokken zijn goedkoper dan andere merken voer. Je kan ook nog vers voeren.
Ben je van plan iedere maand speelgoed en halsbanden te kopen of krijgt dw hond eenmalig alles.
Kortom: er is geen standaard antwoord.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:23

Hangt er vanaf.. met een beetje pech heel veel -O- . Onze hond vanaf oktober tot nu aan da kosten 6000..
En wat wil je ze voeren, hoe veel weegt je hond?

Onze honden kosten qua voer per hond ( vers vlees van kivo) ongeveer €40 per maand. Komen dan nog tussendoortjes etc bij.
Uitlaat per hond per maand: €65
Eenmaal per maand speurles:€45,-
Dan komen nog je inentingen, ontwormen en ontvlooien bij etc.
Eventueel verzekeringskosten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:26

Hangt af van hoeveel ze eten,wat je voert, of je cursussen ermee gaat doen, of het een sloper is (knuffels, kussens, riemen, meubilair). Nog los van de entingen (bij ons 60€ jaarlijks), eventueel vlooien- en tekenbestrijding en hoe je dat wil (pil, band of pipet hebben allen een ander kostenplaatje) en ontworming (milbemax kost 20€ per 4 tabletten, dit is voor een jaar bij een hond van 5 tot 25kg). Denk ook aan onverwachte derenartskosten, eventueel verzekeren, allergieën en dus aangepast voer en hondenbelasting.

Onze rottweiler kost 2.00€ per dag aan voer terwijl onze hond van 10kg 1.50€ per dag kost omdat hij speciaal voer moet hebben (en dan kopen we het online, anders was het zelfs 2.25€ per dag).

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 19:29

Het word dan een klein hondje maar ik wil er wel iets mee gaan doen in de richting van gehoorzaamheidtraining.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:35

Ik heb 2 hondjes van het zelfde ras en komen beide bij goede fokkers vandaan,toch is 1 vd 2 niet in orde en kost 70€ pm aan oogdruppels en 1x per 3 maanden een bloedtest.
Daarbij krijgt ze als haar bloed niet in orde is ook nog extra medicijnen alleen zijn deze maar 10€ pm.
Daarbij krijgt ze glucosamine tabletten wat ook niet goedkoop is(weet exacte prijs even niet)
En krijgt ze homeopatische druppels om haar nieren te ondersteunen.

De ander mankeert niets en kost dus aanzienlijk minder.

Aan voer ben ik minder kwijt als dat ik een grote hond had omdat ze veel minder eten.

Dus tja wat je kwijt bent aan een hondje....
De aanschaf is denk ik het minste en over de rest valt vrij weinig te zeggen.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:48

Zoals al gezegd is verschilt het heel erg per hond. Ik heb momenteel een Whippet die alleen aan eten zo'n €60 in de maand kost. Hij is gelukkig geen sloper en heeft tot nu toe ook nog geen gekke dierenarts bezoeken gehad.

Drie jaar geleden is mijn Jack Russel overleden en ondanks dat zij een stuk kleiner was, was ze wel veel duurder. Ze had speciaal voer nodig, vaak medicatie en vanwege haar medische probleempjes moest haar mand ook regelmatig vervangen worden.

Iedere hond is dus anders en zal dus ook een ander kostenplaatje met zich meebrengen.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:11

Yenni schreef:
Hallo,

Later als ik het kan betalen zou ik graag een hondje willen. Ik weet welk ras ik wil, ook weet ik de erfelijke ziektes van het ras en wil ik dus het hondje ook bij een goede fokker kopen.

Nu was mijn vraag hoeveel kost een hondje jaarlijks?

Groet Yenni

Ik vind je vraag lief gesteld. Hopelijk krijg je later een leuk hondje.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 20:19

Dank jullie voor alle reacties! Het verschilt heel erg zo te horen

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:45

Mijn hond (duitse herder) kost me aan voer zo'n €40,- p.m. (Kvv)
Ik het geluk dat ik geen sloper heb en dat ze gezond is *afkloppen*
Naast het voer ben ik eigenlijk alleen geld kwijt voor ontvlooien, ontwormen en inenten. Af en toe wat lekkers om op te kauwen en 1x in de zoveel tijd een zak brok die ik als beloning gebruik.

Verder €50,- per jaar voor training, waar ik momenteel nauwelijks kom :o

je moet een beetje geluk hebben met je hond, dan valt het qua kosten allemaal goed te doen.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 21:46

Mijn honden kosten zeer veel, maar dit is een eigen keuze.

Ik heb een husky die zeer oud is en kost € 21 aan voer en misschien € 10 aan koekjes en lekker.
Dan heb ik een hollandse herder van 10 maanden die mij heel veel geld kost, rond de € 50 aan voer, € 17 aan verzekering en dan heb ik nog alle cursussen en dingen die gesloopt zijn.

Ik heb elke zaterdag detectie cursus a € 100 in de maand, zondag gehoorzaamheid cursus a € 90 in de 2 maanden en dan heb ik nog denk ik wel € 50 in de maand aan nieuwe kussens, speeltjes, koekjes en de benzine kosten om overal heen te rijden.

Dit is een volledige eigen keuze en je kunt het zo duur maken als je wil, maar dit is mijn hobby en vind het dus niet erg om hier geld aan uit te geven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 21:54

Mijn honden kosten zo n 150 euro per maand aan voeding (7 grote) daarnaast nog de dierenarts kosten hondenbelasting snacks en koekjes. Soms kussens vervangen of weer eens wat speelgoed of riemen enz.

Eigenlijk kosten ze mij wat ik kan missen voor hun ;)

Bbauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 21:54

Ik heb een hond van 1,5 jaar oud van 15 kg. Eerste jaar alleen 40 euro eten per maand. Plus een tientje honden belasting per maand. Laatse half jaar 2016 afgerond 6500 euro dierenarts kosten gehad helaas. Vorig weekend moest ze weer opgenomen worden , iets meer dan 700 euro voor 3 dagen opnamen en behandeling. Medicatie 143 euro per maand. Eten (KVV) 40 euro per maand.

Helaas kan een hondje ook al zoek je hem zorgvuldig uit , via rasvereniging aangesloten fokker , ook ziek worden.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 21:59

Mijn twee honden (jack russel en australian shepherd) eten samen voor obgeveer 40euro in de maand.

cursus is 80 euro per hond per kwartaal, wedstrijden zijn inschrijfgeld rond de 15euro ongeveer 3 in de maand maar voor maar 1 hond.

Dierenarts rekening is moeilijk, ik werk zelf bij een dierenarts dus kan veel zelf en even tussendoor meenemen naar het werk is ook geen probleem.

Gelukkig geen slopers dus speelgoed hoef ik eigenlijk niet te kipen maar dat vind ik zelf veel te leuk.. ;)

Trimmer hoeft niet. Wassen en kammen kan ik zelf.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:33

Mijn hondje heeft me in 17 jaar enorm veel geld gekost, vooral aan dierenartskosten. Tanden schoonmaken (meerdere malen gedaan), operatie aan melkkliertumoren 2 x, sterilisatie, oog operatie en ga zo maar door. Ik hoef nu geen nieuwe hond meer, aangezien ik zelf nog geen vaste baan heb en nog thuis woon. Dus als er iets gebeurd kan ik geen 1000 euro dierenartskosten betalen... dus liever nieuwe hondje als ik zekerheid heb ;-)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:13

Ik heb twee kleine hondjes (4,5 en 6,5 kg).
Voor het voer ben ik maandelijks per hond +- 9 euro kwijt. Dan nog wat kauwbotjes en snoepjes, soms een speelgoedje.. Ik denk hooguit 15 euro per maand per hond.
Heel veel dingen zijn eenmalige aanschaf, wat een hond het eerste jaar vooral duur maakt. Denk aan bench (op volwassen maat), mandjes, leibanden op verschillende lengtes, verschillende tuigjes en halsbandjes (want ze groeien zo snel!), gesloopt speelgoed, de entingen, ontwormingen, puppycursus...

Zodra je iets van sport of cursus gaat doen, ben je altijd meer kwijt. Deelname-geld, uitrusting, meestal extra voer en beloningen. Als je ook nog wilt fokken, zit je vaak nog met vereisten vanuit de vereniging, zoals shows lopen, keuringen, onderzoeken bij de DA.. Dan lopen de prijzen snel op.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:16

Ik heb een medium grote Cocker Spaniël uit het asiel.
Hij krijgt brokken met vers vlees dagelijks, ongeveer 20€ per maand
MAAR: Murphy heeft al sinds ik hem geadopteerd heb (3 jaar geleden) aanhoudende oorontstekingen en infecties. Ik denk dat ik hier toch al een dikke € 1000 aan kwijt ben geweest door dierenartsenbezoekjes om de twee weken, operatie, narcose om uit te spoelen, oordruppels, antiallergeen voer, zalf, poeder, pillen, antibiotica, medicijnen medicijnen medicijnen.......
Ik wist waar ik aan begon en heb er nooit spijt van gehad, kan niet meer zonder hem

Je kunt een pure rashond kopen maar sommige dingen kun je toch niet voorzien.
Als jij er inderdaad gehoorzaamheidstraining mee wilt gaan doen zul je bijkomende kosten krijgen:
training, eventueel aangepast voer (geen verstand van), materiaal, hindernissen?,...

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:26

Even onze kosten op een rijtje:
Vaccinaties 1 x per jaar: 120,-
Ontwormen en spul tegen vlooien per jaar: 85,-
Voer 1 x per maand 20 kg zak: 30,-
Botjes per maand: 8,-
Speeltjes per jaar: 40,-
Trimsalon: 100,-

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:30

Ohja trimmen nog vergeten. Hier 70€ om de 9 weken (in tussentijd 1x gratis klein onderhoud)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:30

Het verschilt inderdaad enorm per hond. Niet alleen qua grootte en ras, maar ook gezondheid (denk aan allergieën bijvoorbeeld)
Trainingen verschillen ook enorm per hondenschool. Denk dat het ongeveer tussen de €5 en €10 euro per les uitkomt (naast eventueel lidmaatschap). En inderdaad de aanschafspullen. Bench, riemen/halsbanden of tuigjes. Die kan je zo duur maken als je zelf wilt. Daarnaast dierenartskosten voor entingen en eventueel castratie, ook is het handig om een potje te maken voor als er echt iets gebeurd. Wij zijn in een jaar rond de 1500 euro kwijt geweest ivm auto-immuunziekte.

Naast geld is tijd ook een belangrijke opgave, zeker voor een jonge hond die nog vaak de deur uit moet voor een plasje etc :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:31

Wat goed dat je je zo goed inleest! :j

Het verschilt inderdaad per hond en omstandigheden, maar misschien krijg je wel een goed beeld van de ziektekosten en andere onvoorziene kosten door dit topic. Is ook wat waard!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:31

Hier een duitse herder. Qua voer rond de 60 per maand. Kauwspullen ca. 20 euro per hond.
Speelgoed denk ik ook wel 20 euro per maand.
Entingen, ontwormingen, tekenspullen. ca. 130 per jaar.
Dan nog de belasting, verzekering, training, trainingsspullen, dierenartskosten als er eens wat is.

En dan heb ik er 6..... :') :x

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:59

wat goed dat je op voorhand goed informeert. Alleen kan het zelfs voor kleine hondjes enorm verschillen naast een aantal vaste kosten - jaarlijkse controle & vaccinaties, tekenspul en ontworming.
Maar qua voer kan er veel verschil opzitten, door de keuze van voer, maar ook de behoefte van de honden. Ik heb honden met veel energie die de eerste jaren makkelijk het dubbele eten dan de richtlijnen en nog geen gram te dik zijn. Of allergieën jagen vaak ook de prijs omhoog, vooral de geschikte snacks.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:02

Mijn hond word door mijn ouders betaald maar ik geloof dat we anders 40 euro aan KVV kwijt zouden zijn plus dan nog de benodigdheden om te trimmen en dierenartskosten etc.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:08

Inderdaad goed dat je nu al opzoek bent naar informatie hierover. Ik heb zelf een klein hondje (oliebol X border terrier) die mij tot nu toe (klopt af) maandelijks niet gek veel kost. Ik ben denk ik zo'n klein 10 euro per maand aan voer kwijt en met een zak koekjes van 5 euro doe ik ook wel twee maanden.

Elke drie maanden ontworm ik haar voor ongeveer 15 euro en elke maand krijgt ze vlooiendruppels voor ongeveer 5 euro per maand. Elk jaar haar inentingen en een checkup kost zo'n 70 euro.

Dus, om antwoord op je vraag te geven, wat kost een hond ongeveer per jaar, dit is voor mijn gezonde hondje zonder extra dingetjes zoals trainingen ongeveer 350 euro

Edit: Ik ben ermee gestopt om haar naar de trimsalon te brengen, ik heb een aantal jaar geleden bij de lidl zelf een hondentondeuse aangeschaft en trim haar zelf elke twee maanden. Aan de trimsalon dus geen extra kosten voor mij :)
Laatst bijgewerkt door bellehorses op 13-02-17 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt