Fietsen met cocker spaniel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imka

Fietsen met cocker spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 16:05

Hoihoi
Ik had een vraagje en was benieuwd of jullie tips hebben. Ik wil namelijk heel graag gaan fietsen met de hond, (cocker spaniel) ze is nu bijna 2 jaar. Ik heb een springer gekocht waar ze aan kan.

Maar nu het volgende punt. Ik ben al 2 keer met haar wezen fietsen een klein stukje, maar ze heeft dan maar 1 tempo... verstand op nul, geen aandacht meer voor mij en gaan! (rennen dus, niet rustig draven naast de fiets en elke keer vooraan willen lopen) Ik heb nu dan een springer voor aan de fiets maar met de keren dat ik een klein stukje fietste, had ik haar riem gewoon in mijn hand. Omdat ze alleen maar hard wilt trekt ze dus vooruit, en moet ik haar continu corrigeren met een klein rukje naar achteren, maar dit helpt helaas niet veel omdat ze hierna gewoon weer vrolijk naar voren trekt. Hoe leer ik haar netjes en rustiger naast de fiets lopen, en niet als een dolle uit enthousiasme alleen maar vol gas te willen gaan en ook aandacht voor mij te hebben? (ik kan roepen, aandacht vragen en koekjes geven wat ik wil, maar ze heeft maar 1 doel, hard rennen!)

Wandelen was eerder ook een ramp omdat ze veel trok maar dit is al stukken beter, en ze loopt nu vaak al gewoon rustig mee aan de riem, maar ook dan loopt ze meestal een stukje schuin voor me, en ben al vanaf dat ik haar heb aan het oefenen met naast of iets achter me lopen, wat me tot nu toe nog steeds niet goed lukt, wat heel frustrerend is daar ik al zeker een jaar bezig ben met trekken = stilstaan, en dan ook echt heel consequent. Trekken doet ze dan ook amper meer gelukkig, en soms denk ik, het is een jachthond, kan ik het wel verlangen van d'r dat ze naast of achter me blijft lopen, want echt, ik heb enorm getraind hiermee en nog steeds, alleen lijkt de manier trekken = stilstaan niet te doen wat ik wil (ja tot zekere hoogte, namelijk dat ze netjes terug komt en stopt met trekken als ik stilsta, maar naast me lopen is amper, alleen als ze moe word, heel vermoeiend soms)

Het is sowieso een cocker met een sterke eigen wil waar ik mijn handen vol aan heb soms, want zolang ik haar ken, heeft ze totaal geen geduld en begint ze al te piepen en jengelen zodra ik voor mevrouw al te lang stilsta ergens of niet gelijk doe wat mevrouw wilt (en nee, ze krijgt echt haar zin niet door te gaan drammen, maar word er af en toe wel gek van :o)

Heel verhaal, maar graag tips en commentaar mag ook, mits een beetje vriendelijk en leerzaam, het is mijn eerste hond, en, al zeg ik het zelf, een vrij pittig beestje met een koppig karaktertje, maar ben stapelgek op d'r maar vind sommige dingen nog vrij lastig. Voor mijn gevoel ben ik consequent genoeg, streng, en regels zijn regels, maar op 1 of andere manier is haar tempo alleen maar snel, rustig en relax lopen zit er niet bij. En zoals ik net al zei, is ze ook enorm ongeduldig, want als ze iets wilt, moet dat ook nu, en niet na 5 minuten. (helaas voor haar geef ik er niet aan toe, maar dit geeft dus aan hoe gejaagd ze is) Alvast heel erg bedankt, kan tips gebruiken!

rien10

Re: Fietsen met cocker spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 16:18

Ha, ha, herkenbaar zo'n racemonster.
Loopt ze aan een tuig of aan een halsband? Ikzelf heb ze naast de fiets altijd aan een tuig. Dit voor de veiligheid, een tuig kan niet zomaar over de kop uitschieten. Een halsband wel. (Dat heb ik een keer meegemaakt in de drukte, dat wil je niet. Geloof me).
Wat bij mijn hond hielp: Aan het tuig, gewoon fiks remmen als hij te hard gaat. Commando "Rustig" geven. Langgerekt praten, zoals je ook doet met longeren. Dus, Nee -naam van de hond- ruuuuustigg. Dan weer gewoon tempo oppakken. Te hard? weer doen. En ja, het kan zijn dat je dit de eerste malen 100 200 300 10000 keer moet doen. En dan moet dat maar. Net zolang dat ze weer in draf is. Er wordt niet gegaloppeerd naast de fiets, dat moet ze in de gaten krijgen. En met de stem belonen als het goed gaat uiteraard.
Succes

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 16:21

Ik heb die van geleerd dat ze mag trekken op het commando YipYip en dat ze moet afremmen als ik haar naam zeg en Naast. Maar 99% van de tijd mag ze trekken. Ik doe daar trouwens wel een tuigje voor om. De eerste keren heb ik gefietst met een elastische lijn aan het tuig en een 2m-lijn aan haar gentle leader. Daarna ben ik gaan fietsen met enkel de elastische lijn omdat ze de spelregels wist.

Op het moment fietsen we niet omdat als ze schrikt ze mijn spaken in springt. Ik moet nog een springer aanschaffen om die reden.

Hoeveel loopt ze verder op het moment en doe je nog iets van cursus?

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 16:24

Ze loopt aan een tuigje. Ik loop verder zeker een uur en vaak langer los met haar per dag en 2x een kort blokje om. Ik doe geen cursus maar soms zit ik er wel aan te denken omdat ik me nog vaak frustreer aan hoe het gaat (niet haar schuld, meerdat ik niet de goede handvaten heb waarschijnlijk) Met het trekken = stilstaan, frustreert het haar ook vaak om weer te moeten stoppen en word ze helemaal drammerig waardoor, als ze dan weer mag lopen, ze heel nerveus naast me loopt of al piept voordat ik ook maar stil ga staan.
Laatst bijgewerkt door imka op 27-01-17 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 16:24

Eventueel eerst beginnen met wandelen met de fiets aan de hand zodat ze leert dat naast de fiets ook gewoon lopen kan zijn. Dan als dat gaat rustig aan doen, eventueel alleen met je voet steppend vooruit.
ik zou in elk geval wel een tuig om doen, net iets veiliger.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:29

Je zegt dat het met wandelen al wat moeizaam gaat, dan kan je van de meeste honden niet verwachten dat als ze mogen rennen, ze niet gaan trekken.

Ga met haar wandelen en geef haar voor iedere gang een ander commando. Zelf heb ik bij mijn honden een klik met mijn tong voor wandelen, twee voor een draf en als ze voluit mogen dan maak ik een kusgeluid.

Bij mijn akita heb ik het vanaf puppy aangeleerd en die gebruik ik dus weer om mijn Griek dit te leren. Maar dit kost heel veel werk.

Gewoon hele kleine stukjes draven. Gewoon paar pasjes. Focus op jou houden door iets echt lekkers mee te nemen ( stukje vlees oid ).
Als dit echt goed gaat dan eens iemand op de fiets en jij met hond ernaast. Weer rustig opbouwen.

Dan eens iemand op de fiets en haar aan de springer vastmaken. Jij ernaast rennen en aan een tweede riem corrigeren. Ook eens omwisselen met de fietser etc.

Verder ook niet te hard fietsen zelf en ook denken aan commando's als rechts en links.

Hopelijk heb je hier iets aan! Op deze manier heb ik al mijn honden het aangeleerd.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:38

Een cursus is wel handig om wat handvaten te krijgen. Als je een trainer aangeeft dat vooral trekken een probleem is krijg je hier zeker tips voor.

Daarna oefenen met wandelen. Gaat wandelen goed, gaat tempowisselingen maken. Even hardlopen, bijna stilstaan. En dat alles zonder trekken.

Daarna pak je een fiets erbij. Eerst hond rechts en fiets links en gewoon wandelen. Daarna hond rechts en fiets tussen jullie in en ook gewoon wandelen. Daarna pad stapvoets gaan fietsen en langszaam steeds harder. Laat je hond altijd in draf lopen!

Je trainer zal je hetzelfde vertellen. Een goede trainer is het halve werk ;)