Kat met epilepsie eet slecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Kat met epilepsie eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 11:52

Bokt weet nog wel eens wat, dus ik dacht mijn zorgen hier maar eens te delen in de hoop dat ik nog wat handige tips krijg.

Situatie:
8,5 jaar oude poes kreeg ongeveer een halfjaar geleden epileptische aanvallen. Tenminste, daar leek het erg op (beginstadium dat niet over ging in een aanval). Ze liet al haar ontlasting lopen op zo'n moment, ging heel klagelijk miauwen en enorm kwijlen. Dat trok binnen niet al te lange tijd weg. De aanvallen begonnen elkaar steeds sneller op te volgen.

De DA heeft bloed afgenomen en hoewel er niet al te gekke dingen naar voren kwamen (eigenlijk niet) dacht ze toch aan het voorstadium van epilepsie. We kregen tabletten Phenoral 12,5 mg die ik door de helft moest doen en 's ochtends en 's avonds moest geven. Een hele lage dosering dus. Na de eerste pil waren de aanvallen direct over (terwijl ze er meerdere per uur kreeg op een gegeven moment).

Dat ging een aantal maanden prima. Ik moest elk kwartaal bloedonderzoek doen om de Phenoralwaarden in de lever te bepalen. Dat was een drama. Het bloedprikken was 1 doffe ellende. De eerste keer waren de waarden helemaal goed.

Maar nu....

Sinds een aantal weken eet ze slecht, is ze afgevallen en was ze sinds een paar dagen lusteloos. Ik ben dus weer naar de DA gegaan. Bloed onderzocht en ze bleek leverwaarden te hebben die sky high waren. logisch dat ze zich ellendig voelde en niet wilde eten. We hebben de Phenoral verlaagd naar een kwart tablet. De dag erna begon ze gelijk weer 'wat' te eten en ze is inmiddels weer actiever en minder teruggetrokken.

Maar het eten is en blijft een drama. Ze is in heel korte tijd 0,6 kg afgevallen en sinds het begin van de epilepsie een kilo. De laatste keer woog ze nog maar 3.4 kg en dat is echt veel te weinig. Ze mag onbeperkt eten, maar ze eet zo ontzettend slecht dat ik met m'n handen in het haar zit.

Ik heb inmiddels zó veel soorten voer in huis, dat ik het ook niet meer weet. Verse tonijn (neuhhhhh geen zin in), de duurste kleine blikjes (€ 1,- en meer voor een beetje voer dat je met 1 keer niezen van het schoteltje afblaast), goedkopere voersoorten uit bakjes, blikjes en zakjes. Brokken --> heb inmiddels 7 open zaken en voor alles trekt ze haar neus op.

Áls ze al wat eet, dan is het Sheba uit een kuipje of zakje. Maar dat kan 1 dag goed gaan (ik zorg ervoor dat er altijd vlees beschikbaar is de hele dag door) en de volgende dag laat ze het zitten. Bozita vers vlees gaat heel soms goed, maar nu ook alweer een aantal dagen niet. De dure blikjes met vis en vlees die eruit zien als voedsel voor de gewone mens vreten ze allebei niet :')

Ik kan het er ook niet induwen natuurlijk, dus ik ben op zoek naar tips. Voer weghalen en wachten tot ze honger heeft, dat lijkt mij zeer onwenselijk gezien de afgelopen weken. Ze is nooit zo heel erg fan van eten geweest. Ik hoop ook dat er andere ervaringen gedeeld worden. Ik hoop dat iemand ons kan helpen. Dank!

LoveBodin

Re: Kat met epilepsie eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:41

Dierenarts heeft speciaal spul om katten aan te laten komen.
Hebben wij ook moeten gebruiken.
Is vrij duur, maar ze hebben er heel weinig van nodig. Onze da noemde het gekscherend 'astronautenvoer'.
Volgens mij hebben we nog wel wat staan.

Is wel enkel bedoeld om op gewicht te komen... Tijdelijke oplossing dus.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:01

LoveBodin schreef:
Dierenarts heeft speciaal spul om katten aan te laten komen.
Hebben wij ook moeten gebruiken.
Is vrij duur, maar ze hebben er heel weinig van nodig. Onze da noemde het gekscherend 'astronautenvoer'.
Volgens mij hebben we nog wel wat staan.

Is wel enkel bedoeld om op gewicht te komen... Tijdelijke oplossing dus.

Ja, dit. En dan aanmaken met een beetje warm water zodat het lekker ruikt. En het spul is zo fijn dat je het eventueel met een spuitje kan dwangvoeren (als allerlaatste noodoplossing).

Ik begrijp in dit geval de focus op de leverwaarden, maar zit er niet ook nog stiekem een beginnend nierfalen onder? Is daar naar gekeken?
Want daar worden ze misselijk van, en gaan ze ook slecht eten.

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:09

Mijn kat had ook epilepsie, met en zonder medicatie.
Op een gegeven moment ook een soort van jouw situatie gehad, mij werd verteld dat katten op een gegeven moment als ze niet meer eten, onder een bepaald gewicht komen dan gewoon echt stoppen met eten. Ik ben toen meerdere malen per dag gaan dwangvoeren om hem erdoor te krijgen. Dat astronautenvoer, heet dacht ik Ad .. geprakt lauw water en in een spuit.. helaas kreeg mijn kat uiteindelijk ook nierfalen en zijn hart kreeg ritme stoornissen..
de dierenarts heeft er wel achteraf misbruik van gemaakt en heeeeeel veel geld uit mijn zak geklopt .. aan de andere kant zou het zo weer doen., vechten voor hem .. !
hij is 13 geworden, waar van te voren werd gezegd hij wordt niet ouder dan 10.. off the record.. hij was mijn baby, mis hem nog steeds !

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 15:07

Ah! Dat is een goede tip. Ik ga eens informeren. Ze is zo ontzettend zinnig met voer. Dingen die door de DA als smakelijk werden aangeraden, daar trekt ze haar neus voor op.

Roodvos: haar bloed is getest op het level Phenoral, maar daarnaast heb ik ook een algemeen bloedonderzoek laten doen, omdat de check van de fysieke gesteldheid an sich niets bijzonders liet zien. Zou nierfalen uit het bloedonderzoek naar voren moeten komen?

Ach Jace... wat naar....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 18:12

Ik heb ook een kat met epilepsie (is het eigenlijk niet maar ik noem het zo maar voor de buitenwereld) deze was komen aanlopen (lees; over het hek gesmeten bij mij) en bleek een verwaarloosde middenoor ontsteking te hebben. Dit is niet te behandelen, althans zou een heel hoog risico operatie zijn met lage slagingskans ivm dat ze eigenlijk bijna in zijn hersenen moeten zijn en de schedel moeten openen. De foto's zijn door radiologen beoordeeld en niemand durfde het aan.

Epilepsie is heel zeldzaam bij katten (op het asiel waar er 300 per jaar binnenkwamen los van de kittens hebben wij het nog nooit gezien)

Die van mij moet ik een keer of 5 per jaar stronghold geven om zijn oren brandschoon te houden. Dan heeft hij hoogstens 1x per maand een aanval. Houden de aanvallen 2dgn aan dan zet ik hem op metacam, dan is het de volgende dag over.

even dit verhaal hier getyped omdat je misschien iets herkent in het verhaal ? ik weet niet of je hem als kitten al had en of er ooit problemen met de oren zijn geweest ?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 22:13

Ik heb haar idd sinds kitten en nooit wat gemerkt met de oren. Wat ik zelf maar niet kan loskoppelen is het feit dat dit gedoe begon nadat ik haar ontvlooid had met een pipet in de nek. Paar dagen daarna begon het. Ik zeg niet dat er een verband is, maar ergens in m'n hoofd wel zeg maar... ik ontvlooi niet vaak met spul, omdat ze nog nooit vlooien hebben gehad. Ben dus geen maandelijkse pipetgebruiker bedoel ik.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:57

dat kan wel als je product hebt gebruikt uit de dierenwinkel, daar zijn zelfs katten aan dood gegaan, ben even de naam kwijt.

zijn zijn oren nu schoon ? heeft de DA deze onderzocht ?