Kat schraapt langdurig aan de wand van de kattenbak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Re: Kat schraapt langdurig aan de wand van de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:21

Onze kattengedragstherapeut geeft aan dat een kat daarmee (vaak) aan wil geven dat ze de bak eigenlijk te klein vinden, ze willen graag verderop krabben om hun uitwerpselen te begraven maar aangezien de bak daar eindigt gaan ze maar daar krabben bij gebrek aan wat anders.

Wij hebben grotere bakken gekocht (70 x 50 cm), over is het niet maar wel veel verbeterd.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:16

droomy schreef:
Onze kattengedragstherapeut geeft aan dat een kat daarmee (vaak) aan wil geven dat ze de bak eigenlijk te klein vinden, ze willen graag verderop krabben om hun uitwerpselen te begraven maar aangezien de bak daar eindigt gaan ze maar daar krabben bij gebrek aan wat anders.

Wij hebben grotere bakken gekocht (70 x 50 cm), over is het niet maar wel veel verbeterd.

Wij hebben al een grote bak, omdat de andere kat een Main Coon is, maar dat helpt niets.

xPabloBokt

Berichten: 9446
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:33

Ik geef dit topic even een schopje omdat ik tegen hetzelfde probleem aan loop, alleen beperkt het zich hier niet tot de wanden van de bak.

Mijn kat begint gewoon met graven in het grint. Ze begraaft haar poepjes ook gewoon netjes. Dus daar is niks aan de hand.

Vervolgens begint ze zeer lawaaiierig aan het klapdeurtje en de wanden van de kattenbak. Vannacht twee keer wakker door geworden. Zo was het een paar maanden terug ook. Deed ik niet zo moeilijk over.

Probleem nu is dat het zich uit lijkt te breiden.

Het is begonnen met, na uitgebreid de wanden van de bak te hebben "begraven", haar voerbakken te gaan krabben. Ik heb de voerbakken verder van haar bak af gezet, maar dat helpt niet.

Ondertussen gaat het zo ver dat ze de volgende volgorde aan houdt:

Kattengrind
Wand van de bak
Mijn eetkamerstoel (!)
Drinkfonteintje
Beide voerbakken.

En ik word er een beetje moedeloos van. Ik snap niet waarom ze het doet.

Zie het haar overigens niet overdag doen. Ze doet het alleen 's nachts. De wand van de bak en de voerbakken probeert ze nog wel overdag.

Ze heeft zo'n hoek kattenbak waar ze ruim in past, ze is geen grote kat en weegt denk ik inmiddels 4kg.

Bak zonder kap is geen optie omdat ze haar kont omhoog doet tijdens het plassen. Dan heb ik binnen no-time de muren onder zitten.