Is mijn kat eenzaam?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kana

Is mijn kat eenzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 12:56

Dag :D

Ik kan wel wat meningen gebruiken! :)

Sinds een week heb ik een nieuwe kat. Chippie, een 10 jaar oude kater.
Chippie komt uit een huis met 3 honden en een kindje van 6,5. Erg druk dus. Chippie moest ook vechten voor zijn eten en aandacht.

De vorige eigenaresse deed Chippie weg ivm een verhuizing en omdat er vaak ruzie was tussen de kat en het kleinste hondje daar. Wel gaf ze aan dat chippie veel interactie had met de andere 2 honden.

Nu leeft Chippie in een appartement alleen met mij, ik ben 85% van de tijd thuis. Ik merk dat Chippie extreem veel aandacht vraagt en altijd bij mij in de buurt wil zijn. Ik heb het gevoel dat Chippie zich verveeld/eenzaam is. De grond ligt bezaaid met speeltjes(maakt er minimaal gebruik van) en ook heb ik een hersenspelletje waarin brokjes kunnen waar ik 1 keer per dag gebruik van maak om Chippie bezig te houden.

Als ik naar de winkel ben geweest en terugkom dan wil Chippie meteen aandacht, zodra ik ergens zit komt hij bij me zitten. Hij wil constant bij me zijn en veel aangeraakt worden.

Ik begin te twijfelen of het een goede keus was om Chippie te verhuizen naar een zo'n rustige omgeving, misschien mist Chippie een ander gezelschapskat/dier. Het probleem is, ik wil niet nog een kat omdat ik daarvoor mijn appartement te klein vind.

Iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik erachter komen dat hij zich echt verveeld eenzaam voelt? Of hebben katten een langere wen periode nodig van drukte naar rustig? Ik ben best bekend met katten, heb ze mijn hele leven gehad maar ik twijfel nu of de kat wel echt gelukkig is.

Dit is Chippie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kana op 04-01-17 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Is mijn kat eenzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:00

Misschien is Chippie zo gewend aan vechten voor aandacht dat hij nu continue aanraking vraagt. Het is wel een mooie kat zeg!

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:09

Je hebt hem echt nog super kort, hij is nog volop aan het wennen dus je kan nu nog niet zoveel zeggen over hoe hij is. Het duurt weken soms wel maanden voordat een kat na herplaatsing op zijn plek is.

Geen hem de tijd om te wennen.

Over een aantal maanden is het vroeg zat om is goed te kijken naar zijn leef situatie.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:10

Je bent er wel veel voor em en hij is niet veel alleen, heel positief.
Wel is het zo dat ook veel katten graag een soortgenoot in huis toch fijn vinden.
Je zou het eens aan de dierenarts kunnen vragen of er ruimte genoeg is voor een andere kat.

Een mooie trouwens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:13

Het kan zijn dat Chippie nu juist bijkomt van alle hectiek. 3 honden en een klein kind is voor een kat best druk, niet alle katten kunnen daarmee omgaan.

En misschien is het gewoon een enorme knuffelkont. Onze kat zit ook in z'n uppie (wel vrijwel altijd iemand thuis of in ieder geval om de 3/4 uur thuis) en die kan geweldig zichzelf vermaken, maar vind het ook prima om met ons te spelen of om heerlijk te kroelen op de bank of op bed. Heb niet het idee dat ie eenzaam is. Sterker nog, als ie een andere kat ziet krijgt ie stress en gaat ie over z'n nek :')

Sommige katten vinden het wel prima, alle aandacht van baasje voor hun :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:18

Misschien is Chippie nu alle aandacht die hij gemist heeft aan het Inhalen?

Hij woont pas een week bij je dus hij kan nog niet echt gewend zijn. Eerst maar even langer aankijken?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:33

lisem94 schreef:
Je hebt hem echt nog super kort, hij is nog volop aan het wennen dus je kan nu nog niet zoveel zeggen over hoe hij is. Het duurt weken soms wel maanden voordat een kat na herplaatsing op zijn plek is.

Geen hem de tijd om te wennen.

Over een aantal maanden is het vroeg zat om is goed te kijken naar zijn leef situatie.

Ja je hebt gelijk, ik moet het misschien eerst nog wat langer aankijken.
Zou het alleen sneu vinden voor de kat als hij zich te veel verveelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:42

Wat langer aankijken is zo gek nog niet. Een van mijn katten kwam na een half jaar opvang bij mij. Het heeft zeker een half jaar geduurd voor hij echt een beetje zijn plek had gevonden. En pas met een jaar was hij écht zichzelf.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:52

Oke duidelijk, bedankt allemaal.
Ga het wat langer de tijd geven.

Ben net een crazy cat lady die zich veel te druk maakt. := :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:57

Wat fijn om te zien dat je je zo om zijn welzijn bekommerd! Zoals de mensen voor mij ook al aangeven: geef Chippie de tijd om te wennen, dat kan tot wel 6 maanden duren. Daarnaast is hij een wat oudere kat. Die slapen vaak wat meer en spelen wat minden, hoort bij de leeftijd. Ik denk dat je je voor nu nog geen zorgen hoeft te maken, maar houd hem wel in de gaten. Als hij geen zin meer heeft in eten of zich terug gaat trekken kan het wel zijn dat hij zich echt eenzaam voelt. Beetje de kattenequivalent van een depressie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:58

Hij is er pas een week. Hij zal ook nog echt moeten wennen aan de nieuwe omgeving.
Je zal zien dat als er een week of 6 voorbij zijn hij al wat zelfstandiger zal zijn.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:04

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor!

Ik heb 3 katten, ze kunnen alle drie heel goed met elkaar overweg, liggen altijd samen.
Maar als ik thuis ben heb ik 2 vd 3 continu om me heen lopen. Zodra ik ga zitten springen ze gelijk op schoot.

Sommige katten houden gewoon heel erg van aandacht en knuffelen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:04

Lekker de tijd nemen om aan elkaar te wennen :(:)

Katje erbij is alsnog zo gedaan, zoveel extra plek neemt dat niet in ;)
Ze liggen toch meestal op jou of dicht bij elkaar als het goed is!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:12

Wij hebben twee poezen gehad. Die moesten niets van elkaar hebben. Maar ééntje was net als de jouwe, zodra ik ging zitten, kroop ze op schoot. Zelfs als ik op mijn knieen zat om iets schoon te maken kroop ze op mijn schoot, of als ik aan het aanrecht bezig was, kroop ze in mijn nek.

Sommige zijn gek op aandacht en kroelen. Geef het even tijd en wees blij dat je zo'n kroelert hebt. Veel leuker dan eentje die meer op zichzelf is.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:13

Hij is in iedere geval een knapperd :) ik zou het ook gewoon even aankijken, hij is ook maar aan het wennen en zijn plaats aan het vinden

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:20

Ik heb sinds een maandje ongeveer een derde kat erbij van (nu) acht maanden. Deze kwam uit een opvanggezin met 9 andere katten en 7 honden :oo . Hoewel ik twee andere (wat oudere) katten heb, vraagt hij ook veel om aandacht, wil hij eigenlijk continu tegen je aan liggen en kroelen. Ik denk dat het inderdaad het stukje is dat het in het vorige huis zo druk was dat hij nu aan het bijkomen is en geniet van alle individuele aandacht die hij krijgt (niets ten nadele van zijn vorige huis, maar het was daar gewoon erg druk).

Jij bent veel thuis en hij geniet zo te zien van elk moment, dus ik zou me voorlopig nog niet al te veel zorgen maken. Als je het idee krijgt dat hij inderdaad een maatje mist, kan je altijd nog op zoek naar een maatje.