Welk kattenras past bij ons?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 04:37

Ik dacht ook gelijk aan een Abessijn. Wij hebben afgelopen juli een jong katertje uit het asiel gehaald die erg veel wegheeft van een Abessijn qua uiterlijk en karakter dus de DA en wijzelf ook vermoeden een kruising. Hij kan de hele dag door wel spelen, apporteer ook. Hij speelt heel graag met ons, komt ook z'n speelgoed brengen als hij wil spelen maar kan ook goed zichzelf vermaken. Reizen heeft hij geen probleem mee, zit lekker relaxed in de auto en bij de dierenarts is ie ook totaal niet bang ofzo. Maar ik zou hem absoluut niet zonder andere kat erbij houden :n

Supervixen

Berichten: 12868
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 07:28

Een asielkat.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 07:53

Een iets minder bekend ras: de pixie bob (en je hebt ze ook gewoon met staart). Die van ons is in ieder geval dikke maatjes met onze hond. Catsindisguise.nl vonden wij een hele goede fokker.

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 08:03

Ik heb twee Munchkin poezels. Zijn ook erg aanhankelijk en lopen de hele dag achter je aan. Mega speels en ook rete slim (onze rooie kan zo goed aporteren dat menig hond er een voorbeeld aan kan nemen en nu probeer ik hem ook te leren zitten, gewoon omdat het kan)
De poes zou ook het liefste de hele dag bij me zijn en ik weet zeker dat ik die overal mee naar toe zou kunnen nemen. Even voor de duidelijkheid, dat doe ik dus niet!

Munchkin kan ik ook echt aanraden! Ik zou er zo nog 10 willen <3

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:08

Shettepret schreef:
Ik heb twee Munchkin poezels. Zijn ook erg aanhankelijk en lopen de hele dag achter je aan. Mega speels en ook rete slim (onze rooie kan zo goed aporteren dat menig hond er een voorbeeld aan kan nemen en nu probeer ik hem ook te leren zitten, gewoon omdat het kan)
De poes zou ook het liefste de hele dag bij me zijn en ik weet zeker dat ik die overal mee naar toe zou kunnen nemen. Even voor de duidelijkheid, dat doe ik dus niet!

Munchkin kan ik ook echt aanraden! Ik zou er zo nog 10 willen <3

Waarom zou je een kat met dwerggroei willen? :=

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:19

De rassen die je opnoemt vergen wel wat meer dan een gewone htk kat. Vooral heel veel aandacht juist omdat ze zo op mensen gericht zijn. Daar moet je ook tegen kunnen en niet onderschatten. Ik ken verschillende mensen met een devon rex en die gaan dus wel overal mee naar toe. Zelf zou ik knettergek worden van dat constante aandacht eisen :o

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:21

Ik raad het je echt af om je kat overal mee naar toe te nemen. Katten zijn ook nog eens vrij stress gevoelig en krijgen vaak last van hun blaas door stress.

Tortilla

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:23

Ik vind een modern type siamees heel goed bij jullie eisen passen. Ontzettend aanhankelijk, zitten het liefst op je leeswerk of de te vouwen was en willen overal bij zijn. Ik denk dat als je van kitten af aan mee zou nemen naar kantoor dat dat niet echt een probleem op zou leveren, vreemde mensen vinden ze vaak geweldig. Wel zou ik er dan een tweede kat bij nemen..

Willen jullie de kat mee nemen naar één plek, of echt overal waar je naartoe gaat?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:26

Bij de sphynx moet je oppassen met gezondheidsproblemen.Vaak hebben veel van dit soort katten darmproblemen wat betekend aanhoudende diaree en zo of huidproblemen.Verder kies je voor het oosterse type kat,die zijn heel levendig en leuk,maar we krijgen ze nogal eens in het asiel omdat mensen slecht tegen het luidruchtige kunnen.Ze kunnen nogal mauwen :-).

Persoonlijk ben ik verliefd op de gezonde variant van de spynx ,de cornisch rex. Ik vind zijn velletje zo zalig om te aaien.

Rennie89
Berichten: 37267
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:28

Mijn kruising Noor vind het leuk om overal mee te gaan maar een mandje vind hij niet fijn in de auto. Hij heeft wel blaasgruis nu dus ik doe wel wat voorzichtiger. Had hem meegenomen naar kerstavond bij m'n ouders met familie maar dat was toch net iets teveel voor hem. :') heb hem toen maar weer terug gebracht naar huis want hij bleef naar de bak gaan om te plassen. Mijn poes (volle Noor) vind een mandje ook niks maar lijkt weinig moeite met verandering te hebben. Nam ze altijd mee op de scooter, kater vond dat helemaal fantastisch :') poes vond dat weer minder. Auto moeten ze nog aan wennen dus moet dat even opbouwen zodra de kittens wat groter zijn en/of weg zijn. Het kan dus prima maar je moet wel kijken tot hoe ver de kat zelf prettig vind.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 16:54

Bedankt voor de reacties! :D

Rider Fijn om uit eerste hand het één en ander over de Abessijn te horen! Dat erge aanhankelijke is zeer gewenst, dat is precies wat ik zoek! Alle kattenrassen die ik overweeg zijn "opdringerig" dus dat zou ook wel goed moeten komen.

Eef_Bam Ik ben het niet helemaal met je eens. Zeker de zeer mensgerichte rassen vinden het helemaal niet leuk om alleen thuis te zijn extra kat of niet, die hechten zich gewoon heel erg aan hun mensen. Idem met territorium die komt dan toch echt op de tweede plek. Mocht de kat niet graag mee gaan dan doen we dat ook niet. En aangezien het er steeds meer op lijkt dat er toch 2 moeten komen is meenemen ook niet heel praktisch meer.

elenaMM77 Dat is wel heel leuk :D. Ik begrijp dat jij je Abessijn wel alleen gehouden hebt? Was jouw gezelschap voldoende voor haar? Het is niet onze intentie op de kat als een hond te behandelen hoor. Het is meer dat als de kat het leuk vindt dan zou het kunnen.

lizy29 Dat meedoen met alles vinden wij juist erg leuk! Als we een kat in huis halen willen we dat ook wel graag merken om het zo maar even te zeggen :+. Jullie hielden hem alleen?

chocky84 Zeker ook een interessant ras inderdaad! een bengaal. Wij hebben vergelijkbare verhalen gelezen en dat sprak ons erg aan maar een bengaal schijnt mensgericht te zijn maar niet heel aanhankelijk en zodoende spraken andere rassen ons toch meer aan. Maar misschien dat het toch een goed idee is om contact op te nemen met een fokker, kijken wat zij vinden.

Lukasje Dat spreekt ons allemaal dus aan aan een CR. Dat liever niet alleen houden daar gaan we nog maar is extra naar kijken en bespreken met fokkers. We willen geen eenzame kat ;).

Resistance Wij willen geen langhaar ivm met verharen :o. Dat schijnen langharen toch wel heel erg te hebben en om dan nog maar niet te beginnen over de rui periode. Wij hebben er helemaal niks meer dat als de kat even in de buurt is geweest je onder de haren zit. :) Dus ik vrees dat een Noorse boskat geen goede keuze voor ons is.

lifaya De kans is heel groot dat het er ook 2 worden. Daar lijkt iedereen het toch wel over eens te zijn. :) Je hebt hele mooie katten maar langhaar is echt niks voor ons. Als de kat stress ervaart van het meenemen dat blijft hij gewoon thuis, het kan het moet niet.

lovelucydan Een Sphinx lijkt inderdaad een hele goede keuze te zijn.

Toffeltje Bedankt ik zal eens kijken!

Shettepret Bedankt voor je reactie maar met dat ras hebben we helemaal niks, die korte pootjes :?

Tortilla Ik heb wat moeite met de looks van de moderne siamees en dan vooral het kopje. Misschien moet ik ze eens in het echt zien :). In eerste instantie is zijn plekje gewoon thuis, mocht hij het leuk vinden om mee te gaan naar het werk dan kan dat. Vakanties etc mogelijk, maar niks hoeft alles mag. :D
.............

We hebben weer wat nieuwe pointers om over na te denken. Ik denk dat we er goed aan doen de verschillende rassen eerst is even in het echt te zien en wat meer informatie te vragen bij fokkers. Ben benieuwd wat het gaat worden :+.

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:08

Hier een bengaal en een Abessijn. Je hebt je handen er vol aan. Beide zeer intiligent en vinden het leuk om trucjes te leren. Het liefst bemoeien ze zich echt overal maar dan ook echt overal mee. Het enige verschil is dat de bengaal erg luidruchtig is. Ze praat de hele dag en heeft veel verschillende toontjes. Zo heb je de miauw ik kijk gewoon wat om mij heen maar je hebt ook een miau die je verteld dat er stoute plannen gemaakt worden.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:28

Een kat meeslepen lijkt me geen goed plan, heb er nog nooit een gezien die daar niet gigantisch van in de stress schoot. Dan zit je binnen de kortste keren met een blaasontsteking oid.

Zoals je al zei is een kat nooit precies als de rasbeschrijving. Misschien heb ik altijd de verkeerde dieren gezien, maar bijna geen een van de raskatten die ik ken voldoet aan de rasbeschrijving. Je kan net zo goed voor een rasloze kat gaan.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:32

@ts nee wij hadden meerdere katten maar hij was meer in ons geïnteresseerd dan in de andere katten. Kwam ook omdat die een heel ander energie niveau hadden.

Waar hij vandaan kwam woonden meerdere abbesijnen en dat was echt een grote gezellige, zeer aanwezige familie.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:04

lisem94 schreef:
elenaMM77 Dat is wel heel leuk :D. Ik begrijp dat jij je Abessijn wel alleen gehouden hebt? Was jouw gezelschap voldoende voor haar? Het is niet onze intentie op de kat als een hond te behandelen hoor. Het is meer dat als de kat het leuk vindt dan zou het kunnen.


de eerste 6 jaar wel.. ze was een echte haaibaai, b**** van de buurt.. ze had dan ook totaal geen behoefte aan kattengezelschap.. later heb ik er een kat en hond bijgenomen.. tot op 20 jarige leeftijd (waarop ik haar heb laten inslapen) was 1 blik van haar voldoende om iedere kat te laten afdruipen, zelfs de kittens die ik vorig jaar heb aangeschaft (hond was overleden) gingen met een grote boog om haar heen.. Ze was, nadat ze over haar mensen schuwheid heen was (was een sos kattenhulp kitten), een mensenkat vooral.

Lous

Berichten: 24251
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:20

Qua moderne Siamees OKH heb je ook tegenwoordig veel verschillen qua uiterlijk. Het extreme is echt wat ze graag op de show zien. Deze zijn meestal ook wat duurder.
Dan heb je de minder extreme. Geen showmaterial, maar die zijn doorgaans dus een stukje goedkoper.

Tortilla

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:30

Met moderne siamees bedoel ik eigenlijk alles behalve de thai siamees. Je hebt ze in allerlei varianten, van het extreme tot helemaal niet zo. Maar naar mijn ervaring (we hebben er een stuk of vier gehad) hadden ze ongeacht het uiterlijk allemaal dat typische karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:30

lisem94 schreef:
Bedankt voor de reacties! :D

Rider Fijn om uit eerste hand het één en ander over de Abessijn te horen! Dat erge aanhankelijke is zeer gewenst, dat is precies wat ik zoek! Alle kattenrassen die ik overweeg zijn "opdringerig" dus dat zou ook wel goed moeten komen.

Eef_Bam Ik ben het niet helemaal met je eens. Zeker de zeer mensgerichte rassen vinden het helemaal niet leuk om alleen thuis te zijn extra kat of niet, die hechten zich gewoon heel erg aan hun mensen. Idem met territorium die komt dan toch echt op de tweede plek. Mocht de kat niet graag mee gaan dan doen we dat ook niet. En aangezien het er steeds meer op lijkt dat er toch 2 moeten komen is meenemen ook niet heel praktisch meer.

elenaMM77 Dat is wel heel leuk :D. Ik begrijp dat jij je Abessijn wel alleen gehouden hebt? Was jouw gezelschap voldoende voor haar? Het is niet onze intentie op de kat als een hond te behandelen hoor. Het is meer dat als de kat het leuk vindt dan zou het kunnen.

lizy29 Dat meedoen met alles vinden wij juist erg leuk! Als we een kat in huis halen willen we dat ook wel graag merken om het zo maar even te zeggen :+. Jullie hielden hem alleen?

chocky84 Zeker ook een interessant ras inderdaad! een bengaal. Wij hebben vergelijkbare verhalen gelezen en dat sprak ons erg aan maar een bengaal schijnt mensgericht te zijn maar niet heel aanhankelijk en zodoende spraken andere rassen ons toch meer aan. Maar misschien dat het toch een goed idee is om contact op te nemen met een fokker, kijken wat zij vinden.

Lukasje Dat spreekt ons allemaal dus aan aan een CR. Dat liever niet alleen houden daar gaan we nog maar is extra naar kijken en bespreken met fokkers. We willen geen eenzame kat ;).

Resistance Wij willen geen langhaar ivm met verharen :o. Dat schijnen langharen toch wel heel erg te hebben en om dan nog maar niet te beginnen over de rui periode. Wij hebben er helemaal niks meer dat als de kat even in de buurt is geweest je onder de haren zit. :) Dus ik vrees dat een Noorse boskat geen goede keuze voor ons is.

lifaya De kans is heel groot dat het er ook 2 worden. Daar lijkt iedereen het toch wel over eens te zijn. :) Je hebt hele mooie katten maar langhaar is echt niks voor ons. Als de kat stress ervaart van het meenemen dat blijft hij gewoon thuis, het kan het moet niet.

lovelucydan Een Sphinx lijkt inderdaad een hele goede keuze te zijn.

Toffeltje Bedankt ik zal eens kijken!

Shettepret Bedankt voor je reactie maar met dat ras hebben we helemaal niks, die korte pootjes :?

Tortilla Ik heb wat moeite met de looks van de moderne siamees en dan vooral het kopje. Misschien moet ik ze eens in het echt zien :). In eerste instantie is zijn plekje gewoon thuis, mocht hij het leuk vinden om mee te gaan naar het werk dan kan dat. Vakanties etc mogelijk, maar niks hoeft alles mag. :D
.............

We hebben weer wat nieuwe pointers om over na te denken. Ik denk dat we er goed aan doen de verschillende rassen eerst is even in het echt te zien en wat meer informatie te vragen bij fokkers. Ben benieuwd wat het gaat worden :+.



Ik heb van onze langharen kwa uitval nooit meer last gehad dan van onze kortharen. Maar ik begrijp het! :) Succes verder met de zoektocht! :)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:02

et is juist andersom,van een langhaar heb je minder last van haar dan van een korthaar.Bij langharen krijg je een soort wolbollen die aan elkaar kleven.Bij kortharen krijg je overal lossen haren die ergens in kruipen.Het grootse drama haar vind ik onze Brit met haar dubbele vacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:04

beatje schreef:
et is juist andersom,van een langhaar heb je minder last van haar dan van een korthaar.Bij langharen krijg je een soort wolbollen die aan elkaar kleven.Bij kortharen krijg je overal lossen haren die ergens in kruipen.Het grootse drama haar vind ik onze Brit met haar dubbele vacht.



Dit inderdaad. Die korte haren zijn veel stroever en lijken statischer en blijven overal aan vast plakken. Als ze zich uitschudden vliegt dat haar ook veel gemakkelijker rond... bij en langhaar blijft het meer aan de kat zitten.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:06

Het verzamelde pluis van vijf Birmanen wil je absoluut niet door je hele huis hebben, geloof me. Het zit overal. Overal.

Rennie89
Berichten: 37267
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:08

Bij birmanen en ragdols wel, maar ik heb weinig last van losse haren met mijn Noor en kruising Noor... wel idd wolhaarstukjrs

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Welk kattenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:10

Hoe zit dat dan met cornish rexen?
En coones?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:12

Dat van mijn boskat en somali zit alleen op de plekken waar ze slapen. Natuurlijk kom je wel eens haar tegen, maar niet meer dan dat van een korthaar.

(Ik probeer overigens niemand te overtuigen hoor, iedereen moet natuurlijk gewoon de kat nemen die hij wil :) )

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:14

Ik was pas toevallig bij iemand die Noren fokte, die lijken inderdaad niet zo te haren als de Birmanen. Ze had meer dan tien katten lopen en nergens een haartje te bekennen. En ik geloof niet dat ze nou de hele dag aan het poetsen was.