Epilepsie hond? Rare aanval..

Moderators: xingridx, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wildgirl

Epilepsie hond? Rare aanval..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 18:55

De hond van mijn vader (kleine herder kruising van 6) zakte vanmorgen ineens door zijn poten. Hij kon niet meer opstaan maar was niet "van de wereld". Hij zocht contact met mijn vader en kroop op zijn buik naar hem toe. Alle 4 zijn poten kon hij bewegen echter hij kon niet opstaan, ook zijn staart deed het.
Mijn vader is naast hem op de grond gaan zitten en heeft hem gekalmeerd.
Toen mijn vader naast hem zat was hij erg aan het hijgen en pompen. Na 5 minuten trokken de symptomen weg, na 15 minuten was er niks meer aan de hand en was hij zijn vrolijke zelf weer.
Hij heeft vandaag verder gewoon gegeten en gedronken, plast en poept normaal en is enthousiast tijdens de wandeling.

Mijn vader moet deze week sowieso naar de da om hem weer te laten enten en gaat dan natuurlijk navraag doen. Omdat ik mij toch ook wel zorgen maak heb ik dit topic geopend.
Hetgeen het dichtstbij komt lijkt mij epilepsie echter, mijn ervaring is dat ze dan helemaal vd wereld zijn en geen contact meer maken.

Iemand ooit zoiets meegemaakt met zijn hond?

http://www.bouwenaanjepaard.nl
Voor (sport)massage & instructie

leonietje

Re: Epilepsie hond? Rare aanval..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:56

Liet hij zijn plas ook lopen? En begon hij ook een beetje te schokken zeg maar ?

--

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 18:58

leonietje schreef:
Liet hij zijn plas ook lopen? En begon hij ook een beetje te schokken zeg maar ?

Nee, niets van dat alles.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:14

onze hond heeft afgelopen december de diagnose epilepsie gekregen en geloof me; daar kun je niet omheen...althans niet bij hem; was direct duidelijk dat het om epilepsie gaat bij hem.
Dus echt de klassieke epilepsie aanval.

Tijdens een aanval zoeken ze ook zeker geen contact, waar daar zijn ze simpelweg niet toe in staat. Tijdens een aanval zijn ze echt helemaal weg zeg maar en verkrampt het hele lichaam waarna idd de schokken komen. Ontlasting laten ze direct lopen, omdat ze geen enkele controle meer hebben over hun spieren.

Onze hond schokt en verkrampt echt heel erg tijdens een aanval, gelukkig met de medicijnen nog maar 1 keer weer een aanval gehad.

Van wat je zo beschrijft lijkt het geen epilepsie maar iets anders.........wat wij hebben gedaan voor de da, is een aanval filmen. Zou je het filmpje hebben kunnen sturen via pb zodat je een beter beeld had, maar heb het filmpje gewist nadat de da hem gezien heeft. Was nu niet bepaald een leuk filmpje, dus wilde die nu niet bepaald houden.

Maar dat er iets niet in orde is en dat er wel degelijk sprake was van 1 of andere toeval/aanval is wel duidelijk in elk geval aan de hand van je beschrijving. Zou eerder denken aan een zenuwbeklemming gezien de 'verlammingsverschijnselen'

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:22

Epelepsie zijn er in alle soorten en maten en hoeft niet altijd perse te uiten in een "grand mall".

Ik vind dit niet typisch als epelepsie klinken al kun je er natuurlijk niet omheen dat er "niets aan de hand is".

Dit kan vanalles zijn en kan ook het beste uitgezocht worden door de dierenarts.

Succes!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:27

heb even voor je op YouTube gekeken

Deze hond heeft net zulke heftige aanvallen die onze hond ook heeft......even een waarschuwing voor ts en anderen; het is een zeer onaangenaam filmpje, waar je behoorlijk naar van wordt (ik wel in elk geval, omdat ik het bij onze eigen hond gezien heb)
https://www.youtube.com/watch?v=j2FieWco3Cg

En deze is er ook nog; de aanval van deze hond is een flink stuk milder dan die van het andere filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=VyAF8rhts6s

om je een idee te geven hoe een epileptische aanval eruit ziet bij een hond

edit; klopt Tiffany; zijn meerdere gradaties en gelukkig hoeft het idd niet bij ieder de grote klapper te zijn. Daarom ook even wat filmpjes opgezocht voor ts met 2 soorten aanvallen, zodat ze meer een idee krijgt,

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Kay_Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:33

De hond van mijn ouders heeft zo ook een aanval gehad, ze denken dat hij een klein herseninfarct heeft gehad omdat hij ook nie schokte ofzo zoals in bovenstaande filmpjes...

You're not working on the horse, you're working on yourself!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:41

Bah wat naar.. Een (typische) epileptische aanval herken je echt, dan zoeken ze geen contact en zijn ze echt van de wereld, ondanks dat ze zelf gelukkig niets mee krijgen van de aanval. Je hebt ook een de partiële vorm waarbij slechts een deel van het lijf een epileptische aanval krijgt wat langzaam over het lijf kan trekken maar omdat jouw hond het bij 4 poten had lijkt me ook dit niet wat er mis is. Een hele grote kans dat je epilepsie kan uitsluiten en ben daar maar blij mee, zo'n aanval zien is echt heel akelig :\

Omdat het best heftige verschijnselen zijn en de kans groot is dat het vanuit de hersenen / ruggenmerg komt is het het beste om zo snel mogelijk naar een DA te gaan. Wanneer is de enting? Als het pas donderdag of vrijdag is kan je proberen of de afspraak niet vervroegd kan worden?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:43

xxCYNNxx schreef:
onze hond heeft afgelopen december de diagnose epilepsie gekregen en geloof me; daar kun je niet omheen...althans niet bij hem; was direct duidelijk dat het om epilepsie gaat bij hem.
Dus echt de klassieke epilepsie aanval.

Tijdens een aanval zoeken ze ook zeker geen contact, waar daar zijn ze simpelweg niet toe in staat. Tijdens een aanval zijn ze echt helemaal weg zeg maar en verkrampt het hele lichaam waarna idd de schokken komen. Ontlasting laten ze direct lopen, omdat ze geen enkele controle meer hebben over hun spieren.

Onze hond schokt en verkrampt echt heel erg tijdens een aanval, gelukkig met de medicijnen nog maar 1 keer weer een aanval gehad.

Van wat je zo beschrijft lijkt het geen epilepsie maar iets anders.........wat wij hebben gedaan voor de da, is een aanval filmen. Zou je het filmpje hebben kunnen sturen via pb zodat je een beter beeld had, maar heb het filmpje gewist nadat de da hem gezien heeft. Was nu niet bepaald een leuk filmpje, dus wilde die nu niet bepaald houden.

Maar dat er iets niet in orde is en dat er wel degelijk sprake was van 1 of andere toeval/aanval is wel duidelijk in elk geval aan de hand van je beschrijving. Zou eerder denken aan een zenuwbeklemming gezien de 'verlammingsverschijnselen'

Dit klopt niet helemaal, niet elke aanval is bij elke hond hetzelfde. Mijn teef heeft epilepsie en mijn reu had het ook. Mijn teef maakt wel contact met mij tijdens een aanval (op een 30 seconde na) en mijn reu die toch hele ernstige aanvallen had heeft nooit zijn ontlastingen laten lopen.

Er zijn verschillende oorzaken voor epilepsie en het uit zich op verschillende manieren. De aanvallen zijn niet bij elke hond hetzelfde.

Ts, Deze symptomen kunnen ook bij andere aandoeningen horen. Maar de enige die er iets zinnigs over zal kunnen zeggen is de da.
Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.

Een moment van vreugde verdrijft 100 momenten van verdriet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 21:12

Dank voor jullie reacties. Mijn eerste gedachte was idd ook een zenuwbeklemming of evt het hart. Iets neurologisch lijkt het me niet...de hond komt van origine van de Antillen en heeft daar 4 jaar gewoond, ondanks dat mijn vader braaf ontworm de tegen hartvorm spookt dat ook door mijn hoofd.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:17

Mijn hond had het aan haar hart en kon zo ook plots in elkaar zakken. Echter zij gaf ook vaak water/schuim op. Bleef dan ook even liggen en vervolgens leek het weer of er niets aan de hand was.
Ik hoop voor je vader dat het meevalt en het eenmalig was. Sterkte!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:59

Laat het eerst onderzoeken voordat er geënt wordt. Een DA hoort alleen een gezonde hond te enten, dus bel even dat dit gebeurd is en dat jullie het willen laten nakijken.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 19 PR 212

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:09

Hartworm geeft andere klachten. Er gaat een traject voorbij van steeds slechter afemen, hoesten, invallen en dat traject duurt lang. Lamgzaamaan gaat het slechter.

Retiens la nuit... ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-17 17:12

Mijn vader is vanmiddag bij zijn da geweest. Die kon in het klinische beeld niets ontdekken. Hart, longen en locomotie waren allemaal perfect. Ook op wat testjes qua zenuwwerking en reflex deed hij het perfect. De DA denkt toch aan een licht epileptische aanval gezien er verder ook geen symptomen zijn voor hartfalen of ritmestoornissen. Wel gaf hij aan dat bij herhaling verder onderzoek noodzakelijk is (bloed en echo) en dat het handig zou zijn als mijn vader de aanval kan filmen. Ik moet eerlijk zeggen er nog niet volledig gerust op te zijn maar, wellicht heeft dat te maken met mijn eigen medische kennis en kritisch zijn...hopen dat het hier bij blijft!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:14

Mijn oudje heeft soms ook rare aanvallen. De dierenarts denkt ook aan epilepsie hij heeft alles tijdens de aanvallen op ontlasting laten lopen na. Echter na de laatste aanval was hij 2 dagen niet volledig zindelijk.

Mijn hond heeft overigens luie darmen. Soms zit hij verstopt qua poep. Omdat hij dan wel soort overloop poepen heeft zie je niet dat zijn darmen altijd vol zitten. Echter hem geeft het wel pijn aanvallen die enorm lijken op epilepsie. Oftewel bij twijfel en na aanval krijgt hij sowieso laxeermiddel om dat uit te sluiten. Echt te onderzoeken wat het precies is blijkt moeilijk. Gelukkig vorige jaar maar 1 aanval gehad. Afgelopen week opeens 3x..... hopelijk blijft het weg en anders doe ik ook filmen en wederom richting dierenarts dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:34

Epileptische aanvallen hoeven niet zo heftig te zijn zoals xxCYNNxx beschrijft. Onze vorige hond had het wel heftig en onze huidige (zelfde lijn) lijkt er ook meer last van te hebben nu hij ouder wordt. Bij zijn heftigste aanval die ik heb meegemaakt zocht hij wel degelijk contact, hij kwam haast op zijn buik naar me toe geschoven, zo laag bij de grond bleef hij. Wel even out geweest, maar na kalmeren was er niks meer aan de hand. De lichtste aanval die ik bij hem gezien heb, merkte hij het zelf niet eens volgens mij. Hij lag gewoon op zijn plek en keek even vrolijk en nieuwsgierig als normaal. Alleen schokte zijn kop wat toen hij onze kant op keek. En nog een aantal aanvallen hier tussenin meegemaakt bij hem.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:51

Onze hond heeft ook dit soort kleine aanvallen. Hij heeft wel epilepsie. Soms is hij totaal van de wereld, soms is hij er goed bij en heel erg bang.

Soms hoor ik hem snachts vallen. Ondanks dat het dan eigenlijk niet goed is om hem aandacht te geven ga ik dan vaak toch naar beneden en zet ik gewoon de tv aan en zit ik bij hem. Vind hij dan erg fijn.

Ik zou zeker even naar de dierenarts, onze hond heeft nu een goede dosis tabletten, en is bijna aanvalsvrij.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:02

Wildgirl schreef:
Mijn vader is vanmiddag bij zijn da geweest. Die kon in het klinische beeld niets ontdekken. Hart, longen en locomotie waren allemaal perfect. Ook op wat testjes qua zenuwwerking en reflex deed hij het perfect. De DA denkt toch aan een licht epileptische aanval gezien er verder ook geen symptomen zijn voor hartfalen of ritmestoornissen. Wel gaf hij aan dat bij herhaling verder onderzoek noodzakelijk is (bloed en echo) en dat het handig zou zijn als mijn vader de aanval kan filmen. Ik moet eerlijk zeggen er nog niet volledig gerust op te zijn maar, wellicht heeft dat te maken met mijn eigen medische kennis en kritisch zijn...hopen dat het hier bij blijft!!

Nu dus afwachten. Misschien was het een eenmalig "iets".
Als het epilepsie is, is het niet altijd makkelijk te diagnostiseren. Vooral heel veel uitsluiten, waardoor (secundair of primaire) epilepsie overblijft.

Ik hoop voor je dat het een eenmalige aanval was en jullie niet in de medische molen komen met hem.

Een moment van vreugde verdrijft 100 momenten van verdriet.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie