Tips voor een hond met nierinsufficiëntie

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JustLizz

Tips voor een hond met nierinsufficiëntie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 11:07

Hoi Bokkers,

Vorig jaar is bij mijn dalmatiër van 10 (inmiddels is hij 10,5) nierinsufficiëntie vastgesteld (lichte mate).
Op advies van de dierenarts zijn we toen overgeschakeld van zijn normale brokken naar dieetvoeding speciaal voor de nieren. Hij heeft geen medicijnen nodig volgens de dierenarts (weet ook niet of die er zijn).

Ik heb toen gekozen voor Hill's K/D Renal Health (kan ik vrij voordelig bestellen via Zooplus). Nu hebben die relatief recent de brok veranderd zodat de honden het makkelijker eten. Veel honden met nierproblemen schijnen lastige eters te zijn.

Mijn hond heeft geen problemen met eten in het algemeen en dus ook niet met de brokjes en had dat hiervoor ook niet. Zelf vind ik ze echter niet lekker ruiken (eerder zelfs best vies voortaan) en de eerste paar weken nadat ze de brok veranderd hadden heeft mijn hond ook weer wat meer last gehad met binnen plassen. Inmiddels is dat wel weer over, maar mijn gevoel bij deze specifieke brok is niet meer helemaal fijn, zeker omdat ik de brokken niet lekker vind ruiken (ben nu met de tweede of derde zak bezig, dus voer het al wel weer eventjes).

Hebben jullie tips voor andere geschikte merken? Geschikte voeding/extra's in het algemeen bij honden met nierproblemen?

Verder is mijn hond aan de magere kant, wat kan je een hond met nierfalen veilig als extra geven zodat hij wat aankomt? De dierenartsen waarschuwen vaak dat honden met een nierdieet snel dik worden, maar dat gebeurt bij die van mij dus zeker niet.

Alvast bedankt voor jullie tips!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:44

Je zou ook kunnen kijken naar versvlees merken. Meestal is het zo dat honden met lichte nierproblemen de eiwitten in vers vlees makkelijker kunnen verwerken dan die uit brokken.
Mijn collie krijgt versvlees van Duck.

SVRL

Re: Tips voor een hond met nierinsufficiëntie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:56

Voor suplimenten kan ik je MedPets aanraden. Ik bestel daar kruiden voor mijn paard die oedemen vormt. Bij de paarden zijn er nier ondersteunende producten, ik vermoed dat ze ook wel wat voor honden hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:04

Solidago van A Vogel werkt ook erg goed, mijn katten krijgen van jongs af aan een paar druppels door het water om later problemen te voorkomen.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:14

zou ook Duck geven, hebben ze een speciale versie van voor de nieren dacht ik

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:42

Mijn oudje heeft hetzelfde en die krijgt herrmanns sensitiv. Het is een blikvoer. Niet goedkoop maar ongelofelijk hoe goed hij het er op doet. Ik voer alle smaken door elkaar.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 20:20

Waaslander schreef:

Deze heb ik nog niet gevonden, zal eens kijken of ze dat hebben want lijkt me wel belangrijk dat hij iets van een soort nierdieet krijgt als de dierenarts dat ook adviseert.

Die druppels ga ik eens bekijken Marleen, zijn dat de druppels voor mensen?

Die herrmanss ga ik ook bekijken. Is dat speciaal voor nierpatiënten Jennyj01?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:32

Nee maar het is kwalitatief heel goed zonder allemaal rommel. De mijne gaat er super op. Zelfs zo goed dat mensen in het park me gewoon aanspreken. Hij is weer fit en vrolijk.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:45

Trovet en Sanimed zijn fijne merken brok vind ik. Zien in de praktijk niet veel honden met nierinsufficientie maar met name de Sanimed wordt altijd goed gegeten. Uiteraard wel alleen via een dierenarts te krijgen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:49

geen ervaring met nierinsufficientie bij honden, wel met dalmatiërs en die eten door de band meer dan de richtlijnen die op zakken voer worden aangegeven. (Of het ligt aan die van mij en mijn vriendin, maar 2x de aanbevolen hoeveelheid is voor de jongere honden geen rariteit).

Royal Canin heeft geloof ik ook een speciale brok. Maar zelf voer ik wel brok erbij, maar veelal kvv met gekookte groenten en voor de jonge hond (6m) nog wat extra rijst of pasta en scheutje olie om op gewicht te blijven, van meer vlees/eiwit krijgt ze "vuile" oren, ook een gekend "huidprobleem" bij dalmaten.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:59

JustLizz schreef:
Waaslander schreef:

Deze heb ik nog niet gevonden, zal eens kijken of ze dat hebben want lijkt me wel belangrijk dat hij iets van een soort nierdieet krijgt als de dierenarts dat ook adviseert.

Die druppels ga ik eens bekijken Marleen, zijn dat de druppels voor mensen?

Die herrmanss ga ik ook bekijken. Is dat speciaal voor nierpatiënten Jennyj01?

de Duck Therapie

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 10:16

Bedankt Waaslander, ik had inmiddels de omschrijvingen per product nog even goed gelezen en dacht al dat het die variant dan zou moeten zijn.

Heb na wat zoeken ook de voedingsrichtlijn gevonden en nog wat meer info over de samenstelling. Ik ga het eens bekijken, mijn hond heeft nooit op die manier eten gehad altijd alleen brok. Zou je het ook kunnen combineren met brokjes? En kan een oudere hond nog wennen aan vers als hij altijd brokken heeft gehad?

@petitparis: ja mijn ervaring is inderdaad ook wel dat mijn hond altijd vrij veel moest eten om op gewicht te blijven, het zijn natuurlijk ook wel actieve honden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:04

Mijn senior kon de overstap naar rauw vlees niet maken. Blik was geen probleem.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:00

hier nooit problemen gehad met overstap, oudste was wel pa 7
momenteel geef ik 's morgens brok en 's avonds vlees, geen probleem maar zijn wel gewoon gezonde honden. Heb een hond gehad met de ziekte van Addison met ook heel slechte nierwaarden. deze hond kon geen brokken verteren, wel vers vlees

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie