Vogelgriep: Ophokplicht voor hobbyhouders?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Vogelgriep: Ophokplicht voor hobbyhouders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 14:50

Ik vraag mij nu al een tijdje af of er echt een ophokplicht/afschermplicht geld voor hobbyhouders van o.a. kippen.

Dit blijkt wel uit dit artikel:
http://www.veearts.nl/2016/ophokplicht- ... bbykippen/

Maar uit andere artikelen maak ik weer op dat het wordt geadviseerd, niet dat het verplicht is.
Zo heb ik bijv. ook al de site van de rijksoverheid doorgespit, en op levende have staat ook weer wat anders.

Iemand enig idee hoe het nu werkelijk zit?
Daarbij; ben je dus in overtreding als je je dieren niet afgeschermd hebt?

Zelf heb ik overigens een tamme lachduif, die zit altijd al in een hok. Normaal gesproken laat ik hem wel eens los lopen (is gekortwiekt, dus kan niet echt vliegen) in onze tuin, dat vind'ie leuk.
Dat doe ik nu al een tijd lang niet meer, ondanks dat hij dan nooit direct in contact komt met wilde vogels.

Gaat mij er ook om; als je een stuk of 20 kippen op een groot stuk weiland volledig los hebt lopen, en waar contact met wilde watervogels, eenden, ganzen en andere wilde vogels is,
ben je dan ook verplicht deze op te hokken?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:56

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... den-vogels

Citaat:
Eigenaren van hobbyvogels worden dringend erop gewezen dat zij moeten voorkomen dat hun dieren in contact komen met wilde watervogels of vogelpoep. Dit kan bijvoorbeeld door de dieren in een volière te houden of in een ren onder te brengen.

Geen ophokplicht zo te zien, wel een dringend verzoek.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:00

Het is zo als het er staat.
"Boeren" moeten hun pluimvee binnen halen.
Particulieren, moeten hun pluimvee minimaal in een ren stoppen.
Uitwerpselen van besmetten dieren is besmettelijk.

Dus een koppel kippen/duiven enz moeten in een ren en mogen niet meer vrij rondlopen.
Niet in je tuin en niet in je weiland.
Op je duif zal weinig zicht zijn, dus als je die een x in de tuin laat scharrelen, ben je officieel in overtreding; maar de kans dat ze dat zien is klein.
Voor kippen/ganzen enz in een weiland is een ander verhaal; die zijn door iedereen te zien en (als je in het gebied zit met ophokplicht) zullen deze toch moeten worden opgesloten in een ren/hok.

AmyJamess

Geld al vanaf begin november zo'n beetje.
Maar ik denk dat het eigen keus is. Of je de risico wil lopen of niet.
Kan me heel goed voorstellen dat mensen die alleen 3 a 4 kipjes in de tuin hebben daar niet aan mee willen doen.

Wil je het echt zeker weten zou je naar nvwa moeten bellen.

rina

Zover ik heb gevonden is het voor hobby gevogelte houders niet verplicht de dieren binnen te houden. Alleen de commerciel gehouden vogels geldt er wel een ophokplicht.

Vind het wel vreemd dat het laatste bericht daarvan van 10 november is. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... den-vogels

Je zou idd verwachten met die nieuwe uitbraken dat er wel een algehele ophokplicht zou komen. Bij ons in Duitsland/Niedersachsen is er wel een complete ophokplicht voor gevogelte. Ook particulieren moeten de vogels binnen houden.

Brainless

Keet schreef:

Citaat:
Eigenaren van hobbyvogels worden dringend erop gewezen dat zij moeten voorkomen dat hun dieren in contact komen met wilde watervogels of vogelpoep. Dit kan bijvoorbeeld door de dieren in een volière te houden of in een ren onder te brengen.

Er wordt dringend op gewezen... dus wel verplicht.

karuna
Drukke kabouter

Re: Vogelgriep: Ophokplicht voor hobbyhouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:06

Helaas lappen veel partikulieren het aan de laars. We zitten hier in een waterrijk vogelrijk gebied maar de hobbkippen lopen nog vrolijk overal rond. Voor zover ik begrijp is in de gebieden waar griep is vastgesteld is het ook voor de hobbyist verplicht. Buiten die gebieden zeer ernstig aangeraden voor de gezondheid van je eigen kippen en alles eromheen.

Kleine moeite om je dieren onder dak te houden. Desnoods met een partytent de boel van boven dichtzetten met vogelnetten aan de zijkant. Zo heb ik ze de laatste keren steeds voldoende uitloop kunnen geven. Eerste keer met zeil daarna een goed dak op ren neergezet zodat ze toch kunnen scharrelen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:06

Brainless schreef:
Keet schreef:

Citaat:

Er wordt dringend op gewezen... dus wel verplicht.

Citaat:
Staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken heeft woensdag 9 november 2016 voor heel Nederland een ophok- en afschermplicht ingesteld voor alle bedrijven die vogels houden die bestemd zijn voor de productie van vlees, eieren of andere producten. De ophokplicht geldt ook voor bedrijven die vogels fokken die in het wild worden uitgezet.

Het stukje over particulieren staat niet onder het mom van ophokplicht.
Beetje dubieuze woordkeuzes in het artikel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:09

Laatst zeiden ze op het nieuws dat particulieren in het getroffen gebied de vogels binnen moesten houden, maar geen idee of dat nu alleen geadviseerd wordt of verplicht is.
In de rest van Nederland is het voor hobbyhouders niet verplicht voor zover ik heb begrepen, al kan het nieuws het natuurlijk ook wel eens mis hebben.
Mijn drie kipjes lopen nog een paar uurtjes per dag in de wei.. niet veel watervogels die hier over vliegen en ze vinden dat scharrelen zo fijn, dus dat risico loop ik dan maar. Ook in een ren zonder dak kunnen kippen immers besmet worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:11

Keet schreef:
Het stukje over particulieren staat niet onder het mom van ophokplicht.
Beetje dubieuze woordkeuzes in het artikel

In het officiële (laatste) bericht van rijksoverheid staat:
Citaat:
Deze verplichting geldt niet alleen voor houders van commercieel gehouden dieren, maar ook voor houders die gevogelte om andere redenen houden, zoals om hobbymatige redenen.
Op grond van artikel 2, tweede lid, van de regeling geldt voor degenen die gevogelte om andere dan commerciële redenen houden, in beginsel alleen een verplichting om door middel van passende maatregelen zoveel mogelijk te voorkomen dat de door hen gehouden dieren kort gezegd in contact komen met ander gevogelte.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 15:33

Het is dus de woordkeuzes waar ik over struikel.
Verplichting is wat anders dan 'zeer dringend advies' of 'zeer sterk aangeraden'.

Het gaat overigens niet om een besmet gebied tot dusver.
Vandaar mijn vraag.

Mijn weidebuurman heeft zijn 20tal kippen dus wel gewoon overal loslopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:35

In het officiële berichtgeving staat dus dat het wel verplicht is;maar dat er geen ophokplicht geldt maar wel dat ze afgeschermd van de "wilde" vogelss moeten worden gehouden.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:52

Dat ze je er dringend op wijzen dat ook hobbyhouders hun kroost moeten afschermen is geen advies imo :) Ik weet niet of er een verschil is tussen "ophokken" of "afschermen" maar het effect is hetzelfde, zorg er voor dat je vogels niet in contact komen met wilde exemplaren :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 17:53

Ben ik het totaal mee eens Neej.
Helaas denkt mijn weidebuurman daar blijkbaar heel anders over...