Oplossing voor oudere hond op lange wandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Oplossing voor oudere hond op lange wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 21:31

Sinds twee zware operaties vorig jaar begint mijn oude basset dame langzaamaan echt oud te worden. Aan de riem loopt ze al een tijdje niet meer graag en hoewel ze los in het bos blijft gaan merk ik de dagen na een boswandeling dat ook dat haar zwaar valt.

Nou heb ik ook nog een 6 jarige reu die wel eindeloze energie heeft en dus graag lange wandelingen maakt en dat vind ik soms best lastig te combineren. Sowieso zijn de honden erg aan elkaar gehecht wat het lastig maakt een van de twee thuis te laten, maar daarnaast geniet ons oudje ook enorm wanneer ze mee mag naar t bos en twee keer gaan zou o.a. Door de reistijd betekenen dat we een stuk minder vaak zouden gaan.

Ik ben vast niet de enige bokker met meerdere honden met verschillende behoeftes dus ik ben heel benieuwd naar jullie oplossingen hiervoor.

Incroyable

Re: Oplossing voor oudere hond op lange wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:34

Ik weet niet hoe de paden in het bos zijn daar, maar misschien is het een idee om een (bolder)kar te gebruiken als de oudere hond moe wordt? Met een kleedje erin, dat ze dan gewoon uit kan rusten en jij de kar trekt?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:38

inderdaad bolderkar, je hebt ook speciale (kinder)wagens die ook achter de fiets kunnen, doggyride heet dat geloof ik, of een kinderwagen (buggy) ombouwen met een kenneltje/bak

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:38

Hier in de buurt is een dame met een hondje die bij lange wandelingen in een buggy gaat.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:43

Bij mijn werk ook een buurvrouw die voor haar oudere hond een hondenkar gebruikt. Vond het wel slim bedacht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:50

Maak een kortere ronde, ga eventueel tussendoor even ergens koffie drinken.
Als je thuiskomt loop je nog een extra ronde met de jonge hond zodat hij voldoende aan zijn beweging komt.

Mijn oudje trekt het ook steeds minder. Ze blijft rennen en spelen en springen in het bos, maar 's avonds loopt ze slecht. Voorheen liepen we wel 1,5 a 2 uur, maar nadat mijn vriend haar een aantal maanden geleden een stuk heeft gedragen omdat ze het niet meer haalde naar de auto hebben we besloten rustiger aan te doen. Best lastig, ze wil zo graag, maar we houden het tegenwoordig bij max 45 minuten ofzo.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:56

Karretje? Ik heb een doggyride met wandelkit staan, was heel handig met pupje (echt de eerste weken) en gaat wrsch ook handig zijn wanneer Oll het ooit niet meer trekt en Jamie wel, moet er nog niet aan denken :P Gebruik 'm nu eigenlijk niet meer omdat we gewoon momenteel 20 minuten naar het bos gaan en mijn man dan 's avonds met Ollie nog een stevige wandeling van een uur/anderhalf maakt :)

Ding kan overigens ook aan de fiets wat wij dachten dat heel handig zou zijn, alleen Ollie gilt als een speenvarken als ie achter de fiets hangt _O-

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:13

Oh my Neej _O- :')
Doggyrides zijn idd heel handig.
Een vriendin van mij heeft er ook een en zo gebruikt ze 'm voor de pups en dan weer voor de oudjes of de kreupelen.
Het is jammer dat wij hier alleen maar grindwegen hebben,anders had ik 'm ook aangeschaft.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:42

Ja ik gebruik 'm ook wel op show, als ik geen zin heb de varikennel en de kar mee te sjouwen :) Of straks als ze samen mee gaan naar show :D Ik vind het echt een handig ding, heel klein op te vouwen dus makkelijk mee te nemen in de auto, tis echt jammer dat Oll er in klinkt alsof we 'm vermoorden hahaha _O-

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:54

Het is lastig ja. Wij doen twee rondes: een kleine met alle honden, daarna langs huis om het oudje thuis te brengen en dan nog een grotere met de andere.

Een kar/wagen zou een oplossing kunnen zijn, maar het moet ook maar net bij het karakter van de hond passen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 00:01

Ik heb edn trekkar van de anwb. Rijdt top in het bos ik let beetje op welke paden ik neem maar is goed te trekken. Wel uiteraard getril voor de hond die er in zit want paden zijn niet vlak. Dus dik kussen er in ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 00:29

Wat wij soms doen is dat ons oudje in de auto naar het park/bos gaat en het jonkie lopend of naast de fiets. Dan lopen we gezamenlijk een ronde en dan weer apart terug.

Of 's ochtends eerst hardlopen met de jongste en dan rustig uitlopen met de oude erbij.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 10:58

Bedankt voor de tips!

Wat Goof zegt herken ik heel goed. Ze loopt nog net zo lief 2 uur mee maar 's avonds komt ze niet meer omhoog. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Ik heb de doggyride even gegoogled en dat ziet er wel handig uit. Een bolderkar zal vast een stuk goedkoper zijn maar mevrouw is het er nog niet mee eens dat ze wat rustiger aan moet doen dus ik betwijfel of ze daar netjes in blijft zitten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:11

Ik heb een hele tijd met een hoogbejaarde Engelse Bulldog en een jonge Border Collie gelopen. Een groter contrast kan je niet hebben.
Mijn EB leefde helemaal op toen de BC als pup in huis kwam en ging dus ook mee op wandeling in het bos.

Het laatste jaar beperkte het lopen voor mijn EB zich tot ca 3 kwartier terwijl mijn BC makkelijk uren loopt. Door de weeks nam ik ze samen mee naar het bos voor een wandeling van max. 3 kwartier, mijn EB sjokte mee achter mij aan en met de BC was ik, als ze niet met een ander hond aan het rennen was, aan het hersenwerken in het bos, bijv. stok verstoppen tussen een berg andere takken en haar de juiste laten uitzoeken. Ik deed gehoorzaamheidsoefeningen als down, stay en volg. Bij het terugroepen na een stay bijv. tussen mijn benen door vragen of op een boomstronk laten zitten.
Zij doet alles voor een beloning en als de BC een beloning kreeg kwam mijn EB ook een beloning halen, gewoon omdat het kan.

Nu is mijn EB er niet meer, maar aan dit alles heb ik een hele fijne BC overgehouden. Ook tevreden met een kort rondje bos en heel gemakkelijk en gehoorzaam.

In het weekend liep ik vaak 2x een grote ronde met de BC en in de avond nog een rondje met allebei. Nu woon ik op 10 minuten met de auto van het bos.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:23

Jullie gaan met de auto naar het bos? Dan kun je daar eerst een kleine ronde met beide honden lopen, dan oudje in de auto zetten (eventueel met een gevulde kong bijvoorbeeld) en met je jonge hond nog een ronde lopen.

Met de fiets naar het bos? Dan oudje in de doggyride en jonge hond ernaast. Kleine ronde in het bos en dan weer op dezelfde manier naar huis.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:28

wat ik vroeger deed was de honden meenemen naar een plek,waar de oude hond wat rustig kon liggen en snuffelen en de jonge honden konden rennen en spelen en stokken/balletjes gooien en zich lekker moe konden lopen,zo ging oudje toch mee wandelen en kwamen de jonge honden ruim aan rennen en spelen toe..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:32

kimmie261 schreef:
wat ik vroeger deed was de honden meenemen naar een plek,waar de oude hond wat rustig kon liggen en snuffelen en de jonge honden konden rennen en spelen en stokken/balletjes gooien en zich lekker moe konden lopen,zo ging oudje toch mee wandelen en kwamen de jonge honden ruim aan rennen en spelen toe..

Dat kan ook een mooie oplossing zijn ja. Bij mijn oudje werkt dat helaas niet want die 'moet' zich overal mee bemoeien >;) . Rustig liggen is er dan niet bij helaas en als ik hem bij me hou windt hij zich net zo goed gigantisch op. Maar goed, wij zitten op loopafstand van het bos, dus brengen ons oudje na de kleine ronde naar huis en gaan dan verder met de ander lopen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:34

Ik ken iemand die haar oudere Berner in een soort buggy meenam op lange wandelingen, die hond vond het geweldig, liet zich lekker duwen haha.