Honden en allergieën...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkeee_

Honden en allergieën...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 14:27

Sinds augustus heb ik een Parson terriër pup.
Vanaf het begin krabde hij zich al vaker, ik dacht dat het gewoon normaal is aangezien pups veel krabben.
Dit werd na een paar maandjes helaas wat erger.

Afbeelding

Omdat ik veel goede verhalen heb gehoord over KVV en voedselallergie, ben ik KVV gaan voeren. Dit heeft helaas niet tot een goed resultaat geleid. Het krabben werd alleen maar erger.

Op het moment ben ik hem Prins geperste brokken aan het voeren met lam en rijst. In combinatie met prednison (hele lage dosering, uiteraard wil ik hier gewoon mee stoppen maar dan krabt hij zich helemaal open) lijkt het iets rustiger, op bepaalde dagen na. Zijn dekentjes e.d. worden niet met wasverzachter gewassen, hij slaapt in een katoenen mandje. Verder krijgt hij van mij geen andere extra's behalve ongeveer 2 hondensnoepjes per dag. Als hij mee op stal is wil hij nog wel eens wat snaaien zoals paardenvoer e.d., maar dit gebeurt niet heel vaak.

Hebben jullie tips wb goed hypo allergeen voer?

rien10

Re: Honden en allergieën...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:30

Ik zou de dekentjes met neutraal waspoeder wassen of met alleen azijn en 0 snoepjes geven. Dan heb je alle andere factoren uitgesloten en kan je vanaf daar verder zoeken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:39

met kvv kan je geen allergieën uitsluiten, zeker niet als hij anders nog extra dingen krijgt. Hij kan bv allergisch zijn voor kip, of rund, en als dat in de kvv zit maak je het alleen erger.
De dierenarts kan testen op bepaalde allergieën. Daarnaast zou ik stoppen met de prednison en overgaan tot een eliminatiedieet

Dit wil zeggen dat je 6 weken ENKEL 1 diersoort voert (bij voorkeur vers vlees uiteraard, zo ben je ook zeker dat hij niet allergisch is voor kleur en smaaktstoffen die in ALLE brok aanwezig zijn).

Het meest gebruikt daarvoor is paard. Let wel, er mag dan alleen paardenvlees gegeven worden, na 2 weken moet je verschil zien in irritatie en krabben, en na 6 weken zou hij jeukvrij moeten zijn. Dan ga je een diersoort gaan toevoegen, bv lam. Blijft hij jeukvrij, dan is hij er niet gevoelig voor, gaat hij gaan jeuken, dan stop je de lam weer en ga je een aantal weken enkel paard gaan voeren, dan voeg je opnieuw een nieuwe soort toe, enzoverder.
Per soort waar hij het goed op doet en geen jeuk krijgt, kun je blijven voeren, iedere soort waar hij jeuk van krijgt, schrap je weg ...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:12

Idd zou ik doen zoals degene boven mij uit schrijft. Je zou misschien bij zooplus bijv. Gedroogde snacks paard naast de kvv kunnen voeren als je hond erge knaagbehoefte heeft maar gedroogd is ook een vorm van bewerkt dus zou dat zeker in de eerste 2 weken niet doen. Wel zou ik de kvv in een kong stoppen om hem zo wel wat meer met eten bezig te laten zijn ;) wordt hij gelijk ook moe van.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:23

Waarom laat je geen allergie test doen bij de dierenarts? Het kan ook een omgevingsallergie zijn

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:43

xSCWx schreef:
Waarom laat je geen allergie test doen bij de dierenarts? Het kan ook een omgevingsallergie zijn

Hij kan idd ook allergisch zijn voor huisstofmijt ,katten of pollen dan kan je wel wat anders gaan voeren, maar dan schiet je nog niks op...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:51

Klopt.
Maar een allegietest is meestal redelijk prijzig, in tegen stelling tot een paar weken van voer veranderen.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 18:31

Bedankt voor de tips!
KVV ben ik het geloof een beetje in kwijt, de jeuk is al een stuk minder nadat ik gestopt ben ermee. Daarnaast is het voor mij makkelijker om brok te voeren. Vind het ook best link om nu over te stappen naar KVV aangezien z'n hele darmstelsel hier weer anders op moet gaan werken. Dan wil ik liever nog een ander soort brok proberen over een paar weken.

Huisstofmijt wil ik ook zo ver mogelijk de kop indrukken, hij krijgt nu extra omega-3 olie en ik heb geen tapijten in huis.

Zijn moeder is allergisch voor kip, mijt, eieren en stress. Grote kans dat die van mij ook zo'n dergelijke allergieën heeft, vandaar dat ik nog geen test heb gedaan. De tests en serums zijn inderdaad erg duur, vandaar dat ik eerst wil proberen met voer. Uiteraard heb ik het er wel voor over en wil ik het beste voor mijn hond, maar ik wil hier een beetje de gulden middenweg vinden.

Eliminatiedieet zit ik inderdaad ook aan te denken. Er is namelijk een constante factor waardoor hij jeuk blijft houden (met vlagen) en daar moeten we achter zien te komen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:35

dat is logisch dat kvv niet werkt bij een voedselallergie. Er is maar heel weinig kvv die puur uit 1 diersoort bestaat. Bijna in allemaal zit er kip en/of rund verwerkt, als hij voor een van de twee een allergie heeft, heb je prijs.
Eliminatie kan je enkel doen door een soort van barf of door enkelvoudige kvv te gaan voeren.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:46

Wij zitten ook met de ellende van een allergie. Begonnen na het voeren van verschillende smaken KVV (Carnibest), dus bij ons we duidelijk voeding.
Hadden haar eerst op hypoallergeen voer van prins staan, maar omdat ze af en toe ook nog een botje oid kreeg laaide het weer op. Ondanks uitsluiten van botjes bleef ze het daarna weer houden.
Sinds deze week is ze over op brok van taste of the wild en dan nu een echt eliminatiedieet, dus ook geen botjes of koekjes meer.. we zullen zien

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:52

KVV, welk diersoort heb je toen gevoerd? Mijn hond is mega allergisch voor bepaalde diersoorten en mijt. Mijt zit ook in brokken, vandaar dat ik de overstap naar KVV heb gemaakt. Zeker onderin de zak komen mijten te zitten, hier kan je niks tegen doen. Ik ben kalkoen gaan voeren van Naturis, en eigenlijk na 4 weken zagen we verschil. Daarnaast heeft ze nu als mand een HiK9 bed, waar haar haar en stof doorheen valt.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:52

Is er al eens bloed afgenomen? Dit kan je dan laten testen op allergenen en daaruit kan je dan zien waar hij daadwerkelijk allergisch voor is. Ken bijvoorveeld ook honden die allergisch zijn voor bepaalde grassen of bomen en dan heeft voer weinig tot geen invloed.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:57

Mag ik vragen waarom je voor een pup gegaan bent waarvan de moeder al allergien heeft? Weet je ook waarom ondanks de allergien van mams er toch mee gefokt is?

Niet om hier over te zeuren dat heeft geen nut het nest is er ;) maar wel omdat ik hier altijd erg nieuwsgierig naar ben. ;)
Ik weet namelijk uit eigen ervaring dus bij mezelf hoe vreselijk allergien en jeuk is. Zou zelf nooit durven beginnen aan een ras die bekend staan om allergie problemen laat staan kiezen voor een puo waarvan ma allergisch is

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:58

Vraag aan de fokker wat zijn moeder eet ;) wie weet zit je dan gelijk goed

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 20:56

Bedankt voor de reacties!

Ik heb Haaksbarf gevoerd en Raw 4 Dogs. Als pup kreeg hij Bosch brokken, hierna ben ik overgestapt naar Taste of the wild brokken aangezien daar meer vlees in zat. Na een paar weken kreeg hij meer jeuk en toen overgestapt naar KVV. De jeuk had hij overigens ook al bij de brokjes van de fokker, het is alleen erger geworden naar mate hij groter werd.

Moeder heeft in hele lichte mate de allergie, ben er een aantal keer geweest en het is me nooit opgevallen. Pas toen ik de fokker vertelde dat hij zo'n jeuk had is ze moederhond gaan testen en bleek licht allergisch voor een paar dingen. De keren dat ik daar was heeft ze ook geen enkele keer zitten krabben. Ik heb bewust voor dit ras gekozen omdat het een ras is waar weinig erfelijke ziektes in voorkomen. Dat precies die van mij dit moet overnemen is dan helaas pindakaas. Gelukkig kan hij ermee leven :P

Bloed is nog niet afgenomen omdat ik eerst wil kijken of de allergie op te lossen is met brokken. Mocht het in het voorjaar nog niet verbeterd zijn ga ik hier zeker stappen bij ondernemen.

Idd goed idee om de brokken van de fokker eens te proberen!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:06

Eliminatiedieet op basis van BARF. Meer info kun je o.a. vinden op barfplaats.nl. Daar heb je ook een forum waar veel mensen zitten die ervaring hebben met elimineren. Prednison gaat op de langere termijn meer problemen dan voordelen opleveren: dat spul brengt permanente schade toe en wil je echt niet langdurig gebruiken.

Zelf heb ik 6 jaar geleden een witte boxerkruising uit het asiel gehaald met ernstige allergie voor mijten. Prednisoninjecties raakten steeds sneller uitgewerkt en van de tabletten moest hij telkens een hogere dosering hebben. Hij is op zijn BARF-dieet nu 5 jaar medicatievrij. Jeukvrij niet, maar hij leidt een waardig en vrolijk bestaan.

In mijn ervaring is het hoog houden van de weerstand het allerbelangrijkste wapen in de strijd tegen allergie. Dit dus d.m.v. voeding en zaken als een regelmatige ontgiftingskuur, eventueel supplementen als een goede visolie en natuurlijke vitaminen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:50

Mocht je niet willen elimineren op vlees kun je inderdaad een goede (!) visolie proberen. Onze buren hebben hier hun labrador ook jeukvrij mee gekregen en toch op brok..

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:56

Flabbergast wat is volgens jou een goede visolie?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:17

Flabbergast schreef:
Mocht je niet willen elimineren op vlees kun je inderdaad een goede (!) visolie proberen. Onze buren hebben hier hun labrador ook jeukvrij mee gekregen en toch op brok..

Ik bedoel niet óf vlees, óf visolie, maar beide. Persoonlijk zou ik geen concessies doen hierin, zeker niet met een pup wiens huid nog jaren mee moet.

Een goede visolie met hoge gehaltes werkzame stoffen is Doils.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:42

Als je wil wetken met visolie is greenheart brok een optie echter die heeft een anti allergie variant van lam of een variant met visolie maar daar zit nog 2 diersoorten in en is zeer vette brok. Niet geschikt voor snel dikker wordende of niet actieve honden.

Duidelijk waarom je voor de pup gegaan bent ;) helaas kun je idd niet alles voorkomen. Heb met mijn eerste 4 honden ook grote problemen (gehad) qua gezondheid en met niet 1 kunnen doen wat ik wilde en waar ik de hond voor aan schafte. Nu hond 5 erbij en ik duim giga dat hij gezond sterk fit heel oud wordt!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:47

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:48

en opletten van geur, kleur en dmaakstoffen. Veel honden zijn daar ook allergisch voor.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 10:07

Sonja89 schreef:
Ik bedoel niet óf vlees, óf visolie, maar beide. Persoonlijk zou ik geen concessies doen hierin, zeker niet met een pup wiens huid nog jaren mee moet.

Een goede visolie met hoge gehaltes werkzame stoffen is Doils.

Excuus, te snel gelezen. Je hoeft mij niet te overtuigen, maar er zijn een heel aantal mensen die pertinent geen vlees willen voeren dus vandaar mijn ervaring.

Hier ging het overigens om Effektri dog.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 16:42

Bedankt!

De brok van greenheart klinkt idd ook goed! Mocht dat niet werken is nog een keer switchen naar KVV een optie. Het is niet dat ik er niet voor open sta, maar mijn ervaringen zijn er gewoon niet al te best mee. Slechte ontlasting, ging snel stinken en hij liet er vieze scheetjes van.

Hondlief is gelukkig niet snel dik, hij heeft een mooi lijntje nu en natuurlijk wil ik dat graag zo houden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:26

eliminatiedieet is ook wat het eerst in mij opkomt.

hier destijds begonnen met eukanuba dermatosis (witvis en aardappel) intussen een andere brok op basis van vis en aardappel gevonden die ook kruiden en erwten bevat. Want de meeste vleessoorten had mijn hond al wel eens gegeten en qua koolhydraatbronnen: tarwe veroorzaakte veel slijm en braken, rijst kwam er onverteerd uit en op persbriok met maïs deed hij het ook niet 100% goed.

wat betreft allegietest in het bloed: ik dacht dat dit voor de leeftijd van +/-18m niet veel zin had, want dat er nog veel kan veranderen...