Weerstand kat hoog houden/brengen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

Weerstand kat hoog houden/brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:29

Sinds enkele maandjes hebben wij een derde katje in huis, nog een Siameesje.
Helaas blijkt dit nogal een kneusje te zijn...

Na een paar dagen begon ze te snotteren.
Oke,kan gebeuren.
Van de fokker nog een kuurtje toegezonden gekregen.
We zagen ook dat haar tandvlees al flink rood was. (ze is nu net 1).

Helaas bleef ze snuffen en snotteren.
Geen echte uitvloeiing, geen koorts en dergelijke.
Ze heeft langere kuur AB gehad en dat hielp.
Toen is ze gesteriliseerd en vermoedelijk is haar weerstand weer gezakt: want t snuffen begon weer.

Haar tanden zijn nagekeken toen ze toch onder narcose was.
Er is (nog) geen tandplak maar wel rood tandvlees.
We poetsen de tanden nu.

Al met al lijkt het een flink weerstands probleem te zijn.
Ze is heel actief, speels, eet drinkt poept en plast prima.
Mooie glanzende oogjes, vacht op orde.

Alleen een snuifje en dus dat tandvlees.

Ik zoek iets om haar weerstand goed hoog te houden maar zie een aantal verschillende producten.
Oa l_lysine/B6, weerstandscompositum enzovoorts.

Wie heeft ergens ervaring mee?

Oh, onze katten leven binnen.
Andere twee zijn kerngezond.


Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Weerstand kat hoog houden/brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:37

We gebruiken hier dat L-Lysine voor één van de katten als hij donkerrood tandvlees heeft, als ik het goed begrepen heb is dat een soort van herpesvirus? Dus ook verminderde weerstand. Het helpt in elk geval prima, binnen 2-3 weken is het altijd helemaal weg om vervolgens maanden weg te blijven :)

Anoniem

Re: Weerstand kat hoog houden/brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:38

Ja ik kreeg ook al van iemand te horen Calici(?)virus of herpes inderdaad...
Voeren jullie dat dan tijdelijk en dan weer als t nodig is?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:41

Bijpasselijke profielfoto ook :=

Qua voer, is dat allemaal prima? Onze katten kregen voorheen ook ''normaal'' voer en werden vaak ziek. Blijkbaar was er 1 allergisch voor kip en de rest voor graan. We hebben ze toen op rauw voer gezet en daarmee waren alle problemen verholpen... Misschien optie om te overleggen met de DA welk voer je het beste kan geven?

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Anoniem

Re: Weerstand kat hoog houden/brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:42

Wij voeren graanvrij, al jaren.
Al onze katten doen het er prima op.
Brok, en daarnaast blik ook zonder toegevoegd spul. (puur vlees).
En soms wat rauw en knaagwerk.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:55

Hier ook goede ervaringen met L-lysine. Poeslief had een flinke giardia infectie te pakken en daarna nog een ent reactie. Ze is goed opgeknapt na 2 weken l-lysine.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Anoniem

Re: Weerstand kat hoog houden/brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:01

Ik ga dan dat eens proberen.
Zou er verschil in de merken zitten?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:41

Anoniem schreef:
Ik ga dan dat eens proberen.
Zou er verschil in de merken zitten?


Ik ben weer eens blind geweest en dacht dat ik las dat je dat al gaf xD

L-lysine werkte bij mijn katten ook heel goed! Echt een aanrader. Qua merk maakt het verschil denk ik niet zo uit..

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Anoniem

Re: Weerstand kat hoog houden/brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:42

Hahaha nee dat geven we nog niet.
Maar ga vanavond even zoeken waar ik ga bestellen.
T klinkt als een goed middel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:32

Voer nu drie weken l lysine en b6 poeder en t helpt helaas nog niks.
Tandvlees nog even rood..

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Weerstand kat hoog houden/brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:46


BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Anoniem

Re: Weerstand kat hoog houden/brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:59

En wat doen ze dan precies?
Wij gaan ook maar tandenpoetsen..
Al heeft ze dus wel schone tanden..

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:05

Anoniem schreef:
En wat doen ze dan precies?
Wij gaan ook maar tandenpoetsen..
Al heeft ze dus wel schone tanden..

Ze laseren de ontsteking weg. Het is natuurlijk ook een beetje water naar de zee dragen als de ontsteking niet aangepakt word.
Hier is er met de kat niks mis, alleen door het rode ontstoken tandvlees is er wel grotere kans op tandplak en tandsteen. We willen niet met medicatie als ontstekingsremmers en antibiotica en dergelijke aan de gang. En de laser lijkt een goede oplossing. We gaan maandag voor de eerste keer.
dan betalen we een consult van ongeveer 40 euro + laser behandeling 15/20 euro afhankelijk van de duur van de behandeling (als er gelijk gelaserd kan worden)
en voor iedere volgende laser behandeling is het dus alleen 15/20 euro. :) tenminste dat is de prijsopgave die wij van hun kregen.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Anoniem

Re: Weerstand kat hoog houden/brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:01

Dat klinkt wel erg interessant wil je je bevindingen delen???

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Weerstand kat hoog houden/brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:19

Tuurlijk! Ben zelf ook super benieuwd!
Is er bij jouw kat ook een uitgebreidbloedonderzoek gedaan toevallig?
Bij Dexter hebben we dat pas geleden gedaan. Getest;
Algemeen Bloedbeeld
Kattenaids en kattenleukemie volgensmij(felv/fiv negatief ) en ook geen nierproblemen.
Dat zorgt er eigenlijk ook voor dat de DA zelf nu niks beters weet dan behandelen met antibioticum en corticosteroide.
Benieuwd wat de andere DA maandag zegt.
De eerste DA die wilde zijn tanden al trekken. Zonder onderzoek alleen een reiniging.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Anoniem

Re: Weerstand kat hoog houden/brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:21

Nee, maar eerlijk gezegd voel ik er ook weinig voor.
Zelfs als er iets uitkomt valt er weinig aan te doen behalve kuurtjes en die heeft ze al gehad.
Een keer erg sniffig en een keer ook echt een pruttel oog erbij.
Nu is ze wel regelmatig wat sniffig, maar geen snot om de neus en geen vieze oogjes.
Mooi glanzend zacht vachtje..
Alleen dat tandvlees.

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Weerstand kat hoog houden/brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:09

Nou ja wat onze laatste DA tot nu toe zei, is dat als het wel iets in die richting was, dat je het dan gericht kon behandelen, dmv bijv een antibiotica kuur, en daarnaast zijn weerstand omhoog zien te werken, om dan dus zoveel mogelijk problemen te zien voorkomen. Daarnaast vond ik het wel prettig om te weten dat hij dus geen ''enge'' ziektes had, hier lopen meer katten (en een hond) en het is wel zo, dat die ziekten een niet zo'n prettig verloop kennen. Waardoor je dus eerder voorbereid bent op wat gaat komen. Ook kan er dan gerichter behandeld worden. Want hoe je het ook zegt, een pruttel oog, sniffig en rood tandvlees is natuurlijk niet gezond. Daarnaast kan hij ook Nierfalen hebben, daar zijn dit ook symptomen van. of in ieder geval het rode tandvlees.

Nu ben je bijvoorbeeld zijn weerstand aan het ophogen, of dat probeer je. Maar op dit moment, is hij ''ziek'' of in ieder geval niet 100% in orde. Als de ontsteking niet aangepakt word, heeft het minder zin om een weerstand om hoog te schroeven .
Als het namelijk het geval was dat door de weerstand omhoog brengen alle ziektes verdwijnen, dan hadden ze geen medicatie nodig. Wel is het zo, dat als het dier weer ''gezond'' is, geen ontstekingen en dergelijke heeft, je dan zijn weerstand zo hoog mogelijk kan maken, om te zorgen dat hij dan wel tegen die ziektes kan vechten.

Nu is het zo, dat onze Dexter, ook pas ongeveer 1,5 jaar is.(word in juli 2 dacht ik) Hij heeft nu zeker een half jaar rood tandvlees. En we zijn nu bij DA 3 aangekomen (die waar we maandag heen gingen)
De eerste gaf een gebitsreiniging en een kortwerkende ontstekingsremmer (die door DA 2 weer afgekeurd werd,ivm de werking), Toen we bij haar terug kwamen was de opmerking dat ze dan maar gelijk al zn tanden wilde trekken. (geen foto's geen onderzoeken, geen bloedtesten)
Da 2, geeft aan dat als hij zo jong, zo'n erge ontsteking hebben en dat als die blijft het er wel inderdaad op uit kan draaien dat het er uit eindelijk allemaal uit zal moeten. Maar DA 2 wil niks doen, zonder bloedonderzoek.
Geen antibioticum geen ontstekingsremmer, alleen al omdat als hij WEL last heeft van felv/fiv zijn weerstand zo'n opdonder krijgt, dat hij daar misschien zelfs wel veel zieker van word, en er op een andere manier behandeld zal moeten worden.
Nu blijkt het bloed goed te zijn, alleen kom ik een verhaal tegen van een DA over Laser behandeling, die o.a. gebruikt word bij Niesziekte. Om de ontstekingen weg te halen ZONDER medicatie. Dus heb van beide dierenartsen het dossier van Dexter opgevraagd en naar DA 3 gestuurd.
Nu is het afwachten wat maandag de DA zegt, en vragen of dat zij het zinvol vind, om naast de laser een supplement voor extra weerstand te geven. Buiten het tandvlees mankeert ie niks(ja zn bouw klopt voor geen meter) hij is verder helemaal gezond.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Anoniem

Re: Weerstand kat hoog houden/brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:47

Hmja. Ik vind t lastig want de onze is net 1.
Ze heeft dus kuren gehad en alles was over behalve dus t tandvlees.
Dus daar hebben die kuren sowieso al niks voor gedaan.. twee verschillende waren t overigens ook.

Zal eens overleggen.

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:04

Anoniem schreef:
Hmja. Ik vind t lastig want de onze is net 1.
Ze heeft dus kuren gehad en alles was over behalve dus t tandvlees.
Dus daar hebben die kuren sowieso al niks voor gedaan.. twee verschillende waren t overigens ook.

Zal eens overleggen.

Ja en de reden dat het nu bij ons zo lang duurt voordat we het oplossen.. is eigenlijk omdat ie geweldig eet, (eerder teveel, hij staat op dieet :+ ) speelt stuitert en knettergek is. Dat was ook voor de tweede DA iets van om te zeggen dat we wel de tijd hebben om de opties te bekijken.
Rood tandvlees is een symptoom van veel aandoeningen. En heel eerlijk.
Als het wel Fiv of nierfalen of iets dergelijks was geweest, hadden we hoogst waarschijnlijk afscheid van hem genomen. Om de dood eenvoudige reden, dat we dan gewoon niet echt aan hem konden zien dat ie ziek was, op alleen het rode tandvlees na, en ik niet wil dat omdat we niet zien hoe ziek dat ie zou zijn, en ik bang zou zijn hem te laten lijden.
Nu is dat natuurlijk een afweging die je alleen als baasje kan maken. En is het natuurlijk ook afhankelijk van een stadium waarin de aandoening zit. Maar wat je zelf ook zegt. De kat is pas 1 jaar. Hij/zij hoort nog JAAAAAAREN mee te gaan.

Edit;
de keuze om dan afscheid te nemen komt eigenlijk door het volgende:
Mijn vriend heeft een kat gehad met nierfalen, en pas op de dag dat ze hem lieten gaan, toonde hij ineens heel erg ziek. Echt letterlijk ineens. En die was echt heel ziek, daar waren ze eigenlijk ''te laat'' om hem lijden te besparen. (ook al een behoorlijke tijd geen DA gezien, omdat hij het zo goed deed.

ik heb zelf een poes gehad, vanaf dat ik 4 was gehad, ze is ongeveer 18/19 jaar geworden. Ze bleek een eenvoudig hartruisje te hebben, en vocht achter haar longen, iets waar ze nog prima mee verder kon. Alleen leek ze er door flauw te vallen, medicatie gehad die geen verschil gaf, en niet doorgezet is, de Dierenartsen wilden doorgaan met andere medicatie, maar na dat ik haar in liet slapen, door weer zo'n ''aanval'' en de spuit nog niet half leeg was voor dat ze dood neer viel, bewees dat ze echt echt op was. En dat terwijl er niks een aanwijzing gaf dat ze zo ver op was. Iets waar ik echt nog meerdere keren een reactie van de artsen op gehad heb.
Beiden hebben we dus verder mee gesleurd dan voor de kat fijn was, ondanks dat we het niet merkte, en dat is iets waar ik oprecht bang voor ben.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:15

Is Nutrigel-plus voor katten geen optie?

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:23

Ersina schreef:
Is Nutrigel-plus voor katten geen optie?

Wat ik zo snel kan vinden, is het vooral eetlust bevorderend?

Het stimuleren van de eetlust en wateropname gedurende de eerste 48 uur is essentieel voor een optimaal herstel.

http://www.petpost.nl/product/nutri-plus-kat/

Nutri-plus Kat is een smakelijke, energierijke pasta (15,8 MJ/kg) bevat vitaminen, mineralen, sporenelementen en hoogverteerbare componenten ter ondersteuning van actieve katten. Wordt aanbevolen voor katten met een hoge stofwisseling zoals snelgroeiende jonge kittens, drachtige en lacterende poezen, ter bevordering van een gezonde huid en vacht, ter ondersteuning van herstel na ziekte of operatie en ter stimulering van de eetlust. Nutri-plus Cat kan bijdragen aan het herstel van katten met Feline Hepatic Lipidosis. Nutri-plus Cat kan direct of door het voedsel gegeven worden.

Dus eerder voor katten die dus echt zwak zijn van de aandoening en aan moeten sterken?

Of heb je er zelf een andere ervaring mee? :) *puur nieuwsgierigheid!! *

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Weerstand kat hoog houden/brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:43

Zijn de ouders getest op FIV/Felv? En is dit poesje ook al eens getest hierop? Want daar zie je dus ook vaak tandvlees of tandproblemen zonder reden.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:50

Jaren geleden heb ik een cattery gehad. Katten die gesteriliseerd werden en niet zo snel opknapten gaf ik Nutri-gel.
Als ze ziek waren, probeerde ik het eerst met Nutri-gel en ging pas naar de DA dan dacht ik dat er sprake was van een bacterie . (Je kan Nutrigel niet langdurig geven!)
(Ben een fervent tegenstander van anti-biotica, omdat ik zelf zoveel heb moeten slikken en terwijl het 1 verdween, popte een andere ziekte door verminderde weerstand op )
Al mijn katten vonden Nutri-gel lekker. Ze knappen vaak zichtbaar op! Het helpt natuurlijk niet bij alles en soms kan een dierenarts een sterker medicijn proberen, maar dan moeten ze wel weten waar het om gaat.
Ik heb nu geen katten meer, maar mijn (ras)katten zijn op 1 na (nierfalen op 8 jarige leeftijd)aan ouderdom overleden.
Een kat die blijft snuffen heeft misschien ook wel een lage weerstand. Dat is onmogelijk goed in te schatten vanaf mijn plek. Maar indien je toch naar de DA gaat, kan je het net zo goed vragen , wat zij er van vind.
Door het voer mengen hoeft niet . Gewoon een cm op je vinger en de kat likt het er vanaf. Bij mij kwamen al de katten aanrennen , als de dop van de tube af ging.

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:19

Ersina schreef:
Jaren geleden heb ik een cattery gehad. Katten die gesteriliseerd werden en niet zo snel opknapten gaf ik Nutri-gel.
Als ze ziek waren, probeerde ik het eerst met Nutri-gel en ging pas naar de DA dan dacht ik dat er sprake was van een bacterie . (Je kan Nutrigel niet langdurig geven!)
(Ben een fervent tegenstander van anti-biotica, omdat ik zelf zoveel heb moeten slikken en terwijl het 1 verdween, popte een andere ziekte door verminderde weerstand op )
Al mijn katten vonden Nutri-gel lekker. Ze knappen vaak zichtbaar op! Het helpt natuurlijk niet bij alles en soms kan een dierenarts een sterker medicijn proberen, maar dan moeten ze wel weten waar het om gaat.
Ik heb nu geen katten meer, maar mijn (ras)katten zijn op 1 na (nierfalen op 8 jarige leeftijd)aan ouderdom overleden.
Een kat die blijft snuffen heeft misschien ook wel een lage weerstand. Dat is onmogelijk goed in te schatten vanaf mijn plek. Maar indien je toch naar de DA gaat, kan je het net zo goed vragen , wat zij er van vind.
Door het voer mengen hoeft niet . Gewoon een cm op je vinger en de kat likt het er vanaf. Bij mij kwamen al de katten aanrennen , als de dop van de tube af ging.

Ik denk eerlijk gezegd dat het weinig zal doen voor de kat van TS. Natuurlijk kan de dat proberen, maar momenteel geeft ze al verschillende supplementen om te zorgen dat de weerstand verhoogd, de kat heeft meerdere kuren gehad en ook dat haalde niet zo veel uit.
Dat wekt eerder de indruk dat er echt ''iets'' aan de hand is.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Anoniem

Re: Weerstand kat hoog houden/brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:50

Die gel lijkt me geen optie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: atilla, Chrizta, EsmeeKKK, Labiesch, Sandyislief, Tribunals, Unit, Zeeuwsemeid en 50 bezoekers