Tips gevraagd over konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

quintenvo

Tips gevraagd over konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 18:17

Hoi allemaal,
Ik heb twee hele leuke konijntjes van nu 1/1,5 jaar oud.
Ze zijn helaas niet tam en soms zelfs bang. Oppakken gaat al helemaal niet,dan krabben ze heel je arm onder. Aaien is meestal geen probleem en uit je hand eten ze ook.
Heeft er iemand tips voor het tam maken van je konijn? En dan met name het optillen?

Ideetjes over leuke dingen die je met je konijn kan doen zijn ook welkom! Ik wil ze kunstjes gaan leren, maar alles op z'n tijd :)

Anna79

Re: Tips gevraagd over konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:22

De meeste konijnen hebben een hekel aan optillen omdat het prooidieren zijn. Ik til mijn konijnen om die reden zo weinig mogelijk op. Als je een echte spartelaar hebt kan het ook erg gevaarlijk zijn, als het konijn zich losworstelt kan het vallen en zijn rug breken. Als je het ze perse wilt aanleren zou ik ze zo nu en dan heel even en dan vlak boven de grond optillen. Daarna wat lekkers geven en met rust laten.

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 18:28

Anna79 schreef:
De meeste konijnen hebben een hekel aan optillen omdat het prooidieren zijn. Ik til mijn konijnen om die reden zo weinig mogelijk op. Als je een echte spartelaar hebt kan het ook erg gevaarlijk zijn, als het konijn zich losworstelt kan het vallen en zijn rug breken. Als je het ze perse wilt aanleren zou ik ze zo nu en dan heel even en dan vlak boven de grond optillen. Daarna wat lekkers geven en met rust laten.

Oke, bedankt! Ik wil het ze leren omdat ik nu heel de tijd het hok moet verschuiven (en dat is best wel veel werk en ook niet prettig voor de konijnen) om ze in de ren te doen. :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:31

Konijnen worden helaas niet graag opgepakt... :) De mijne ook niet hoor ;) . Je kan ze het eigenlijk best van jongs af aan leren dus ik weet niet of je ze nog zo kan veranderen dat ze het echt leuk vinden... Wel kan je proberen telkens als je ze oppakt iets lekkers geven of op zijn/haar favoriete plekje kriebelen :+ .

Leuke dingen om te doen zijn: - Een mega speelparadijs voor ze maken met takken, stukjes stam, bruggetjes, holen... (Maar dan kan je natuurlijk niet echt iets SAMEN doen).
- Ik heb mijn konijntje vanalles geleerd met clickertraining. Heel leuk om te doen en ze vinden het nog superleuk ook! :) Een goede uitleg vindt je op youtube of deze website vind ik ook heel handig: https://www.bunnybunch.nl/informatie/ca ... -konijnen/ .
- Ook is het heel leuk om miniatuur hindernisjes te bouwen en ze aan de hand van clickertraining leren erover te springen.
- Als ze er zelf plezier aan hebben kan je ze leren aan een tuigje te lopen, dan kan je met ze heel de tuin doorkruisen ;) .
- Ook zijn "denkspelletjes" wel leuk. De meeste voor honden zijn ook goed voor konijnen maar zijn wel redelijk duur. Op internet kan je er ook leuke vinden die je zelf kan maken.
- Gezellig een namiddagje internet afspeuren op zoek naar leuke dingen om voor ze te maken, dan heb je er zelf ook nog wat aan ;) .

Ik hoop dat je er wat aan hebt! :) Alvast veel plezier!

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 18:38

MoppieFilou schreef:
Konijnen worden helaas niet graag opgepakt... :) De mijne ook niet hoor ;) . Je kan ze het eigenlijk best van jongs af aan leren dus ik weet niet of je ze nog zo kan veranderen dat ze het echt leuk vinden... Wel kan je proberen telkens als je ze oppakt iets lekkers geven of op zijn/haar favoriete plekje kriebelen :+ .

Leuke dingen om te doen zijn: - Een mega speelparadijs voor ze maken met takken, stukjes stam, bruggetjes, holen... (Maar dan kan je natuurlijk niet echt iets SAMEN doen).
- Ik heb mijn konijntje vanalles geleerd met clickertraining. Heel leuk om te doen en ze vinden het nog superleuk ook! :) Een goede uitleg vindt je op youtube of deze website vind ik ook heel handig: https://www.bunnybunch.nl/informatie/ca ... -konijnen/ .
- Ook is het heel leuk om miniatuur hindernisjes te bouwen en ze aan de hand van clickertraining leren erover te springen.
- Als ze er zelf plezier aan hebben kan je ze leren aan een tuigje te lopen, dan kan je met ze heel de tuin doorkruisen ;) .
- Ook zijn "denkspelletjes" wel leuk. De meeste voor honden zijn ook goed voor konijnen maar zijn wel redelijk duur. Op internet kan je er ook leuke vinden die je zelf kan maken.
- Gezellig een namiddagje internet afspeuren op zoek naar leuke dingen om voor ze te maken, dan heb je er zelf ook nog wat aan ;) .

Ik hoop dat je er wat aan hebt! :) Alvast veel plezier!

Dankjewel!! Clickertraining ben ik sowieso met ze van plan om te doen, met paarden doe ik dat ook en dat vind ik heel leuk, hopelijk de konijntjes ook :) Denkspelletjes zijn ook een goed idee, dat ga ik zeker eens proberen! De andere dingen klinken ook erg leuk! :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:17

Graag gedaan! :)
PS: Heb je een foto van ze? :D

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 20:39

MoppieFilou schreef:
Graag gedaan! :)
PS: Heb je een foto van ze? :D

Geen recente foto's :o , ze zijn al heel veel groter geworden in de tussentijd haha. Ze zeiden dat het dwergkonijnen zijn, maar ze zijn toch wel al heel wat groter, gelukkig hadden we een groot hok gebouwd :j Maar het zijn twee schatjes <3
Afbeelding

Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:21

Super schattige konijntjes!! Zijn het mss teddy dwergjes?

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 22:37

MoppieFilou schreef:
Super schattige konijntjes!! Zijn het mss teddy dwergjes?

Dat zou heel goed kunnen! Heb er zelf nog nooit van gehoord maar als ik zo foto's bekijk en beschrijvingen lees denk ik wel dat ze teddy widder konijnen zijn. Maar dat het dwergjes zijn denk ik niet, in de winkel zeiden ze van wel maar ze zijn voor dwergjes wel heel groot :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:29

Haha :) . Dat probleem had mijn neef ook. Hij had zogenaamd dwerg konijntjes gekocht... := Ik vind teddy's echt superleuke nijnen!

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 18:53

MoppieFilou schreef:
Haha :) . Dat probleem had mijn neef ook. Hij had zogenaamd dwerg konijntjes gekocht... := Ik vind teddy's echt superleuke nijnen!

Zit nu toch wel te twijfelen of dat de lichte niet een leeuwenkopkonijn is :o
Vandaag twee uurtjes met ze buiten geweest. Op het begin kon ik ze niet aaien, 'vluchtten' ze terug het hok in, even later kon ik ze wel aaien maar nog niet op hun rug en uiteindelijk kon ik ze ook op hun rug aaien :)
Ik heb besloten dat ik ze niet ga optillen, misschien dat ik het ze ooit wil leren, maar nu niet. Dan maar het hok verschuiven (er zitten gelukkig wieltjes onder :) )

Lekker Buitenspelen en worteltjes eten :)

Afbeelding

Nieuwsgierig ding <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En weer lekker terug in het hok <3

Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:33

Leuk! Goed dat ze zich al beter laten aaien! Gewoon rustig opbouwen. Mooi hok hebben ze trouwens!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:38

JeugdHonk => BeestenBoel

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:44

Wat je misschien kan aanleren ipv oppakken is dat ze zelf in een vervoersmandje gaan zitten en dat je ze daarmee dan verplaatst. Zou niet heel lastig moeten zijn om aan te leren... gewoon wat lekkers in het mandje stoppen.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:55

Je zou je konijnen ook kunnen leren om zelf op schoot te klimmen. Zo te zien gaat dat met een wortel wel lukken :-)

En konijnen kunnen ook vrij makkelijk een ritueel leren. Mijn konijnen houden ook niet van oppakken, maar ze klimmen vrijwillig (voor wat groente) op mijn schoot, zodat ik ze bijvoorbeeld kan controleren of de nageltjes kan knippen en om alleen te aaien.

Ze kunnen zelf vanuit het hok de ren in, dus ik zet alleen het deurtje van het hok open. Als ze weer terug de het hok in moeten geef ik ze meteen hun brok, zodat ze uit zichzelf het hok weer ingaan.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:59

hoi!
mijn konijn wordt ook niet graag opgepakt hoor! en die is toch echt wel zo tam als maar zijn kan!
ze loopt ook door het huis en we hebben haar geleerd dat met bepaalde geluiden ze moet komen, bijv. als je haar naam roept, of een klik geluidje maakt kun je haar naar plaatsen leiden, zo hoeven we haar nooit op te pakken, dit kun je makkenlijk doen door gewoon een beetje te roepen naar haar (bijvoorbeel dan haar naam) en als ze reageerd belonen, met je vingens een beetje zachtjes knip geluidjes maken, en als ze reageerd belonen, als ze naar je toe komt belonen, zo kun je het al een beetje oppaken, nou reageren natuurlijk konijnen allemaal wel wat anders, maar hoop voor je dat het lukt!