Konijnenkennerers, Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Floemii

Konijnenkennerers, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 16:18

Vandaag was ik even heerlijk aan het knuffelen met mijn lieve 8 jarige opa: Pip.
Pip is een zwart silvervos dwergkonijntje.
Hij komt bij een fokker vandaan, deze wilde hem niet omdat hij 'de foute kleur' was.
hij is overigens al 7,5 jaar bij ons.

Los daarvan is het een erg sterk, gezond en vitaal konijn. Helaas kwam ik bij deze knuffelsessie achter iets heel zieligs.
In zijn vacht, voornamelijk op zijn lichaam en maar minimaal op zijn hoofd zaten allemaal wit/grijze puntjes. Bij beter inspectie, bleek het te bewegen!!!

Natuurlijk is google mijn beste vriend en ging ik meteen zoeken op: vlooien, luizen en mijten. Echter staat daar allemaal bij dat het konijn last heeft van jeuk, kale plekken of zelfs korstjes.
Pip zit super in zijn vacht en deze kenmerken zijn dus niet van toepassing.

Mijn vraag aan de konijnenkenners van bokt, heeft iemand ervaring met de volgende symptomen:

Wit/grijzige mini beestjes die door de vacht zitten en ook bewegen.
Voornamelijk aan het uit einde en een beetje bij de huid.
het meest op het lichaam, minimaal op het hoofd.
Geen jeuk, kale plekken of korstjes.
Beestje eet gewoon prima.

Afbeelding

Afbeelding

Lief bokt, natuurlijk sta ik morgen ochtend meteen op de stoep bij de dierenarts.
Beestje kan het niet van een ander hebben. Hij zit helaas sinds een maand alleen, toen had hij het nog niet... (en voor iedereen die gaat steigeren: een konijn alleen is zielig, we zijn bezig met een opvang en een vriendje te regelen)

Wie o wie kan mij vertellen wat voor parasietje mijn lieve Pipje heeft opgelopen!?

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:26

Denk zelf aan mijt.
Is heel makelijk te verhelpen met een pipetje stronghold voor katten dat zal de dieren arts je wel voorschrijven.
Stronghold is helaas niet meer zo te koop en alleen bij de dierenarts te krijgen.
Mijn vlaamen hebben het ook een keer gehad uit het niets.
Het viel me op dat ze zich iets meer aan het krabben waren als normaal maar verder geen ongemakken.
Kan soms wel eens door het hooi of stro overgebracht worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:35

Vachtmijt, zie je vaker bij konijnen, even bij de dierenarts een pipetje selamectine halen.
Ik heb ze ook wel bij de konijnen gehad en behandel ze daar mee en dat werkt afdoende :j
Jeuk hoeft niet altijd, kale plekken ook niet, maar bij de dierenarts kun je het zo halen

Floemii

Re: Konijnenkennerers, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 16:54

Jullie zijn geweldig, bedankt!