Een maand of drie geleden zat er ineens een konijn bij de pony's. Er lopen altijd wel wilde konijnen rond, maar deze is waarschijnlijk ergens ontsnapt want hij komt op je af als je voer hebt, pakt wortels uit de hand en heeft een creme-met-grijs gevlekte kleur ipv wildkleur. De eerste dagen dat hij bij ons was groef hij overal beginnetjes van holen, maar nooit iets dieps. We zien hem altijd gewoon op het gras of in de paddock zitten.
Ik weet helemaal niets van konijnen, maar een week geleden leek hij wat slomer en zat hij steeds met halfgesloten ogen te zitten (hij heeft geen hol, zit altijd in het gras/op de paddock en kan overal in de stal schuilen, ook in de hooivoorraad). Hij wilde ook niet meer echt konijnenvoer eten en stopte steeds na eeen paar hapjes (daarvoor wel). Vangen lukte echter nog niet. Halverwege de week hoorde ik hem ook niezen/snotteren dus ik wil kijken of ik hem morgen kan vangen om naar de dierenarts te brengen als hij zich laat vangen, of voor hulp of voor een spuitje. Het enige wat ik weet is dat hij geen signalen van myxamatose vertoont, en aangezien ik niet weet hoe hij tot drie maand geleden woonde (in een hok?) weet ik ook niet hoe waterdicht hij is en vermoed ik dat hij wel eens longontsteking kan hebben. Klopt het dat de overlevingskansen dan niet hoog zijn? Of zijn er nog andere dingen die we moeten overwegen?
Jeika
Geplaatst: 12-01-17 20:04
Hoe lang loopt hij al rond? In ieder geval moet je echt zorgen dat je hem te pakken krijgt. je kunt bijvoorbeeld een grote doek over hem heen gooien als hij komt eten. Succes!
Goeie tip! Ik heb helaas nog nooit in mijn leven een konijn vastgehad, dus ik ben benieuwd. Ik heb ook geen reismand en helaas moet ik hem een kwartier op de fiets naar de dierenarts brengen. Ik heb wel dozen, maar knaagt hij daar niet doorheen?
Meestal niet waarschijnlijk is hij als ie in een doos zit toch zo geschrokken dat hij wel stil zit. Wel de doos dichthouden met iets,anders is je konijn zo foetsie vastpakken gaat het snelst bij het nekvel/rugvel
maylotje
Geplaatst: 12-01-17 20:12
Kun je geen reismandje lenen bij de da? Of een soort valletje? Dan heb je hem/haar misschien sneller te pakken.
Bedankt voor de tips, hier kan ik wel iets mee (en het konijn hoop ik ook). Herkennen jullie ook het ziektebeeld? Aangezien hij al een week lang vooral voor zich uit zit te staren denk ik dat hij al een week lang niet lekker is. Ik had het idee dat hij vandaag ook een vieze neus had. Denken jullie dan aan verkoudheid of longontsteking of iets anders? En wat zijn dan de vooruitzichten? Ik kende vroeger een professionele konijnenfokker waarvan het dak tijdens een storm van de schuur waaide. Een paar duizend konijnen zijn toen een nacht lang natgeregend, kregen longontsteking en gingen allemaal dood. Ik ben dus wel benieuwd naar wat de overlevingskansen van dit konijn zijn, en wat de dierenarts allemaal zal doen?
Ik zou hem vangen en de dierenbescherming bellen. Heb zelf wel eens een konijn met myxomatose gevangen en die kwamen ze vrij vlot halen. Dat is wel super besmettelijk dus had ik niet gedaan als ik zelf konijnen had gehad. Ziet er in de eerste instantie ook zo uit als jij zegt maar word veel erger en is een doodsvonnis. Met een flinke logontsteking kunnen ze het wel overleven maar de vraag is hoe ver het al is.
daffieduck83
Geplaatst: 12-01-17 20:30
Sloom en slecht eten zijn in elk geval geen goede tekenen. Het kan van alles zijn, van gas of verstopping tot bijvoorbeeld VHS en andere virusvarianten. Helaas zijn konijnen harde beestjes en meestal als ze symptomen gaan vertonen is het diertje al behoorlijk ziek.
Wel goed dat je je om het diertje bekommert.
Je kan het konijn het best vangen door er een handdoek overheen te gooien en hem daar in wikkelen. Dan kan je hem in een doos of kattenmandje vervoeren.
Als je een auto tot je beschikking hebt, kan je hem ook een hoge boodschappentas nemen of twee uitgeklapte boodschappenkratjes.
Myxamatose ken ik van wilde konijnen, een aantal jaar geleden was het weer myxamatosetijd en toen heb ik een wild konijn naar de dierenarts gebracht om af te laten maken. Dat konijn was helemaal wild maar was al een dag opvallend tam en een dag later had hij gezwollen rozegevlekte ogen en neus.. Ik heb toen de dierenarts vantevoren gebeld met de vraag of we mochten komen ivm besmettelijkheid. Toen had ik echter een auto en een konijnenvanger die het zware werk deed, ik deed alleen het transport.
hoefijzers
Geplaatst: 12-01-17 20:47
Konijnen kunnen slecht tegen nattigheid zoáls nu met die regen. Dit konijn is hoogstwaarschjnnlijk een huiskonijn en dus niet gewend aan het leven in het wild. Konijnen worden sowieso niet zo oud in het wild hooguit twee jaar. Als een konijn zich niet lekker voelt stopt het ook met eten en dat is levensbedreigend. Het maagdarmstelsel is heel gevoelig en mag niet stil komen te liggen. Ik denk dat dit konijn verkouden/snot heeft. Hier kan een konijn gemakkelijk aan overlijden.
Ik raad je aan het konijn naar stal te lokken en deze dan af te sluiten indien mogelijk.
Je kan het konijn in een doos doen met een handdoek of wat stro erin. Deze doos kun je dan in een sporttas doen. Zo deed ik het vroeger ook.
Als je naar een dierenarts gaat ga dan liefst naar een konijnkundige. Zie de lijst op http://www.konijnen.nl
Goed van je dat je je om het beestje bekommerd.
Anoniem
Geplaatst: 12-01-17 21:06
Door de tips hierboven had ik al bedacht dat ik hem/haar (als ik hem gevangen krijg ) inderdaad in een handdoek in een doos doe, en die dan weer in een boodschappentas of ikeatas doe, maar een sporttas is ook een idee. Mocht het karton sneuvelen dan is er tenminste nog een barriere.
Het gekke is ook dat het konijn in het begin ook vaak in de stal zat, maar juist nu hij ziek is zou je verwachten dat hij daar zit bij het hooi, maar nu blijft hij buiten. We hebben zijn voerbakje onder de overkapping gezet maar daar wil hij niet meer onder, dus krijgt hij nu zijn konijnenvoer/wortel waar hij zit, maar na een paar hapjes stopt het eten steeds. De eerste paar dagen wil ik het wel even aankijken, maar nu het nog steeds niet beter is wil ik wel iets doen, helemaal nu het zo vies regent en het straks weer een week -5 is.
Stel dat hij inderdaad verkouden is of snot heeft en hij er kan iets tegen gedaan worden, hoe ziet dat er dan uit? Moet je hem dan dagelijks medicatie geven, moet hij binnen blijven? Of krijgt hij 1 spuit en moet hij het voor de rest zelf doen? Ik heb echt geen flauw idee.
Ons snotterige konijn moesten we dagelijk een spuitje met een drankje er in geven. Maar mocht het een huiskonijn zijn kan het goed dat hij/zij snel weer tam is.
Nog even een berichtje voor alle meedenkers; vanochtend heb ik het konijn na een uur zoeken en tussendoor stalklusjes doen eindelijk kunnen vangen en in een doos met hooi mee naar huis genomen. Daar heeft hij nog twee uurtjes op een kruik tussen twee warme flesjes water kunnen bijkomen met een wortel en toen is hij ingeslapen. Hij was er al behoorlijk slecht aan toe met bijna gesloten oogjes, een snotneus en een hoop luizen en nieste ook. Nu sneeuwt het hier alweer flink dus ik ben blij dat we hem nog een week kou en sneeuw hebben kunnen besparen. Iedereen bedankt voor het meedenken!