Mijn inmiddels 6 maanden oude hondje Dora heeft nogal een angst voor andere honden.
Aangezien ik niet meer weet wat ik er aan kan doen, hier even ons verhaal.
Dora is bij mij gekomen op 12 weken oud, daarvoor zat ze met haar 6 broertjes en zusjes in een huis met nog 4 andere honden. Dora is de eerste 2 weken bij mij thuis samen geweest met de hond van mijn moeder, welke ze nu ook nog regelmatig ziet.
Dora is een slimme, brave hond en luistert zeer goed. Vanaf het moment dat ik haar heb loopt ze los en komt keurig op commando.
Tot er een andere hond komt.
Hoe vaak ze deze hond ook heeft gezien, elke keer weer is ze bang.
Als ze vastloopt gaat ze draaien en piepen aan de riem om maar zo ver mogelijk weg te komen bij de andere hond, als ze losloopt blijft ze staan, om dan, als de andere hond te dichtbij komt, al piepend en met de staart tussen de benen terug te rennen naar mij.
Als ik blijf staan, dan komt ze uiteindelijk wel kijken, maar daar gaat een hoop gepaai aan vooraf. Zelfs dan durft ze niet te spelen en blijft ze met staart tussen de benen om de andere hond heen draaien.
Ze heeft nu 2 honden waar ze mee durft samen te lopen en ook mee speelt, maar zelfs die kunnen bij de volgende wandeling weer plotseling doodeng zijn.
Dora heeft (voor zover ik weet) geen nare ervaringen gehad met andere honden.
Als ze samen loopt met de 2 honden van mijn moeder dan speelt ze naar hartelust en durft ze (hetzij angstig en nog met staart tussen de benen) wel te snuffelen aan onbekende honden.
Als ze alleen is, toont ze wel interesse, kwispelt hard en is blij, maar allemaal vanaf een afstand. Zodra een andere hond dichterbij dan +/- 10 meter komt dan schiet ze weer in de stress.
Wie heeft er een tip of ervaring.. hoe kan ik mijn meisje zover krijgen dat niet iedereen eng is??

Mee op stal, de 2 Duitse herders vindt ze na een minuut of 20 altijd erg leuk, daarvoor laat ze van angst plas lopen en probeert ze zo ongeveer in mij te kruipen.

Met de Spaanse teef van mijn moeder waar ze het heel goed mee kan vinden.