Vers vlees, meer gaan voeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eliana

Vers vlees, meer gaan voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 11:29

Hallo bokkers,

Wij hebben 2 honden, een old englisch bulldog van bijna 4, en een.kruising basset-border collie van net 1.
De jongste hond is erg ziek geweest en was ruim 4 kilo afgevallen. Is inmiddels wel weer beter maar mag nog kilootje aankomen.
De andere hond is stuk actiever geworden sinds de andere erbij is, ze spelen nu thuis ook veel samen.
Laatste tijd valt op dat ze wat magerder wordt. Weegt normaal rond de 29,5 en nu 28. Glanst verder goed en is gezond.

Ze kregen eerst Lotgering maar daar viel de oudste hond van af. Ze staan nu op Kivo, dit bevalt goed. Krijgen per hond in totaal 500 gram+3 pompjes zalmolie per dag.
Verder wel eens wat fruit of eitje tussendoor en elke dag paar schapenvet bonbons.
We zitten eraan te denken om wat meer vers vlees te gaan voeren, maar zit nog te dubben hoeveel dan extra. Iemand op bokt die tips heeft/ ervaringen?

Manadeluca

Re: Vers vlees, meer gaan voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:41

Best veel wat je voert, mijn grote munsterlander van ong 60 cm krijgt 500 gr versvlees per dag of 330 gr persbrok per dag en hij is nog te zwaar. (wel gecastreerd)

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 11:45

Afbeelding
Afbeelding

Heb even geen duidelijkere fotos, maar ze hebben het blijkbaar wel.nodig, de kleinste is echt nog te dun. De oudste valt in bij dr middel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:46

Wij voeren puur op het oog, dus als ze te dun worden krijgen ze extra hoeveel ze ook krijgen.
Die van jou krijgen we redelijk wat inderdaad, onze poedel van 25 kilo krijgt 200g per voerbeurt(2 per dag) maar is ook een lui portret.
Weet alleen niet hoe goed het voer van Kivo is, denk dat ik het eens heb gehad en vond het naar braaksel ruiken als ik het me nog goed herrinner. :o

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:51

Mijn ervaring met vers vlees is dat je van het ene merk meer moet voeren dan van het andere merk. Mijn hond kreeg eerst Carnibest daarna Rodi maar van beide merken moet ik veel meer geven dan van Darf waar ze het ook beter op doet, daar heb ik haar nu standaard op staan.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:53

Inderdaad puur op het oog voeren. Ik kijk weinig naar grammen. Ik heb mijn katten sindskort ook op vers vlees en hield mij netjes aan de aantal grammen die ze per dag moesten hebben. Maar dat was echt veel te veel en kregen ze echt niet op.
Nu heb ik de grammen weggegooid en kijk ik gewoon naar wat ze eten en hoeveel ze nodig hebben :)

Oudere honden hebben vaak wat meer nodig, zo ook actieve honden

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 11:54

Ja op Kivo deed ze het eerst prima. Jongste hond heeft bijna 3-weken in dierenziekenhuis gelegen. En was ook.nog zwak toen hij terugkwam. Ze is denk pas laatste 1,5 maand gaan afvallen, maar ze spelen nu onwijs veel en het is winter, ze heeft een korte vacht, misschien kost het warmhouden haar meer energie dachten we.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:55

Veel? Mijn reu van 24 kilo eet ook iedere dag zo'n beetje 500 gram KVV weg, Carnibest Actief, dus ook nog eens extra energierijk. Veel is nogal subjectief en sterk afhankelijk van de activiteit van de hond en het vlees dat je voert. Plus, schofthoogte zegt niets over het gewicht van je hond en dáár baseer je de hoeveelheid voor op :) De border collie van mijn vriendin is een eind hoger dan mijn Ollie maar weegt zeker 10 kilo minder ;)

Voeren doe je overigens op het oog. En ik kijk dan ook vooral wat voor mezelf praktisch is, niet geheel onbelangrijk namelijk :P

Mijn reu was vorige winter op ongeveer 500g per dag iets aan de mollige kant. Dus ben ik de kilorollen in 5 porties gaan verdelen ipv in 4 (dus plusminus 400g per dag ipv 500g). Op het moment dat ie terug op gewicht was ben ik weer terug naar de 250 gram gegaan, maar dit bleek toch iets teveel. Omdat we op dat moment maar 1 hond hadden en ik er simpelweg geen zin in heb om dan porties van 225 gram uit te gaan meten om vervolgens per rol met 100 gram "over" te blijven zitten, koos ik er voor om de rollen in 5 te verdelen en elke dag een handje brok bij te voeren. En daar bleef ie keurig mee op gewicht :)

Het is dus vooral een kwestie van kijken en doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:59

In principe is het 2-2.5% lichaamsgewicht aan kvv, dus ik zou het daar eerst eens naar opvoeren. Ik vind het dus helemaal niet veel.

Hier at één van mijn teven tot 800g kvv per dag, ze weegt echter slechts 10kg. Nu blijft ze ondertussen gelukkig gemakkelijker op gewicht en krijgt ze 250g natvoer (qua voer normaal gelijk aan kvv) en 125g brokjes, dus omgerekend zo'n 500g kvv.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 11:59

Lars weegt normaal 20 kilo en krijgt ook 500 gram. We gaan maar eens wat extra voeren en kijken hoe ze het dan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:08

Wij hebben twee grote honden (50 en 60 kilo, maar beide nog jong en in de groei). Dat zijn slechte eters, op goede dagen eten ze 1 kg kivo per hond en onbeperkt brokken, dit zijn wel hele actieve honden die hele dagen buiten zijn en spelen. Iedere hond heeft andere behoeftes, dus van die standaard grammen heb ik me nooit veel aan getrokken. Voer gewoon op het oog en houd goed in de gaten dat ze niet te dik worden, dan moet het goedkomen. :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:24

Van kivo voer je te weinig als ze dit als enige krijgen. Kivo houd aan 20 tot 30 gram per kg lichaamsgewicht
Onze engelse stafford van 15 kg, mag volledig al 450 gram hebben. Dus dan voer je te weinig volgens het schema van kivo :)

Ook ik vind ze er eigenlijk niet mager uit zien.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 22-12-16 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:32

Mijn Australian Shepherd reu van zo'n 22kg krijg gemiddeld 600/650 gram per dag van Kivo. De kilorollen krijgt hij in 3 porties (2 porties per dag dus dan 666gr) en de 500 grams rollen in 1 portie of 2 porties. De pens bijvoorbeeld krijgt hij altijd in 1 keer, ben ik gelijk van die lucht af := Hij krijgt dan 's avonds wel een iets kleinere portie van de kilorol maar kort samengevat krijgt hij 666gr, 500gr of 833gr per dag. Meestal 666gr, daarna 500gr en soms met pens en vis dus 833gr. En daarmee blijft hij op een stabiel gewicht.
Voor een hond die zwaarder weegt vind ik 500gr dan ook wel aan de weinige kant. Dus ik zou eerst eens proberen wat meer te geven. Het verschilt natuurlijk heel erg per hond. Mijn Aus is heel actief en ik sport er ook mee. Maar naast het vlees krijgt hij ook kleine snoepjes en elke dag wel een kluif of iets.
Overigens vind ik jouw honden op de foto mooi op gewicht. Bij die van mij kan je de ribben ook goed voelen. Hij heeft alleen wat spekjes op zijn billen en verder alleen spieren. Een hond kan beter iets te licht zijn dan te zwaar :j

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:47

Neen ik voer niet op schofthoogte, hij zou rond de 25-27 kg moeten wegen, maar hij weegt er 30. Dus ik voer voor 25kg hond. Hij wordt niet ingezet voor de jacht, hij is gewoon huishond, heeft wel ong 1ha+ om op te lopen wat nog niet echt veel is voor dit soort hond.

Ik zou graag terug 3x per week gaan lopen met hem, om hem op zijn ideaal gewicht te krijgen. Het is ook van belang waaruit je kvv is opgebouwd.

Ik voer Naturis. vers vlees en persbrok

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 12:48

Afbeelding
Dit was van de zomer, daar woog ze 1,5 kilo meer dan nu ( grote hond)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:15

op het oog voeren en nu dus gewoon meer gaan voeren en zou beginnen met 100-200g/dag extra.

Vind persoonlijk ook niet dat je veel voert. Hier krijgen ze de combi brok en kvv (verschillende merken, Degomeat, hunters home, kiezebrink, naturis, kivo en tinlobarfmenu).
Reu van 32kg krijgt 200-250g brok en 400g kvv (met 200-300g groenten)
Teef van 24kg krijgt +/- 250g brok en 400g kvv met 200g pasta/rijst en 200g groenten (binnenkort valt de pasta weg en meer groenten wan't ze is eindelijk o gewicht en van meer vlees kreeg ze "vuile" oren)
Gesteriliseerde teef van 10kg krijgt 50-70g brok en 150-200g kvv

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:36

Onze old English reu (35 kilo) krijgt 700 gram vlees per dag en onze franse bull teef (15 kilo) krijgt 300 gram per dag.
Het gebeurd bij ons ook regelmatig dat ik de hoeveelheden bijstel.. ALS niks er verder op wijst dat je honden om andere reden afvallen/schraal blijven zou ik gewoon wat meer voeren. Als je merkt dat ze té stevig worden minder je weer wat. :-) al is overzichtjes zijn slechts richtlijnen.. Succes!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 14:08

Afbeelding
Recente foto van net, vind dr net wat te veel ingevallen maar ze is niet extreem dun ofzo.
We gaan 125 gr extra voeren per dag eens kijken wat dat doet.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:15

Ik denk dat 125 per dag extra % gezien veel is voor het beetje ingevallen wat nu te zien is.. Ik zou gewoon met 70 gram per dag extra beginnen..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:21

28x20=560
Dus daar zou ik ook mee beginnen. Denk dat dat zomaar voldoende kan zijn.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:44

Ook wij voeren voor beide van onze honden Kivo.
Mijn american Stafford van nu bijna 25 kilo krijgt 500gram per dag. Wordt nu aan de zware kant. Ik wacht met haar de winter even af omdat ik merk dat ze het buiten dan kouder heeft.

Onze boerboelreu van nu anderhalf kreeg 1000gram per dag. Tot dat hij een virus kreeg en inderdaad ook flink afviel. Nu krijgt hij 1500 gram per dag en is daardoor mooi langzaam netjes op gewicht gekomen. Ik houd deze hoeveelheid voor hem nu nog aan, omdat je nog merkt dat hij nog stiekem volop in de groei is.

Dalijk als hij echt uitgegroeid is bekijken we even of hij minder nodig heeft. Of eventueel nog 1500 gram.

Eventueel gewoon opvoeren met 125 gram verdeeld over de 2 porties? :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:53

kiwiwitje schreef:
28x20=560

vind persoonlijk 70g extra erg weinig, dan voer je nog steeds voor wat hij nodig zou hebben om op dit gewicht te blijven terwijl je om bij te komen toch wel echt extra mag geven.
Bovendien aten mijn honden opjonge leeftijd (<2j) allemaal 1.5 tot 2x zoveel dan de richtlijn voor pups.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:31

petitparis schreef:
kiwiwitje schreef:
28x20=560

vind persoonlijk 70g extra erg weinig, dan voer je nog steeds voor wat hij nodig zou hebben om op dit gewicht te blijven terwijl je om bij te komen toch wel echt extra mag geven.
Bovendien aten mijn honden opjonge leeftijd (<2j) allemaal 1.5 tot 2x zoveel dan de richtlijn voor pups.

Maar je zit nu onder de ''minimale'' hoeveelheid. De hond is niet mager, alleen ts zou haar graag iets voller zien.
Ze hoeft dus niet ''snel'' aan te komen. Daarom denk ik dat 60/70 gram zomaar genoeg zou kunnen zijn. Dat verschil merken we hier ook vrij makkelijk bij onze hond die het zelfde voer krijgt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:04

Alle richtlijnen voor voeding zijn richtlijnen. Mijn honden doen het niet goed op het advies dat ze geven bij de merken KVV die wij voeren en ook niet op de richtlijn voor de brok. Het is fijn om te kijken naar de richtlijn als je ermee begint, maar daarna ga je voeren op het oog.

Zo weegt mijn reu 37 kilo en eet 1200 tot 1500 gram per dag. Teefje weegt 32 kilo en eet van KVV 1000 gram en qua brok 2 keer de advies hoeveelheid. Andere teefje van 27 kilo eet 500 gram kvv of de aanbevolen hoeveelheid brokken, maar dit is pas na haar castratie. Daarvoor at ze vele malen meer. ;) Ik doe trouwens niet aan 70 gram erbij of eraf als ze te vol of te dun worden, dat vind ik onhandig. :') Ik doe net als Neej gewoon wat grotere stappen, maar goed, alle drie de honden zijn eerder schraal en kunnen zat hebben. De 2 ongecastreerde sporten ook veel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:13

Natuurlijk zijn het richtlijnen, maar het is toch gewoon heel simpel?
Ze voert nu 500 gram, daar heeft de hond blijkbaar te weinig aan, aangezien TS de hond graag iets voller ziet.
Vervolgens kijk je wat het KVV merk als richtlijn aangeeft. En wat blijkt, je voert onder hun richtlijn.
Dan zou het prima te verklaren zijn, dus kijk je wat er gebeurt als je wel op hun richtlijn zit.

Overigens, ik weeg hier alles voor alle dieren af (de katten en de hond), brok staat klaar in bakjes, vlees staat in porties klaar in de koelkast. Worden de katten dikker of dunner, krijgen ze meestal iets meer brok (ongeveer 5 gram) Bij de hond zit dat meestal op meer vlees (+50 gram of -50 gram) En met brok op ongeveer 20 gram meer of minder.

Edit; had een hele rare zin gemaakt :+