Jonge hond neemt geen rust

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Jonge hond neemt geen rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 22:24

Sinds 1,5 maand heb ik een jonge hond via herplaatsing in huis gekregen. Het gaat om een reu van nu 9 maanden. Kruising jackrussel met een dwerg kees. Toen ik hem ophaalde viel mij direct op dat hij vorige eigenaar het baasje in huis was. Verder mankeerde er her en der nog wat kleine dingen aan de verzorging. Reden dat hij weg moest zou allergie van dochter zijn (ik vermoed dat het een impuls aankoop was).
Goed meneer bij mij direct was basis regels gegeven en afgezien van het alleen thuisblijven doet hij het heel goed (wordt aan gewerkt).
Het valt mij op dat hij alleen amper rustneemt. Ik sta sochtends om 7 uur op en ga dan eerst net hem wandelen. Bij terugkomst eten we en vervolgens ga ik aan de slag met mijn studie. Hij dut dan wel wat maar als ik beweeg is hij klaar wakker. Rond de middag wandelen weer en tegen 5 uur nog een keer. Dan gaan we eten en savonds wandelen we nog een keer. Ik kan smiddags rond 3 uur aan zijb ogen zien dat hij moe is maar hij blijft doorgaan.
Moet ik hem beschermen voor zijn eigen gedrag en smiddags in de bench doen? De honden uit mijn verleden namen zelf wel rust maar deze hebben we altijd van pup af aan grootgebracht.
Heeft iemand hier ervaring mee?

siskeh

Re: Jonge hond neemt geen rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:27

Ik zou als je dat ziet inderdaad de neiging hebben om hem te leren "rust" te nemen in de bench. Maar daarbij wel een bench waarbij hij ook echt rust kan hebben, afgeschermd hoekje enz.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:30

Ja hoor, gewoon verplichte rust inbouwen. Fijn plekje creëren en hem daar naartoe sturen.
Ik zou er overigens zelf ook helemaal gek van worden geloof ik :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:35

Onze Duitse herder van nu bijna 10 maand is ook zo.
Bij elke beweging die ik maak staat mevrouw op scherp en gaat lopen drentelen.
Om gek van te worden.
Ik stuur haar dus ook regelmatig de bench in.
Meestal gaat ze dan wel slapen.
Soms draait ze een rondje in de bench om er dan gelijk weer uit te komen.
ik stuur haar dan gerust nog een keer terug om een flinke NEE is meestal ook wel duidelijk.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:35

Ja hoor, gewoon een knus hoekje maken in huis. Mijn Vizsla heb ik meteen 'plaats' geleerd. Nu kruipt die (soms tegen zijn zin) in de cozy cave en na 5min is hij vertrokken

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 22:37

Goof schreef:
Ja hoor, gewoon verplichte rust inbouwen. Fijn plekje creëren en hem daar naartoe sturen.
Ik zou er overigens zelf ook helemaal gek van worden geloof ik :+

O dat wordt ik ook wel eens haha. Maar hoeveel verplichte rust inbouwen? Hij heeft een bench daar slaapt hij ook. Met een kleed en een warm mandje echt zijn plek. Maar er zelf ingaan overdag vertikt hij, als ik het zeg gaat i er wel in

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:44

Mijn oudste had (en heeft) dat nog steeds. Kan ogenschijnlijk in coma liggen maar zodra ik op sta is ie wakker.

Sliep als pup ook 's nachts in de bench en ging er verder niet in, dus die zette ik overdag gewoon wel eens in de bench met een snoepje en dan laten zitten. Was bij ons geen succes (had gillen tot gevolg zodra het deurtje dicht was terwijl 's nachts echt geen issue was) dus ik hield mezélf gewoon rustig opdat hij zichzelf rustig hield. Toen ie wat groter werd ging ie zelf wat minder hyperen, maar nog steeds zodra ik op sta is hij ook wakker :P Je went er aan :') De pup is wat dat aangaat een stuk makkelijker, als die slaapt slaapt ie en die kan ook gewoon rustig blijven liggen terwijl ik even naar de keuken loop :P

Verplichte rust inbouwen doe ik trouwens met de pup nu ook want als ik pech heb loopt ie de hele dag achter m'n oudere reu aan. Dan stop ik 'm gewoon in z'n bench en hij gaat vanzelf een tuk doen. Als ie weer wakker wordt mag ie er weer uit. Kan zomaar een paar uur zijn :P

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 22:47

Sen wil ook wel behoorlijk mopperen en drammen als hij in de bench zit. Bij vorige eigenaar hadden ze een stoffen bench die al behoorlijk gesloopt was door hem. Ik heb een metalen bench aangeschaft en sindsdien is het verzet al een stuk verbeterd

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:48

Hoeveel wordt hij bezig gehouden? Volgens mij heb je wel een kruising van twee zeer energieke honden, dus ze moeten wel echt bezig gehouden worden, willen ze ook hun rust willen nemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:51

Russels zijn een ras apart. Onze eerste parson en nu de kruising waren beiden ook zo. Ze liggen ogenschijnlijk volledig onder zeil om bij een beweging van de baas overactief te worden. De dame nu is 10,5 en heeft het nog steeds. Ik doe er weinig behalve goed afdraven weinig aan. Alleen voor mijn rust gaat ze soms samen met mij in een kamer met weinig prikkels.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:52

Mijn Duitse staande pup kreeg vroeger standaard verplichte rust in de bench, dan sliep hij ook echt een uur of twee diep, was echt net een kind wat even op bed moest want anders werd ie vervelend haha. Verder nooit problemen gehad. Hij is inmiddels 7 en nog steeds flink actief maar hij neemt wel gewoon zelf zn rust.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 22:57

Diablo schreef:
Hoeveel wordt hij bezig gehouden? Volgens mij heb je wel een kruising van twee zeer energieke honden, dus ze moeten wel echt bezig gehouden worden, willen ze ook hun rust willen nemen.

Hoe bedoel je dit? Het lijkt mij dat als hij rond 3 uur gaat knikkebollen dat hij zijn energie opzich wel kwijt is...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 23:01

karuna schreef:
Russels zijn een ras apart. Onze eerste parson en nu de kruising waren beiden ook zo. Ze liggen ogenschijnlijk volledig onder zeil om bij een beweging van de baas overactief te worden. De dame nu is 10,5 en heeft het nog steeds. Ik doe er weinig behalve goed afdraven weinig aan. Alleen voor mijn rust gaat ze soms samen met mij in een kamer met weinig prikkels.

Tja maar gezien hij nog in de groei is wil ik hem ook niet afmatten.
Ik woon vlakbij het bos waar een losloopgebied is daar gaan we regelmatig heen zodat i met andere honden kan spelen maar hij is wel heel vasthoudend ook naar andere honden. Als een hond aangeeft geen zin meer te hebben dramt hij ook door. Grenzen zijn heel moeilijk voor hem.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:11

Mijn duitse herder moest verplicht rust nemen toen hij nog maar 8 maanden oud was. Ik kon dus niet een stuk wandelen, dat kon ivm zijn leeftijd ook niet heel ver, maar mocht alleen rondje om het grasveld.
En wel vol energie in huis natuurlijk. Dus ik ben hersenwerkjes gaan maken. Wanneer hij actief wilde zijn zette ik hem aan het werk met een hersenwerkje en dat was maar 10 min tot een kwartier en meneer was al moe dus moest hij in de bench met deurtje dicht en een kleed over de bench in de hoek van de kamer.

Nu geen bench meer maar nog steeds verplicht rust na eten dus dan moet hij op z'n plek.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:19

Diablo schreef:

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Je hebt het over wandelen, is dat 5 minuten, een kwartier of een uur? ;) En is het inclusief spelen, wat dat mis ik ook in het verhaal.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:27

Ik had tot ze een jaar waren een bench staan, waar ik later de mand neerzette.
Bench , was wel eentje met stalen tralies, deed ik een doek of deken over, dus schermde het plekje af.
Zeker voor zo'n druktemaker zou ik dat doen.
Ik ben zelf vrij rustig, ik hoor altijd dat mijn dieren ook erg rustig zijn, dus daar zou ik ook op letten, want jij bent kennelijk echt een impuls waar hij op reageert.

Mocht je willen uitbouwen met weggaan, zou ik ook een iets grotere bench nemen, waar het een beetje gezellig in is, dus ook wat kauwmateriaal, waar hij zich niet in kan verslikken of tanden kan breken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:33

Blon_D schreef:
Diablo schreef:

Hoe bedoel je dit? Het lijkt mij dat als hij rond 3 uur gaat knikkebollen dat hij zijn energie opzich wel kwijt is...

Ik bedoel het niet verkeerd in ieder geval ;). Misschien moet je zijn koppie bezig houden, alleen wandelen is soms niet vermoeiend genoeg.
Wij hebben een keeshondje, die moet echt geestelijk bezig gehouden geworden, anders is ze gewoon niet voldaan, naast de beweging die ze al krijgt.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:58

Diablo schreef:
Ik bedoel het niet verkeerd in ieder geval ;). Misschien moet je zijn koppie bezig houden, alleen wandelen is soms niet vermoeiend genoeg.
Wij hebben een keeshondje, die moet echt geestelijk bezig gehouden geworden, anders is ze gewoon niet voldaan, naast de beweging die ze al krijgt.

Ja, dat geestelijke bezighouden is idd een erg goede, wij hebben een tijdje speuren gedaan.
Ook veel sorteerwerk ed, daar werden ze moeier van dan een middag rennen op het strand.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 11:02

pinto_1 schreef:
Diablo schreef:

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Je hebt het over wandelen, is dat 5 minuten, een kwartier of een uur? ;) En is het inclusief spelen, wat dat mis ik ook in het verhaal.

In totaal wandelen we 2uur op een dag. 1x een uur 2x een half uur en savondslaat voor het slapengaan een klein rondje.
Tusendoor oefenen we 1x met apporteren en dagelijks nemen we zit af plat en blijf kort door. Ook oefenen we iedere dag ongeveer 10 minuten met alleen thuisblijven. Hij krijgt dan een kong met wat brokjes en een beetje zacht vlees om het weggaan van mij leuk te maken ipv dramatisch.
Iedere dag oefenen we iets tot hij dat kan dan zoeken we een nieuwe oefening op dit moment zijn we bezig met pootje geven. we touwtrekken ook regelmatig daar komt hij zelf om vragen. Overigens dat had ik niet eerder vermeld maar bij de vorige eigenaar werd hij uitgelaten in de achtertuin, wandelen deden ze niet. Toen hij bij mij kwam vond hij de eerste 2 weken alles eng. Heb toen de hond van mijn ouders ook mee genomen en samen met hem er bij gaan wandelen dat heeft enorm geholpen want hij is niet meer bang buiten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:46

zo lang de hond zijn bench niet probeert af te breken of de boel bij elkaar jammert/blaft/huilt dan zou ik een verplicht rustmoment inbouwen. Hup bench in met iets lekkers.

Moest ik met mijn pup soms ook doen. Je zag ze soms wegknikken in haar spel om vervolgens weer als een gek door huis te zien spetteren. Ze jammerde dan wel altijd even, maar legde zich er uiteindelijk wel bij neer en viel dan in diepe slaap. Intussen is ze 6maanden en nog steeds een beetje hyper, maar heeft wel geleerd om niet continu de andere honden lastig te vallen en al liggend of zittend op mij te wachten ipv rondjes te rennen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:06

Ook een belangrijk punt: negeer je hond echt als hij om aandacht komt vragen, terwijl hij zo moe is. Niet tegen spreken, niet aankijken. Gewoon je ding doen. Dan leren ze heel rap dat je niet altijd tijd voor hen hebt. Echter niet raar opkijken als je dan na een 10 minuten alle speeltjes rond je hebt liggen :+

Overigens zijn keeshonden geen bijzonder hyper ras hoor, ze passen zich juist heel makkelijk aan. Jack russels (en alle hussels) daarintegen.. %)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 15:18

Heb hem een uur geleden in de bench gezet met een kleed er overheen (had ik ergens gelezen) en hij is op dit moment nog steeds stil en in dromenland! Nu voel ik me alleen schuldig als ik op sta en hij evt wakker wordt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:50

Rebel_Jits schreef:
Ook een belangrijk punt: negeer je hond echt als hij om aandacht komt vragen, terwijl hij zo moe is. Niet tegen spreken, niet aankijken. Gewoon je ding doen. Dan leren ze heel rap dat je niet altijd tijd voor hen hebt. Echter niet raar opkijken als je dan na een 10 minuten alle speeltjes rond je hebt liggen :+

Overigens zijn keeshonden geen bijzonder hyper ras hoor, ze passen zich juist heel makkelijk aan. Jack russels (en alle hussels) daarintegen.. %)

Ik zeg niet dat ze hyper zijn, maar wel actief. Een kruising met een Jack Russel in combinatie met de nog jonge leeftijd, ik vind het niet zo verbazend hoor.

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:55

Blon_D schreef:
Heb hem een uur geleden in de bench gezet met een kleed er overheen (had ik ergens gelezen) en hij is op dit moment nog steeds stil en in dromenland! Nu voel ik me alleen schuldig als ik op sta en hij evt wakker wordt

Goed bezig, dan heeft hij het duidelijk wel nodig dus. Ik zou hem in de ochtend en in de middag de rust geven.
Dat opstaan wel blijven doen hoor, daar went hij vanzelf wel aan dan. Het is voor jou ook geen doen als je de hele tijd op je tenen gaat lopen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 17:13

Diablo schreef:
Rebel_Jits schreef:

Ik zeg niet dat ze hyper zijn, maar wel actief. Een kruising met een Jack Russel in combinatie met de nog jonge leeftijd, ik vind het niet zo verbazend hoor.

Mijn broer heeft ook een kruising jack russel en zij was inderdaad eerst ook heel hyper. In verhouding met haar is die van mij nog best rustig. Verschil was dat die van mijn broer wel ging slapen als ze dat nodig had, in tegenstelling tot mijn draakje.

Hij is nu weer wakker kwam ook heel rustig uit de bench en ligt nu te kauwen op een kluifje. Als hij beter onder apel staat wil ik straks behendigheid en doggydance met hem gaan doen maar daar moet hij nu nog wel wat voor leren.

Morgen eens kijken of hij dan ook zo rustig is. Bedankt voor het meedenken en de tips daar kan ik zeker wat mee!