Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
daffodil schreef:Ik heb vier honden thuis, allen terriërs en dat geeft eigenlijk nooit problemen. De oudste reu krijgt niet meer zoveel mee, die hoort niets meer en gaat zijn eigen gang. Daarna komen de twee teefjes die zusjes zijn van elkaar maar heel apart qua gedrag en karakter. Deze twee kunnen zo nu en dan even best tekeer gaan maar nooit heel erg heftig. Als dat gebeurt, dan is het om een kluifje.
Sinds wanneer krijgt de rue er weinig meer van mee, hij kan best de stabiliserende factor zijn geweest in de roedel en met zijn zwakker worden en zijn eigen gang gaan, heb je best kans dat de verhoudingen anders gaan worden.
Maar nu is er de jongste, een kruising terriër van nu ongeveer een jaar. Ze is driekwart jaar bij ons en voor de tweede keer loops. De eerste keer was 1 van de zusjes volkomen verliefd en hebben ze een week lang zich helemaal uit de naad gespeeld en gerend. Dit keer is het anders. Om voor mij niet duidelijke redenen breekt er elke keer een gevecht uit en dat gaat hard...heel hard. Ik grijp in maar daar is de jongste niet altijd van onder de indruk. Die heb ik dan ook al een paar keer vrij bruut weggetrokken of aan de kant gezeild. Ik zit namelijk niet op schade te wachten, dat is ook niet gebeurd tot op heden.
De jongste wordt allicht volwassen en vind dat ze ranghoger is, ze is sterker geworden en ziet allicht kansen. Met de loopsheid heb je andere hoeveelheden hormonen. Let op castratie van een teef is in dit soort situaties vaak NIET de oplossing, gekastreerde teven worden pittiger en dat is denk ik nou net niet waar je op zit te wachten
Als ik probeer om erachter te komen op welke momenten het gebeurt, vallen een paar dingen op. Vaak gebeurt het rondom mij en ik denk dat de jongste mij probeert te claimen. Dat probeer ik zoveel mogelijk niet te laten gebeuren en geef haar ook nergens voorrang in. Altijd eerst de rest en dan zij maar dat lijkt weinig te helpen.
Indien de jongste wel ondertussen in rang is gestegen (klinkt er in ieder geval naar, of minstens naar en poging om in rang te stijgen), dan zou je juist die rang moeten respecteren om rust in je roedel te houden. Hoe meer jij een voor de roedel onlogische rangorde er op na houdt, hoe erger de conflicten vaak worden, terwijl als zij gewoon chef zou zijn (weet niet of ze dat helemaal is) je misschien gewoon weer rustige roedel hebt.
Ook zie ik nu soms gebeuren dat de jongste besluit dat er niemand mag drinken of eten. Eten staat mij bij doorlopend dus ik voer niet op vaste tijden. Dit doet ze overigens ook bij de kat.....ik grijp uiteraard in en stuur haar weg uit de keuken.
Voer wegzetten, zo voorkom je confrontaties. Kattevoer ergens zetten waar kat rustig kan eten en hond niet bij kan. Gewoon gaan voeren ipv laten staan. Water vind ik lastiger, ik vind dat dieren altijd water moeten kunnen drinken.
Buiten dit gedrag is het het allerliefste hondje wat je kunt hebben, ze is lief, attent, luistert zeer goed en heel energiek. Ze ligt heel graag samen met 1 van de andere honden en dan kruipen ze bijna in elkaar. Dan ontstaat er nooit gedoe.
Wat kan ik nog meer doen om te zorgen dat er geen heisa ontstaat? Uit laten vechten geloof ik niet in, dat kost me de dierenarts en daar heb ik geen zin in. Ik hoop dat jullie wat tips hebben om hier een einde aan te maken want ze zijn me allemaal even lief!
Diablo schreef:Overigens, niet bemoeien met de rangorde ben ik het mee eens. Maar niet bij twee vechtende teven die allebei vinden dat ze de baas zijn. Been there, done that. Ze vechten het inderdaad zelf wel uit ja, tot er één dood ligt.
spatter schreef:Wat triest eigenlijk , dat het zo vaak problemen geeft.
Ik heb jaren 6 honden gehad en de meeste waren teven, geholpen-dat wel, maar nooit problemen.
Van groot tot klein en verschillende rassen maar allemaal geen felle rassen.
Alles sliep in dezelfde ruimte en we gingen rustig de hele dag weg .
Nu heb ik 2 , geholpen, reuen en ik moet zeggen , dikkere maatjes kun je niet vinden.
Zo close en vriendschappelijk had ik dan ook nog nooit meegemaakt.
Zijn inmiddels 3 en 2 jaar oud, kruizing poedeltje en HH , poedeltje is de baas
Kuggur schreef:Hm, ik laat mijn honden niet sturen wie ik wanneer aai. Maakt niet uit wat voor rang ze (menen te) hebben.