nieuw maatje voor Tommy?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SavannahNx

nieuw maatje voor Tommy?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 17:16

hallo,
op 18 november is onze lieve Loekie overleden. Wij hadden Loekie vanaf kitten af aan, en besloten toen Loekie 7/8 was er een kitten bij te nemen. Namelijk Tommy. Tommy en Loekie moesten erg aan elkaar wennen, maar Loekie vond eigenlijk alles altijd goed. We merkten al gelijk dat Tommy nogal dominant en vaak Loekie aanviel, of niet echt aanviel maar meer ''pesten'' en een reactie aan het uitlokken was. Wij dachten dat Tommy dominant was omdat wij dat dachten te zien aan zijn lichaamstaal naar Loekie toe. Wij zijn geen katten experts, maar wij namen aan dat het draaien van de kont naar Loekie's neus en daarbij lang en laag mauwen (af en toe heel snel omdraaien en dan uithalen) toch wel dominantie was. Loekie reageerde er eigenlijk nooit op en liet het altijd gaan. Vaak waren ze dan ook aan stoeien, of misschien wel vechten af en toe.

Maar nu is Loekie dus twee maanden terug plotseling overleden. Tommy is heel erg veranderd qua gedrag. Ik heb hier toen ook een topic geopend omdat het wel leek of hij aan het rouwen was. Nu merkte ik er zelf nooit heel veel van, maar beginnen wij het thuis heel erg aan hem te merken.

Hij was altijd best een ''stille kat'', je hoorde hem nooit mauwen eigenlijk, en sinds dat Loekie overleden is, mauwt hij heel lang, echt zo'n zeurderige mauw, en soms klinkt het net alsof hij elk moment kan gaan vechten. Dit doet hij als er niemand in zijn buurt is. Hij kan eigenlijk helemaal niet meer alleen zijn. Als wij gaan slapen en dus boven zijn, blijft hij ontzettend lang mauwen totdat er iemand beneden komt om bij hem te zijn. Als ik op de bank tv zit te kijken en dus geen geluid maak, begint hij ook op diezelfde manier te mauwen en dan moet ik even praten en zeggen dat er iemand is en dan stopt hij pas.

Ook was hij nooit een schootpoesje, maar komt hij nu zodra hij de kans ziet op schoot liggen.
wij hebben het idee dat hij misschien wel een maatje mist om mee samen te zijn, alleen zijn wij erg bang dat Tommy te dominant is om een kitten te accepteren. Loekie was een heel tolerante kat, en accepteerde Tommy wel gewoon, en Tommy hem ook wel tot zekere hoogte.

wat vinden jullie? Zou hij een maatje missen? Zouden wij een maatje voor hem kunnen vinden, die hij zal accepteren? Of denken jullie dat hij geen maatje mist? Misschien tips voor als hij zo mauwt als hij alleen is?

groetjes van mij :)

ikkedus

Re: nieuw maatje voor Tommy?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 01:51

Mijn kat reageerdeook zo luidkeels op het verlies van zijn vriendinnetje. Hij was niet zo zeer dominant, maar onzeker. Ik vond zijn gedrag echt rouwgedrag en zelfs een beetje eng.
Hij ging bijvoorbeeld ineens Ziggy's speelgoed naar mij toe brengen en dan ook luid jammerend. Of hij ging er mee spelen, terwijl hij NOOIT taalde naar speelgoed.
Ik heb een nieuw maatje ( poesje ipv kater, dat matcht toch makkelijker) en hij vond het eerst echt moeilijk om haar toe te laten, maar het is nu een heel klef setje. Ze kruipen lekker bij elkaar.
Overigens komt hij nog steeds Ziggys speeltjes brengen. Minder luidruchtig, maar nog steeds met die jammermauw.
Ik ben heel nuchter, maar ik heb wel altijd het gevoel gehad dat Ziggys geest er nog is en dat hij daar op reageert. Ergens ook heel mooi en ik koester dat.
Ik zou dus zeker gaan voor een maatje, maar dan een poes. Die onderlinge dynamiek is anders en ws de behoefte aan dominantie wordt dan ook anders.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 02:19

Poeh, geen idee hoe dat rouwproces zit bij katten. Kan me zelf wel heel goed voorstellen dat hij er moeite mee heeft. :j

Mocht je nog een poes zoeken.. ik zoek voor die van mij een nieuw huisje.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 04:07

Melanie_B schreef:
Poeh, geen idee hoe dat rouwproces zit bij katten. Kan me zelf wel heel goed voorstellen dat hij er moeite mee heeft. :j

Mocht je nog een poes zoeken.. ik zoek voor die van mij een nieuw huisje.

Ja, ik denk het wel maar het kan ook wat anders zijn. Misschien dat iemand dit herkent die geen kat had die zn maatje verloor vandaar mijn post.

Als ik opzoek ga hou ik dat zeker in mn hoofd :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:54

Ik zou dan een sociale asielkat adopteren, die dus ook gewend is aan andere katten en zelf niet dominant is.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:03

Bijna 9 jaar geleden hebben wij 2 katten op latere leeftijd (11 en 13) uit het asiel gehaald welke al bij elkaar hoorden. Na 2 jaar is de oudste kat overleden. De andere kat heeft daar ook echt veel moeite mee gehad, nachtenlang miauwen en helemaal uit haar doen. We besloten er een kitten bij te nemen, maar daar keek ze niet naar om en vond ze maar irritant en druk. Uiteindelijk trok ze zich erg terug en moest ze weinig meer hebben van andere katten/dieren.

Dat rouwen heeft bij haar echt een paar maanden geduurd, vooral 's nachts leek ze erg uit haar doen te zijn. Mocht je voor een nieuw maatje gaan dan zou ik een oudere kat/poes zoeken, die goed sociaal is. Dat was bij ons wellicht ook een betere optie geweest.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:40

Hm... het gedrag dat je beschrijft (kont naar de ander) lijkt mij eigenlijk meer onderdanig dan dominant, dus misschien is Tommy koppelen aan een andere kat minder lastig dan je nu denkt :).

Mauwde Loekie veel? Onze poes horen wij nooit mauwen als de kater naast haar zit en een keel opzet. Is hij er niet, dan mauwt ze wel. Kan dat nog meespelen?

Succes en veel plezier alvast met het uitkiezen van een nieuwe kat.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:45

Bij mij was een kitten juist wel de oplossing. Minder bedreigend.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:00

Ik heb 2 katten hehad. Een grijs witten die 28 sept afgelopen jaar op 13.5 jarige leeftijd ingealapen is vanwege zwaar hartfalen. Was altijd al een zorgenkindje en had ook niet verwacht dat hij toch nog zo oid is geworden. Naast hem hadden we ook nog een zwart witte waarvan wij dachten dat hij de 20 met gemak zou halen. Kerngezonde en oer sterke kat. Nadat onze eerste kat was ingeslapen kreeg deze kat last van epilepsie, lag op het zelfde plekje buiten waar de grijze altijd lag. Wou niet meer in de bijkeuken slapen sinds de grijze weg was en je zag hem met de dag aftakelen. Hij werd binnen nog geen drie maanden blind had elke dag aanvallen en zijn rugje begon helemaal krom te trekken. Hij liep alleen nog maar wanneer het moeat. 23 dec hebben we bealoten hem ook te laten gaan. Wat ik hier mee qil zeggen is dat ook katten hun maatje verschrikkelijk kunnen missen. Een andere kat er bij zal misschien goed zijn maar als je een kitten neemt zal hij die misschien de baas willen zijn maar een wat oudere kat zou juist misschien de baas willen qorden waardoor je vechtpartijen zou kunnen krijgen. Ik peraoonlijk denk dat je exht naar je kat moet kijken en daar van uit een beslisaing nemen wat voor soort kat en dan ouder of jonger. Stekte en succes

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 13:40

JorineV schreef:
Hm... het gedrag dat je beschrijft (kont naar de ander) lijkt mij eigenlijk meer onderdanig dan dominant, dus misschien is Tommy koppelen aan een andere kat minder lastig dan je nu denkt :).

Mauwde Loekie veel? Onze poes horen wij nooit mauwen als de kater naast haar zit en een keel opzet. Is hij er niet, dan mauwt ze wel. Kan dat nog meespelen?

Succes en veel plezier alvast met het uitkiezen van een nieuwe kat.

Nee Loekie was altijd heel erg stil.
Nou aan Tommy's koppie te zien op dat soort momenten leek het wel erg gemeen. Hij draaide namelijk eerst zijn kont en daarna als Loekie dan eraan rook draaide Tommy om en haalde hij uit..

Maar, als het indd onderdanig gedrag is dan is het misschien minder moeilijk indd.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 13:42

meisje2000 schreef:
Ik heb 2 katten hehad. Een grijs witten die 28 sept afgelopen jaar op 13.5 jarige leeftijd ingealapen is vanwege zwaar hartfalen. Was altijd al een zorgenkindje en had ook niet verwacht dat hij toch nog zo oid is geworden. Naast hem hadden we ook nog een zwart witte waarvan wij dachten dat hij de 20 met gemak zou halen. Kerngezonde en oer sterke kat. Nadat onze eerste kat was ingeslapen kreeg deze kat last van epilepsie, lag op het zelfde plekje buiten waar de grijze altijd lag. Wou niet meer in de bijkeuken slapen sinds de grijze weg was en je zag hem met de dag aftakelen. Hij werd binnen nog geen drie maanden blind had elke dag aanvallen en zijn rugje begon helemaal krom te trekken. Hij liep alleen nog maar wanneer het moeat. 23 dec hebben we bealoten hem ook te laten gaan. Wat ik hier mee qil zeggen is dat ook katten hun maatje verschrikkelijk kunnen missen. Een andere kat er bij zal misschien goed zijn maar als je een kitten neemt zal hij die misschien de baas willen zijn maar een wat oudere kat zou juist misschien de baas willen qorden waardoor je vechtpartijen zou kunnen krijgen. Ik peraoonlijk denk dat je exht naar je kat moet kijken en daar van uit een beslisaing nemen wat voor soort kat en dan ouder of jonger. Stekte en succes

sterkte met het verlies. Ik had het niet zo erg gedacht, ik dacht dat honden wel wat dichter bij de mens stonden en er echt last van konden hebben maar bij katten wist ik het echt niet.. Wij gaan het ook even bij het asiel voorleggen wat zij zouden doen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 13:44

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik ga sowieso even de situatie bij het asiel leggen. Wellicht hebben hun meer kennis over wat voor kat het best bij Tommy zou kunnen passen. Alleen wil ik niet een kat een kans geven om die vervolgens terug te moeten brengen naar het asiel..

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 13:58

ikkedus schreef:
Mijn kat reageerdeook zo luidkeels op het verlies van zijn vriendinnetje. Hij was niet zo zeer dominant, maar onzeker. Ik vond zijn gedrag echt rouwgedrag en zelfs een beetje eng.
Hij ging bijvoorbeeld ineens Ziggy's speelgoed naar mij toe brengen en dan ook luid jammerend. Of hij ging er mee spelen, terwijl hij NOOIT taalde naar speelgoed.
Ik heb een nieuw maatje ( poesje ipv kater, dat matcht toch makkelijker) en hij vond het eerst echt moeilijk om haar toe te laten, maar het is nu een heel klef setje. Ze kruipen lekker bij elkaar.
Overigens komt hij nog steeds Ziggys speeltjes brengen. Minder luidruchtig, maar nog steeds met die jammermauw.
Ik ben heel nuchter, maar ik heb wel altijd het gevoel gehad dat Ziggys geest er nog is en dat hij daar op reageert. Ergens ook heel mooi en ik koester dat.
Ik zou dus zeker gaan voor een maatje, maar dan een poes. Die onderlinge dynamiek is anders en ws de behoefte aan dominantie wordt dan ook anders.

Wat mooi zeg dat ie dat doet! Deze reactie was voor mijn broertje en moeder doorslaggevend. We gaan opzoek naar een vriendje. Een poesje gaat dus gewoon met een volwassen kater?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:08

savannah030x schreef:
meisje2000 schreef:
Ik heb 2 katten hehad. Een grijs witten die 28 sept afgelopen jaar op 13.5 jarige leeftijd ingealapen is vanwege zwaar hartfalen. Was altijd al een zorgenkindje en had ook niet verwacht dat hij toch nog zo oid is geworden. Naast hem hadden we ook nog een zwart witte waarvan wij dachten dat hij de 20 met gemak zou halen. Kerngezonde en oer sterke kat. Nadat onze eerste kat was ingeslapen kreeg deze kat last van epilepsie, lag op het zelfde plekje buiten waar de grijze altijd lag. Wou niet meer in de bijkeuken slapen sinds de grijze weg was en je zag hem met de dag aftakelen. Hij werd binnen nog geen drie maanden blind had elke dag aanvallen en zijn rugje begon helemaal krom te trekken. Hij liep alleen nog maar wanneer het moeat. 23 dec hebben we bealoten hem ook te laten gaan. Wat ik hier mee qil zeggen is dat ook katten hun maatje verschrikkelijk kunnen missen. Een andere kat er bij zal misschien goed zijn maar als je een kitten neemt zal hij die misschien de baeillen zijn maar een wat oudere kat zou juist misschien de baas willen qorden waardoor je vechtpartijen zou kunnen krijgen. Ik peraoonlijk denk dat je exht naar je kat moet kijken en daar van uit een beslisaing nemen wat voor soort kat en dan ouder of jonger. Stekte en succes

sterkte met het verlies. Ik had het niet zo erg gedacht, ik dacht dat honden wel wat dichter bij de mens stonden en er echt last van konden hebben maar bij katten wist ik het echt niet.. Wij gaan het ook even bij het asiel voorleggen wat zij zouden doen.

Ik had er wel van gehoord, ook een collega van mij met haar twee katten, allebei binnen een jaar weg. Maar juist doordat de oudste zon ontzettende sterke kat was hadden we het nooit verwacht. Binnen een paar dagen merkten we het al bij hem. Epilepsieaanvallen en niet meer in de vertrouwde bijkeuken willen verblijven. Daar begon het mee. Maar in no time ging hij van een sterke gezonde kat naar een hoopje ellende die bij het minste al omviel omdat zijn stabiliteit helemaal weg was door de aanvallen en zijn rug. Binnen nog geen drie maanden verdween zijn zicht en we konden gewoon merken dat hij het had opgegeven. Hij is 14.5 geworden en ze hebben beiden een super leventje gehad. We hebben de juiste keuzes gemaakt voor hun beiden en heb er geen spijt van. Verdriet ja tuurlijk hebben ze gehad vanaf dat ze 9 en 12 weken oud waren dus heel lang. Onze kinderen waren dol op ze maar dit was het eerlijkst naar hun toe. Maar het ging wel erg snel allemaal. De jongste hebben we geen afacheid van kunnen nemen omdat het onverwachts kwam. Dachten dat hij zijn pootje had gebroken omdat hij daar niet meer op kon lopen maar bleek achteraf een bloedprop te zijn door hartfalen en moeat gelijk ongeslapen worden. De oudste zagen we dusdanig aftakelen dat we de laatste weken al bezig waren afscheid te nemen. We wouden hem de stress van kerst en oud en nieuw niet meer aandoen. Ik hoop voor ts dat ze een leuk katje vond waar ook tommy het mee kan vinden want ja ook katten kunnen er onderdoor aan gaan als hun maatje vervalt....