Hoe katten binnen tuin houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LauwtjuhLevi

Hoe katten binnen tuin houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 15:36

Ik heb nu al vele oplossingen voorbij zien komen.
Maar zijn er ook kattenliefhebbers die een afrastering hebben op hun klimop schutting?

Wij hebben 2 delen waarvan het een glazen schutting is met klimop bedekt. En 3 panelen met hout.

Vooral door de klimop weet ik niet wat een goede en niet al te lelijke afrastering is.
De katten mogen absoluut de tuin niet uit.

Dus ik zie graag reacties met een foto of uitleg

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:03

Een schrikdraadje, een stukje van de klimop verwijderd? Of is het echt een dikke deken klimop waar ze gewoon tussendoor kunnen klimmen?
Schrikdraad is in ieder geval effectief, veilig, niet al te duur, en vooral ziet het er netjes uit. Als je een dunne, donkere draad neemt dan valt het totaal niet op.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:12

Zoe_97

Re: Hoe katten binnen tuin houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:14

hier 2 rijen schrikdraad bovenop de houten schudding met een goedkoop stroomapparaatje (set was 30 euro bij vancraenenbroek) zowe mijn kat als mijn 2 border collies blijven mooi in de tuin

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:35

Katten net. Google het maar eens.
Hebben wij hier ook en vind het ideaal.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:44

Ik heb een net over de volledige tuin. En met mijn ene halve straatkat weet ik dat iets minder niet voldoende zou zijn.. die heeft echt overal gezocht... wel heb ik geluk met een "stadstuin" dus rondom muren / dicht. Naast mijn huis een gangetje wat ik als sluis gebruik.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:52

Mijn katten blijven wonder boven wonder uit de klimop. Ze hebben nog niet uitgevonden dat ze via klimop naar boven kunnen klimmen :=
Op de boom hebben we op schuttinghoogte een gaasdeel gemonteerd, zodat ze daar niet verder over naar boven kunnen klimmen. Schutting hebben we niet (gelukkig misschien, in dit geval).

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:55

Akshay schreef:
Ik heb een net over de volledige tuin. En met mijn ene halve straatkat weet ik dat iets minder niet voldoende zou zijn.. die heeft echt overal gezocht... wel heb ik geluk met een "stadstuin" dus rondom muren / dicht. Naast mijn huis een gangetje wat ik als sluis gebruik.

Dezelfde reden dat ik ook voor een net heb gekozen. Ideaal..katten heb even gezocht maar konden er echt niet uit. Nu zoeken ze niet eens meer

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:59

Ook hier een net over de gehele tuin. Zo weet ik zeker dat ze er niet uit kunnen. Toegegeven: het is niet het mooiste. Ik heb doorzichtig net, maar natuurlijk zie je het wel. Maar mij interesseert dat niet, belangrijkste is dat mijn katten veilig zijn.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:20

GamblersCup schreef:
Ook hier een net over de gehele tuin. Zo weet ik zeker dat ze er niet uit kunnen. Toegegeven: het is niet het mooiste. Ik heb doorzichtig net, maar natuurlijk zie je het wel. Maar mij interesseert dat niet, belangrijkste is dat mijn katten veilig zijn.

mij valt het niet eens meer op. je moet echt goed kijken wil je het zien hangen.

helaas is door de sneeuw hier het net ingestort. Dus de katten mogen even niet naar buiten tot het herstelt is.
Er groeide een boom door en deze stond niet goed in de grond, dus heeft het kattennet meegetrokken in zijn val.
het net zelf is nog heel!! zo sterk dat het is

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:43

Mijn katten lopen ook in de tuin, maar alleen onder toezicht.
De klimop heeft allemaal lange ranken en ze hebben nog nooit geprobeerd daarin omhoog te klimmen.

Wat ik me altijd afvraag bij een net is of ze daar niet vreselijk in verstrikt kunnen raken? Mijn katten weten zichzelf al te wurgen met plastic tasjes (altijd hengsels doorknippen).

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:46

Stroomdraadjes maken wat stukje naar binnen komt. Je kunt allerlei isolatoren kopen, is er vast wel 1 die je in de klimop kan maken(ik had van die hele lange en ook nog opdraai isolatoren). En anders stukje gaas in de klimop maken en daar van die draaisolatoren aan die je om de ijzeren prikplaatjes van de stroom/wei kan draaien.
Zo deed ik het in mijn oude tuin. Nu ben ik ondertussen verhuisd en andere katten en op de schutting: via nettenlijn.nl stukje net schuin laten spannen en daar stroomdraadje doorheen geweven. Ikheb geen klimop meer en geen coniferen, alleen schutting en schuur.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 18:27

magicmist schreef:
GamblersCup schreef:

mij valt het niet eens meer op. je moet echt goed kijken wil je het zien hangen.

helaas is door de sneeuw hier het net ingestort. Dus de katten mogen even niet naar buiten tot het herstelt is.
Er groeide een boom door en deze stond niet goed in de grond, dus heeft het kattennet meegetrokken in zijn val.
het net zelf is nog heel!! zo sterk dat het is

Mij valt het ook niet meer op hoor, het stoort niet. Het net is inderdaad stevig! Ik heb het al twee jaar hangen en heb er dan per ongeluk afgelopen zomer een gat in gemaakt met de markies naar beneden draaien zonder op te letten. Ook hier door de sneeuw naar beneden gekomen, het pak was te zwaar en het door mij veroorzaakte gat is daardoor compleet uitgescheurd. Heb die baan de volgende dag gelijk vervangen en de katties hebben maar 1 dag binnen moeten blijven. Wel onder luid protest :')

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 18:28

Tilmar schreef:
Wat ik me altijd afvraag bij een net is of ze daar niet vreselijk in verstrikt kunnen raken? Mijn katten weten zichzelf al te wurgen met plastic tasjes (altijd hengsels doorknippen).

Nee, dat kunnen ze niet. De mazen zijn echt te klein daarvoor. Ik vind het gevaarlijk dat je je katten met plastic tasjes laat spelen? Stikgevaar! Hier krijgen ze af en toe een papieren zak van de supermarkt, inderdaad met doorgeknipte hengsels.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 18:39

Nee, nee natuurlijk laat ik ze niet met plastic tasjes spelen!
Was meer een voorbeeld hoe klunzig ze zijn :o

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:10

:D :D :D

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:24

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:23

Hier ook een net, op palen leunend van 4 meter hoogte. Ik heb een vijvernet gebruikt, die van mij stuitert er niet tegenaan gelukkig dus dan kan het. Hiervoor echt kattennet van de zooplus, maar die is bij een storm gesneuveld toen het hek omging, en had even geen financien voor dat net, vijvernet was toen de goedkoopste optie
Zie het zelf amper meer

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:46

Santos_05 schreef:
Ik zag laatst rollen voor bovenaan de schutting. Als je die in een groene kleur hebt valt het niet zo op. Alleen zorgen dat de klimop er niet overheen groeit.

https://www.youtube.com/watch?v=UTDvbvFR2vw

Lijkt me een ideaal systeem :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:28

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 02:36

Afbeelding

hier zie je m met bandje om.
Onze kat is het wel van kleins af aan ( vanaf de leeftijd dat mag) er aan gewend.
lijkt erg groot maar hij heeft er totaal geen hinder van.
Heeft m overdag de hele dag om en savonds doen we m af.
tussendoor als hij overdag binnen is houdt hij dit bandje om. snachts altijd af omdat hij dan toch binnen is.

Hij is in 3.5 jaar tijd 2x buiten de tuin geweest, 1x omdat ik de batterij te laat had vervangen :o en 1x vanwege een storing in het bandje, keurig een nieuw bandje gekregen ivm garantie.

Ik vind het echt een ideaal systeem

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:40

Dat valt best mee eigenlijk...

Wij gaan deze zomer verhuizen. Nu is onze tuin omgeven door een muur/schutting die met een simpele gazen constructie kat-dicht is, maar we gaan naar een vrijstaand uit met een grote tuin, en aangezien ik niet wil dat ze een gehele wijk af gaan stropen zijn we alvast aan het kijken naar opties...

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:21

Voordeel van de catfence is dat je de draad zowel boven als onder de grond kunt gebruiken :D
wij hebben m bovenlangs de schutting lopen en dan helemaal rond de tuin. je moet nl wel helemaal rond om een gesloten circuit te krijgen.
maar je zou dus ook een steek met een schop in de grond kunnen maken en daar de draad door leiden.
Tis maar net wat je wil :)

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:34

Onze katten gingen vroeger ook alleen in de tuin. Hoe wij dat deden, we hadden een hoge schutting. Als ze er op klommen kregen ze 'straf'. Na een week waren ze gehoorzaam en konden ze lekker zonnen in de tuin.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:44

Dat gaat m met héél veel katten niet worden :D :D