Ervaringen pemphigus foliaceus?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Afanaisa

Ervaringen pemphigus foliaceus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 12:10

Is er iemand hier die ervaring heeft met phemphigus foliaceus bij de hond?

Ik denk er over na om eens naar eric laarakker te gaan er mee, zou hij iets kunnen betekenen? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Onze reguliere dierenarts komt niet verder dan prednison...

Iemand?

Picassox

Re: Ervaringen pemphigus foliaceus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:14

Helaas heb ik er ervaring mee.

Ik heb een 24-jarige Fjord ermee staan. Hij heeft nu ruim 3 jaar pemphigus. Ik ben ook het alternatieve pad op geslagen na bijna 8 prednisonpillen per dag, inmiddels is het teruggebracht naar 1 tot 2 per dag, maar helemaal eraf kan helaas nooit. Bij Eric Laarakker kijken ze vooral waardoor de ziekte (mogelijk) is ontstaan en proberen met antibiotica (in mijn geval) en druppels hem beter te krijgen. Uiteindelijk wel ermee gestopt vanwege het zeer kostbare traject en de Fjord enkel gezelschapspony is voor mijn KWPN'er.

Het is een moeilijke ziekte, moeilijk in de hand te houden en de vooruitzichten zijn niet ideaal. Onze pony heeft dagelijks nogsteeds veel jeuk (acceptabel vinden wij, maar niet jeuk-vrij), kortom, een lastig pakket!

Ababe

Re: Ervaringen pemphigus foliaceus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:47

Ik ben niet precies bekend met die aandoening, zal er zo even iets over uitzoeken.
Mijn hond heeft ook een huidaandoening, veel jeuk en vaak hotspots. Ze kan echter slecht tegen prednison (krijgt bijna elke bijwerking die je krijgen kan en werd er dus nog zieker van). Wij zijn overgestapt op Atopica.
Dat is een soort type medicijn als prednison, alleen zonder bijwerkingen. Ze is er heel erg van opgeknapt! Het enige grote nadeel is, dat het ontzettend duur is. Het medicijn kost ons 60/70 euro voor 1 doosje (2 weken).
Maar gezien zij er zoveel beter van is geworden hebben we het er voor over. Als het goed blijft gaan kan het afgebouwd worden naar medicatie om de dag ipv elke dag.