Vervelende lieveheersbeestjes..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Vervelende lieveheersbeestjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 22:59

Wie o wie kan mij helpen/uitleg geven?!

Al de hele winter heb ik lieveheersbeestjes op mijn kamer. En nee ik spreek niet over toevallig 1tje. Ik spreek wel over zon 3/4 per dag. Ik laat ze meestal wel zitten en zijn snel dood. Ik heb laatst even een ronde gedaan en vond zon 20 dode en nog 2 levende.

Op dit moment tolt er weer eentje om mijn nachtlamp. Mijn ramen zijn al hele winter dicht. Heel soms in het weekend even een ochtend open voor frisse lucht. Gordijnen zijn als het donker is altijd dicht. Kachel staat uit. Er staan hier geen planten

Waar komt dit in godsnaam vandaan en hoe kom ik er van af? Ik vind het super vervelend :o

(Hoop dat t topic goedstaat, mag verplaatst worden)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:02

Ze overwinteren in huis, dus waarschijnlijk heb je wat naden of kieren waardoor ze enige tijd geleden al naar binnen zijn gekomen.
Dus die dichtstoppen en de lieveheersbeestjes kun je eventueel buiten zetten, al denk ik dat het nu nog te koud voor ze is om te overleven.
Ik heb ze hier ook wel, zit me niet in de weg, in het voorjaar vertrekken ze vanzelf weer :j

Carr_friesje

Re: Vervelende lieveheersbeestjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:15

Oh ik heb dat ook gehad toen ik nog thuis woonde!
Toen ik het gordijn aan de kant trok 1 grote vlek van alleen maar lieveheersbeestjes.. Denk wel een stuk of 30/40 bij elkaar.
Heb ze lekker laten zitten waar ze zaten tot het voorjaar, als ze vervelend kwamen doen dan mepte ik ze wel uit de lucht. :+

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:35

Ik heb dat vorig jaar ook gehad, ze zijn dan aan het overwinteren op je kamer. Gelukkig heb ik er dit jaar geen last van, want ben echt doodsbang voor die beestjes :')

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:47

Ik had dat ook als kind, ik vond het niet zo erg maar wel zielig aangezien ze dus doodgaan. -O-

Ze worden vaak wakker uit de winterslaap door je verwarming, dus een optie is om te kijken in welke hoek (vaak scheurtjes of kiertjes) ze slapen en daar de verwarming niet of minder aan te doen, of überhaupt minder verwarming aan te doen en 's avonds een dikke trui aan te doen ofzo.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:49

Ooit heb ik een strand vol lieveheersbeestjes meegemaakt. Dat was niet meer lief of grappig. B-) Maar goed ze zijn verder onschuldig en nuttig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:52

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:58

Ik kwam er achter dat ik lieveheersbeestjes op mijn kamer had toen ik vorig jaar begon met zonnebanken op mijn kamer.. Elke keer dan voelde ik wat kriebelen en dan zat er ineens weer een lieveheersbeestje op mijn rug :')
Laatst begon mijn vriend ook dat hij wat voelde kriebelen onder de dekens op het moment dat we wilden gaan slapen. Ik sussend 'Jajoh, túúrlijk, ga maar lekker slapen'. Zat er eentje onder de dekens op zijn been := Heel af en toe vind ik er eentje, maar ik heb geen idee waar ze vandaan komen. Daarnaast heb ik een heel hoog plafond op mijn kamer, in de top denk ik wel 5 meter hoog, dus ze kunnen overal zitten :+

Gelukkig lees ik dat ik nu niet de enige ben :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 07:30

Ygritte schreef:
Ik had dat ook als kind, ik vond het niet zo erg maar wel zielig aangezien ze dus doodgaan. -O-

Ze worden vaak wakker uit de winterslaap door je verwarming, dus een optie is om te kijken in welke hoek (vaak scheurtjes of kiertjes) ze slapen en daar de verwarming niet of minder aan te doen, of überhaupt minder verwarming aan te doen en 's avonds een dikke trui aan te doen ofzo.

In de OP staat dat de verwarming dus uit staat.

Gelukkig ik ben niet de enige! Ik zal eens op zoek gaan naar kieren. Kan zo niks vinden. Aangezien het een oude boerderij is uit 1908 zal er vast wel een gaatje zitten.

Ik zal er even op letten wat voor soort lieveheersbeestje het is. Sowieso geen zwarte. Ik gok op de normale variant

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 07:43

Beide varianten komen in alle kleuren voor. De Aziatische hebben een deukje in het dekschild op de achterkant, de Europese niet.

Deze heeft het heel overdreven, maar dan weet je waarnaar je moet kijken.
http://www.stippen.nl/haraxy/plooiIMG_1953.JPG

Kans is het grootste dat het de exoten zijn, want die overwinteren vaak in grote groepen in gebouwen. Onze inheemse soort doet dit meestal niet.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:28

Als er een lieveheersbeestje op je hand zit en het vliegt uit zichzelf weg.Mag je een wens doen :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:32

Ze overwinteren in de spouwmuur (net als vliegen).

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 10:33

Britta31 schreef:
Als er een lieveheersbeestje op je hand zit en het vliegt uit zichzelf weg.Mag je een wens doen :)

Haha ze knallen alleen tegen mijn hoofd hahah

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:35

Fijn die exotische beesten :(

Hiet overwinteren ook lieveheersbeestjes... bij irritant gedrag vreten de katten ze op...