Wat te doen als.. (Kitten)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV

Wat te doen als.. (Kitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 01:56

Ik zal het verhaal goed proberen uit te leggen.

Wij hebben een kitten (geschat 16 weken oud) gevonden. Zaterdagmiddag naar binnen genomen, omdat het diertje al minimaal +3 dagen buiten zat ook snachts. Te janken voor het raam bij zowel bij ons als bij de buurman. Kitten niesde behoorlijk, had diarree, en honger en dorst want alles was bevroren.

Na een paar dagen in huis bij ons stond het kitten als vermist, in dezelfde straat als waar wij wonen. Direct gemaild, geen reactie terug na 2 dagen. Nog een mail gestuurd, weer geen reactie terug. Onze straat is niet heel lang, dus bij 8 buren aangebeld maar daar was het kitten niet van. Bij de 9e woning was het raak, hun missen een kitten! Maar nu, komt het echte verhaal..

Er passen 2 mensen op deze woning + de kat (toen ie er nog was) omdat de eigenaar 48 dagen moet zitten in de gevangenis.
Wat ik heb gehoord is dat het voor boete's is, maar de buurman vertelde mij dat hij in drugs dealde.
De mensen die op de woning passen, vertelde mij dat de eigenaar die in de gevangenis de kat had gekregen van kennissen, en niet echt naar het kitten om kijkt. Deze mensen hebben hem ook een naam gegeven, omdat hij zelf hem geen naam had gegeven na een paar weken.
Deze mensen zeiden zo ongeveer ook dat ik het kitten misschien beter kan houden omdat hij toch naar mij terug gaat lopen en het beter hier heeft. Als ze hem via de gevangenis hebben gesproken hoor ik of hij het kitten überhaupt terug wil hebben, maar ik weet eigenlijk niet of ik hem wel terug wil geven als hij hem terug wil hebben. Ik heb mijn buurman gesproken en die kent deze jongen wel, en hij zei ook, niet terug geven want hij kan niet voor dieren zorgen.

Met een beetje moeite heb ik gezorgd dat ze het kitten bij mij hebben gelaten, tot ze de eigenaar hebben gesproken.

Maargoed.. Om dus een lang verhaal kort te maken: Wat moet ik doen? En wat mág ik doen?
Kitten is niet gechipt, niet ingeënt, en moet eigenlijk binnenkort naar de dierenarts omdat ie ziek is.
Wij laten het kitten soms ook even naar buiten, gaat niet terug naar hun toe, komt weer bij ons voor de deur staan.
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 27-01-17 02:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wat te doen als.. (Kitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 02:00

Pfoe, moeilijke situatie. Ik weet wel dat het in Nederland als diefstal word gezien wanneer je zonder overleg met de eigenaar een kat in huis neemt (en terecht natuurlijk). Het is ook het verhaal van die mensen, maar je zult het uit de mond van de echte eigenaar moeten horen. De oppassers kunnen wel zoveel zeggen.
Ik hoop voor jou dat hij afstand wil doen van het kitten. Zorg dan ook dat je dit op papier krijgt zodat er later geen gedoe over komt.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 02:01

Cayenne schreef:
Pfoe, moeilijke situatie. Ik weet wel dat het in Nederland als diefstal word gezien wanneer je zonder overleg met de eigenaar een kat in huis neemt (en terecht natuurlijk). Het is ook het verhaal van die mensen, maar je zult het uit de mond van de echte eigenaar moeten horen. De oppassers kunnen wel zoveel zeggen.
Ik hoop voor jou dat hij afstand wil doen van het kitten. Zorg dan ook dat je dit op papier krijgt zodat er later geen gedoe over komt.

Is dat ook zo als de eigenaar geen bewijs heeft dat het kitten van hem is? Want hij is niet gechipt oid.
Het is echt lastig :n

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 02:03

Nou hij heeft misschien wel foto's of getuigen. Ik zou het er niet op wagen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 02:04

lieveli schreef:
Nou hij heeft misschien wel foto's of getuigen. Ik zou het er niet op wagen.

Dat zou inderdaad kunnen, dat weet ik niet. Ik weet wel dat de mensen die er op paste geen foto's hebben, bij de advertentie stond ook geen foto. Ze wisten ook niet of het een mannetje of vrouwtje was :+ Hij was best mager, is nu lekker rond aan het worden :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 02:30

De vraag is ook even of je een vermoedelijke drugsdealer die een par huizen verderop woont tegen je in het harnas wil jagen over de kitten... ik zou me denk ik niet zo prettig voelen in huis als ik wist dat een buurman zijn kat terug wil die bij mij op de bank zit omdat ik zelf besloten heb dat hij het bij mij beter heeft.
Ik zou proberen de buurman zo te bespelen dat hij blij is dat hij van de kitten af is.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 02:32

KellyDV schreef:
Cayenne schreef:

Is dat ook zo als de eigenaar geen bewijs heeft dat het kitten van hem is? Want hij is niet gechipt oid.
Het is echt lastig :n

De kitten is van hem. Je kan niet zomaar iemand z'n dier meenemen. Je weet niet of hij goed zorgt voor zijn kat. Daarnaast vertel je dat hij een drugsdealer zou zijn. Tja, spreekt mij niet aan, maar zou hij daardoor niet voor een dier kunnen zorgen? Door het namelijk uitdrukkelijk te noemen, impliceer je dat wel.
Als jij denkt dat iemand zijn dier niet goed verzorgt, dan kun je 24/7 bellen naar 144.
Terecht dat zoiets wordt gezien als diefstal. Ongeacht of de eigenaar de kat wilt houden of niet, vind ik niet dat je jezelf het recht hoort te geven andermans dier toe te eigenen.
Ik gun het je van harte dat de man de kitten aan je wilt geven, daar niet van, maar niet op deze manier. :)
Ik ben benieuwd wat de eigenaar gaat zeggen!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 02:39

Als hij er echt zo weinig om geeft. Houden. Hij zal het niet missen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:29

Cinderella schreef:
De kitten is van hem. Je kan niet zomaar iemand z'n dier meenemen. Je weet niet of hij goed zorgt voor zijn kat. Daarnaast vertel je dat hij een drugsdealer zou zijn. Tja, spreekt mij niet aan, maar zou hij daardoor niet voor een dier kunnen zorgen? Door het namelijk uitdrukkelijk te noemen, impliceer je dat wel.
Als jij denkt dat iemand zijn dier niet goed verzorgt, dan kun je 24/7 bellen naar 144.
Terecht dat zoiets wordt gezien als diefstal. Ongeacht of de eigenaar de kat wilt houden of niet, vind ik niet dat je jezelf het recht hoort te geven andermans dier toe te eigenen.
Ik gun het je van harte dat de man de kitten aan je wilt geven, daar niet van, maar niet op deze manier. :)

Eens met Cinderella. Hoe vervelend/naar het ook is als je het idee hebt dat een dier heel slecht verzorgd wordt en dan ook nog eens jou zo ongeveer uitzoekt om het voor hem op te nemen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:33

Het kitten kan natuurlijk ziek geworden zijn van het minstens 3 dagen buiten lopen. Het idee dat het kitten als vermist stond aangegeven, laat mij denken dat de mensen het kitten terug willen. De mensen die op het huis en het kitten passen, zijn het dier kwijtgeraakt. Het verhaal eromheen vind ik niet zo belangrijk. Het is nogal wat als je je huis en huisdier in goed vertrouwen aan vrienden overlaat en dan raken zij het kitten kwijt.
Dus als het terug komt krijgt hij te horen dat jij het kitten in huis hebt genomen en dat hij niet goed voor zijn kitten heeft gezorgd?
Persoonlijk zou ik nu wel het kitten bij mij houden en tegen de oppassers vertellen dat ik ermee naar de dierenarts ga om te laten enten. De eigenaar(als die thuis was geweest) had dit ook moeten doen, dus het zijn geen extra kosten. Dan zou ik afwachten tot de eigenaar eventueel het kitten komt ophalen. De ent kosten (bonnetje) zou ik wel terug vragen. Ik zou hem ook zeggen dat ik de kat best wil houden. Maar wil hij de kat wel terug, dan zou ik waarschijnlijk als een zombie een dag in huis lopen, doch de kat wél teruggeven.
Het is dat je de oppassers al omgepraat hebt het kitten bij jou te praten, maar ik had toen het dier al afgegeven. Je kan altijd wel een reden opgeven dat jij beter voor het dier kan zorgen dan zij. Maar als iemand om die reden iets in huis houd van jou, zou jij daar dan mee akkoord gaan? Uit dierenliefde heb je het kitten in huis gehaald.Veel tamtam zal men er ook niet van maken, maar er valt wél iets recht te breien , want de eigenaar heeft er geen schuld aan dat het kitten wegliep van huis.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:46

Ik zou geen kosten maken en verwachten dat je die terugkrijgt. Als iemand mijn katten ent is dat leuk maar ik ent nooit. Dat zou ik dus ook niet terug betalen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 16:58

GDG schreef:
Cinderella schreef:

Eens met Cinderella. Hoe vervelend/naar het ook is als je het idee hebt dat een dier heel slecht verzorgd wordt en dan ook nog eens jou zo ongeveer uitzoekt om het voor hem op te nemen.

Ten eerste, heb ik het dier niet meegenomen. Hij is hier aan komen lopen, en heb hem niet direct in huis genomen, heb hem niet gevoerd pas na dat ik met de buurman gesproken en hij mij vertelde dat hij al paar dagen snachts voor zijn raam zat te janken. Er zijn vast drugsdealers die goed voor hun kat kunnen zorgen, maar zowel de buurman als de mensen die op het huis passen vertelde mij dat dit niet het geval is. Ik heb nog niets gehoord helaas..

Ersina schreef:
Het kitten kan natuurlijk ziek geworden zijn van het minstens 3 dagen buiten lopen. Het idee dat het kitten als vermist stond aangegeven, laat mij denken dat de mensen het kitten terug willen. De mensen die op het huis en het kitten passen, zijn het dier kwijtgeraakt. Het verhaal eromheen vind ik niet zo belangrijk. Het is nogal wat als je je huis en huisdier in goed vertrouwen aan vrienden overlaat en dan raken zij het kitten kwijt.
Dus als het terug komt krijgt hij te horen dat jij het kitten in huis hebt genomen en dat hij niet goed voor zijn kitten heeft gezorgd?
Persoonlijk zou ik nu wel het kitten bij mij houden en tegen de oppassers vertellen dat ik ermee naar de dierenarts ga om te laten enten. De eigenaar(als die thuis was geweest) had dit ook moeten doen, dus het zijn geen extra kosten. Dan zou ik afwachten tot de eigenaar eventueel het kitten komt ophalen. De ent kosten (bonnetje) zou ik wel terug vragen. Ik zou hem ook zeggen dat ik de kat best wil houden. Maar wil hij de kat wel terug, dan zou ik waarschijnlijk als een zombie een dag in huis lopen, doch de kat wél teruggeven.
Het is dat je de oppassers al omgepraat hebt het kitten bij jou te praten, maar ik had toen het dier al afgegeven. Je kan altijd wel een reden opgeven dat jij beter voor het dier kan zorgen dan zij. Maar als iemand om die reden iets in huis houd van jou, zou jij daar dan mee akkoord gaan? Uit dierenliefde heb je het kitten in huis gehaald.Veel tamtam zal men er ook niet van maken, maar er valt wél iets recht te breien , want de eigenaar heeft er geen schuld aan dat het kitten wegliep van huis.

De mensen die op het huis passen vertelde mij dat het dier al heel lang niesde. Hun hebben inderdaad de advertentie geplaatst omdat hun wel om het diertje geven. In goed vertrouwen het huis overlaten is het niet, hij had vrij weinig keuze omdat ie in de bak zit :+ Wat ook een probleem gaat worden is dat de kat gewoon weer naar mij toe komt lopen als ze deze buiten gaan doen, wij hebben hem ook buiten en gaat niet weg.

lieveli schreef:
Ik zou geen kosten maken en verwachten dat je die terugkrijgt. Als iemand mijn katten ent is dat leuk maar ik ent nooit. Dat zou ik dus ook niet terug betalen.

Niet voor inentingen, maar voor antibiotica omdat hij nogsteeds niest en in de diarree is met soms bloed er bij.

Ik vind het lastig wat ik nu moet doen, ik wil eigenlijk met het kitten dus naar de dierenarts voor antibiotica en ontwormen/iets voor de diarree. Inenten gaat het mij hoofdzakelijk niet eens om, maar hij is ziek. En ik ben niet van plan het te betalen voor een ander, als ik naar de dierenarts ga en hij wil de kat terug vind ik dat hij dat eerst moet terugbetalen.

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:04

Bloed met diaree kan Giardia zijn.
Ontwormen met Panacur, dit kan je ook via internet bestellen.
Misschien aan die mensen die op het huis passen, hiervoor een vergoeding te vragen. Ze zullen toch ook geld hebben gekregen om voor het kitten eten te kopen? En dat hoeven ze nu toch niet te halen, omdat het kitten bij jouw zit.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:06

Je zit in een enorme spagaat. Want wat het beste is voor de kat is niet per sé het beste voor jou. Zoals ik het zie kun je het beste nu de dierenambulance bellen en het verhaal uitleggen. Want kosten maken en dat op een ander verhalen is in een normale situatie al lastig goed te regelen maar nu helemaal. Dit klinkt namelijk niet als een hele fijne gezellige buurman die best voor rede vatbaar is. Straks haalt hij de kat met geweld terug of hij begint je te terroriseren.

Hoe lief en hoe leuk die kat ook is, jouw woongenot staat voorop.

Dus bel de dierenambulance, laat hen die kosten maar verhalen op de buurman. Als de kat nou weer bij jou komt, houd hem dan binnen tot de buurman hem persoonlijk komt halen. Maar probeer wel wat te regelen eventueel. Maak de buurman je vriend zodat er een enorme gunfactor ontstaat.

Want het is nu niet jouw kat. Hoe ellendig dat ook is.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:06

zijn er geen officiële organen waar je terecht kunt met zo'n vragen? Misschien lokale politie (eigenaar kitten is bij hun bekend) of dierenarts of dierbescherming of een rechtbijstandverzekering?
Puur om navraag te doen wat je rechten en/of plichten in deze situatie zijn. Hoe ver je mag of kunt gaan.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 17:09

hummer14 schreef:
Bloed met diaree kan Giardia zijn.
Ontwormen met Panacur, dit kan je ook via internet bestellen.
Misschien aan die mensen die op het huis passen, hiervoor een vergoeding te vragen. Ze zullen toch ook geld hebben gekregen om voor het kitten eten te kopen? En dat hoeven ze nu toch niet te halen, omdat het kitten bij jouw zit.

Ja kan inderdaad Giardia zijn, en Giardia is behoorlijk lastig uit te roeien.
Ik zou dan eerst een test moeten doen om te zien of het Giardia is, en dan Panacur moeten geven.
Werkt dat niet, moet er een zwaardere kuur voor gegeven worden, en dat kan een duur klusje gaan worden..

lieveli schreef:
Je zit in een enorme spagaat. Want wat het beste is voor de kat is niet per sé het beste voor jou. Zoals ik het zie kun je het beste nu de dierenambulance bellen en het verhaal uitleggen. Want kosten maken en dat op een ander verhalen is in een normale situatie al lastig goed te regelen maar nu helemaal. Dit klinkt namelijk niet als een hele fijne gezellige buurman die best voor rede vatbaar is. Straks haalt hij de kat met geweld terug of hij begint je te terroriseren.

Hoe lief en hoe leuk die kat ook is, jouw woongenot staat voorop.

Dus bel de dierenambulance, laat hen die kosten maar verhalen op de buurman. Als de kat nou weer bij jou komt, houd hem dan binnen tot de buurman hem persoonlijk komt halen. Maar probeer wel wat te regelen eventueel. Maak de buurman je vriend zodat er een enorme gunfactor ontstaat.

Want het is nu niet jouw kat. Hoe ellendig dat ook is.

Precies dit, lastig.. De buurman had trouwens voor ik met hem gesproken had 2x de dierenambulance gebeld, en wouden niets doen.

dieseltje schreef:
zijn er geen officiële organen waar je terecht kunt met zo'n vragen? Misschien lokale politie (eigenaar kitten is bij hun bekend) of dierenarts of dierbescherming of een rechtbijstandverzekering?
Puur om navraag te doen wat je rechten en/of plichten in deze situatie zijn. Hoe ver je mag of kunt gaan.

Dit is inderdaad ook nog een idee, zal eens even zien!
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 27-01-17 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:15

Ik zou ook de Dierenambu bellen, of anders het asiel, niet jouw probleem van maken, je hebt geen idee hoe het verder gaat verlopen. En de drugsdealer waar ik naast woonde was ook niet echt een gezelligerd, die kun je indd beter niet tegen je hebben. lamzak.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 17:16

hyppolyte schreef:
Ik zou ook de Dierenambu bellen, of anders het asiel, niet jouw probleem van maken, je hebt geen idee hoe het verder gaat verlopen. En de drugsdealer waar ik naast woonde was ook niet echt een gezelligerd, die kun je indd beter niet tegen je hebben. lamzak.

Heb het er net bij gezet, Dierenambulance wou niets doen. Dierenasiel weet ik niet..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:20

Het is wel logisch dat de dierenambulance hier niks mee kan. Kitten heeft een eigenaar, dus voor hun niet interessant. Zelfde zal voor het asiel gelden. Buiten dat, als de eigenaar de kat terug wil en beestje zit in het asiel zal ie ook niet blij zijn. Maar misschien wil hij het beestje helemaal niet meer. Zou dat ook even afwachten. Anders terug brengen naar de mensen die in zijn huis zitten en proberen zo ver te krijgen dat ze naar de dierenarts gaan (en het over de kosten hebben met de eigenaar) Niet meer buiten zetten, beestje is nog veel te klein om op straat rond te lopen. Je zit inderdaad in een moeilijke positie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:22

Bestaat de dierenpolitie nog? Dan de kat daar aanmelden.

Ik zou echt echt echt niet met die kat naar de dierenarts gaan tenzij je het niet erg vind als je dat geld nooit meer ziet.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:23

Wij hebben zo ook een keer een aan lopertje gehad van mensen uit de straat.
deze zorgde er inderdaad ook niet voor.
Is een paar keer terug geweest, maar kwam steeds weer terug en was duidelijk bang voor mensen
(werd mishandeld in zijn oude huis zijn wij later uitgekomen)
Wij zijn er meerdere keren mee naar de dierenarts geweest omdat de eigenaar dit niet deed.
Dat ze hem toen weer een keer kwamen halen heeft mijn moeder de rekeningen voor zijn neus gehouden.
Die mochten ze dan eerst even betalen als ze de kat terug wilde hebben.
Ze zijn nooit meer geweest voor de kat.
Dus het was meteen duidelijk hoeveel ze er om gaven.

Ongv jaar later had de jongen weer een andere kat.
Of hij daar beter mee omgegaan is weet ik niet, deze is in ieder geval niet bij ons aan komen lopen.

naar mijn mening kan je hem dus gewoon houden.
en als hij hem dan inderdaad wilt hebben, dan kan hij die rekeningen eerst betalen. :P

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:24

ja of de kat weer bij de oppassers droppen, dat zijn iig bekenden van je buurman, dan kunnen zij ermee naar de DA

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:24

lovelyfiefy schreef:
Is een paar keer terug geweest, maar kwam steeds weer terug en was duidelijk bang voor mensen
Wij zijn er meerdere keren mee naar de dierenarts geweest omdat de eigenaar dit niet deed.
Dat ze hem toen weer een keer kwamen halen heeft mijn moeder de rekeningen voor zijn neus gehouden.

Of hij daar beter mee omgegaan is weet ik niet, deze is in ieder geval niet bij ons aan komen lopen.

en als hij hem dan inderdaad wilt hebben, dan kan hij die rekeningen eerst betalen. :P

Ja en wat doe je dan als die drugsdealer met geweld die kat komt halen? :')

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 17:26

Sleeper schreef:
Het is wel logisch dat de dierenambulance hier niks mee kan. Kitten heeft een eigenaar, dus voor hun niet interessant. Zelfde zal voor het asiel gelden. Buiten dat, als de eigenaar de kat terug wil en beestje zit in het asiel zal ie ook niet blij zijn. Maar misschien wil hij het beestje helemaal niet meer. Zou dat ook even afwachten. Anders terug brengen naar de mensen die in zijn huis zitten en proberen zo ver te krijgen dat ze naar de dierenarts gaan (en het over de kosten hebben met de eigenaar) Niet meer buiten zetten, beestje is nog veel te klein om op straat rond te lopen. Je zit inderdaad in een moeilijke positie.

De dierenbescherming wist toen niet dat de kitten een eigenaar heeft, was toen nog niet bekend.. Ze komen niet, pas als het dier gewond is.

MarcoBorsato schreef:
Bestaat de dierenpolitie nog? Dan de kat daar aanmelden.

Ik zou echt echt echt niet met die kat naar de dierenarts gaan tenzij je het niet erg vind als je dat geld nooit meer ziet.

Geen idee eigenlijk? Is dat niet 144 nu? Die doen ook niets als het dier niet gewond is.

hyppolyte schreef:
ja of de kat weer bij de oppassers droppen, dat zijn iig bekenden van je buurman, dan kunnen zij ermee naar de DA

Ben juist bang dat ze dat niet gaan doen, doen de kat weer buiten en zit weer bij mij haha.

MarcoBorsato schreef:
lovelyfiefy schreef:

Ja en wat doe je dan als die drugsdealer met geweld die kat komt halen? :')

De buurman zei als ie moeilijk ging doen dat ik hem er bij moest halen :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:28

KellyDV schreef:
De buurman zei als ie moeilijk ging doen dat ik hem er bij moest halen :')

Ik vind het knap stom van je als je het werkelijk waar op de spits gaat drijven. Of is die buurman altijd thuis en houdt hij je altijd strikt in de gaten, ook als je die drugsdealer ergens anders tegenkomt?

De dierenpolitie is voor mishandelde en verwaarloosde dieren. Als die kat echt zo ziek en verwaarloosd is, komen ze heus wel in actie.