Fietsen met je hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 23:37

Hoi allemaal,

Hoe denken jullie over fietsen met een hond; vanaf welke leeftijd, hoe bouw je het op?
Wat kan een volwassen hond op conditie naast de fiets lopen (afstand/km per uur)

Ik heb met mijn honden altijd wel gefietst, en weet de basis dingen wel waar ik op moet letten (draven naast de fiets, niet bij warm weer enz) maar ben benieuwd hoe jullie kijk hierop is.
Met name omdat ik een jonge hond heb van nu tien maanden oud waar ik mee wil gaan fietsen. Het is een herder reu van nu 26 kg.

Kennissen van mij vertelden dat zij met hun bc fietstochten maakten van 50 km en dan met 20 km per uur. Ondanks dat een bc wel wat aan kan leek mij dit erg veel en het tempo erg hoog.

Eerste doel wat ik wil bereiken is 6 km fietsen naar de hondenschool. Maar hond moet daar dus ook nog een uur trainen en dan weer 6 km terug naast de fiets.
Vroeger heb ik dit wel gedaan met mijn Duitse x Mechelse herder dus dit gaat zeker wel haalbaar zijn in de (nabije) toekomst. Maar wil het rustig en verstandig opbouwen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Klasien

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 08:52

Mijn stabij is nu 1,5 jaar en loopt vanaf dat ie 13 maanden regelmatig naast de fiets. Nooit verder dan 1,5 km (naar mijn ouders) met een snelheid van 8 a 9 km/u. Hij hijgt dan totaal niet dus verder zou ook geen probleem zijn.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 08:57

Snelheid is per hond wisselend... Met het UV examen (20 km naast de fiets) moesten we volgens mij met een gemiddelde van 12-14 km/u fietsen, dat was voor mijn Duitse Herder inhouden want die kon heerlijk sjouwen naast de fiets. Mijn jonge Bracco heeft een nóg hoger draftempo, die beweegt zo makkelijk dus dat wordt ook heerlijk fietsen straks.
Ik hou altijd een rustig draftempo aan, km's rustig opbouwen. Mijn DH kreeg met teveel op asfalt lopen toch altijd last van haar pootjes, ondanks dat ik veel fietste en wandelde. Er staan wel schema's op internet.
Ik begin altijd vrij vroeg, rustig wennen aan de fiets, leren met de bochtjes mee, leren stoppen op 'ho'. Etc..

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:03

Mijn vizsla is 2,5 jaar. Wij zijn begonnen met fietsen vanaf een jaar en afgelopen zomer wat vaker gaan fietsen. We fietsen meestal een rondje van 5 km op een snelheid van ongeveer 10 km/h. We hebben ook wel eens 10 km gedaan, maar niet heel veel meer. En in het begin ook veel pauze ( even lopen of los rennen).

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:20

Ik fietste zo af en toe met mijn border collie (nu niet meer...) maar hield toen een tempo aan van rond de 12/14 kilometer. Zo af en toe een sprintje tussendoor want dat vind zij echt geweldig. Verder fietste ik meestal hetzelfde rondje van 7 kilometer of zo. Halverwege stopten we meestal (als het weer het toe liet) om even bij het water te spelen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:28

Ik kijk naar de hond, wat ze aan kan. Ik ga vaak op de fiets het bos in en dan scharrelt ze lekker rond :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 11:07

Bedankt allemaal! Mijn dh x m liep altijd los naast de fiets, kon dat goed, maar mijn herder nu zal voorlopig aan een springer lopen (tenzij veilige plekken waar hij los kan)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 29-12-16 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:18

Die van mij loopt eigenlijk altijd los (kan ook netjes aan de lijn hoor). Als hij losloopt naast de fiets dan fiets ik gemiddeld 12/15 km/h. Aan de lijn houd ik 10/12 km/h per uur aan. hij kan overigens veel meer maar je moet gewoon beetje naar de hond en de ondergrond kijken.
Mijn vriend fiets gerust 20km/h met hem met topsnelheden van over de 30 maar dan loopt ie los.
Dan issie na een uurtje lekker uitgeleefd :D voor 2 uurtjes of zo :')
Het gaat hier overigens over een 3.5 jarige Weimaraner.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 29-12-16 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:22

Ga straks ook het fietsen opbouwen met die van ons, even wachten tot ze oud genoeg is. Dus ik volg even. :)

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:23

Ik heb een boxer. En toen ze bijna een jaar was, ging ik hier bij ons het bos in om haar lekker uit te laten razen. Zelf kan ik niet zulke einde wandelen dus dit is een goede oplossing. Alleen ik liet haar het tempo bepalen.
Nu is ze ruim 2 jaar en fiets ik minimaal 5 keer per week 5 km met haar. Eerst een stuk los in het bos zodat ze even lekker kan rennen en dan een stuk bij de weg langs aan de lijn. Ze moet dan wel draven van mij. Wat heel moeilijk is voor haar. Voor de rest loopt ze de hele dag los op de boerderij en kan zich gelukkig aardig uitleven. Dat fietsen moet echt een paar keer want ze heeft zo veel energie!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 11:44

Ik denk dat mijn hond in elk geval op dit moment nog niet tegen de energie en het uithoudingsvermogen van een viszla en weimeraner op kan :D maar goed om te horen hoe jullie het doen.

Ik heb al kleine stukjes gefietst in laag tempo, zodat hij went aan het naast de fiets lopen. Hij vindt het wel al heel leuk, als hij los magaan rent hij hard voor me uit (daarom niet teveel los naast de fiets want denk dat hij dan een beetje over zijn grenzen heen gaat)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:45

50km met 20km/pu, is dat niet lichtelijk overdreven?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 11:50

Ja dat leek mij ook, maar ik geloof niet dat het een sterk verhaal was.
Of het gezond en leuk voor je hond is, is een tweede
Laatst bijgewerkt door Nikass op 29-12-16 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:50

Ik heb een Whippet waarmee ik regelmatig ga fietsen. De snelheid die we daarbij aanhouden laat ik hem meestal zelf bepalen. Vaak gaat hij gewoon in een rustige drafje naast me lopen en zodra we bij het bos zijn mag hij los. Hier rent hij zelf wel vrolijk heen en weer en trekt af en toe een sprintje.

Ik ben toen hij een half jaar was al begonnen, maar echt maar hele kleine stukjes. Misschien net aan tot het einde van de straat (40 meter) en heel laag tempo. Het ging mij er alleen om dat ik hem gelijk op jonge leeftijd kon leren dat hij niet aan de riem mocht zitten en rustig naast me moest lopen. Toen hij zo'n anderhalf jaar was ben ik pas echt begonnen met het opbouwen en verder fietsen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 11:54

Mijn andere hond is een Spaanse, de afkomst onduidelijk, maar ze lijkt qua uiterlijk en karakter op een mechelaar x whippet.
Zij is heel relaxed naast de fiets en blijft altijd draven. Mijn jonge hond moet ik daarin meer begeleiden want die is meer van hard harder hardst ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:09

Hier de volwassen honden voor de fiets tot ongeveer 4 km lang en zo n 25 a 30 km p uur. Let wel op. Voor de fiets en alleen in bos en dus op vol vermogen.

De pup gaat komende winter beginnen. Dan 1 jaar jong en wil met hem ook langere afstanden doen. Zo lang hij het ook gaaf vind. De honden die nu lopen zijn wat ouder en relaxt van karakter hopelijk Kenzo iets meer energie haha

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:14

Wat leuk dat je wil gaan fietsen! Wij doen aan bike joring. erg leuk voor een snelle trekkende hond. En ja wij gaan dan best hard met onze pointer!Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:30

Heb geen ervaring met fietsen met een hond maar ik zou er zeker niet te vroeg mee beginnen. Zeker niet voor 12 maanden en rustig opbouwen. Dan zal dat geen probleem zijn denk ik. En als hij wat conditie heeft opgebouwd zal het ook geen probleem zijn om naar de hondenschool te fietsen, integendeel, hij zal het superleuk vinden! :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:58

Ik begin op 6 maanden al en dan geen afstand maar wel leren wat de fiets en wat de step is. Gezien ik bikejoring en dogscooter doe zijn ze zeer belangrijk n moet de hond zich er veilig bij voelen. Net als trekken aan de riem. Dat leer ik om dezelfde sport niet af. Met 6 maanden is het overigens hooguit de straat op en neer en met 8 a 9 maanden is het in bos mee voor paar 100 meter en 10 a 11 maanden mag hij al paar honderd meter trekken. Pas met 14 maanden ga ik denk ik richting 1 km. Eerst de basis goed leren. Daarnaast is het een x herder een husky zou ik sneller doen qua de bouw ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 20:14

Echte sport voor een husky :)
Leuk zo'n combi trouwens! (foto?)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:54

De pup is een x herder ik heb daarnaast nog meerdere honden waaronder 2 husky's ;) ik heb geen herder x husky hoewel dat wel een zeer aantrekkelijke kruising is vind ik al zou ik zelf eerder gaan voor hound x husky ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:17

Ik mag hier vast wel even vragen hoe jullie fietsen?
Lijn in de hand of een springer oid?
Ik wil met onze hond best gaan fietsen maar ik denk als hij een kat ziet of een van zijn vijanden uit se buurt, hij me van de fiets trekt..

( kruising windhond jachthond)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:28

Toen ik het er met de DA over had, vond hij fietsen voor 12 maanden beter dan het laten ravotten wat een hoop mensen doen. Fietsen is rechtlijnige en gecontroleerde beweging, wat bij goed opbouwen juist goed is voor een hond, ook onder de 12 maanden. Wij beginnen na het voor röntgenen met voorzichtig opbouwen, ze zijn dan ongeveer 8 / 9 maanden oud en ze zijn al gewend aan de fiets. Uiteindelijk moeten ze een keer het UV examen fietsen, maar langer en harder doen wij niet. Ook altijd aangelijnd, omdat we het gebruiken voor uithoudingsvermogen en spieropbouw. In normale omstandigheden fietsen we rond de 15 km/h en rond de 7 / 8 kilometer als normaal rondje. Als ze dan thuis komen is het een slokje water en de bal pakken om iets te gaan doen. Die 15 km/h is voor het mooie misschien wat langzaam, maar dan draven ze netjes. De reu kan een stuk harder draven, maar dat vind ik niet echt nodig haha.

Opbouw doe ik in minuten volgens een UV schema ongeveer, maar dan iets rustiger opbouwen dus meer weken. En dan ligt het eraan of we ook bijna examen hebben of we verder gaan met trainen dan de 7 kilometer ongeveer. Geen examen, dan gaan we ook geen enorme afstanden fietsen.

Wij fietsen met de lijn in de hand, omdat ik ze graag los wil kunnen laten als dat nodig is (er een andere hond besluit bovenop te knallen bijvoorbeeld) en we het tempo beter kunnen regelen.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:40

Ik heb ook de lijn in de hand. En een tuig om.
Hij loopt ook naast de scootmobiel, dan heb ik de lijn met een paardenknoop aan het stuur.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:55

Ik fiets met beide honden, een dwergpincher (7kg) en een shiloh shepherd (45kg). Die kleine heeft een super uithoudingsvermogen en loopt een paar km naast de fiets met 2 pootjes in der neus.
Ik laat de honden zelf het tempo bepalen. Ze lopen vaak beide tegelijk naast de fiets maar ook regelmatig afzonderlijk.

Ook heb ik de riemen altijd in de hand. Aan een springer vind ik maar niks. Wil zelf de controle hebben.

Met mijn herder ben ik begonnen met 10 maanden 2x in de week een mini rondje. En eenmaal met 1 jaar het uitgebouwd.
Mn pinchertje heb ik uit het asiel dus die was al volwassen, na een week naast de fiets en ze doet alsof ze nooit anders heeft gedaan.

Ze lopen voornamelijk met tuig naast de fiets maar soms ook wel eens simpel met de halsband.