Op de foto (onder de tekst) zie je dat er een gezwelletje met haartjes erop in het neusgat zit, in het andere neusgat zit eenzelfde gezwelletje.
Wanneer haar luchtwegen irritatie oplopen door bijv pollen (ze heeft hooikoorts) dan zwellen ze op en is ze erg benauwd.

Dit is simpel opgelost met een injectie met anabole steroïden, welke de zwelling verminderen.
Haar bovenlip is hoger dan die van andere katten, er zit zegmaar meer weefsel tussen neus en mondje.
En dan heeft ze ook nog een raar vlezig kinnetje met een sleufje erin.

Ik ben in de tijd dat ik haar heb bij 3 verschillende dierenartspraktijken geweest en ik heb hierbij zeker 5 verschillende dierenartsen gehad.
Geen van hen weet wat ze met haar neusje heeft.
Wel is vrijwel zeker dat het aangeboren is omdat ze het al had bij haar vorige baasje en die ook niet beter weet dan dat ze het al die tijd al had (ze is daar met ong 1 jaar oud gekomen).
We hebben de optie besproken om ipv anabole steroïden toe te dienen (bij benauwdheid) de gezwelletjes te verwijderen maar dat durft niemand aan omdat ze niet kunnen zien hoe diep ze zitten en het een enorme operatie wordt waarbij een deel van haar neus en gezicht teruggeklapt moeten worden.
Wel willen ze me indien gewenst doorsturen naar Utrecht, iets waarover ik nog rustig nadenk omdat Mowgli vervoer háát en heel veel stress ervaart hierbij en bij de onderzoeken.

Daarnaast is Utrecht gewoon erg duur en heb ik geen geldboompje.*
Omdat er wel meer mensen zijn hier met verstand van katten en medische zaken ben ik wel benieuwd naar wat zij ervan vinden.
Oftewel: brand maar los.

* Ik heb een spaarpotje maar die heeft zo z'n limieten en Mowgli is niet verzekerd omdat ze al zoveel mankeerde toen ik haar kreeg dat er vrijwel niets uitgekeerd wordt.