wil ik graag het volgende vragen.
Wij hebben een reu van 1 jaar oud, die ik tijdens het uitlaten vaak 1x per dag los laat, zodat hij lekker kan rennen en ravotten. Hij hoeft op dat moment van mij ook niet netjes te volgen, mag dan zijn eigen tempo bepalen. Zodra ik hem roep, komt ie redelijk gemakkelijk weer en krijgt dan wat lekkers. Echter moet ik wel vaker dan 1x roepen, maar ik loop wel door en ga niet staan wachten. Zodra er andere honden in het zicht zijn, wordt hij zo enthousiast dat hij mij niet meer ziet staan. Hij is absoluut niet gemeen/vals naar andere honden en wil alleen maar spelen. Nu snap ik dat niet iedere honden eigenaar daar van gediend is.
Graag zou ik willen dat hij terug komt zodra ik hem roep, zowel als er wel of geen andere honden in de buurt zijn.
Nu de grote vraag: hoe ga ik hem dat leren?
Uiteraard ben ik met hem naar puppycursus geweest, maar daar was het met name alleen volgen aan de riem en de laatste 10 minuten spelen. In de speeltijd mochten wij geen commando's geven..
Aan de riem gaat het aardig goed, soms trekt hij nog wel, maar dit corrigeer ik. Als ik andere honden tegen kom en beide honden zitten aan de lijn, wordt hij ook erg enthousiast en kan dan hard blaffen, maar dit probeer ik te negeren, dus niet straffen of belonen.
Wie o wie kan mij tips geven om hem, als hij los loopt, toch goed onder appèl te houden.
Ook snap ik dat dit enige tijd vergt