Lalidan schreef:Ik heb een kleine anderhalf jaar geleden in bijna exact dezelfde situatie gezeten, maar dan met beide katten van 14 jaar oud. In overleg hebben we alles geprobeerd, voedingssupplementen, pijnstillers, zelfs nog prednison. Maar ondanks dat ze er nog goed uitzagen, eten dronken en spinden, deed lopen ze gewoon pijn. De ene kwam me nog achterna, omdat hij zó graag bij me wou zijn, maar mijn hart brak als ik hem zag lopen. De andere kwam bijna niet meer van zijn krabpaal af, hij stond op, keek naar beneden, slaakte een diepe zucht en ging toch maar weer liggen.
Er is een boekje, verkrijgbaar bij de dierenarts, over wanneer is het genoeg. Ik weet de titel zo niet meer, ik vond het wel een interessant boekje. Een van de dingen die er in stond, was jezelf nog een maand zo voor te stellen zoals het nu gaat. De goede dingen, de slechte dingen. En na een maand vind je hem op een ochtend dood in zijn mandje. Wat zou je dan denken? Ach, arm dier, hij had nog zo'n mooi leven voor zich? Gelukkig, hij is er mooi op tijd tussenuit geknepen en heeft zichzelf meer problemen bespaart? Of gelukkig, want de laatste maand was eigenlijk toch al lijden?
Uiteraard zijn er alle gradaties mogelijk, de wereld is niet zwart wit. Maar probeer zo objectief mogelijk te kijken. Dat gaf mij het inzicht dat het tijd was ze te laten gaan, voordat leven lijden werd.
Tot slot nog 1 overdenking. In mijn ogen kan je beter een maand te vroeg zijn, dan een uur te laat. Je dier heeft geen weet van morgen, maar wel van het lijden waar hij zich in bevind. Pijnstillers kunnen acuut nierfalen geven, wil je daar je dier nog doorheen laten gaan? Voor een situatie waarvan je weet dat het alleen maar minder word, en nooit meer beter?
Succes met je beslissing, ik vond het in elk geval erg lastig, maar heb volledig vrede met hoe ik het gedaan heb.
Dankje voor je heldere post
geeft stof tot nadenken
Suzan, maar hij is dus nog wel erg actief? Dat doet vaak goed om te zien maar dat is hier dus nr 1 probleem. Ze is niet meer actief. Ze ligt alleen maar en ze heeft het zichtbaar moeilijk met lopen, de trap is een hel voor haar.