Zelfgemaakt konijnenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Zelfgemaakt konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 19:44

Hey allemaal!

Ik heb een konijntje en binnenkort gaan wij verhuizen. Ik wil dan ook graag een mooie, grote buitenren en een mooi, groot konijnenhok bouwen voor hem. Nu zit hij op ons terras en heeft een gewoon basis konijnenhok. Een paar maanden geleden kwam ik op het idee om zijn (kleinere) buitenren van metalen paneeltjes rond zijn hok te zetten. Nu heeft hij een mooi plekje van in totaal (met hok erbij) ongeveer 3 m² denk ik. Maar ik zou het dus nog groter willen. Heb nu al een vrij (goed gaas is heel duur) goedkope rol gaas gezien waar ik een hok en een buitenren van 6 m² van kan maken. Alleen zocht ik wat ideetjes om een mooi hok te maken en om de buitenren en het hok wat mee op te vrolijken (speelgoed mss). Iemand die ook zelf een hok en/of buitenren gemaakt heeft of ideetjes heeft? Dan hoor ik het graag :) .

Groetjes Margaux en Moppie

PS: Hier nog een foto van zijn hok + buitenren nu (niet letten op het oude en lelijke terras, dat is de reden waarom we verhuizen :) :D ==> niet alleen het terras voor de duidelijkheid :D )

Afbeelding

Eliana

Re: Zelfgemaakt konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:47

Afbeelding

Eigen gemaakte konijnenheuvel. Onder de heuvel zit het nachthok.
En nog een tip :). Konijnen zijn groepsdieren dus zitten graag met een maatje samen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:49

Zou niet kijken naar goedkoop, maar naar veiligheid!

Als Moppie er ook in mag als er niemand bij is, moet je ook zorgen voor een dichte bovenkant.

En groot genoeg voor twee konijntjes, want hij hoort wel een vriendinnetje te hebben :o

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:51

het gaas is zeker duur, maar de duurdere is ook wel veel steviger..
ik zou zeggen vraag eens wat rond bij mensen die kippen houden zo ben ik ook aan gaas gekomen toen ik voor mijn konijn bezig was.

verder zou ik zeggen pas goed op, en kijk veel na. en google is je vriend.. niet zomaar goedkoop houdt bij elkaar gooien, maar echt goed uitkijken, al is je konijntje nog zo braaf en knaagt niet veel kapot!

edit: Mijn ren is ook niet dicht maar als ik er niet ben blijft ze binnen, en als ik in de buurt ben maar met iets anders bezig ben, gaat er een soort net over heen. kleine nijntjes zijn heel slim en kunnen alsnog heel hoog springen!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 20:30

Eliana: 1: Leuk idee! Was ook al aan het denken aan brede buizen onder de grond waar hij doorheen kan lopen. 2: Ja dat weet ik, maar meneertje begint al wat ouder te worden en ik weet niet of hij het nog goed voor hem is hem die stress te bezorgen. Hij is trouwens ook nog niet gecastreerd dus die narcose enzo... Maar als ik nog konijnen zou nemen zouden ze zeker met twee of meer komen! :)

Shirley: 1: Heb ik zeker aan gedacht! Zou niet willen dat hem iets overkomt! Heb daarom gaas met niet te grote mazen, van 1,5 MM dik en gewoon van zink. 2: Heb ik ook aan gedacht :j . Heel de bovenkant wordt overdekt met gaas. En ook de onderkant trouwens. Meneer krijgt zelfs een zelfgemaakt afdak tegen de wind en de regen :) :D . 3: ==> Eliana

Annalies03: 1: Ja, het gaas dat ik van plan ben te kopen kost bijna €100! Vond het ook heel duur maar liever dat dan dat Moppietje binnen enkele dagen weg is! Jammer genoeg ken ik niet veel mensen met kippen en de meesten gebruiken kippengaas... Toch bedankt voor de tip! 2: Ben ook van plan om veilig hout te kopen dat niet giftig is ofzo. En ga de buitenkant behandelen en aan de binnenkant komen antiknaagstrips. 3: Met de oude buitenren toen die id zomer soms in het gras stond heb ik er ook altijd een net overgedaan voor vogels en zodat hij er niet uit kon springen (ook al is de ren best hoog).

In ieder geval bedankt voor alle tips!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 23:35

Heeft iemand misschien nog ideetjes voor speelgoed? En als het hok klaar is zal ik een foto sturen, maar dat zal nog even duren vrees ik... :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:44

Die van mij zijn gek op kartonnen dozen! Kapot scheuren, in schuilen, doorheen springen. Super vinden ze het. Ze eten hier het karton niet op, dat moet je wel even in de gaten houden.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 00:05

Ok, bedankt voor de tip! :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:08

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:15

Ik had van alles voor mijn konijntjes toen ik ze nog had!

Ze hadden ijzere pinnetjes in de kooi hangen met daar knaag blokjes aan, en toen die op waren, gingen de pinnen er uit, en kwamen ze af en toe terug met lekker eten, ik voerballen, vonden ze veel leuker dan uit het bakje te eten, en als ze uit de kooi waren hadden ze een gewone voetbal, die was ook helemaal te gek.. En ik had een soort honden flosjes, maar dan voor konijnen.. En de Hindernissen springen van ruim een halve meter vonden ze het aller leukste!!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 11:01

Leuke tips en leuke site! Ga ik zeker gebruiken! Bedankt! :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 21:56

Even weer eens reageren in dit topic :) . Ik begin deze vakantie aan "Villa Moppie" :D . Ik had wel nog een vraagje.

Ik ga wrs vurenhout gebruiken maar het moet sowieso behandeld worden. Met wat kan ik dit best doen? Ik heb iets gelezen over beits op waterbasis maar andere websites zeggen dan weer dat het toch niet zo gezond als ze daaraan zouden knagen. Of moet ik overal antiknaagstrips hangen? Want dat wordt wel duur dan (ren van 2X3 + groot hok :o := ). Als het moet, dan moet het maar als er goedkopere oplossingen zijn doe ik het liever zo.

Nog één vraagje, ik vind het wel leuk dat de nijnen kunnen graven dus ga ik gaas 30 CM onder de grond steken (en ook de zijkanten natuurlijk). Maar ik heb denk ik al verhalen gelezen over konijnen die gestorven zijn door een ingestorte tunnel := . Is de kans groot dat dit gebeurt of moet ik me geen zorgen maken?

Alvast bedankt voor de antwoorden ;) .

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 21:44

Iemand? :o