Voedselallergie hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Voedselallergie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 17:35

Hoi!

Mijn hond heeft al een hele tijd jeuk. In het begin niet zo erg, maar het werd steeds erger en erger dus naar de dierenarts ermee omdat hij zichzelf aan zijn lip had opengekrabd.
Hij heeft voornamelijk jeuk aan zijn oren, lip, ogen en tussen zijn pootjes. Vacht ziet er prima uit.
De dierenarts zei dat zoiets typisch zou zijn voor een voedselallergie dus zijn advies was om Hill's Z/D te geven voor 8 weken. Is het dan niet beter, dan wordt er verder gezocht in zijn bloed.

Onze dierenarts (en ik denk veel dierenartsen) werken samen met Hill's dus volgens hem is dat de enige en beste brok voor zo'n voedselallergie. Ik wil zoiets gerust proberen, maar ik heb al vaker gelezen dat Hill's eigenlijk niet zo goed is.

Ik ben dus benieuwd of jullie andere opties hebben voor brokken. Het blijft sowieso brok, vers voer braakte hij elke keer weer uit ook al bouwden we het op...

Hebben jullie ideeën of moet ik het gewoon met Hill's proberen?
Alvast bedankt!

Mijati

Re: Voedselallergie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:22

om antwoord te geven op die vraag, zal je meer informatie moeten geven.
Wat heeft hij tot nu toe gegeten?
En welke variant?
Vers en brok (met name krokante brok) combineerd ook niet goed, dat kan wel een reden zijn waarom dat er uit kwam. Of omdat het te koud gegeven werd.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:33

De hond van m'n buurvrouw had dat. Ze heeft een eliminatie dieet voor haar hond gedaan. Een aantal weken een diersoort en dan kijken hoe het gaat. Mijn hond krijgt blik van herrmanns en dat wordt er ook voor gebruikt. Niet dat hij een allergie heeft. Hij krijgt alle diersoorten door elkaar en heeft er nog nooit zo goed uit gezien. Mooi in de vacht, geen vieze winden, niet meer spugen en super fit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:51

Het beste om te doen is, één eiwitbron pakken die hij niet kent en één zetmeel bron.

Als eiwit kan je bijvoorbeeld struisvogel, krokodil, kangoeroe of dergelijken nemen.
Zetmeel is een ander verhaal. Vele honden kunnen niet tegen granen, maar ook rijst kan uit den boze zijn. Maïs werkt ook niet voor alle honden.

Normaal ben ik er niet zo van.
Maar mijn advies? Complete versvoeding met een onbekend diersoort (voor hond dan. Als jij een onbekend diersoort vind, direct mee in het nieuws! Kun je rijk van worden)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 20:53

Qua brok heeft hij in het begin, tot 8 maanden oud ongeveer, Hill's gekregen, de puppy variant. Daarna overgeschakeld op Lupo Natural en omdat die voeding niet op voorraad was een zak Lupo Wellance gekocht. Dit is in combinatie gegeven met die rauwe diepvries worst. Is Lupo een krokante brok? Nog nooit van gehoord! Wel van warm en koud geperst, is krokant nog iets anders?
Nu heb ik Prins Procare Hypoallergic lam & rijst.
Brokken krijgt hij 's morgens. 's Avonds krijgt hij gekookte kip met pasta, rijst of aardappelen. Maar ik heb gelezen dat zowel kip als graan een allergie kunnen veroorzaken dus daar ga ik alvast mee stoppen.

Mijn hond ziet er verder ook top uit hoor! Ik krijg van de dierenarts en hondentrimmer altijd te horen dat hij fantastisch in zijn vacht zit. Hij is ook energiek, poept goed en spuugt niet. Dus het is echt puur de jeuk.

Versvoeding durf ik echt niet meer aan... Hij braakt het gewoon weer uit...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:56

Hmmmm dan zou ik eerder naar aardappel als zetmeelbron grijpen.
Kip, lam, rund, kan hij ondertussen allemaal bekend mee zijn.

Je zou paard kunnen overwegen als hij dit nog nooit eerder gehad heeft.
Zo heb je ook kwartel tegenwoordig, en vis. Maar vis kunnen sommige honden óók weer op reageren.

Het allerlastigste is?

Het duurt idd elke x weer 8 weken om uit te zoeken waar hij wél tegen kan.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:15

Je hoort inderdaad vaak negatieve verhalen over "de beste brok" via de dierenarts... Maar hier een positief verhaal! Onze hond heeft ook voedselallergie (en (bollen)mijtallergie), hij krijgt wél voer via onze dierenarts. Geen Hill's dus daar heb ik geen ervaring mee, onze hond krijgt specific, maar ik denk dat het prima is om te proberen toch? Onze hond heeft er écht baat bij. Tot de overstap naar de specific brokken zo'n twee jaar terug kreeg hij een aantal andere merken en als laatste een aantal maanden profine (vrijwel zonder granen en veel vlees), maar sinds de specific cdd brokken gaat het stukken beter. Wanneer hij last heeft van zijn allergie krabt en bijt hij veel door de jeuk, rond zijn neus, lippen en ogen wordt de huid helemaal kaal, geschilferd, dik en rood en ook zijn voeten bijt hij kapot. Dit is allemaal onder controle door het voer. Enkel in september en oktober heeft hij last en dan krijgt hij twee keer een injectie, maar dit heeft met de bollenmijtallergie te maken en zeker niet met het voer.
Ik zou zeker aanraden om toch het voer via de dierenarts te proberen (of via een andere dierenarts eventueel, of zelf bestellen? de specific brokken bijvoorbeeld die wij voeren zijn ook via internet te koop)! :j Baat het niet dan schaadt het niet, je kunt altijd nog op zoek naar iets anders.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:34

Probeer het gewoon die acht weken, verder niks anders geven. Dan weet je in ieder geval of hij een voedselallergie heeft of niet. Dan kun je daarna altijd nog wat anders gaan proberen, maar eerst maar eens met zekerheid de diagnose stellen en dat kan alleen middels acht weken eliminatiedieet. Van acht weken Hills krijgt hij echt geen problemen. Persoonlijk voer ik al jaren Hills, maar ga me absoluut niet in de vers voer ed discussie mengen :z :z

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:26

Wij zitten momenteel met onze sint bernard van 8 maanden oud die ook een voedselallergie lijkt te hebben (beet zichzelf helemaal kapot, even op de prednison gehad, hier ging het bij over)

Wij proberen nu de voeding van de dierenarts, zal eens kijken hoe het heet. Inderdaad verder niets erbij geven

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:30

Wij hebben heel veel dingen bij jeuk geprobeerd en zijn als laatste uitgekomen bij het medicijn apoquel. Het is vrij prijzig maar ik zou het wel overwegen als het voer veranderen niet helpt.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:52

Ik snap niet waarom je hem gekookte kip met pasta, rijst of aardappelen voert? Dat heeft toch niets met een uitgebalanceerde hondenmaaltijd te maken? Kip met rijst is leuk als je hond ziek is ofzo, maar verder? Die aardappelen zouden trouwens ook nog de boosdoener kunnen zijn, het zal de eerste hond niet zijn die jeuk krijgt van aardappelen.

Verder zou graan het probleem kunnen zijn. Maar ook een of andere eiwitbron.

Ik neem aan dat je wel beseft dat als je nu speciale brok van de dierenarts hebt je dus ook dat moet voeren en NIETS anders? Geen koekjes, geen vlees, geen hapje boterham mee, want anders ben je voor niets met het 'dieet' bezig.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 23:03

Dat weet ik idd Alwiene :) Aardappelen krijgt hij erg weinig hoor, maar af en toe krijgt hij dat er eens bij.

Omdat hij na een tijdje niet meer graag brok at, wou ik hem dat niet 2x op een dag geven want hij at het nooit op dan. Vandaar dat ik op vers voer wou gaan maar dat braakt hij uit dus dan was ik begonnen met de ingrediënten van de brok te gebruiken, alleen gekookt aangezien hij rauw dus niet binnen houdt.
Ideaal hondenvoer is het mss niet, nee. Maar hij ziet er top uit. Heeft alleen jeuk dus ik denk niet dat het zo verschrikkelijk slecht is. Het wordt nu alleen erger en hij had zijn lip opengekrabd dus vandaar dat ik voor zijn gemak iets anders wil zoeken. :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:12

Dat is ook de reden dat ik nu blik voer. Van vers en brok gaat hij braken.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:14

xAnthea schreef:
Dat weet ik idd Alwiene :) Aardappelen krijgt hij erg weinig hoor, maar af en toe krijgt hij dat er eens bij.

Omdat hij na een tijdje niet meer graag brok at, wou ik hem dat niet 2x op een dag geven want hij at het nooit op dan. Vandaar dat ik op vers voer wou gaan maar dat braakt hij uit dus dan was ik begonnen met de ingrediënten van de brok te gebruiken, alleen gekookt aangezien hij rauw dus niet binnen houdt.
Ideaal hondenvoer is het mss niet, nee. Maar hij ziet er top uit. Heeft alleen jeuk dus ik denk niet dat het zo verschrikkelijk slecht is. Het wordt nu alleen erger en hij had zijn lip opengekrabd dus vandaar dat ik voor zijn gemak iets anders wil zoeken. :)

Ik zou toch neigen naar granen máár Lupo Wellance is glutenvrij zie ik net. Dus dan zou hij die granen ergens anders vandaan moeten halen. Krijgt hij menseneten mee? Andere graanhoudende voeding? Koekjes oid met granen? Uiteraard kan het ook een andere allergie zijn, maar als hij verder geen graan krijgt en het gaat op deze brok toch fout ligt het dus niet aan de granen.

Wel vervelend dat je hond zo slecht wil eten. Heb je gestoomde voeding overwogen? Zoals Renske?

Als je nu met de dierenartsbrok begonnen bent en hij wil dat voldoende eten zou ik dat gewoon volhouden ter eliminatie. Werkt het dan weet je zeker dat je met een voedselallergie te maken hebt en kun je van daaruit verder kijken.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 23:14

Wat is blikvoer dan precies? Is dat zo'n soort paté?

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:23

Het schijnt dat de meeste voedselallergieën bij honden komen door dierlijke eiwitten, dus zou daar het eerst naar gaan kijken als je een eliminatie dieet gaat doen.

Wij hebben wel hills dieetvoeding (j/d). Of mn hond er baat bij heeft weet ik niet, iig doet hij het er goed op en vindt ie ze heerlijk. (Opzich vindt ie dat van alles wel)

Vind persoonlijk het hills is t beste verhaal een beetje bs. Het is natuurlijk een door dierenartsen ontwikkeld diervoeder en denk dat dat ook een beetje de reden is dat klinieken het zo promoten. Iig zie ik niet het punt waarom Hills niet goed is, maar duur is het wel.
Maar als je hond het goed eet zou ik proberen door te gaan met hills

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:49

xAnthea schreef:
Qua brok heeft hij in het begin, tot 8 maanden oud ongeveer, Hill's gekregen, de puppy variant. Daarna overgeschakeld op Lupo Natural en omdat die voeding niet op voorraad was een zak Lupo Wellance gekocht. Dit is in combinatie gegeven met die rauwe diepvries worst. Is Lupo een krokante brok? Nog nooit van gehoord! Wel van warm en koud geperst, is krokant nog iets anders?
Nu heb ik Prins Procare Hypoallergic lam & rijst.
Brokken krijgt hij 's morgens. 's Avonds krijgt hij gekookte kip met pasta, rijst of aardappelen. Maar ik heb gelezen dat zowel kip als graan een allergie kunnen veroorzaken dus daar ga ik alvast mee stoppen.

Mijn hond ziet er verder ook top uit hoor! Ik krijg van de dierenarts en hondentrimmer altijd te horen dat hij fantastisch in zijn vacht zit. Hij is ook energiek, poept goed en spuugt niet. Dus het is echt puur de jeuk.

Versvoeding durf ik echt niet meer aan... Hij braakt het gewoon weer uit...

Wat al eerder gezegd is, wil je een voedingallergie uitsluiten, dan begin je met alle bekende voedingsbronnen te elimineren. In dit geval dus: lam, rund, kip, granen, rijst en aardappel. dat betekent dat je dus qua brok al bijna geen keus meer hebt. Ik meen dat Renske (gestoomde voeding) wellicht wel een variant heeft die dit alles niet bevat. En geen mensenvoeding geven, net als snackjes, tenzij de snackjes hetzelfde bevatten als je voeding.
Het probleem met het overstappen op de voeding van de dierenarts is dat je dan eigenlijk nog niets weet, alleen of er een voedingsallergie is, maar niet waarvoor. Dus pikt hij eens iets, dan weet je niet of hij daar wel of niet op zal reageren.
Ik ben zelf met een vers voer eliminatie er achter gekomen wat een van mijn honden dus echt niet kan hebben (granen, rijst en rund). Dus als ze per ongeluk een balletje rundergehakt pikt of krijgt en ze gaat krabben, weet ik waar het van komt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:52

xAnthea schreef:
Wat is blikvoer dan precies? Is dat zo'n soort paté?

Dat ligt er aan wat er in het blik zit. Maar blikvoer is niet rauw en vacuüm, dus veel minder gevoelig voor bacteriën e.d. En makjelijker oo te nemen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 00:15

Als je echt voedselallergie zou willen uitsluiten zou je zelf (tijdelijk) moeten koken. Je kan natuurlijk ook het dieet voer van Hills of Royal canin gebruiken om te kijken of daar al verbetering op te zien is. Het probleem met die brok is dat een deel van de honden met een voedselallergie nog steeds reageert met een allergische reactie op die brok.

Het is dan ook aan te raden om 6 weken lang een diersoort te voeren die de hond nog nooit heeft gehad, bijvoorbeeld paard. Dit vul je dan aan met rijst als koolhydraat bron. Verder mag de hond niks hebben. Dit dieet is geen volwaardig dieet, maar voor 6 weken is dit geen probleem. Als de jeukklachten nu nog niet afnemen, dan pas is een voedselallergie voor 100% uitgesloten en kan er verder worden gekeken met bloedtesten. :)

Ik zou verder niet gaan rommelen met KVV. Vaak zit daar nog meer in dan alleen de diersoort die op de verpakking staat. Dus of zelf koken of de doorgaan met een brok van Hills of Royal canin.

En daarnaast echt streng aan het dieet houden!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:29

Mijn hond met voedselallergie kan tegen geen enkele hyperallergene brok. En zo zijn er meer honden, het hoeft dus niet te betekenen dat een hond geen voedselallergie heeft als die brokken niet werken. Jammer genoeg roepen een hoop dierenartsen dat wel.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:36

Kijk eens bij Volvoeding. Komt bij een slagerij vandaan die zelf brokken maakt, is puur vlees. Mijn allergische hond doet het er goed op en is goed betaalbaar ook.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:27

als je voedselallergie vermoedt, dan moet je een streng eliminatiedieet doen, als je iets wil weten. Vind persoonlijk de Z/D niet zo'n geweldige keuze (bevat maïs) ook die van RC voldoet in mijn ogen niet (rijst met lam of paard). Dus niet meer zelf koken voor je hond de eerste weken, anders heeft zo'n brok al geen nut.

ik ben voor mijn hond destijds overgestapt naar de eukanuba dermatosis op basis van aardappel en witte vis (het enige wat mijn hond nog niet standaard als voer gekregen had). Geen snoepjes, kauwbenen uitgezonderd, gedroogde visfilet en kabeljauwhuid. Hij knapte hier erg van op waarna ik systematisch nieuwe eiwitbronnen ben gaan introduceren (5 dagen op rij hetzelfde), dus kvv waarbij ook het botaandeel van hetzelfde dier komt als het vleesaandeel. Als hij terug begon te krabben onmiddellijk stoppen en week wachten alvorens iets anders te testen. hetzelfde voor groenten en andere koolhydraat bronnen.
Eenmaal ik ene beeld had van wat wel en niet kon ben ik gaan zoeken naar een brok die mij gevoelsmatig meer aanspreekt en zo ben ik nu uitgekomen bij Wolfsblut. Deze hebben eenuitgebreid gamma waarbij ook varianten zitten op basis van aardappel en vis of een diersoort dat mijn hond wel verdraagt.
Ook opletten dat sommige brokken bv geen kip bevatten, maar wel ei. Bij kipallergie is dit even erg dan kip zelf.

edit: in mijn geval zijn de meeste hypoallergene brokken geen oplossing,noch de voorgestelde combi rijst en paard, zelfs hert wordt niet verdragen. Dus met 6 weken minimaal ben je er nog niet noodzakelijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:24

5 dagen is alsnog erg weinig met introduceren vind ik. Ik hield echt ongeveer 6 weken aan per ding dat erbij kwam (als het goed ging, anders was het meteen klaar en probeerde ik het maanden later weer). Zo kon ik goed kijken of er niet ineens toch nog een reactie kwam. Als er reactie was geweest, hield ik hem daarna weer minimaal 3 weken op hetzelfde voer als voor de reactie.

Ik ben begonnen met alleen 1 soort voer, geen tussendoortjes behalve zelf gedroogde dingen van diezelfde diersoort op het moment dat hij er tegen kon. Dus niks uit de dierenwinkel ivm toevoegingen. Echt alles ben ik gaan uitsluiten, dus ook de meest simpele dingen als groentes en koolhydraat bronnen. En dat dus allemaal 1 voor 1 en de tijd geven. Nu kan mijn hond tegen bepaalde dingen niet in een brok waar hij rauw wel tegen kan, dus daar zit ook nog verschil in.

En nee, met 6 weken ben je er nog lang niet. Dan heb je net het begin gehad, kan je zien of jouw hond tegen die brok kan, maar als dat niet zo is kan je weer opnieuw beginnen met die 6 weken bij ander voer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:39

ik vond 5 dagen initiëel ook erg weinig, maar volgens mijn DA was het voldoende. Eigenlijk zag ik al op dag 2 of 3 dat hij terug ging krabben, dus op die manier kon ik wel snel dingen uitsluiten voordat hij waar voleldig bij af was.
Uiteindelijk ben je pas echt zeker na een 6-tal weken. Ik ben intussen 2j verder sinds de start vh eliminatiedieet en kan nog maar steeds maar 3 vleessoorten en 2 vismixen veilig geven en recent van brok veranderd omwille vh feit dat ik mijn pup liever niet op een hypoallergene brok heb (die strooit soms haar eten doorheen het huis)

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:43

ik heb een rottweiler met een zeer heftige voedselallergie (maagzweren) Zelf eerst op royal canin gestaan. Dit was niet te doen. Hond stond voor de kast te janken om eten. Bestel nu optima nova en doet het daar echt super op. Variant kip en rijst. Is gebasseerd op 1 eiwitbron. Vaak als je "gewoon" voer koopt ga je de boot in. Heb zelf een maand erover gedaan om op dit voer uit te komen. Waarom?? Veel diervoedingen zeggen bijvoorbeeld kip en rijst. Kijk je in de ingredienten dan staat hier vaak bij vermeld en dierlijke bijproducten!! Wat zijn dit. Dit is slachtafval en kan alles zijn van krokodil tot varken. Dit kan ook elke keer wijzigen. Hierdoor kun je nooit vaststellen wat je hond binnen krijgt. Mijn advies zou dan ook zijn om eerst het dierenarts dieet te proberen. Slaat dit aan dan kun je om je heen kijken, maar pas op veel voer is een wolf in schaapskleding. Daarnaast kunnen allergieen ook ontstaan op granen, kleurstoffen etc. Goed voer vinden is lastig.

Las hier ook over een hond die zn brokken niet meer wil. Laat hem controleren op maagzweren. Dit komt enorm veel voor. De mijne (45 kg) krijgt voor 5 kg prednison bij en kan ook neit meer zonder. 1 hapje ander vlees en meneer eet niet meer en kan weer gestart worden op K. dure medicatie.