Kitten op nieuw voer, moet er nu van overgeven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iepoetjuh

Kitten op nieuw voer, moet er nu van overgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 12:46

Hoi allemaal!

Ik zit even met een dilemma. Ik voerde mijn bijna 9 maanden oude kater tot 1,5 maand geleden als natvoer Whiskas kittenvoer (hierbij staan ook altijd brokjes van Royal Canin de hele dag door ter beschikking). Hier had hij nooit last van, maar omdat ik iets beters wilde gaan voeren ben ik Animonda Carny blikvoer gaan geven (netjes gemengd met Whiskas, ging allemaal prima en hij vond de Animonda veel lekkerder dan Whiskas). Daarnaast ben ik met de brokjes ook gaan mixen met Iams en dit eet hij ook prima op.

Dus sinds een week of 2 krijgt hij als natvoer alleen maar Animonda, wat prima ging tot een paar dagen geleden. Hij was blij om voer te krijgen, om er dan even aan te ruiken en het daarna te laten staan. Normaal at ie alles meteen op, maar nu pas na een paar uur. Dus ik dacht, hij moet nog een beetje wennen, maar verder heeft ie geen diarree ervan gehad. Tot gister dus, mijn vriend kwam thuis en de hele hal zat onder de kots en in de kattenbak lag dunne poep. Nu vraag ik me dus af, was dit ene blikje gewoon niet goed en heeft ie daar last van, of moet ik weer gewoon terug naar de Whiskas? Ik ben nogal huiverig met katten die ergens ziek van worden, omdat ik afgelopen april 2 kittens aan FIP ben verloren. Dus ik wil voor mijn huidige kitten het beste, maar hij moet er niet ziek van worden. Ik denk trouwens niet dat hij last heeft van de Iams brokken, want wat er was uitgekotst, was duidelijk het Animonda voer... Misschien ligt het aan de combinatie van teveel wisselingen? Geen idee... Hij was vanochtend wel weer gewoon vrolijk en actief gelukkig, maar toch maak ik me zorgen.

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren! :P

Bedankt alvast!

Groetjes, Iris

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:54

Als je kat al 2 weken zonder problemen dit natvoer heeft gegeten dan lijkt me dat hij eerder een virusje heeft dan dat het komt door het nieuwe natvoer. Als mijn kat niet zou eten (en drinken) met daarbij overgeven en diarree zou ik hem oppakken en mee nemen naar de dierenarts.

Edit: bellen voor advies naar de dierenarts kan altijd en kost niets.

Sincere

Re: Kitten op nieuw voer, moet er nu van overgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:58

Controleer ook even op wormpjes. Mijn kitten was netjes ontwormt, en bleek toch een grote worm besmetting te hebben. Hierdoor kreeg hij verminderde eetlust en na 2 dagen begon hij met overgeven.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 17:59

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb hem gister weer whiskas gegeven en dit at hij heel snel op, dus hij had alleen last van verminderde eetlust bij het voer van Animonda. Daarna ging hij ook nog brokjes eten en ik heb verder geen diarree meer gevonden in de bak. Ik hou het uiteraard nog heel goed in de gaten en anders ga ik wel naar de dierenarts, maar ik wil er ook niet direct naartoe racen omdat hij 1 keer diarree heeft en een keer overgeeft...

Ontwormen heb ik ook netjes gedaan, maar dat zou natuurlijk kunnen. Als hij weer diarree krijgt of gaat overgeven ga ik wel meteen naar de dierenarts, maar ik kijk het nu even aan nu hij weer zijn oude voer krijgt. Hij is nu weer super actief en merk niks meer aan hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:03

Bij een keer diarree en een keer overgeven ren ik ook niet naar de DA. Dat doen ze allemaal wel eens.
Als hij vlak erna en nu weer gewoon normaal en actief is, tja, dan zul je nooit precies weten wat het was. Het kan vanalles geweest zijn.
Gebeurt het vaker en heb je het idee dat hij sloom of "anders" doet, kun je altijd nog gaan.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:19

Mag ik vragen waarom je überhaupt natvoer bij geeft?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:22

Even afwachten.. als wij een keer overgeven en/of diarree hebben gaan we ook niet gelijk naar het ziekenhuis. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:06

Wendy_Komen schreef:

Ik denk vast omdat natvoer erg goed is voor katten. Zo krijgen ze meer vocht binnen. En aangezien er vaak blaas en nierproblemen voorkomen bij katten is natvoer / vocht erg belangrijk.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 10:08

Wendy_Komen schreef:

Zoals Hannanas ook al zegt, omdat ze dan meer vocht binnen krijgen en omdat ik hem wat extra's wil geven omdat hij nog groeit. Mijn oudere kat van bijna 4 krijgt geen natvoer, maar dat is meer omdat hij niks lekker vindt. Die doet het prima op alleen brokjes.

Als die kleine het op alleen brokjes ook prima doet, ga ik misschien wel stoppen met het natvoer, omdat hij ook wel gewoon drinkt. Maar ik zie hem nu ook niet vaak brokjes eten (we zijn overdag niet thuis). Gister heeft hij wel weer 2 keer de whiskas gegeten, maar 's avonds wilde hij niet meer eten. Ik heb hem toen ook geen brokjes zien eten. Hij heeft geen diarree/overgeven meer, maar ik maak me toch zorgen... Vooral over wormen of zo, je weet het nooit. Daarom ga ik vanavond maar even langs bij de DA op het spreekuur, gewoon voor de zekerheid. Ook al heeft hij vanmorgen wel weer wat whiskas gegeten en is ie verder gewoon speels en actief.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:16

Als je kitten de whiskas lekkerder vindt, zal hij weinig brokken gaan eten, dus dat je hem weinig brok ziet eten zou ik geen argument vinden voor het natvoer. Heb je een drinkfontein? Drinken katten over het algemeen ook beter van en dat is ook mijn eigen ervaring.
En als je het niet vertrouwt is de dierenarts natuurlijk de beste keus, goed van je!

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 11:07

@Dreamybol, ja klopt inderdaad, maar gisteravond heeft hij bijvoorbeeld helemaal niks gegeten (geen whiskas en geen brokjes). En ik vind het ook lastig om te checken of hij er overdag van eet, want onze andere kat eet wel altijd veel brokjes over de hele dag heen. We hebben een drinkfontein staan en daar maakt hij ook gebruik van ja.

Ik wil hem gewoon even laten nakijken voor de zekerheid, ik ben enorm nerveus omdat de vorige keer dat ik met mijn andere kitten naar de DA ging om hem even te laten checken ik hem daar gelijk kon laten, omdat hij FIP had... Maar goed, daar ga ik nu niet echt vanuit omdat hij verder niet ziek overkomt en actief is, maar toch :P

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 10:50

Om hier ook even een update te geven: gister bij DA geweest, hij heeft waarschijnlijk last van een geirriteerde maag- en darmwand door het nieuwe voer. Hij krijgt nu een paar zakjes RC Sensitive, omdat dat licht verteerbaar is en dan moet het weer wat kalmeren voordat ik weer over kan op zijn oude voer. Gelukkig niets ernstigs dus :)