Ik had een vraagje en was benieuwd of jullie tips hebben. Ik wil namelijk heel graag gaan fietsen met de hond, (cocker spaniel) ze is nu bijna 2 jaar. Ik heb een springer gekocht waar ze aan kan.
Maar nu het volgende punt. Ik ben al 2 keer met haar wezen fietsen een klein stukje, maar ze heeft dan maar 1 tempo... verstand op nul, geen aandacht meer voor mij en gaan! (rennen dus, niet rustig draven naast de fiets en elke keer vooraan willen lopen) Ik heb nu dan een springer voor aan de fiets maar met de keren dat ik een klein stukje fietste, had ik haar riem gewoon in mijn hand. Omdat ze alleen maar hard wilt trekt ze dus vooruit, en moet ik haar continu corrigeren met een klein rukje naar achteren, maar dit helpt helaas niet veel omdat ze hierna gewoon weer vrolijk naar voren trekt. Hoe leer ik haar netjes en rustiger naast de fiets lopen, en niet als een dolle uit enthousiasme alleen maar vol gas te willen gaan en ook aandacht voor mij te hebben? (ik kan roepen, aandacht vragen en koekjes geven wat ik wil, maar ze heeft maar 1 doel, hard rennen!)
Wandelen was eerder ook een ramp omdat ze veel trok maar dit is al stukken beter, en ze loopt nu vaak al gewoon rustig mee aan de riem, maar ook dan loopt ze meestal een stukje schuin voor me, en ben al vanaf dat ik haar heb aan het oefenen met naast of iets achter me lopen, wat me tot nu toe nog steeds niet goed lukt, wat heel frustrerend is daar ik al zeker een jaar bezig ben met trekken = stilstaan, en dan ook echt heel consequent. Trekken doet ze dan ook amper meer gelukkig, en soms denk ik, het is een jachthond, kan ik het wel verlangen van d'r dat ze naast of achter me blijft lopen, want echt, ik heb enorm getraind hiermee en nog steeds, alleen lijkt de manier trekken = stilstaan niet te doen wat ik wil (ja tot zekere hoogte, namelijk dat ze netjes terug komt en stopt met trekken als ik stilsta, maar naast me lopen is amper, alleen als ze moe word, heel vermoeiend soms)
Het is sowieso een cocker met een sterke eigen wil waar ik mijn handen vol aan heb soms, want zolang ik haar ken, heeft ze totaal geen geduld en begint ze al te piepen en jengelen zodra ik voor mevrouw al te lang stilsta ergens of niet gelijk doe wat mevrouw wilt (en nee, ze krijgt echt haar zin niet door te gaan drammen, maar word er af en toe wel gek van

Heel verhaal, maar graag tips en commentaar mag ook, mits een beetje vriendelijk en leerzaam, het is mijn eerste hond, en, al zeg ik het zelf, een vrij pittig beestje met een koppig karaktertje, maar ben stapelgek op d'r maar vind sommige dingen nog vrij lastig. Voor mijn gevoel ben ik consequent genoeg, streng, en regels zijn regels, maar op 1 of andere manier is haar tempo alleen maar snel, rustig en relax lopen zit er niet bij. En zoals ik net al zei, is ze ook enorm ongeduldig, want als ze iets wilt, moet dat ook nu, en niet na 5 minuten. (helaas voor haar geef ik er niet aan toe, maar dit geeft dus aan hoe gejaagd ze is) Alvast heel erg bedankt, kan tips gebruiken!